A kínai ingatlanpiac

2019-03-20
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Kopter Géza ajánlott egy érdekes videót, ami elmagyarázza, mi áll a kínai ingatlanmánia mögött, miért építenek még mindig ész nélkül ingatlanokat az országban és miért veszik meg az emberek a második-harmadik lakásukat, miközben már most is 50 millió üres lakás áll az országban, ez a városi lakások 22%-át jelenti.

Ha érdekel a téma, nézd meg a videót. A videó angol nyelvű, de érthetően és lassan beszél, ha segít, kapcsold be az automatikus feliratot is.

Ebben a másik videóban egy ilyen szellemvárost mutatnak be, illetve elmagyarázzák a pénzügyi hátterét: az emberek az úgynevezett árnyékbankoktól vesznek fel pénzt (akik más emberek megtakarításait gyűjtötték össze magas kamat csábításával), abból ingatlant vesznek, mert jó befektetés, mindig csak megy fel az ára, ezért eladják az ingatlant egy-két év múlva és mindjárt vesznek másik kettőt, szintén árnyékbanki hitelből. Az egész egy időzített bomba, mert amint megáll az árnövekedés, az emberek nem lesznek képesek visszafizetni a hitelt, így a hitelezők sem tudják visszaadni a pénzt a befektetőknek és borul minden. Mivel elég hosszú a videó, egy kicsit beletekertem, ahol a szellemvárosokat mutatják be, mennyire üresek még három év után is. Ez a videó is angolul van.

Egy régebbi cikk a témában, szintén tanulságos videóval:

A kínai ingatlanlufi

Previous Post
CSOK a lakáspiacon

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
45 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Akkor hülyeség, amit csinálunk. Azért termelünk, mert abból lesz GDP, ami mindent meghatároz, így olyan termékeket gyártunk, amik néhány hónapon múlva tönkremennek, Kínában meg már olyan házakat gyártanak, amelyek néhány évtized alatt összeomlanak, elavulnak, így újabb házakat lehet felépíteni, amely megint termeli a GDP-t. Hihetetlen pazarló az, ahogy élünk. Technológiailag képesek vagyunk már olyan hűtőt, mosógépet, TV-t, telefont,ruhát stb-t előállítani, amelyek akár 5-10-20 évig is bírják csere nélkül, csak ugye akkor lassulna a gazdaság, elbocsátások lennének, kevesebb munkásra lenne szükség, e helyett inkább úgy tervezzük meg a dolgokat, hogy azok menjenek tönkre rövid időn belül, hogy újra és újra el lehessen adni, így pörög a GDP. Baromság az egész.

Hm. Kb. 4 sávos út, közel 0 forgalom, nem is kellenek se útburkolati jelek, se lámpák. Ahol meg laknak, ott smog...

@matteo

Annyira egyetértek veled. Röhejes az egész emberi gazdaság, ahol mesterségesen kell fenntartani a keresletet olyan termékekre, ami igazából senkinek nem kellenek, és a lehető legrövidebbre kell zsugorítani az avulási ciklust, hogy újra és újra el tudd adni ugyanazt. (Khmm... rád nézek Apple...khmm :-D)

Közben pedig egyre gyorsabban zabáljuk fel a nyersanyagokat... néha azt gondolom, hogy nem is a majmoktól, hanem a sáskáktól származik az ember. 🙂 Többször elgondolkodtam azon, hogy tulajdonképpen akkor lehetne kb egyensúlyi állapot, ha évente annyi energiát használna fel az emberiség (ételre, gyártásra, stb.) mint amennyit a napsugárzás, szélenergia, illetve az árapály változása generál. Csak ugye ez a mai életszínvonal alatt lenne jócskán, durván beesne a GDP, és az egy főre jutó rész minden évben kevesebb lenne a túlnépesedés miatt.

Ha végignézed a felső videót, akkor pontosan látod, hogy nincsen semmi probléma. 🙂

Amikor borul a bili, lesz belőle világgazdasági brutál visszaesés vagy tudja majd annyira menedzselni a problémát a kínai rezsim, hogy bár visszaeséssel is, de az egész világgazdaság beborítása nélkül megusszuk ennek a lufinak a kipukkanását?

@hunt3r

Ha a Földet érő napsugárzás csak 1%-át is tudnánk hasznosítani energiatermelésre, az olyan energiabőséget okozna, hogy az abból származó technológiai boom következtében valószínűleg egy új civilizációs korba lépne az emberiség.

"úgy használjuk a GDP-adatait, mintha azok mondanák meg, jó vagy rossz-e az adott országban élni (...)
A közgazdász (Kuznets) ezen kívül teljesen máshogy számolta a GDP-t, mint ahogyan ma számoljuk. Nem számolta bele például az illegális tevékenységeket, és az azokból keletkező többi tranzakciót, nem számolta bele a bankszektor teljesítményét, és szerette volna elérni azt is, hogy a rosszul elvégzett munkák utáni javításokat se kelljen beleszámolni a végső adatba, de ezzel már a harmincas években sem járt sikerrel. (...)
Ahogyan Kennedy elnök mondta: „A GDP mindent mér, csak éppen azt nem, amiért érdemes élni”.

444.hu/2019/03/12/a-gdp-mindent-mer-csak-eppen-azt-nem-amiert-erdemes-elni

@matteo
"Technológiailag képesek vagyunk már olyan hűtőt, mosógépet, TV-t, telefont,ruhát stb-t előállítani, amelyek akár 5-10-20 évig is bírják csere nélkül, csak ugye akkor lassulna a gazdaság, elbocsátások lennének, kevesebb munkásra lenne szükség"

Gyakorlatilag a dolgozók felét holnap ki lehetne rúgni. Ide értve a feleslegesen iskolában ülöket is.
Amiért ezt nem teszik: az emberek idejének értelmet kell adni, strukturálni kell a viselkedésüket. Ha nem a termeléssel van elfoglalva a többség, abból előbb vagy utóbb forradalmak, háborúk alakulnak ki. Az meg mindekinek lose-lose helyzet.
A fenti gondolatmenetre felfűzve: a nyugati társadalmak népességfogyása szerintem a természet alkalmazkodóképessége (mean reversion), nem pedig egy probléma, amit meg kell oldani.
Túl sokan vagyunk.

@matteo Azért az avulás nem olyan egyszerű elsőre, mint gondolnád. Nem a kínai épületekről van szó, de a mérnököknek meg kell találniuk az egyensúlyt az ár és a tartósság között. Van egy mérnök, aki blogol, ő írt erről, érdemes elolvasni:

mernokiszem.blog.hu/2017/10/16/tervezett_elavulas_legendaja
mernokiszem.blog.hu/2017/10/22/tervezett_elavulas_ii
mernokiszem.blog.hu/2017/10/29/tervezett_elavulas_373

@random-okos "Ha nem a termeléssel van elfoglalva a többség, abból előbb vagy utóbb forradalmak, háborúk alakulnak ki."

Ennek a másik véglete viszont az értelmetlenül dobozoló Őrnagy a Tótékban. De az embereket nemcsak munkával lehet "lefoglalni". Régebben erre voltak jók a cirkuszi játékok, manapság meg már az internet.

Ha a lakások ára ütemesen megy fel, akkor szerintem nem nagyon hülyeség és kockázat megvenni egy szellemlakást, mint például az arany árára spekulálni vagy bármelyik részvényre.
Ugye a kérdés mindig az, hogy képes-e jól kiszállni belőle az illető.
Ugyanez a kérdés felmerül azoknál, akik belevettek a 30m forintos panellakásba. Azzal lesz a probléma, ha nem tudnak jól kiszállni belőle.
Kollégám azóta haragszik rám, mert kiröhögtem, amiért vett jókora hitellel 30 felett kicsivel panelt. A terve az, hogy először kiadja, utána a gyerekei lakhatnak benne és nyugdíj előtt eladja.
Na most ugye mondtam neki, hogy ezen a panelen én úgy gondolom, hogy brutálisan sokat fog veszíteni, mert az árak akár feleződhetnek is hosszú távon, albérlőt meg nem biztos, hogy talál mindig de a kamatokat fizetnie kell. Ráadásul nagyon magas a havi törlesztője, sokkal stresszesebb lesz az élete emiatt. Megéri?

@lala Ugye te sem gondoltad komolyan, hogy nominalisan evtizedek mulva olcsobb lesz? Inflacio, egyebek, tudod...
Az mas kerdes hogy hitellel jo nagy marha volt. De ez a legviccesebb a mai vilagban, hogy akkora mania van, hogy teljesen nincstelen emberek akarnak befektetni.. WTF?

Nemrég beszélgettem két kinai sráccal, azt mondták, náluk 80 éves hiteleket adnak (kb 1 millió EUR egy lakás Schenzenben), de van benne egy csavar, az állam ugyanis 70 év után lebonthatja az ingatlant. Ezzel senki sem foglalkozik, így felveszik a 80 éves hitelt, mert valahol lakni kell...

Matteo: Totál egyet kell értenem. Mindig mindenhol a növekedési "fétis" a gazdaságpolitikában. Miért? Miért törekednek az emberek mindig többre, miért nem tud elég lenni ami van? Ingatlan mellett ugyanilyen szemléletes az autóipar is.

Lala, te rövidtávon spekulációs szemmel nézed a dolgokat, holott az egészet nézve látszik a baj és hogy nem jó az irány.

@geri Ha az egészet nézed, akkor a legnagyobb baj a világban az USA eladósodottsága, mégsem tesz ellene senki. Ez a kínai lakás biznicc inkább csak egy szokatlan befektetési forma. Nyilván orbitális bukó lesz a végén, de a dörzsölt spekik vagy csak a kevésbé mohó emberek, akik megelégszenek kevesebb nyereséggel is, azok ki tudnak ebből a körhintából szállni nyereséggel. A nagy többség meg megfizeti a tanulópénzt.
A videóban elmondták a lényeget, hogy kanada létszámú szülőképes nő hiányzik az országban és ahhoz, hogy nőt kapjál, ingatlanodnak kell lenni és gyakran 1 nem is elég. Ennyi a megoldás. Ha nálunk is hiányozna 200e nő a 20-35 eves korosztályban és az lenne az elfogadott, hogy a jó parti az a férfi, akinek több lakása van, akkor nálunk is vennék a lakásokat a férfiak, mindegy mennyibe kerül és milyen kamata van.

Ez ugyanaz, mint a tulipán-láz. Mindenki abban reménykedik, hogy lesz nagyobb balek.
Csak közben elpusztítják a bolygót, mert a betonhoz szükséges homokot már például csak a tenger- és folyópartok elhordásával tudják kitermelni, a CO2 kibocsátásról nem is beszélve. Ennél még a bitcoin is jobb, azzal is ugyanígy meggazdagodhatnak és becsődölhetnek egyesek.

Ha a lakáspiac a növekedés (egyik) motorja, akkor előbb-utóbb összeomlás lesz. Nyugat-Európa nagyvárosaiban sem az ingatlanpiac pörgeti önmagát, hanem azért pörög az ingatlanpiac, mert megéri ott lakni, van működő, növekvő gazdaság. Egy szellemvárosba maximum szellemirtóknak éri meg beköltözni...

Egy kis OFF: a fenti mondataim fényében vajon bedől 1-2 éven belül a budapesti ingatlanpiac (amit sokan várnak), vagy nem dől be (amit még többen várnak)?

"Mindig mindenhol a növekedési “fétis” a gazdaságpolitikában. Miért?" Mert a kereskedelmi bankok által teremtett hitel pénzre kamatot kell fizetni. Ezáltal nőnie kell a gazdaságban lévő pénzmennyiségnek, hogy a kamatot is ki lehessen fizetni. A gazdaságban lévő pénzmennyiség pedig hitel, a növekvő hitelállományt pedig növekvő gazdasággal lehet fedezni.

@copywriter
Már olvastam a blogot, akartam is kommentelni, de nem lehetett, fészbukra pedig nem telik, mert túl drága a magánszférám...:)

A tervezett avulással kapcsolatos összeesküvéseket lehet - és fontos is - kritizálni, mert nem a nyomtatóba épített számláló teszi tönkre 10000 lap nyomtatása után a gépet, hanem
- az olcsó alkatrészek,
- a javításra, alkatrész cserére teljesen alkalmatlan konstrukció,
- az örökös firmware frissítések (nyomtatón, az ész megáll...),
- a szakszervizek felkészületlensége,
- a garanciális javítás nevetségessé válása.

Általában igaz a műszaki cikkekre, hogy régen Józsi, a TV szerelő 20 év gyakorlattal ismerte az összes Videoton, Orion és egyéb készüléket, ma már szét sem szedi, csak "kiolvassa a hibát" (autó), aztán, ha nem tudja javítani, akkor vállat von. "10 éves tévét akar javíttatni? Ugyan..."

És nem javíttatunk, hanem cserélünk, egy újra.

Elég durva... A motoros videóban az is érdekes, hogy tényleg egy lélek sincs sehol, mondjuk az még nem a város, vidéken talán itthon is van olyan környék, ahol ennyire senki nincs az utcán...
Azt mondjuk nem értettem, miért volt annyira rossz a levegő a szellemvárosban, ahogy megjegyezte az egyik srác mikor a következő telkekhez értek - hiszen járművek, gépek, gyárak sehol...

"Nyugat-Európa nagyvárosaiban sem az ingatlanpiac pörgeti önmagát, hanem azért pörög az ingatlanpiac, mert megéri ott lakni, van működő, növekvő gazdaság"

Azért abban is benne vannak a kínaiak. Több cikk is volt arról mostanság, hogy Kína is felfújja a gazdaságát, a pénzt meg menekítik ki a gazdagok, és mindenhol összevásárolják az ingatlanokat ingatlanokat, vagyis szépen kivásárolják más népek alól az ingatlant, felfújják az árakat, a helyiek meg nem tudnak vásárolni.

Itt egy masik erdekes video, a szellemvarosok meg egy problemajara ravilagitva: youtube.com/watch?v=XopSDJq6w8E

A vásárol ill. a buy szavakat használja a cikk és a videó is, de ha jól rémlik, Kínában (meg talán más távol-keleti országokban) nincs olyan típusú ingatlan-tulajdonjog, mint felénk. Ez gyakorlatilag egy hosszú távú, akár életre szóló bérlés, mert 70-90 év elteltével visszaszáll az állam kezébe. A "vevő" halála után valószínű csak az ebből hátralévő évekre maradhat az örökösök "tulajdonában".

Nagyon érdekes: mivel a lány nem érték, ezért valahogy a lánymagzatokból ritkábban lesz lánybaba (holott, normál esetben, pont kicsit többnek kellene születni); hogy aztán sok szellemlakással lehessen nőre szert tenni... De azért mostanában sem születik ugyanannyi lány...

Mindeközben nálunk szüljön, aki csak tud, adunk érte minden földi jót - de közben tömegével lehetetlenítjük el a felnőtt, gyerekvállalás szempontjából jó, generációt...

@matteo
Azért a kínai abszurd tervgazdálkodást ne mossuk már egybe a nyugati kapitalizmus defektjeivel.

A "tervezett elavulást" leginkább a gyártó és a vevő közötti információs asszimmetria teszi lehetővé. Neked vevőként fingod nincs egy háztartási gép minőségéről, max a garancia hossza/ár aránnyal tudsz operálni. Szabályozás hiányában pedig a gyártók az előbbit persze, hogy levitték a béka segge alá, ők se hülyék. Ha az EU-nak valóban fontos a környezetvédelem, egyszerűen mondhatná azt, háztartási gép innentől minimum 5 év garival kerülhet csak forgalomba és meg lenne oldva a probléma, a gyártóknak elemi érdekük lenne, hogy ne spóroljanak ki mindent pár fillér haszon miatt a gépeikből. Persze ezt azonnal követné vagy 30%-os drágulás, illetve emiatt az instant népharag, gondolom ezért sem merik meglépni.

Itt nem a rendszer alapjaiban elhibázott, az embereket nem érdekli a dolog.

@jami - Kínában nincs az a felénk jellemző nyugdíjrendszer, ott a nyugdíjbefektetés egyértelműen a gyerek. Amikor a Kínaiak nem vállalhattak, csak egy gyereket, akkor a lakosság jó része még nem költözött városba, és kellett valaki, aki a földeken dolgozik, majd eltartja a szülőket, ha megöregszenek.
A gazdagabb családok több gyereket vállaltak, lányt is, mert az mutatta a státuszukat, hogy még ezt is megengedhetik.

@mangalica Ez a video meg a posztban szereplonel is durvabb! Kosz a linket

Kopter, azt tudom, miért van - de azért kicsi logikával belátható, hogy ha nincsenek nők, akkor süthetik a fiú utódot. Durva megoldások vannak erre, amiből normális gyerekek nem várhatóak.
És hiába nincs már hivatalon egykézés, a több gyerekből nem lesz jóval több lány..

@random-okos
"az emberek idejének értelmet kell adni, strukturálni kell a viselkedésüket."

Olvastad Aldous Huxley - Szép új világ c könyvét?
Ha nem, akkor olvasd el.

Én ezt nem értem, mitől lett 10 év alatt egy panel 10 millióból 30 millió? A fizetések nem nőttek azóta ennyivel....
Ez a sok olcsó hitel megint meg fogja bosszulni magát, nem tanultak az emberek... a konstrukció nem változott, csak a deviza helyett lett forint.

@jami
Nem éltem Kínában, de ami átjött, hogy ott a néplélek arra van kondicionálva, hogy csak magadban bízz, ne törődj senki mással. Ha közösségi tereket hagyják lepukkanni, mert az nem az övék, akkor pont a más gyerekének a jövője foglalkoztatná őket? Sokan azt fejtegetik, hogy a kommunizmus megrohasztja a lelket, és érdekes módon, alturizmus helyett még nagyobb önzőségre nevel. Nézzük csak meg a poszt kommunista országokat. Sokféle emberrel dolgoztam, sőt laktam is együtt, de ez az önmagamnak kaparás nem nagyon jellemző nem volt- vagy aktuális komcsi államokra.
Ennyit a Captian Obvious játszásáról. Az égető gond a nőhiány, és hogy lehet ezt megoldani, mert ugyebár, ha most csak lányt kezdenek el szülni a kínai asszonyok, a legelvetemültebb forgatókönyvben is csak 15 év múlva hoz megoldást.

@jami
És amíg nyugatra teljesen egyszerű feleséget importálni szegényebb környékről, addig ki akarna hozzá menni egy világviszonylatban csóró kínaihoz, hogy aztán kínába költözzön, ha ennyi erővel élhet akár New Yorkban is egy jenki feleségeként. Ha ezt át is hidalják, jön a következő gond, hogy jellemzően a szegényebb területen élők sötétebb bőrűek, amit a helyiek csúnyának tekintenek, a fehér bőr a menő. Nem véletlen, hogy az európaiak ennyire kapósak Kínában.
Egyelőre ennyi, van még egy rakat további faktor, hogy miért nehéz megoldani a kínai népesség helyzetét. És az a baj, ha Kína megcsuklik, valószínűleg az minket is durván érinteni fog.

Gömb, én meg azt nem hogy az emberek miért nem értik meg, hogy ha nincs aki megvegye a 30 milliós panelt, meg a 60 milliós "házat", akkor előbb-utóbb az eladói oldal is reagálni fog erre.

Matteo: "amelyek akár 5-10-20 évig is bírják csere nélkül" - Már annyira asszimilálódtunk, hogy le se merjük írni, hogy 50-100 év, pedig teljesen reális lenne.

Ó, én nem a közösségben gondolkodást írom; hanem, ha nekem fiam van, mert majd ő tart el, az egészen addig ok, míg ő felnőtt lesz - de neki mégis honnan lesz fia, ha lányt senki nem vállal? Ha fiúknak egy (bármilyen) feleségért x szellemlakással kell bírni, akkor nem lenne egyszerűbb azt a pénzt valahol gyűjteni és a lány hozományaként megkapnák a lányos szülők, akiknek így lenne pl. járadékalap: win-win. A 4 szülő is megél és lesz következő generáció.
És mondjuk nem olyan veszélyes egy nőnek az élete, a pasik sem zakkannak meg a nőhiánytól... Micsoda elképzelés az, hogy a fiam majd a legjobb esetben vesz nőt. Rosszabban rabol/raboltat.

kínai nőhiányhoz
theguardian.com/world/2019/mar/21/kachin-women-from-myanmar-raped-until-they-get-pregnant-in-china

@jami
Pont az van, hogy nem bíznak a bankokban, brókerekben, az államban, de a lakás az biztos. Nem hiszem, hogy ez annyira meglepő lenne, mivel Pozsonyban az elmúlt tíz évben a csapból is ez folyik. De hitelt felvenni nem büdös bármilyen kétes alaktól, pont mint nálunk. 🙂
A vőlegény / menyasszonyválasztás meglepően furcsán zajlik, parkokban járkálnak a mammerek, apróhirdetéseket szemléznek vagy tesznek ki, míg a gyerekek dolgoznak . Szerelmet vagy ilyesmit el kell felejteni. Nem nagyon PC-skednek, az biztos:
youtube.com/watch?v=9Q4J7qdFCDs

A másik érdekes dolog, hogy annak ellenére, hogy milyen kevesen vannak, egyre több a 30+-os nő, aki egyedül marad.
youtube.com/watch?v=PpS_EX04328

Fun fact: SerpentZA is pont úgy tudott egy modell alkatú doktornőt felszedni, hogy nem érdekelte, hogy az előtte elvált.

Beteg egy világban élünk. 7,5 milliárd (rohamosan növekszik ráadásul) és ennek egy része úgy dorbézol a földi javakkal, mintha nem lenne holnap, meg mintha nem a csapból is az folyna, hogy a nyersanyagok rohamosan fogynak és szétcsesszük a bolygót 50 éven belül... én már régóta azt hangoztatom, hogy a Földön az egyetlen élőlény, amely nélkül az ökoszisztéma ezerszer jobban érezné magát, tehát teljességgel felesleges a bolygón a léte, az az Ember... a bolygó nem tud persze (még) védekezni, de eljön az idő, amikor visszavág és akkor nekünk nem nagyon lesz kegyelem. Persze előtte még kipusztítunk minden életet magunk körül, de utána már úgyis mindegy, mehet bele a "értelmes" ember is a levesbe.

Node térjünk vissza az eredeti témához. A kínaiak ugyebár imádják az ingatlant, pláne, ha külföldi. A BBC is már négy éve csinált riportot a luxusnegyedek furcsa szokásáról, ahol ugyanis magassági korlát van, így lefelé kell kibővíteni a lakást. Na és kik ezek között is, akik a legtöbb pénzt ölik az egészbe, holott meg sem jelennek, szinte soha?
youtube.com/watch?v=sLJ0zZQb9x0
@Kiszamolo - több cikkednél is megemlítetted, hogy ez ellen tenni kéne. Szerinted a sávosan emelkedő ingatlanadó megfontolásra késztetné a külföldi lufifújó befektetőket?
Másképp hogy lehetne ez ellen tenni. A tulajdonlap most is strómanokon van, a pénzmozgatás meg kriptovalután, merthát pénzt kivinni illegális.

@zsolti-xx
Góg és Demagóg fia vagyok én,
Zsolti a nevem.
Föld ellensége az emberiség,
Csak az objektivitást nem lelem.

@zsolti-xx

Azért remélem egyszer belátod, hogy ha rendesen végiggondolod, akkor hamar eljutsz a tömegmészárlás gondolatához. Szerintem nincs igazad.

@zsolti-xx A Föld nevetve lép rajtunk túl. Egy kis kisiklás se leszünk a teljes életében. Simán meggyógyul miután mi eltűntünk a felszínéről.

Kopter Géza, "demagógozhatsz" nyugodtan, de attól sajnos semmi nem változtat azon, hogy a Földet tönkretesszük és ezért egyedül az "értelmes" ember a felelős. Nincs más olyan élőlény a bolygón, amely tudatosan tenne ilyet és amely képes lenne egyáltalán olyan kihatással lenni a környezetére, mint az ember. Szerintem inkább az a demagóg, aki ezt nem képes beismerni... ha otthon mondjuk hangyák lepik el az otthonod, mit csinálsz velük? Elpusztítod őket, mert zavarnak, feleslegesnek tartod őket, nincs rájuk szükséged, nincs hasznod belőlük stb stb... na az ember a bolygón magán egy ilyen felesleges tényező. A hangyákat persze megölheted, de a természet az ő túlszaporodásukra úgyis megtalálja a megoldást. Ne aggódj, az ember túlszaporodására is meg fogja találni. És én nem a tömegmészárlás híve vagyok / lennék, ahogy "Matetoth" írta, bár az ember a természetben pont azt teszi...

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram