A mozik már bő száz éve részei a szórakoztatóiparnak, a maga idejében a mozi volt az, ami a perifériára szorította az addig egyeduralkodó színházakat.
A technikai fejlődés úgy látszik a mozikat is utoléri. 2019-ben az amerikaiak csak átlag három és félszer mentek el moziba, ez a legalacsonyabb érték 92 év alatt.
Amikor a 65 colos 4K-s tévék induló árai már bőven 200 ezer forint alá estek és a különböző streaming szolgáltatók havi néhány ezer forintért kínálnak akár 4K-s filmeket nagy választékban, az online tékákban pedig a mozipremier után néhány hónappal már egy mozis popcorn áráért ki lehet bérelni a mozifilmeket, egyre kevesebb okot találnak az emberek arra, hogy elmenjenek moziba. (Az, hogy a filmgyártók évek óta csak folytatásokat és remake-eket készítenek, szintén nem késztet sok embert arra, hogy moziba menjen.)
A mostani járvány miatti bezárás legnagyobb tragédiája nem az a mozik számára, hogy nincs bevétel, hanem az, hogy mind az emberek, mind a filmforgalmazók fejében esetleg megfordul, hogy mi szükség is van még a mozikra.
Sok stúdió inkább elhalasztja a filmjei bemutatását, csak hogy moziban mutathassák azt be, azonban van, aki online elérhetővé teszi a filmjeit.
Így tett az Universal is, online mutatta be a Trollok a világturné című filmjét, két napra 20 dollárért lehetett kibérelni a még moziban sem bemutatott filmet.
A bevétel minden várakozásukat felülmúlta, rövid időn belül 200 millió dolláros bevételük lett. Mivel ezen az összegen nem kell osztozni a mozikkal, anyagilag nagyon sikeres lett a próba, valószínűleg többet hozott a stúdiónak az online premier, mint amit a moziktól kapott volna. (Persze ehhez az is kellett, hogy az emberek kényszerből otthon vannak és sokat néznek filmeket.)
Összehasonlításul a Trollok első része mindössze 153 milliót hozott az amerikai mozikban, az egyik legnagyobb kasszasiker, a Zootropolis összesen 341 millió dollárt termelt az amerikai mozikban, a Verdák első része pedig 244 milliót termelt ugyanitt, de ezeket az összegeket meg kellett osztani a mozikkal.
Így aztán további filmeket is kijelöltek online premierre, mint a Staten Island királyai-t vagy a High Note című filmet. (A látványra épülő legújabb Fast and Furious filmet azért moziban akarják bemutatni.)
Más stúdiók is rákaptak a lehetőségre, az Outpost című filmet is úgy reklámozzák, hogy júliustól a mozikban ÉS on demand videóként megtekinthető.
Ennek persze nem mindenki örül felhőtlenül, a legnagyobb amerikai mozihálózat, a 11 ezer vászonnal rendelkező AMC bejelentette, hogy soha többé nem fog Universal filmeket forgalmazni. Persze kérdés, egy hitelekkel terhelt, a túlélésért küzdő hálózat megteheti-e, hogy az egyik legnagyobb stúdió filmjeit nem tűzi majd műsorra.
Így az idei év legnagyobb csapása a mozik számára valószínűleg nem az, hogy néhány hónapig be kellett zárniuk, hanem az, hogy nem csak a nézők, de a filmgyártók is elgondolkodtak azon, szükségük van-e még a mozis premierre egyáltalán. Úgy tűnik, már senkinek nincs égető szüksége a mozihálózatokra, a stúdiók közvetlenül is elérik az embereket és ők pedig boldogan fizetnek negyedárat azért, hogy az egész család a mozi helyett a nappaliban mozizhasson együtt. A mozik vége nem mostanában fog eljönni, hiszen színházba is járnak még az emberek szórakozás miatt, de könnyen lehet, hogy elkezdődött valami az online premierekkel.
Abból a néhány filmből évente, amit az emberek moziban, nagy vásznon akarnak mindenképp megnézni, nem fognak tudni megélni a mozik.
Én az IMAX 3D és hasonló produkciókban látnék még jövőt... Anno az Avatar vagy a Gravity óriási élmény volt nekem moziban a brutálisan nagy vászon előtt, és ezek a filmek nem néztek ki jól otthon tévén. Ilyenekért szívesen kifizetem a mozijegy árát.
Amúgy Németországban iszonyúan drága is a mozi: 10-15 euró egy db jegy, hozzá popcorn ugyanannyi (jó utóbbit nem muszáj venni), és nagy eséllyel látsz egy bűnrossz remake-et.
Remélem, azért maradnak a mozik: azért az jó dolog, hogy 2 órára ki kell kapcsolnod a telefonod vagy lehalkítani, nem zavar senki.
A mozihoz hozzatartozik a mozielmeny, azaz a nagy felulet, az eros kontraszt, a hangzas. Ez az individualista megkozelites, nyilvan hozza lehet tenni a kozossegi elmenyt is (a csorgo zacskos es dumalos bunko nezot leszamitva). A latvanyt es hangzast visszaadni otthon nagyon nehez es meglehetosen draga.
Kerdes, kinek szamit meg a filmelmeny. Ez izles dolga, azzal meg nem erdemes vitatkozni.
En utoljara az Interstellart lattam es a Gravitaciot, nekem elmenyszamba ment az osszhatas.
En nem vagyok kulonosebben erzekeny a kepi vilagra, de azert nagyot dobott, amikor eloszor kapcsoltam be a hdr-t a monitoron. Az elso felso-kozepkategorias hangfalam is lebilincselt. Ennel fogva, ha nincs hdr es rosszabb minosegu a hang, most mar kihallom es sznoboskodni kezdek.
Egyszer hallottam a pesti high-end shown igazi premium hangot, attol mondjuk felallt a szor a hatamon. Kene!
A mozi egyedul a streaming/VOD szolgaltatok patkanykodasa miatt nem halt ki. Berelheto (uj) filmekbol alig van valasztek, online megvenni meg nem nagy biznisz, amig dragabb, mint a DVD, es egy tollvonassal elvehetik toled a filmet.
400 ezerért vettem 12 éve csucsprojektort vaszonnal, 1 év alatt ment 800 órát, minden tv-nel többet ér a 120"-os kép.
Nem hiányzik a mozi, ettől függetlenül azért jó néha kimozdulni, más élmény legtöbb embernek mint otthon a kis tv-juk.
De nem tudom mi lesz a jövőjük, a streaming azért már járvány előtt is jó nagyot harapott a tortaba.
Szerintem el fog tolódni az otthoni moziélmény felé. Sajnos egyre több negítv élményem van nekem is, amikor elmegyek moziba és a tirpákok miatt amortzizálódik a filmélmény. Ráadásul amikor a letöltési rekordokat dönt a CAM és hasonló szuper felbontású filmek, akkor nincs kétségem, hogy nagyon alacsonyan van az igény.
A mozikat az évtizedek során számos alkalommal temették már, például amikor bejött a tévé, aztán a vhs. Most éppen a vod különböző variánsai. Nyilván vannak megfelelő okokra visszavezethető kilengések, de alapvetően az embereknek igényük van arra az élményre, amit a mozi nyújt, mivel nem reprodukálható otthon: még ha valaki meg is van a lehetősége és pénze, hogy otthoni mozit építsen többtízmillióért (konkrét moziszobára gondolok), a filmválaszték, kimozdulás és közösségi élménye akkor sem lesz ott. És ezekre van igény. Persze, mondhatjuk, hogy mocskos a szék, csámcsog a mellettünk ülő, és különben is, utáljuk a tömeget, de ettől még a 65 colos 4K tévé miatt ugyanúgy nem fognak bezárni a mozik, mint ahogy a kajarendelési lehetőség miatt nem zárnak be az éttermek. Teljesen más világ a kettő, hol jobban, hol rosszabbul, de szépen megélnek egymás mellett.
Nehéz vitatkozni a cikk megállapításaival, ugyanakkor az AMC részvénye ma szerény 40 százalékos pluszban van, arra a hírre, hogy az Amazon felvasárolja. WTF?
@dani2 "Remélem, azért maradnak a mozik: azért az jó dolog, hogy 2 órára ki kell kapcsolnod a telefonod vagy lehalkítani, nem zavar senki."
Mondjuk ehhez pont nem kell moziba menni. 😉
Hát nekem nem tűnik úgy, hogy a színházak annyira periférián lennének, köszönik, élnek ma is, elég sok full házzal üzemel. Mint ahogy a rádiót (meg szintén a mozit :)) se tüntette el a tévé, hiába jósolták már 60 éve. Szerintem valamilyen formában fenn fog maradni most is.
Neville és állami támogatás nélkül meddig maradnának életben?
Nekünk a feleségemmel ez egy ideális kikapcsolódás. Nagyszülő addig vigyázz a gyerekekre (még kicsik), mi pedig a film alatt kikapcsolódunk. Otthon úgy sem tudnánk filmet nézni a saját szórakozásunkra.
Közben nachos...
Ha nyitnak biztos hogy megyünk még.
Moziban eddig is csak a látványos Blockbusterek mentek lásd Avangers vagy Star Wars.Moziban nézni meg mindig lehet egy szombati program.Amennyiben ennyhül a válság majd megint tele lesznek a plázák is így a mozik is.
Kétségtelesen,hogy én is most a karantén alatt lettem HBO Go is Netflox előfizető,de
1-1 felkapott akotásra elmennék majd.
@neville
>Hát nekem nem tűnik úgy, hogy a színházak annyira periférián lennének, köszönik, élnek ma is, elég sok full házzal üzemel.
Egyrészt mint Kiszámoló írta, sok színház vastagon adófizetői pénzből képes csak fennmaradni. Ez nem feltétlenül rossz, de ezt azért látni kell.
Másrészt a színházak ahhoz képest, hogy mit jelentettek 100, vagy akár csak 50 éve szinte nem is léteznek. Az utóbbi években hiába volt kis felívelés, az egy nagyon durva és hosszú lejtmenet után jött az eredeti jelentőségükhöz képest továbbra is kb. sehol sincsenek.
Megjegyzem a színházak most még nagyobb gubancban vannak mint a mozik. Egy multiplexben ha csak minden második helyet adod el, akkor megvan a kellő távolság a nézők között és még talán ki tud jönni a matek (eleve nem minden műsor full házas). Színházban nem tudsz ilyet.
Elnézést kérek előre is a témától való eltérésért. Sok itt az informatikus, ezért hozom itt fel a témát. A leállások, kényszerű szabadságolások többek számára több szabadidőt jelentenek, melyet érdemes hasznosan eltölteni, pl. tanulni valamit. Ma hallottam egy uniós finanszírozású programról, melyben 2 hónapon keresztül online tanfolyam keretében informatikai alapismereteket lehet ingyenesen tanulni (windows, hálózati alapfogalmak, HTML, CSS, Javascript alapok). ujratervezes.nive.hu/. Vajon mennyire érdemes ezt tanulnia annak, aki szakmát váltana (pl. mert az eddigi szakmájában nem talál munkát), és mennyire annak, aki inkább csak informatikai alapismereteket szeretne szerezni? A képzés záróvizsgával zárul, egyenlőre nem találtam , hogy mi a következménye ha valaki azáróvizsgát nem tudja teljesíteni. (Annyit találtam, hogy nem tanulhat tovább ingyenesen állami támogatással IT-t).
Egyéni preferencia kérdése, kinek mennyire van szüksége még a moziba járásra. Nekem is az ott lévő emberekkel van bajom, nagyon gyakran rugdossák a székem, szólni kell, telefonoznak, szólni kell, beszélgetnek, szólni kell. Külön öröm, ha valaki enni szeretne, de drágának tartja a kínált nasit, ezért behoz egy zacskó chipset. Kifizetsz 3-4e forintot és ezeket a fárasztó dolgokat kell megélni.
A nagy filmekre még eljárok, olykor egyedül is, de csak már ha lecsengőben van és korai vetítésekre, hogy ne legyenek sokan, de amúgy a film 95%-a bőven élvezhető otthon.
Abban is egyetértek Miklóssal, hogy azért van ennyi színház, mert kapnak elegendő támogatást, különben a 2-4x jegyárat elég kevesen tudnák megfizetni a nézők.
A mozi egy letűnt kor terméke (szvsz), vagy megújul vagy a következő generációk már hanyagolni fogják.
Lesz mozi mert más az élmény.
Illetve a 200M nem egy nagy összeg ilyen tekintetben, hanem átlagos. Több mint felét megkapja a studio és egy nagyobb animációs film simán hoz 400M-t.
Egy olyan kasszasiker, mint a zootropolis hozott fél év alatt 340 milliót az amerikai mozikban...
Kmiki:
Mozi élmény ? Covid előtt rendszeresen jártunk moziba. Az utolsó 5 mozi arról szólt a Camponaban hogy Te állj be jegypenztarba én a popcornhoz és akkor talán végzünk mire elkezdődne a mozi. A hatodik ilyen teltházas mozinak a Campona bol kiifordultunk. A 11 éves lányom teljesen megértette hogy nem kell megint ez az izgalom. Átszoktunk az Allee be. Ott legalább volt “önkiszolgáló “ kassza. A nagy sort így előztuk a pénztárba, de a popcorn sort nem lehetett előzni. Most válságba vettem egy LED-es projektort volt erositonk és otthon nézzük chips-el ( popcornt nem szeretjük annyira de más nincs a moziba. ) a kezünkben. Már csak egy jó vászon kéne, de válságba a fal is megteszi. Covid után szerintem mi csak a nagy látványos filmekre megyünk. Abból meg évente van 1-3 db. Ennyi.
@neville "valamilyen formában" fönnmarad a bakelitlemez, a hagyományos borotva meg egy sor más termék mára egy szűk réteg játékszere csupán, és nem ezekben van a sok pénz. és lehet, hogy a broadway még olyasmi, amibe megéri befektetni, de amúgy pont a színház az egy hatalmas pénznyelő, amibe önteni kell az adófizetők pénzét, hogy életben maradhasson
én biztos nem vennék mostanság mozirészvényt, a "valamilyen forma" meg a "átlagon fölül nyereséges" közötti nem elhanyagolható különbség okán
Otthon nem zörög a fülembe a nachos-os paraszt.
Miért állami támogatás nélkül? A kultúrát támogatni kell a közösből. Más kérdés, hogy milyen műfajt. A közösségi élmények mind átalakulóban vannak.Nagy kérdés, hogy mikor mer majd a nagyközönség szorosan egymás mellé leülni egy koncerten, színházban operában vagy moziban.
Ami számomra érthetetlen, az a 3D TV-k tündöklése és bukása. Szerintem óriási találmány, és nagy élmény családdal is. Jó pár 3D filmet vásároltam anno, amikor ez még ment, és most remegve várjuk a pillanatot, amikor tönkremegy az egyébként teljesen jó 3D TV-nk - merthogy ugye ma már ilyet nem lehet kapni.
Vajh miért...? Mozis lobby?
@antalm Épp most olvastam én is a "lehetőséget" és mint IT-s azt tudom mondani, hogy értelmezhetetlen ez a tanfolyam. Programozói irányba egy nagy nulla, alapismeretekhez meg nem ez kell. Ott van pl a GIT amit használunk, de kezdőként totál felesleges megtanulni, illetve meg se tudod tanulni, mert azt csak akkor tudod rendesen ha használod élesben. HTML és egyéb dolgokat ingyenesen is tudsz tanulni pl w3schools.com -on, codewars.com stb.
Ha váltani akarsz infos területre akkor első körben egy angol tudás kell. Hiába adják le magyarul az anyagot ott vége lesz a tudásnak. Ha ez megvan akkor az irányt érdemes eldönteni, mert az IT ezer féle területből áll. A legkönnyebben elérhető rész talán az a fajta manuális tesztelés ahol nem a programozói tudás kell (kicsit olyan mint a dobos, még nem zenész de már nem közönség). Nyilván kis tudás kis pénzel is jár...
Bevetel szempontjabol kortet hasonlitunk almaval. A zoortopolis tenyleg annyi amerikaban. A masik pedig world wide. Ha most nezunk world wide egy toy story akkor milliardos a bevetel.
Persze ertem, hogy szep szam es nem kell osztozkodni, de ez addig tart mig ez a kenyszerhelyzet van, szerintem.
Ahogy sokan josoljak, hogy az emberek nem mennek szorakozni es tomegbe, de mikor uj zeland kinyitott meg a csirke is elfogyott a kfc-bol.
Zsolt, de worldwide még a Trollokat sem mutatták be. És DVD-n meg streamingben sem.
Szerintem ez egy főpróba volt, amit már régen ki akartak próbálni a filmstúdiók, milyen lenne mozik nélkül, csak eddig nem lehetett meglépni, mert árulásnak érezték volna a mozik (joggal). De most lett egy jó indok.
S kiderült, még nyernek is rajta a filmstúdiók.
@ Kmiki
IMAX-ban az Interstellar nekem örök élmény, a dokkolós jelenet azzal a zenével, akkora vásznon, lenyűgöző volt, azt otthon nem lehet előállítani.
Viszont a legtöbb moziban sz@r a kontraszt, van ahol az Exit tábla rávilágít a vászonra és hasonlók. Szóval bizonyos szempontokból otthon lehet jobb moziélményt csinálni ()jobb JVC, Sony projektorok is agyonverik a mozit kontrasztban), bizonyos szempontokból viszont nem, mert ahhoz egyszerűen nagy tér kell. (Hang is jobban szól nagy térben mint egy normál szobában.)
@treil
400-ért soha nem kaptál csúcsprojektort vászonnal, az 12 éve is 1,5-2 gurigánál kezdődött. De a 120" kép valóban agyonver minden TV-t méretben, kontrasztban, színekben az OLED-et nyilván nem.
@ Vissza a 3D TV-t
Annyira nem haraptak rá az emberek, sokaknak fájt tőle a feje meg kényelmetlen szemüvegben nézni. Plusz sokkal drágább rendesen leforgatott 3D filmeket gyártani, mert dupla kamerarendszer kell, sportközvetítések dettó, ESPN próbálkozott vele, aztán dobták is, nem adott hozzá annyit. Én is több értelmét látnám ha végre az ilyen hülyeségek helyett olyan paneleket fejlesztenének, amiknek jobb a színvisszaadása, kontrasztja és nem égnek be idővel mint az OLED.
@antalm
Szerintem kb annyi haszna lesz, mint amit a leírásában is említenek.
"Az ingyenes kurzus lehetőséget nyújt arra is, hogy feltérképezd, mennyire áll közel hozzád az IT világa, és szívesen részt vennél-e egy hosszabb képzésben."
Programozóként ténykedek már közel 10 éve. Részemről műszaki informatikai egyetemet végeztem. Viszont van pár kollégám, akik csak 1 éves programozó képzést (bootcamp) csináltak és sikerült helyt állniuk az ott tanultakkal.
A két képzési forma közti különbségről egész jó blog bejegyzés:
nofluffjobs.com/hu/blog/tanulj-informatikat-egyetem-vagy-programozo-kepzes/
Tehát ahhoz, hogy belekóstolj, hogy szívesen foglalkoznál-e egy hosszabb képzés (6-12 hónap) keretében is informatikával, szerintem alkalmas lesz az említett képzés.
Több milliós házimozival otthon régóta nem járunk moziba. Mióta kicsi gyerekek vannak, nehezebben megyunk el szórakozni kettesben, akkor is inkább a színházat választjuk. Hollywood régóta csak remake - sokadik rész szinten mozog, ezekért az idő és a pénz is kár. Ennek ellenére nem temetem a mozit, mert más élményt ad, és megértem azt, hogy sokaknak van rá igénye. Szvsz olyan ez a kérdés felvetés, mintha azt várnánk, hogy az egyre elérhetőbb árú otthoni medencék miatt megszűnnek majd a strandok.
A mozik megújulnak. Lézeres vetítőgép, pára, illat, mozgó szék, fotel, ágy, szuper kaják, stb. A 3D-t a filmstúdiók cseszték el, a sok rossz, 3D konvertálással, amit a nézők a drágább jegyek miatt lehúzásnak éreztek.
Én korábban sem értettem miből élnek a mozik. Ok, a Corvin, Művész, Puskin, stb. lánc biztosan támogatásból (de legalább jó filmeket is adnak), viszont a pláza mozik is a legtöbb időpontban üresen kongtak már 15 éve is, szoktak is poénkodni az emberek, mikor délutáni vetítésen csak ők vannak.
Ami a színházakat illeti, szerintem jópár színház megélne állami támogatás nélkül is, csak háromszorozni kellene a jegyárakat, de még úgy is legtöbbször megtelnének. Mert a jelenlegi jegyárak mellett állandó harc megy azért, hogy kinek jut, kinek nem. Szerintem ha az állam elengedné, de nem csak a liberális színházakat, hanem az összeset, az hosszútávon inkább jót tenne a színjátszásnak.
Egyébként a színház és a mozi elavulásban más tészta. Jellegéből fakadóan a színház soha nem fog elavulttá, feleslegessé válni, a mozira nem vennék mérget.
Ja, és ami a 3D mozit illeti, a probléma az velük, hogy még nem jelent meg nem pusztán a látvány miatt élvezhető 3D film. Amik megjelentek, azok max. technikai bemutatóknak tekinthetőek, amik wow érzést adnak, de ezeket hosszútávon nem lehet eladni, mert a látványt kellene minden új film esetén jelentősen megugrani, ennyire gyorsan nem fejlődik a technika, vagy a nem kimondottan látványfilmekre is adaptálni a technikát. Az, hogy utóbbi nem történt meg, szerintem azért lehet, mert nem tesz hozzá annyit, hogy érdemes legyen. Ezért gyengélkedik a 3D mozi, a kezdeti lelkesedés után egyszerűen nincs rá tömegigény.
Egyáltalán nem bánom. Jobb élmény otthon filmet nézni családi körben, mint a sok ropogtató szörcsögő pofázó paraszt között. Főleg, hogy a filmkínálat is vacak.
A járvány legalább a helyére teszi ezt is. Lassan rájövünk, hogy se a mozi, se a színház nem hiányzik.
Cinema4Life-al értek egyet. A mozi nem fog kihalni még jó darabig. Sok embernek ez az egyetlen közösségi-kulturális élménye. USA-ban különösen igaz, több állam nagy részén kb az alábbi szórakozási lehetőséged van:
- country club, bowling, mozi, vásárlás. Van sok mozi $1-2-5 / jegy napért, 5 dolláros napon premier filmek is.
A mozik jovoje talan nem is feltetlenul a nezok kezeben van, legalabb annyira befolyasolo tenyezo a filmgyarak dontese.
Marmint jelen cikk nem emliti, es fejbol pontos szamokat nem is tudok mondani de nemreg olvastam egy filmstudionak nagyobb aranyban marad meg a bevetel online forgalmazas eseten mint ha mozikba kerulne.
Igy a "Trollok a világ turné" illetve par hasonlo 'partizankodas' (mert egy korabbi fimstudiok es mozilancok kozott megegyezes felrugasat nem tudom mashogy hivni) megmutatja mennyit nyer es veszit a filmgyar ha a mozikat hanyagolni kezdi, es hamarosan kiderul mennyire akarnak mozik nelkul forgalmazni..
A mozi program, az itthoni film pedig leginkább időtöltés.
Megértem, ha valaki darálja a filmeket akkor drága a mozi.
A gyerekeknek sem akkora élmény itthon megnézni ugyanazt, nem elsősorban a film a lényeg.
Ami miatt én csak gyerekekkel megyek az, hogy eredeti hanggal szinte nem adnak semmit vidékén, úgy meg már drága egy filmet megnézni, hogy 1 napos program legyen.
igazából az a kérdés, hogy mi a kínálat és hogyan teszik eléd. Elvégre ha a pénz számítana a mozizóknak, akkor mindenki letöltené innen onnan. De azért ezt nehezen képzelem, hogy kihalnak a mozik, az emberek szeretnek menni valahova, s a mozi egy jó alternatíva még mindig.
Nekünk itthon nincs TV előfizetés, csak stream és egyéb online téka. Erre elmegyek moziba, mert az SW befejező részét illik ott megnézni és kezdési időponthoz képest 20 perccel később kezdődik a film, mert annyi reklámot adnak. Nem előzetest, hanem sz@ros REKLÁMOT!
Ezért fizet az ember, hogy még reklámot is nézessenek vele? Akkor határoztam el, hogy olyan leszek, mint a többi (számomra) idegesítő alak aki 10-15 perc késssel megy a sor közpére.
hát ha a fiatalok sok tízezer forintot hajlandóak kifizetni egy-egy koncertért, akkor ezt talán ugyanúgy megtehetnék a színházba járó idősebb, nagy átlagban valszeg nem éppen szegényebb emberek is
bdpst, engem mindig zavart, hogy milliárdokkal támogatják azt, hogy néhány ember kiöltözve élményt kapjon a valós költség tizedéért.
Hány milliárdot is verünk el évente például az Operára? Vagy százfős szimfonikus zenekari koncertekre?
S hány ember jár Operába? Egy maroknyi embert szórakoztatunk évi tizenmilliárdokért.
Ha ő annyira szereti az Operát vagy neki muszáj élőben hallgatni egy szimfonikus zenekart, akkor nyúljon a zsebébe és fizessen harmincezret vagy ötvenezret, amiből kijön a száz zenész meg a két tucat színész és a háttéremberek fizetése.
Annyiért már nem kellene? Akkor nyilván nincs rá azért annyira komoly igény.
Vagy szerezzenek szponzorokat, akik hajlandóak önként támogatni az előadásokat.
S miért ne lehetne egy élőszereplős előadásra szóló jegy jóval drágább, mint egy mozijegy? Mert akkor vége lenne a "kultúrának"? A kultúra csak addig kell, amíg olcsó?
Van egyáltalán manapság értelme moziba moziba járni? Készülnek még olyan filmek, amiért érdemes pénzt fizetni?
Camino, Papírsárkányok, Adaline varázslatos élete, Isten városa, After Thomas, Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén, Lazhar tanár úr, Nem beszélek zöldségeket, Whiplash stb-stb...az ilyen filmek szinte csak online elérhetőek.
Megveszed a nem olcsó jegyet, reklámok után megfenyegetnek, majd jön a film. Blue-ray otthonra ugyanez. Mozik kuka, évek óta streaming. Előtte torrent volt.
@cinikus
Nekem az a kedvencem amikor a film végén megy a fantasztikus zene a sok felirattal, de a prolik már állnak fel és tülekednek kifelé.
Ja meg ha igulank, akkor rázzák a térdükkel a padsort.
Amúgy tőlem mehetnek mind a levesbe, amikor kitalálták, hogy 99 ember bemehet a terembe..
USA-ban az átlagos mozijegy az kb 9$ volt 2019-ben, 1-2-5 dollár erős csúsztatás. Ellenben még így is sokan járnak, mert van egy fajta hangulata és a számok stabilak. 1995 óta az eladott jegyek száma viszonylag "állandó", megközelítően 1,3 milliárd, ebbe beleszólt idén a vírus, de az emberek nem dobják el a szórakozásukat egyik pillanatról a másikra, amint lehet moziba járni, fognak is.
Kiszamolo,
Ezt most az Operára érted és a 100 fősre, vagy minden színházra? Ha csak az első kettőre, akkor a többi miért kapjon?
Grand, ki mondta, hogy kapjon? Régen ezek a színházak és egyéb művészek mecénásokat kerestek, nem az állam csecsén akartak lógni.
Keressenek most is támogatókat. Ha kell, amit csinálnak, lesz támogató. Ha nem lesz, akkor lehet, hogy csak a mamutot mesterségesen tartjuk életben, nehogy kihaljon.
Az offtopichoz:
Ha van időd ez indulásnak jó, de ettől nem leszel programozó. Szerintem végezd el, utána pedig céloz meg egy OCA vizsgát (én javas körökben mozgom, de az MS-nek is van hasonló "alap" vizsgája). + ismerd meg az SQL-t alap szinten legalább.
Nem vagyok a certifikátok nagy barátja, de ha valakinek nincsen szakmai gyakorlata és rendelkezik OCA vizsgával, akkor látom, hogy a minimális (!) alapjai megvannak, amire lehet építeni. Utána kemény 1 éves szakmai gyakorlat valahol és utána már a junior szintet tudod hozni.
Mikor mi három, 1/2 évet bootcampban edződött fiatalt felvettünk, akkor mi indítottunk nekik egy három hónapos belső képzést és utána tudtuk csak őket projektre delegálni.
Előttem említették az angolt, ez kb nélkülözhetetlen, mert enélkül semminek nem tudsz utánanézni.
"bdpst, engem mindig zavart, hogy milliárdokkal támogatják azt, hogy néhány ember kiöltözve élményt kapjon a valós költség tizedéért.
Hány milliárdot is verünk el évente például az Operára? Vagy százfős szimfonikus zenekari koncertekre?"
Véleményem szerint ezek a gondolatok nem biztos, hogy jó irányba vezetnek. Ez alapján szinte az összes múzeum, állatkert, fesztival, könyvtár stb. költségvetését meg kellene nyírni, mert a közönség nem fizeti meg a teljes piaci árat.
Egyszer jártam Kazahsztán fővárosában, plázák voltak szép számban. Oda járt a helyi lakosság, máshova nem tudott ( persze lehet nem is akart:)
Ronin, igen, messze vezet. A magyar állam költségvetése lényegesen nagyobb, mint a szomszéd államoké. Mert minden hülyeségre az állam költ és mindenki az állam csecsén akar lógni.
Minden egyház, színház, bélyeggyűjtő klub, mindenki állami támogatásból akar megélni és eszébe sem jut, hogy anélkül kellene léteznie.
A gond csak az, hogy mi, adófizetők fizetjük a számlát.
Akkor is, ha soha életedben nem voltál templomban, operában vagy bélyeggyűjtő klubban és soha nem is akarsz menni.
Inkább hagyják nálam azt a pénzt és majd én eldöntöm, mire költöm a pénzt.
Ha színházra, majd fizetek 25 ezret egy jegyre. Ha egyházra, majd nem bánom, ha a gyűjtésből tartják el magukat, amit nekem is kell fizetni és a többi.
Ha nincs színház ha a jegy költsége megközelíti a valódi költségeket, akkor talán nem is olyan nagy baj. Akkor még sincs rá igény.
Mert elő lehet kapni a mi lesz a Kultúrával kártyát, de a színház elsősorban szórakozás és mindig is az volt. Annak viszont drága a magas élőerő miatt.
Szerintem ott van még a (fiatal) egymással ismerkedő, randizgató párok rétege is, akik szívesebben ülnek be egy moziterem egyik hátsó sorába, mint hogy "hazavigyék" a partnert bemutatni az ősöknek, vagy kivárják az alkalmat, hogy ne legyen otthon senki, és beülhessenek - ha van - a nappaliba megnézni egy filmet.
Szabi, mindig lesz mozi, ahogy van színház is, meg rádió, meg hanglemez, meg CD.
Csak éppen marginális lesz, ahogy a bakelit lemez is az.
Egy újabb terület, ahol megszünik a munkahely a technologia fejlődés miatt.
"A kultúra csak addig kell, amíg olcsó?". Igen. Sajnos ez van. Kérdés, hogy van e értékmegőrzési szerepe az államnak? Ami megáll a saját lábán, az képviselhet e csak értéket?
Giorgo, magyar berögződés, hogy mindent az államnak kell eltartania és életben tartania. Miért is?
Ha megváltozott az emberek gondolkodása és a környezet és az emberek nem járnak például helytörténeti múzeumokba, mert már a kutyát nem érdekli a kiállított százéves tárgyak, akkor meddig tartsuk még életben ezeket a múzeumokat, ahová havonta 10 ember téved be?
Még kétszáz évig, csak mert 1870-ben még sokan jártak múzeumba, lévén nem volt semmi más program?
Amíg nem volt mozi, tévé és streaming, az emberek színházba jártak szórakozni, mert nem volt más. S nem a kultúráért mentek, hanem azért, amiért ma moziba járnak: kikapcsolódni és szórakozni. Semmi másért.
Ha már nem járnak színházba, meddig támogassuk még?
Ha majd moziba sem járnak majd, a mozikat is meddig fogjuk támogatni?
Mo-n a színházak minden este tele vannak (voltak). Sok előadásra hónapokkal későbbre nem lehetett jegyet venni. Több ezer ember/este. Millió feletti látogatás/év. Nem nevezném marginálisnak.
Grand, remek, ha ennyire megy a színház, akkor gondolom a saját lábukon is megélnek.
A "kultúra" támogatása arról szól hogy az adófizetők pénzét a haverok zsebébe hogy lehet átjátszani. Az ehhez kapcsolódó struktúrák (kritikusok, díszletesek, sminkesek, büfés nénik stb.) is egy hatalmas élősködőtábor. Az állami apanázs fejében természetesen nyomni kell a propagandát is, néha feltűnően, néha kevésbé. Ha nem lenne állami támogatás, akkor a művészeti élet valódi piaccá alakulna, és nem felülről kéne megmondani hogy mi értékes, hanem egyértelműen kiderülne: aki nem megy csődbe, az értéket állít elő, mindenki más meg hulladékot.
A kultúra nem tudja önmagát eltartani. Ezért voltak régen mecénások (sokkal kisebb és nyomorúságos körülmények között), most az állam. Szerintem az állam se akarja, hogy a kultúra megszűnjön. Ha nem támogatná, megszűnne.
Én nem használom a BKV-t. Az én adómból ne támogassa az állam. Akinek szüksége van rá, az fizesse meg az ötszörös-tízszeres jegy- és bérletárban. Majd akkor kiderülne, hogy valóban mekkora rá az érdeklődés. (Egyébként tudjuk, hogy nem ezt mutatná meg, hanem azt, hogy hány embernek nem lenne rá pénze.)
Szerintem korai a mozit temetni.
Nekünk például az utóbbi idök legnagyobb csalódása volt a Netflix. A marketing és a sokk cikk miatt elhittük, hogy ez milyen jó dolog. Anyósoméknál töltöttünk pár napot még ünnepekkor és mivel ő kipróbálta az ingyenes hónapot, így nekünk is lehetőségünk nyílt rá, hogy megnézzük mit is nyújt.
Első pillanatokban nem kapsz levegőt, olyan érzésed van, mint gyereknek a cukorkaboltban; úúúú, itt minden vaaaaan. Na jó, akkor nézzünk is meg párat. 4 nap alatt végeztünk az egésszel és nem is toltuk brutál módban, mert ugye a családdal is lenni kellett. Tényleg. Ha elkezd az ember böngészni, akkor kiderül, hogy az egész csak egy -majdnem- tartalom nélküli eye-candy. Szinte nincsenek is új filmek, csak régiek. Amik érdekeltek, azokat megnézted a moziban, amikor vetítették. Gagyit meg nem fogok nézni, csak azért mert „ingyen van”.
folyt.