Kiszabadítottunk egy szellemet a palackból a múltkori cikkel, miszerint a bankok szeretnek sok pénzhez jutni jól elrejtett és nem kommunikált költségekkel. S közben széttárják a karjukat, hogy mi ezt megemlítettük az egyik háromszáz oldalas dokumentum 212. oldalán. Hogy miért nem sikerült megemlíteni a költségek között is a termék leírásánál? Mert akkor miből élnénk meg?
Gábor a Vodafone-nal járt pórul. Ha korlátlan csomagod van, mindenkit mindenhol ingyen hívsz, akkor nyilván a hívásátírányítás is ingyenes, hiszen az sem más, mint egy hívás. Főleg, hogy le van írva, hogy azt mondja: "hívásátirányítás: ingyenes".
De próbálták felhívni az ügyfélszolgálatot a biztonság kedvéért, azonban erre egy óra kevés volt, ezért inkább ellenőrizték a kondíciós listában külön, ott nem volt leírva, hogy lenne költsége a hívásátirányításnak.
De mint kiderült, hogy végig kellett volna nézni az ÁSZF nyolc mellékletét is, mert az egyik közel 800 oldalas mellékletében dugták el a választ. S a helyes válasz több, mint felháborító.
Következzen az ő levele:
Először is köszönöm ezt a remek blogot, rendszeresen olvasom és rengeteget tanultam belőle.
Érdeklődéssel olvastam az Egy másik bankos lehúzás című cikkedet. Egy hasonló, másik díjszabásra mutogatós lehúzásra szeretném felhívni a figyelmedet, ezúttal nem a bank-, hanem a mobilszektorból. Szerintem sok embert érinthet, ha hasznosnak találod, kérlek közöld le.
Családtagomnak nem nyilvános flottás korlátlan díjcsomagja van a Vodafone-nál. Hosszabb utazást tervezett egy EU-n kívüli országba, így a "baráti" roamingdíjat elkerülendő azt találtuk ki, hogy a telefonját átirányítjuk az enyémre, hogy amíg ő külföldön van, hozzám jöjjenek be a hívások.
Próbáltunk utánanézni a költségnek, de a honlapjukon nem találtuk meg a díjcsomagot (nem nyilvános ugye), az ügyfélszolgálatot lehetetlen elérni (egy óránál rövidebb várakozási idő alatt legalábbis még sosem sikerült - ez mondjuk önmagában is megérne egy posztot), üzletbe meg nem akartunk emiatt bemenni.
Megnéztük az online fiókját, ahol a hívásátirányítás mellett nagy betűkkel oda volt írva, hogy ingyenes. Logikus is, hiszen korlátlan díjcsomag. Átirányítottuk, ő elutazott, a hívásai nálam csörögtek. Aztán egyszer csak kaptunk egy számlát a szokásos havidíj háromszorosáról. Igen, a hívásátirányítás volt az: 50 Ft-os percdíjjal számlázták ki, és hogy még szebb legyen, percenként számlázással! Miután hazajött, bementünk az egyik üzletbe, és kértünk egy kondíciós listát a díjcsomagról. Ezen sem volt feltüntetve a hívásátirányítás díja, csak annyi, hogy a listában nem szereplő tételek díjai az ÁSZF Díjszabás mellékletében találhatóak.
Vagyis még nem is a 119 oldalas ÁSZF-ben, hanem annak a nyolc mellékletének az egyikében, a 731 oldalas 2. számú melléklet 120-ik oldalán.
Megkerestem, és valóban ott volt a hívásátirányítás 50 Ft-os, perc alapon számlázott percdíja. Tehát egy flottás, korlátlan csomagban minden ingyen van, napi ötszáz percet is beszélhetsz bármilyen irányba, ha olyanod van, ezer SMS-t küldhetsz, de hálózaton belül is 50 forintért tudsz hívást átirányítani. Szigorúan perc alapon, mert ha már ilyen kisstílű, szánalmas módon megkopasztunk, akkor jó alaposan tesszük.
Szerintem ez a gyakorlat felvet néhány kérdést:
1. Milyen alapon számolnak fel hívásátirányítási díjat egy korlátlan díjcsomagban? Ha ő engem felhív, az ingyenes, de ha valaki más hívja őt és nálam csörög, az már fizetős? Mégis milyen extra költsége van ezzel a Vodafone-nak?
2. OK, számoljanak fel valami hívásátirányítási díjat, na de 50 Ft-ot percalapon??? Amikor a kártyás díjcsomagjukban is csak 19 Ft a percdíj? Milyen alapon kér a Vodafone egy automatikus átirányításért sokszoros díjat egy normál módon indított híváshoz képest?
3. Miért nem lehet ezt a költséget feltüntetni a normál, 3 oldalas kondíciós listában? Miért kell nekem egy másik, többszáz oldalas kondíciós listából kikeresnem? Már csak azért is illene feltüntetni, mert szerintem az emberek többsége szerintem nem számít arra, hogy egy korlátlan díjcsomagnál a hívásátirányítás fizetős.
4. Miért szerepel az online fiókban, hogy a hívásátirányítás ingyenes? Gondolom úgy értették, hogy az aktiválás ingyenes. Nem szándékos félrevezetés ez?
5, Hol van ilyenkor a Fogyasztóvédelem nevű sóhivatal, miért tehetnek meg ilyet a cégek? Attól még, hogy jogilag védhető egy eldugott költség, hiszen végül is le van írva a 3100 oldal ÁSZF és mellékleteiben valahol, fogyasztóvédelmi szempontból egyértelmű megtévesztés. Miért nem teszik kötelezővé, hogy minden költséget világosan, transzparensen és könnyen érthetően feltüntessenek a cégek, ami egy átlagfogyasztót érinthet egy átlagos felhasználás mellett?
Nagyon pipa vagyok emiatt, és erősen gondolkodtam egy NMHH feljelentésen, de mivel végül is a másik kondíciós listában ott van a díj, aligha adnának nekem igazat. És nincs kedvem a hívásátirányítás díján felül még a beadvány 3000 Ft-os díját is feleslegesen kifizetni. Pedig nagyon megérdemelné a Vodafone a büntetést, mert ez minimum megtévesztő gyakorlat, és nagyon nehezen tudom elképzelni, hogy nem szándékos. Valahol be kell hozni a kieső roamingdíjakat…
Az már csak hab a tortán, hogy a hívásátirányítást sem a telefonról, sem az üzletben nem sikerült feloldani, csak az ügyfélszolgálat tudta végül törölni (a szokásos 1 órás várakozás után). Azt mondták, hogy a telefonról beállított hívásátirányítások gyakran "beragadnak", úgyhogy legközelebb inkább az ügyfélszolgálaton keresztül csináljam. Pedig ha már egyszer ilyen szép összeget számláznak érte, akár meg is csinálhatnák normálisan a rendszert. Én telekomos vagyok, rengetegszer használtam már a telefonról beállított hívásátirányítást és még sosem "ragadt be".