Napi ábra: a világ elektromos autó gyártása 2022-ben

2023-04-25
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

A Visualcapitalist új ábráján a 2022-ben gyártott tisztán elektromos (BEV) és elektromos-hagyományos autóinak darabszáma (PHEV) gyártók szerint. (Ez utóbbi kategória azok az autók, amelyek konnektorról tölthetőek, de jellemzően csak 30-80 kilométert tudnak megtenni tisztán elektromos üzemmódban.) Szomorú, de növekedésben a kínaiak mindenkit állva hagytak, szokás szerint. A kép kattintásra nagyobb lesz.

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
130 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Miért szomorú?

Az hogy a kínaiak növekednek az rajtunk is múlik, sőt.

Kicsit olyan, mint a 2000-es évek közepén-végén a mobiltelefon gyártás: a kínaiak először átveszik az európai márkáktól a termelést éas az összeszerelést, majd elkezdik a saját márkáikat gyártani. Ma senki sem lepődik meg azon, ha kínai vagy kínai gyártású telefonja van.

Én személy szerint maradnék a dízelnél, akkumulátorosba sosem ültetném a családom. Ha nem lesz más, csak elemes autó, akkor majd nem lesz autóm, win-win.

Már majdnem reklamáltam, hogy nem látom a Toyota, Renault, Nissant, de aztán kinagyítva meglett kettő.

Létezik, hogy a Toyota az otherbe fért csak bele?

Miért szomorú?
Ha le lennének maradva, akkor meg az lenne a baj, hogy Kína milyen nagy szennyező.

@spongyabob
Toyotának sokáig nem volt BEV -je. (plug-in hibridek, hidrogén más kategória)
Sokáig azt vallották, hogy nem az akkumulátoros autó lesz a jövő.

Mostmár van egy modell, a bZ4X, amiből tavaly 5.000 darabot adtak el, idénre prognosztizálnak 10.000 darabot globálisan. Ezért nincs a grafikán.

Ami legalább ilyen érdekes, az a kínai villanyrobogó értékesítési volumen. Már most százmilliós nagyságrendben fut belőlük odaát. Némileg nagyobb hozadéka van szerintem, mint a villanyautónak.

Mi van az új ökobenzinnel, ami műkődik mai autókban is?

Yup, Toyota sztori nekem is szimpatikus! Még mindig Hybrid/Mild Hybrid gondolkodnak, és nem a teljes átállásban, ragaszkodnak a teljesen elektromos hajtás elhibázottságához. Számomra szimpatikus gondolat, mert a párhuzamos meghajtás miatt (1) több idő van az elektromos technológia fejlesztésére (2) egyszerre érvényesül mindkét hajtáslánc előnye (3) egy klasszikus ingázó számára (<50km/nap, főleg városi közlekedés) simán elég a Hybrid elektromos hajtásteljesítménye, a nem városi, nagyobb távra meg nem ideális a tisztán elektromos hajtás.

Ezzel szemben a tisztán elektromos autók még mindig vagy alkalmatlanok hosszabb túrák megtételére vagy megfizethetetlenül drágák az átlagembernek.

Vicces, hogy a Volvo-t svédnek írja. Mióta megvette a Geely, tulajdonképpen az is kínai.

Pont tegnap jött egy BYD bemutató a Speedzone Youtube csatornájára, ahol Csikós három modellt vezetett. Nagyon örülök, hogy lassan nálunk is lehet majd kapni, tolja csak le az árakat, épp itt az ideje, hogy a nagy európai gyártók észbekapjanak.

Csapongás level:1000
Nem igazán tud érdekelni, hogy Kína mennyi elektromos autót gyárt, ez egy masszív tévút, nettó környezetszennyezés. Összességében az elektromos autózás: egy parasztvakítás.
A mélyművelésű bányákból a ritkaföldfém nyersanyagokat (akkumulátor előállítás) kitermelő munkagépek továbbra is belsőégésű motorokkal üzemelnek.
Amint sok ember már látja: Bármennyit is hazudoznak róla, az akkumulátor előállításhoz víz kell, sok.
Az elektromos autók feltöltéséhez szükséges energiát meg kell tudni termelni: Nyersanyag, hálózatok kiépítése, sok-sok pénz.
Elektromos autók kerekeire továbbra is kaucsuk s még kit tudja milyen anyagú tappancsok kerülnek fel. - egyik legkörnyezetszennyezőbb előállítás.
A legutóbbi golf Masters Tournamentre érkező private jet-ek is igen mutatósak.
A Davos-i világgazdasági fórumra is elektromos autóval érkeztek a világ gazdasági és politikai vezetői: Nem

És jók is ezek a kínai csodák?

Nekem úgy tűnik hogy a kínaiak nem rinyálnak mennyi pénz az elektromos átállás, csak átállnak maguktól amikor termék csere történik. Náunk meg vonattal hordják ki a konszernek a nyereséget a vállalatokból miközben sírnak milyen drága lenne átállni elektromosra holott részben már a legtöbb termékük elektromos. Magyarul: a nyereséget azonnal realizálják, a fejlesztéseket államosítanák..
A fő probléma hogy a konszernek húzzák az időt, elég megnézni milyen álom kocsikat, milyen paraméterekkel és milyen áron mutattak be a shanghai autószalonon a Kínaiak. Persze Kínának könnyű mert sokat eladnak és nagy cégek.. ..Ja az európai autógyártó nagyvállalatok is... ..Akkor adókedvezményeket kapnak a kormánytól! Ja az EU-s konszernek is... Akkor másért könnyű!.. A teslának is könnyű!

Fura országok szerint szétszedni az autógyártókat (Stellantis az amcsi körben?), Volvo is inkább Geely már. A Dacia Springem hova tartozik? Renault-Nissan-Mitshu, azért mert kapott egy matricát egy kínai DongFeng?

"Ma senki sem lepődik meg azon, ha kínai vagy kínai gyártású telefonja van."

Mondjuk azért nagy különbség, hogy kínai a telefon, vagy kínai összeszerelésű. A kínai telefonok katalógus adatokban jók, csak gyakorlatban szemét amit gyártanak. De legalább nem kell pegasussal fáradjanak. Ha ez lesz autóval is, jobb esetben csak sorfalat állnak majd a leállósávban, rosszabb esetben közveszély.

"Miért szomorú?" Mert eddig kínai gyerekmunkások varrták napi egy tál rizsért a Nike cipőt, de nemsokára fordul és a te gyereked fogja nekik az akkusavat csinálni ugyanennyiért.

@rezsoke Nagyon helyes, tedd csak le az autot. Akkor talan lesz idod elolvasni, hogy a diesel fustje milyen karos, elsosorban a fejlodesben levo gyerekek szamara.

Itt is ennyire higul a komment szekcio?

azt kellene mellétenni, hogy mennyivel lett kisebb a környezetszennyezés end-to-end. Értem én, hogy persze minden más is befolyásolja, de legalább látszik-e az eredménye. Különben nem sok értelme.

Spongyabob,
A Toyotának hosszas szenvedés után csak most lett elektromos autója (EV), minimális gyártási számmal. Plug-in hybrid EV-je (PHEV) régóta van, de tavaly is csak minimális darabszámmal, és e kettő összessége nem volt elegendő a listára kerülésre.
Sima hybride szintén régóta van, sok-sok évig azzal tarolták le a piacot, de ez a kategória nem témája ennek a grafikonnak.

Én sem értem, hogy miért szomorú. Ha azt veszik legtöbben, annak oka van. Pl. olcsóbb, mint a többi. Vagy jobb minőségű. Vagy jobb a marketingje. Az első igaz a kínaiakra, az utolsó a Teslára, a minőség meg a többire. A kínaiak is sokan vannak meg környező országok is nagy piac, persze, hogy többet adnak el.
Az igaz, hogy a környezetvédelem gyártáskor kb. nulla, a munkások kb. rabszolgák, de ugyanez igaz sok más kínai termék gyártására, mégis veszik azokat a fejlett országokban is.
A Tesla minőségére is panaszkodnak, néha ki-kigyulladnak, néha az önvezető technikája megöl embereket, túlárazott (ugyebár már 3szor csökkentették az árát), a tulajdonosa meg egy pszichopata, a munkásokat szinte a kínai gyártókhoz hasonlóan kezeli, aztán mégis veszik mintha nem lenne alternatíva. Ez szomorú.

Egyébként a Volvo miért nem a kínai gyártók között van?

majd lesz (ebbol is) szemet dogivel.
kb mint a hires napelemmel es szelgeneratorral (nem lehet oket ujrahasznositani, a szel generatorok lapatjait pl a foldbe assak el johnlocke.org/wind-turbines-graveyard-causing-a-stir-dont-say-we-didnt-warn-you/)

egy kis video hogy mirol is van szo..

youtu.be/dyDoOcBMAHw

Kakao: ÖKO benzin... Majd egyszer kijönnek vele, de hát drága az előállítása, és ha mondjuk lesz 2.000 Ft 1 liter megnézem hogy áll majd a szája sok embernek.

Sándor:

Nézz meg 1 márka plugin hibrid és full elektromos autó közötti árkülönbséget. Még fogsz lepődni. Kia Niro-ból van mindkettő.
Ha havonta mész többször egy seggel 500-1000 Km-eket akkor maradjon a hibrid, de az átlag magyar napi 30-40 km-t megy. Arra is jó ugyan a hibrid, de miért is jó hogy egyben kapjuk a belsőégésű és az elektromos hajtás minden hátrányát és hibalehetőségét?

@mark általában a kínai csodarecept a kommunista állam dotacioja szokott lenni

@sandor
Mondj már nekem légyszi egy mild hybrid típust Toyotából!

@tapsoljunk-neki
A villannyal semmi baj nincs, hiszen az áram ingyen előállítható, mivel a földet az összesen elhasznált energia sokszoros éri minden pillanatban napsütés formájában. Más kérdés, hogy a tárolása egyelőre még nincs tökéletesen kitalálva, de ez nyilván csak idő kérdése.

Érdemes lenne kiszámolni, hogy mennyibe kerülne egy villanyautó, ha minden egyes darabját fejlett társadalmak adófizető és TB biztosított dolgozói állítanák elő. Ugyanakkor még a mostani rendszerben is megfizethetetlen az átlagos autóhasználó számára. Hol itt az áttörés?
Ha így haladunk, szépen kikopnak a hagyományos autók, a többség vagy otthon fog ülni, vagy lovaskocsin, vagy "tömegközlekedik", míg egy szűk réteg furikázik a villanyautójával. Milyen vásárlói réteg fogja kitermelni a mostani gyárak hasznát?

@hmm

"A kínai telefonok katalógus adatokban jók, csak gyakorlatban szemét amit gyártanak."

6-8 évvel vagy lemaradva... (Lásd Xiaomi, Huawei)

Én azt nem értem miért mossák össze mindig a BEV és PHEV adatokat 🙁
Szerintem marhára nem egykutya...

@chef Nem tudom, hogy jok-e. De az uj autokban mar ott van a telefonos kihangosito, a beepitett segelyhivo, a beepitett navi, a kamerak. Gyakorlatilag hozzafer a telefonodhoz, hall mindent a kocsiban, tudja mikor merre jarsz, akar meg latja is mit csinalsz a kocsiban (fedelzeti kamera) es mi van a kocsi korul (parkolo kamerak) mondjuk a garazsodban. Es mint tudjuk a kinaik nem hiresek a megfigyelesrol es nem kezdtek el kitiltani oket a telekommunikacios iparagbol. Szoftverekkel sem lehet titokban csalni mint ahogy a VW (es az osszes tobbi) ugye nem csinalta/csinalja. Nem lennek meglepodve ha elkezdenek oket kitiltani mielott tulsagosan elterjednenek. Persze a masik oldalon is megy a megfigyeles csak azokat majd kinabol tiltjak ki ha sok lenne belole. Mondjuk az itthon helyzetet nezve, lehet meg allami tamogatast is adnak majd ra.

Az, hogy a kínai gagyi, ugyanolyan tévhit, minthogy a magyar termény kiváló, az import meg silány.

A Xiaomi az első telefonom, ami nem tört szét és a szoftvere se rohadt le.

Amúgy meg a kínai napelemből profitál Magyarország, olyan olcsó, hogy 2025-re már a hazai áram 10%-a származik napenergiából.

Azzal egyetértek, hogy az elektromos autó MÉG (!) nem környezetbarát. De ne felejtsük el, hogy 10 éven belül Európa (hazánk is) kivezeti a széntüzelést. (kivéve Lengyelország tehetségtelen kormányát).

A fejlett országok eddig az összes problémát megoldották: a munkanélküliség nem létezik, elképszető gazdagság mindenütt, stabilitás, nincs a területükön háború, a covidot legyűrték 2 év alatt, AIDS-el már lehet 30évet is élni és egészséges gyereket szülni.

Mért pont a környezetvédelem lenne nekünk kihívás?

Néhányan szándékosan nem hajlandóak megérteni, hogy az egyik fő előny az, hogy ezek legalább nem a városközpontban szennyeznek. Undorító, hogy derékig kormosak a falak, a zajról nem is beszélve.

Nagyon bírom, amikor a fotelsofőrök kijelentik, hogy nem a villanyautózás a jövő. Gondolom ők jobban tudják, mint az a több ezer fejlesztőmérnök, piackutató, stb , akik a WV-nél, BMW-nél, Mercédesznél... dolgoznak. Ezek a fejlesztők, mérnökök biztos nem értenek hozzá, és totál rossz irányba fejlesztenek. Nem látják, hogy ez tévút. Bezzeg jóskapista az átlagmagyar, a 18 éves 1.9 Pdtdi-jéből, ami a kiherélt kipifogórendszeréből olyan füstfelhőt ereget mint egy szénerőmű, na majd ő megmondja a tuti irányt, hogy merre van az előre :-))))))

@melasz ahhoz, hogy az europai gyartok lentebbvigyek az araikat ahhoz kevesebbet embert kell hogy foglalkoztassanak vagy nem nivelni a fizeteseket. Az autoipart nehez figyelmen kivul hagyni es eleg nagy gazdasagi tenyezo. Ha lenyomja a kinai autoipar akkor lehet hogy szar helyzetben leszunk foleg mi mivel a gyaraink 60 70 % -a szerintem az autoiparnak gyart. Ezert amugy nem lennenek rosszak ezek az akkugyarak amiket idetepeitenek viszont a szabalyozatlansagnak nagy ara lesz a kornyezetre nezve...

Nem feltétlen szomorú ez. A kíniaiak Trump idején kormányzati meglátták a zöld-bizniszben (vagy annak mondott, ld. egy elektromos autó előálltásának szennyező oldalá) rejlő hatalmas üzleti lehetőséget - Trump meg hátraarcot akart csinálni (csinált is) az úgymond amerikai érdekek védelmében. A globalizáció miatt nagyon nem mindegy nekünk sem, hogy több milliárd kínai mit pöfög ki. Persze sokkal de sokkal fontosabb lenne a sokkal inkább szennyező repülőgépek terén elérni a zöldülést, van is némi elmozdulás a kerozin helyett "bármivel" elmegy terén, csak sokkal lassabb.

@Tapsoljunk neki, nem az környezetvédő és zöld, aki elektromosat vesz. Hanem az, akinek nincs autója. A rendszám színe csak parasztvakítás.

Most akkor becsődöl a tesla vagy ne csődöl be a tesla?

😀

Egy kis pontosítás:
PHEV-knél egyre több modell tudja a 80 km feletti hatótávot (pl. Volvo S/V60 és S/V90). De megvásárolhatók már olyan PHEV modellek (Mercedes E, GLE), amik 100 km feletti hatótávval rendelkeznek, illetve a Toyota 200 km feletti hatótávolságú PHEV-ket tervez piacra dobni. Ami 60-80 km-t valósan meg tud tenni egy feltöltéssel, azokkal már gyakorlatilag szinte csak elektromosan lehet közlekedni a napi munkábajárás során.
Kínaiak mennek előre minden téren? Ebben szerintem nincs meglepi, évtizedek óta dübörög a "Sanghaj expressz" 🙂

#Rezsőke
Dobd el a dízelt is már most, mert abban is van akkumulátor, meg a mobiltelefonadat és az okosórádat is (ha van). 😀

@NimfasCorporation
E-Fuel-nak is szépen le fog menni az ára, ha minél többen állítják elő. Így van ez mindennel.
Elektromos autóknál is ez volt, hogy az elején a kis akkus is drága volt, ma már mennyivel olcsóbb a nagyobb hatótávú.
Pont mai cikk a holdblogon:
"A Porsche által finanszírozott, szintén alternatív üzemanyag fejlesztéssel foglalkozó HIF Global 10 euróra tette egy liter üzemanyag árát tavaly decemberben.
A jelenlegi tanulmányok szerint maga az üzemanyag (a jövedéki adók nélkül) hosszú távon literenként 1-1,4 euróba kerülhet."

Pár dolog azért úgy tűnik nem nagyon megy át a (szélesebb) közönségnek... Mondjuk úgy finoman, hogy nem naprakészek. Csak pár példa.
A régebbi (érdekes módon hagyományos autógyártók által finanszírozott) tanulmányok azt mutatták, hogy az elektromos autó környezetszennyezőbb. Ezt már rég (min. két éve) megcáfolták. Plusz egy ICE egyre rosszabb eredményt mutat, egy BEV meg egyre jobbat a használat során (lásd: öreg dízel vs. megújulókból termelt áram). Ja, és tudod mihez kell sok kobalt? A kőolajfinomításhoz. Nice... Aksikban már a nátriumosok kezdenek feltűnni. Nem csak a kínaiak tudnak olcsón gyártani. Lásd pl. Tesla (USA-ban!) magas marzzsal tud BEV-et gyártani. És már nem olyan gagyik, mint az első szériák, ők is fejlődnek. Sőt, nagyon fejlődnek. BEV-et a magyar átlagember nem nagyon tud venni. De komolyan, hol játszik a magyar piac? (és még sorolhatnám, csak elfogynak a karakterek..)

@usespanner
Jó látni valakit, aki a kihívásokra optimizmussal és nem letargiával tekint 🙂

@mzoli1975

Tökre igazad van, de azt azért hozzáteszem, hogy az általános trendekbe (kivezessük-e a benzinest, mennyi elektromost gyártsunk, mennyire legyen prio a fejlesztés stb.) a VW-nél dolgozó mérnöknek semmilyen beleszólása nincsen. Azt az 5 fős board dönti el. Őket meg csak az érdekli, hogy a cégnek jó legyen, az hogy társadalmi szinten minek milyen hatása van azt lesz*rják.

És akkor még komoly befolyása van mondjuk pár tucat EU-s bürökratának, akik néha azért kerülnek oda mert jó szakemberek, néha azért hogy ne legyenek útban otthon.

Ettől még az átlagfórumos borgőzös beböffentései persze sokszor hülyeségek, de a döntéshozók képességeit/jószándékát sem kell túlmisztifikálni.

"6-8 évvel vagy lemaradva… (Lásd Xiaomi, Huawei)"

Régen gombokért adták a szemetüket, annyit is ért. Azóta kinőtt az a réteg, akik nem akarnak fizetni normális telefonért, ezért bemagyarázzák maguknak, hogy ez milyen jó, és látva a keresletet, mozdult is ár, így ők most már drágábbért veszik a selejtet, ennyi történt a 6-8 évben.
Mindig vannak fogyasztók, akik erősködnek az underdog márkákkal, hogy az jó ám, még igazából jobb is mint a leader márkák, ár érték arányban meg végképp. Csak abszolút értékben nem az... :DD
Másik irányban ezt a magyarázkodást sosem hallod, vajon miért?

"Gondolom ők jobban tudják, mint az a több ezer fejlesztőmérnök, piackutató, stb , akik a WV-nél, BMW-nél, Mercédesznél… dolgoznak."
10 éve nem ők voltak, akik karöltve a politikai döntéshozókkal, teljesen értelmetlen, és teljesíthetetlen kibocsátási normákat írtak elő, amiből az lett, hogy simán elcsalták a méréseket?

@D "Jó látni valakit, aki a kihívásokra optimizmussal és nem letargiával tekint"

Igen, pont olyan volt, mintha azt a mondatot Pangloss mester és Vakmajom szerelemgyereke írta volna.

@tiri
Amennyiben tenyleg erdekel, a Tesla minden evben kiadja a sajat reportjat pont errol.
tesla.com/ns_videos/2022-tesla-impact-report.pdf

@mzoli1975

Azért az egy kis naivságra utal, hogy azt hiszed, hogy azt fejlesztjük, ami szerintünk a jó irány. Azt fejlesztjük, amit a marketing mond, és amire kapjuk a pénzt. A fejlesztőmérnököknek marhára nincs beleszólása a fő irányba.

A) “De tudnánk a szar x-típusú termék helyett egy jó y-típusút csinálni.” -> “Nem, mert az x-típusú a trend, azt lehet eladni.”

B) “A szar x-típusú termékben az a-alkatrészt tudjuk olcsóbban gyártani, cserébe kevésbé tartós, de a garanciaidőt 97+%-ban kibírja” -> “Ügyes vagy, akkor kapsz pénzt a fejlesztésre.”

Na ebbe van beleszólása egy fejlesztőmérnöknek, nem a fő csapásirányba.

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram