Írtam tavaly arról, lesz-e elég akkumulátor az egyre növekvő számú elektromos autóhoz.
Abban a cikkben főleg azt vizsgáltuk, lesz-e elég gyártókapacitás az autógyárak növekvő igényeire.
Olvastam egy érdekes cikket, ami az alapanyag problémája felől közelíti meg a kérdést.
Az egyik legproblémásabb alapanyag a kobalt, két okból is. Az egyik, hogy a kitermelés közel négyötödét egyetlen ország, a politikailag is nagyon instabil Kongói Demokratikus Köztársaság adja.
A másik probléma, hogy a kobalt elsősorban a rézbányászat mellékterméke, illetve más országokban a nikkelbányászat mellékterméke.
Ez azért lehet hatalmas gond, mert ha ugrásszerűen megnőne a kereslet, senki nem fog csak azért új rézbányákat nyitni, hogy legyen még több melléktermék. Márpedig ha nem bányásznak több rezet, több kobaltot sem fognak.
Ezen túl egy-egy bánya megnyitása és a termelés felpörgetése inkább egy-két évtized, mint egy-egy év kérdése.
Márpedig a kereslet várhatóan meg fog ugrani.
A jelenlegi termelés közel 50%-át az egyéb ipari felhasználók igénylik, ettől alig kevesebbet szív fel az elektronikai eszközök akkumulátorigénye, s jelenleg csak a termelés 12%-ra tartanak igényt a nagyméretű akkumulátorokat gyártó cégek, akik az autók akkumulátorait is gyártják.
A szigorodó környezetvédelmi előírások miatt ez utóbbi terület biztos, hogy sokkal több akkumulátort fog igényelni. Mind a járművekbe, mind az egyéb területeken, például a napelemek mellé telepített akkumulátorok esetében.
Az akkumulátorgyártók folyamatosan kísérleteznek a drágább alapanyagok kiváltásával, illetve új technológiák, mint a szilárdtest akkumulátorokkal, de ez utóbbi még várhatóan közel egy évtizedig nem lesz jelentős tényező a piacon, egy-egy új akkumulátort pedig a tesztelések és autómodellek életciklusa miatt még legalább 4-5 évig biztos nem fognak beépíteni a gyártók.
A kereslet várható felfutása ellenére a kobalt ára mondhatni összeomlott, a 2018-as csúcsárának a harmadát sem éri ma a nyersanyag.
Van-e valami módja a befektetésnek, ha te arra szavazol, hogy nőni fognak az akkumulátorgyártáshoz szükséges ipari nyersanyagok vagy az akkumulátorgyártók árazása?
Az Amplify Advanced Battery Metal and Material Etf kifejezetten erre jött létre. Az egyik gond vele (már ha az nem riaszt el, hogy 43%-os bukót hozott össze a tavalyi indulás óta, ami a kobalt fenti árfolyamát látva nem is csoda), hogy nagyon kicsi még a benne lévő tőke, 5 millió dollárnál alig több, illetve nem tudom, hogy tudod megvenni idehaza, hála az Unió bürokratáinak, meg az általuk kitalált új szabályozásnak.
Ennél jóval több tőke (240 millió dollár körül) gyűlt össze a VanEck Vectors Rare Earth/Strategic Metals ETF-ben vagy a Global X Lithium & Battery Tech ETF-ben, bár ez utóbbi sokkal inkább az akkumulátor gyártókba és nem a nyersanyagokba fektet. Szintén a gyártókat célozza meg a L&G Battery Value-Chain UCITS ETF
A többi hasonló ETF (SPDR S&P Metals & Mining ETF, iShares MSCI Global Metals & Mining Producers ETF) sokkal általánosabb ETF, sokkal inkább van bennük acél, szén és egyéb termékek, mint akkumulátorhoz szükséges nyersanyagok.
Nagyon fontos! Az egyik legkockázatosabb befektetés a nyersanyagokba fektetés. A másik hasonlóan kockázatos, amikor egy ilyen gyorsan fejlődő és változó technológiába, mint az akkumulátorgyártás akar valaki fektetni. Nem azért írtam róla, hogy rohanjál és bevásárolj kobaltból, mert nagyon csúnyán meg tudod magad égetni vele.