Nagy volt az esélye, hogy Nagy-Britannia megállapodás nélkül zuhan ki az Unióból. Az utolsó utáni pillanatban csak sikerült megállapodni, így nem lesz beláthatatlan káosz január elsejétől. Egy elemzés a megállapodásról például erre.
Kedves Kommentelők! Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
92 hozzászólás
Legrégebbi
LegújabbMost Voted
Inline Feedbacks
View all comments
gaborr
Vendég
3 éve
Indulhat az exit cunami 🙂
István
Vendég
3 éve
Most akkor ki engedett, ha a britek szerintük mindent megkaptak amit akartak?
Nem kerek ez
folti
Vendég
3 éve
@istvan ugyanmár a magyar miniszterelnök is mindig győztesen tér haza Brüsszelből, meg akkor is, ha igazából vesztett ...
BoJo ugyanazt a kommunikációs stílust használja.
ggg
Vendég
3 éve
Pedig már jó előre bevásároltam sportsdirect-ről 🙂
Én is akarok kommentelni...
Vendég
3 éve
Én úgy tudom ez a megállapodás nem ér semmit, mert Orbán azt mondta, hogy meg fogja vétózni ezt a megállapodást (gondolom mivel jobban tudja mi a jó a briteknek). És mivel ő még sosem hazudott, csak nem most fogja azt elkezdeni... 😛
Pistu
Vendég
3 éve
"A megállapodást jóváhagyják még a tagországok, a brit parlament jövő héten ülhet össze, az EP viszont csak jövőre ratifikálhat." - Tehát ugyanott vagyunk mint az első nap 😀
jani129
Vendég
3 éve
BoJo részéről a cél valami olyasmi lehetett, hogy vám ne legyen de a képzetlen munkaerő se jöhessen be. Nyilván az se mindegy, ha valakinek fizetési kötelezettsége keletkezik. Talán nem is nyilvános a megállapodás pontos szövege és talán még nincs is minden lehetséges akadály elhárítva.
A vám az ügyintézés okán nehezen megbecsülhető / előre nehezen látható leállásokat okozhatna az alkatrészraktározás minimalizálására tervezett autóiparban. Egyetlen pici csetresz rövid vámügyintézésből fakadó késése okán egész autókat nem lehet összeszerelni... Akár egyetlen 100 Ft értékű csip miatt a 100 milliós Bentley nem készül el... és rengeteg ilyen alkatrész lehet benne, lehetetlen előre tudni... A képzetlen munkaerő kizárása meg a brit munkavállalók munkaerőpiaci helyzetét javítja, a kínálatot csökkentve ezért fizetésemelést jelenthet és így szavazókat Johnsonnak
AKK
Vendég
3 éve
Most akkor ÁFA szempontjából 3. ország lesz Nagy-Britannia vagy sem?
Pista
Vendég
3 éve
Folti: 1000+ oldalas a megallapodas, nyilvan mindket oldal gyozelemkent arulja majd a mediaban. Viszont ha nem a szelsoliberalis kopkodes szintjen nezzuk akkor sok mindent megkapott uk amit akart. Szabalyozhatjak a munkaerobearamlast(amibol mondjuk eddig is profitalt, csak politikai mondvacsinalt erdeke volt), gyakorlatilag szabadon kereskedhet, az eu legfelsobb birosaga nem ugathat be nekik mint orbannak. A font nem omlik ossze varhatoan. Csomo ceg valszeg megis marad, ill valszeg penzugyi kozpont marad a city. Ireknel nem lesz problema a hataron, jo esellyel Skotok se akarnak majd kilepni. Feltetelezem h mas orszagokkal is kothet egyezmenyeket pl Ausztralia, de ez meg nem derult ki ugye. Cserebe par hallal kevesebbet fognak..
KommentElek
Vendég
3 éve
OFF:
Eközben Magyarországon:
portfolio.hu/gazdasag/20201225/ilyet-meg-soha-sem-csinalt-az-orban-kormany-rendkivuli-koltekezes-meg-az-utolso-pillanatban-is-463078
Szórják a százmilliárdokat, mintha nem lenne holnap.
Mi a büdös francért nem lehet már megcsinálni végre azt, hogy nem költenek többet annál, mint ami bejön? Ok, az idei évet elvitte a korona, de az előző cirka 5 évben ezt meg lehetett volna csinálni.
Oktogon
Vendég
3 éve
Azért kellett a gyors megállapodáshoz egy kis demo - amit a kamionosok prezentáltak/prezentálnak. Ez sem a véletlen műve 🙂
örök körök
Vendég
3 éve
Természetesen mindenki győztesen került ki a megállapodásból, mint mindig. Mondjuk nekem az eddig sajtóban megjelent infók alapján inkább úgy tűnik, hogy csak eltolták a kérdésekben a megegyezést, gyakorlatilag évtizedes huzavona, dagonya indul most, szóval kb. mindenki vesztett.
Igaz, sikerült elkerülni pár nap híján a teljes katasztrófát, szóval mehet az elégedett kéz- és farokrázás a politikusok részéről egy olyan probléma miatt, amit csakis és kizárólag maguknak köszönhetnek...
usespanner
Vendég
3 éve
Az alap gondolat: London úgy zuhan ki Európából, mint az mszp-szdsz koalíció a kormányból a 2x100 napos hitelből való eladósodás (és a 2007-es összeomlás) után: Jó 10-20 évre eljelentéktelenedik.
Egye meg a UK is, amit főzött!
Ezzel csak két gond van: a kicsi Svájccal ezt meg lehetett volna tenni, de nem akarta az EU.
Akkor most miért is tennénk ezt egy 65 milliós piaccal?
A másik pedig a koronavírus, egyszerűen erre fognák a Brexit utáni gazdasági válságot.
Van elég gondunk (adósságválság, koronavírus) nem hiányzik egy harmadik is.
usespanner
Vendég
3 éve
"A képzetlen munkaerő kizárása meg a brit munkavállalók munkaerőpiaci helyzetét javítja "
A Kelet Európából való nettó bevándorlás a munkavállalók 20%-át tette csak ki 2019-ben.
80% Ghánából, Pakisztánból, Kenyából, Bangladeshből, Nigériából érkezett.
Ez inkább csak politika, a bevándorlás 80%-át eddig is le lehetett volna állítani.
El lehet képzelni, mennyi adót fizet egy 20éves afgán menekült és mennyit egy cseh orvos vagy lengyel darukezelő.
Mennyivel olcsóbb lett volna egy 20%os minimálbér emelés, mint a Brexit!
Alfa
Vendég
3 éve
@pista: "valszeg penzugyi kozpont marad a city"
Marad, csak kisebb. Az interactive brokers már költözteti a UK cégben kiszolgált ügyfeleit újonnan létrehozott EU-s vállalatokba.
Továbbá: "A pénzügyi szolgáltatásokról azonban az Európai Bizottság már korábban közölte, hogy vonatkozó állásfoglalása nem lesz kész január elsejéig (az eredeti határidő június volt), bár a Reuters forrásai szerint az árukereskedelmi megállapodás felgyorsíthatja a folyamatot. Az uniós szabályok szerint a brexit után akkor lehetséges a brit pénzügyi szolgáltatók az eddiekkel azonos feltételekkel való beengedése az EU-ba, ha az adott szektorra vonatkozó brit szabályozás legalább olyan kiterjedt és szigorú, mint az uniós, azaz a két piacon nagyjából azonos feltételek vonatkoznak a szereplőkre."
itt szerintem meg fogják még csavargatni a töküket.
Maxi
Vendég
3 éve
@Pista pont a pénzügyi szolgáltatások vonatkozásában nem állapodtak meg. Csak arról, hogy majd később megállapodnak róla. A brit GDP 7%-át adó szektor már napok múlva aktuális sorsa továbbra sincs elrendezve. Persze, lehet pótcselekvésként késhegyre menő vitákat folytatni pár tonna heringről. Hatalmas gond van a briteknél, és persze súlyos gond van az EU-ban is, egyik félnek sem áll érdekében ezt tovább mélyíteni. Ezért elfogadtak valamit, ami egyik oldalnak sem vállalhatatlan politikailag, főképp a briteknél nem az. Senkinek nem érdeke hogy GB a mostaninál még nagyobb bajba kerüljön, ha ezt győzelemként akarja a Johnson eladni, akkor nem fogja benne senki korlátozni, presztízsből. De kezeld helyén, ami történik. Főleg szimbolikus, a gazdasági önérdekkel is gyakran szembenő, leginkább politikai természetű "győzelmekről" tudnak beszámolni.
Petike
Vendég
3 éve
Mekkora fóbia kell ahhoz, hogy valakinek a Brexitről is Orbán jusson az eszébe?
veres
Vendég
3 éve
@pista
Mintha csak egy BJ kampánygyűlésen lennénk... a valóság ezzel szemben, hogy a megegyezés ellenére a Britek nagy gazdasági csapást szenvedtek, felesleges adminisztráció tömkelege, a cégek pedig béremelés helyett szépen viszik majd el az új beruházásokat a kontinensre. Elég nagy naívság azt gondolni, hogy majd 20%-al drágábban termel egy üzem betanított munkásokkal, csak mert ők a britek. Skócia jó eséllyel megy majd, 45% szavazott kilépésre a múltkor, és aki nem annak nagy része azért nem mert úgy bukták volna az EU-t. Az EU gondolkodás nélkül vámot vezet majd be, ha bármivel is trükköznének (franciák árgus szemekkel figyelnek majd). Az meg szinte kizárt, hogy előnyösebb megállapodást tudnak majd kötni bárkivel is 60 milliós piaccal (brit), mint 600 millióssal (EU). Itt általában a méret számít.
folti
Vendég
3 éve
@pista munkaerőbeáramlást eddig is szabályozhatták volna ha akarták, de képtelenek voltak rá. És ahogy mások is írták, a legtöbb bevándorló az volt brit gyarmatokról jött, nem az EU ból.
" gyakorlatilag szabadon kereskedhet, az eu legfelsobb birosaga nem ugathat be nekik mint orbannak" - feltételesen. Ha az EU szerint megsértik az egyezményt, akkor mostani hatályát veszti és mennek vissza WTO szabályokra, ami sokkal jobban fog fájni nekik.
A maradó cégek rövid távon lehet hogy maradnak, de hosszú távon nem biztos hogy megéri nekik az UK -ban befektetni. London pénzügyi központ maradhat, de szolgáltatásokra (ami az EU export majdnem 4/5 -e) a jelenlegi megállapodás nem vonatkozik. Minden pü szolgáltató cég költöztette/költözteti az EU ügyfeleit EU-n belüli leányvállalatokba.
Más országokkal köthet megállapodást, de ne várja jóbb feltételeket tud kiharcolni mint az EU tagjaként.
TT
Vendég
3 éve
A pénzügyi szolgáltatók akár még nyerhetnek is a helyzeten. Most elköltöznek, aztán ha a brit kormánynak sikerül kedvező megállapodást kötnie az EU-val, akkor a UK majd könyöröghet nekik és nagy kedvezményekért cserébe visszaköltözhetnek. Kb. úgy, ahogy mi vonzzuk ide a német autógyárakat a hosszútávú haszon reményében.
Balázs
Vendég
3 éve
OFF: Babaváró támogatásból napelem rendszer ötlete merült fel. 10 millióból ~50kW rendszert lehetne vásárolni (tételezzük fel, hogy minden adottság megvan a rendszert elhelyezni). Havi termelése 4800kWh/hó ami 33 forinttal szamitva havi 155.000 forint szemben a babaváró 46.000 forintos törlesztőjével. Ha 1 nél több gyerek lesz akkor még nagyobb a profit. Nem tudom a 3+3 milliós felújítasi hitelből mellé mekkora napelemet lehetne venni (20kW kijönne) kérdés elfogja e az államkincstár, de ezzel a kettővel együtt már egy gyermek esetén is havi 100-150 ezer forint hasznot lehetne zsebrevágni 20-25 evig fixen, tőke nélkül (csak hitel + támogatás) ami több mint 30 millió mai árfolyamon. Hol a hiba? Ez így túl egyszerű!
usespanner
Vendég
3 éve
Az érdekes az, hogy az angolok mindent megkaptak, amit csak akarhattak:
- alacsony munkanélküliség
- magas jövedelem/életszínvonal/oktatás
- béke és stabilitás
Csakúgy, mint a katalánok.
De hát ilyen irigy az ember, akinek sok pénze van az még többet akar, még irigyebb lesz.
Egy brit-pakisztáni "Brexiterrel" beszéltem, azért lépne ki, mert a kelet-európaiak akkor is gyes-t kapnak a brit államtól, amikor a gyerekeik Magyarországon vannak.
Micsoda érv.
L
Vendég
3 éve
Mennyivel lesz most dragabb egy GB-ben jan 1-en gyartott auto ahhoz kepest, mintha egy dec 31-eig behozottat vennek?
Ricky Gervais
Vendég
3 éve
@usespanner
Talan nem a 2019-es statisztikat kene nezned.
A Brexit szavazas 2016-ban volt, es azota meredeken zuhant az EU-s bevandorlok szama, szoval nezzuk meg inkabb a 2016-os adatokat!
2016:
650.000 bevandorlo, ebbol 37% EU, 37% nem EU, 16% pedig brit allampolgar tenegerentuli brit teruletekrol.
Tehat ha a nem brit allampolgarsagu bevandorlokat nezzuk, akkor 2016-ban 50-50% volt az arany!
De, hogy hogyan is alakult az evek soran az ott elo EU-s es nem EU-s bevandorlok szama?
UK-ben elo Lengyel bevandorlok szama:
2001-ben 25.000
2015: 960.000
Uk-ben elo Indiai bevandorlok szama:
2001: 170.000
2015: 370.000
Romanok:
2001: 2000 (!)
2015: 270.000
Litvanok:
2001: 1000(!)
2015: 190.000
Banglades:
2001: 20.000
2015: 20.000
99%-a egyetemre jon, es utana megy is, illetve baromi kevesen tudnak maradni a bevandorladsi torveny miatt.
Pakisztan:
2001: 100.000
2015: 190.000
Folyt...
Ricky Gervais
Vendég
3 éve
@usespanner
Gondolom az adatokbol jol latszik, hogy:
a Lengyelek 14 ev alatt 48x tobben lettek, mig az indiaiak szama alig duplazodott.
A litvanok szama a 190x-ese lett, mig a bangladesiek szama ugyanannyi maradt.
Nem EU-s orszagok kozul a kinaiak sokszoroztak meg a szamukat a legjobban, 20.000-rol 160.000-re. Ez 8x-oros szorzo...
Es mondanom se kell, hogy ezeknek nincsenek anyagai gondjaik, nem mosogatni jottek.
Az altalad emlegetett tobbi orszag, pl. Afganok benne sinsenek joforman a statisztikaban annyira elenyeszo a szamuk.
Az EU-s bevandorlas elarasztotta a briteket, es mig indiai vagy pakisztani koldust nem latsz, addig a roman cigany keregeto maffia elozonlotte a nagyobb varosokat.
Kezeljuk helyen a dolgokat, EU ide vagy oda, lehet te is lepnel hatra kettot, ha azt latnad, hogy az orszagodban 15 ev alatt 48x annyi lengyel, 190x annyi litvan, vagy epp roman lett!
Ricky Gervais
Vendég
3 éve
@usespanner
Meg csak annyi, hogy mig az EU-st nem tudtak korlatozni, addig a harmadik orszagebelieket nagyon is, es meg is tettek!
Dolgoztam olyan pakisztanival, aki 7 eve volt az orszagban, tokeletesen beszelt angolul, vegig volt meloja, es nem kapta meg az ujabb vizumot.
Gondolod csak ennyivel novekedne az indiai, pakisztani, bangladesi bevandorlok szama, ha johetnenek orrba-szajba?
Meg akik egyetemre jonnek, azoknak a 90%-a sem tud maradni, mert van helyette feher angol ugyanilyen vegzettseggel. Persze ha kiveteles tehetseg, akkor maradhat, de egy haromszaztizenhatodik marketingest ugy visszadobnak Azsiaba, mint a huzat.
A bangladesi ugy kell angol munkaeronek az egyetem utan, hogy szepen hazakuldik, aztan Bangladesbol ottani fizetes szerint dragan, angol szerint meg gombokert dolgozik online egy angol cegnek.
Feri
Vendég
3 éve
@petike
“Mekkora fóbia kell ahhoz, hogy valakinek a Brexitről is Orbán jusson az eszébe?”
Nem olyan távoli asszociáció. Egyébként ha valaki nem pszichopata, szerintem teljesen normális, hogy mostanra erős negatív érzéseket kelt benne Orbánnak akár csak a neve is. Ezt a viszolygást nevezhetjük fóbiának, és őszintén bevallom, hogy én is Orbán-fóbiás vagyok. Amellett, hogy racionálisan gondolkozva fel tudok sorolni több dolgot is, amit az Orbán-kormány jól csinált, akkora túlsúlyban van az, ami nem tetszik, vagy felháborít, hogy képtelen vagyok elvonatkoztatni ezektől, és nem megvetéssel gondolni erre az emberre.
SharkRider
Vendég
3 éve
Nem egyertelmu a helyzet a reszletekre vonatkozoan, foleg nekunk akik UK-ban dolgozunk es napi szinten kovetjuk a helyzetet, olvassuk a hosszu dokumentumokat, hat meg az atlag angol allampolgarnak mennyire egyertelmu. Illetve meg mindket parlamentnek el kell fogadnia a szerzodest, itt meg lehet problema.
Kerdes lesz majd, hogy aktiv angol szamlak, nygudijszamlak hazakoltozeskor hogy kezelik.
december 23.-i hir: "Interactive Brokers ma bejelentette, hogy létrehozta az Interactive Brokers Central Europe egységét és megnyitotta új irodáját Budapesten"
Enzo
Vendég
3 éve
@feri
Tökéletesen egyetértek veled. Osztom a véleményedet.
Az könnyen belátható, hogy a mostani villamos rendszer nem fogja a végtelenségig tolerálni a napenergia terjedését. Előbb-utóbb változni fog a helyzet.
Muesslikiller
Vendég
3 éve
OFF
@balazs semekkora, mert nem ertekesitheted a megtermelt áramot, csakis saját használatra használható fel és csakis a saját villanyszamladat csokkentheted vele 0-ig. Pénzt nem kapsz érte direktben csakis így, hogy csökken a rezsid. Nyilván ez maga személyre értendő.
Cégnél belevonni a babavarot mint hitelt vagy apportnak vagy nem tudom... Az már más téma, de szerintem az sem mukodoképes...
Udv
Bence
Vendég
3 éve
London Stock Exchange-n vettem még korábban ETF-et, és most fogalmam sincs, mit kezdjek vele, mi lesz vele 2021. január 1-jén a Brexit után? Kell-e valamit tennem, vagy nyugodtan hagyjam meg? El tudom adni, ha kell, de ha nem muszáj, akkor inkább tartanám, mert eladni és venni egy másikat elég drága lenne. TBSZ-en van. Egyik kérdés, hogy a Brexit befolyásolja-e ennek az ETF-nek az adózását, másik pedig hogy egyáltalán jogilag én mint magyar magánszemély birtokolhatom-e ezt az eszközt?
Ernő
Vendég
3 éve
@ricky-gervais Ennel szerintem Londonban tobb indiai el. De valszeg ok mar brit allampolgarok is es ezert nem szamitanak bevandorlonak.
Valoszinuleg azert nott meg kint annyira a kelet europai bevandorlok szama mert a britek mind egymas sarkat taposva akartak hotelt takaritani meg egyeb hasonlo munkakat vegezni. Ha nem lettek volna a kelet europaiak akkor meg kellett volna nyitniuk a csapot mas nemzetek felol is. Akkor azonos eselyei lettek volna egy indiainak meg egy lengyelnek en azt ertem es akkor lehet inkabb az indiai takaritott volna a hotelben. De az olcso munkaero akkor is kellett volna. Amugy ha a pakisztani arcoknak olyan nehez bejutni a Ukbe akkor hogy van hogy majdnem mindegyik taxis az?
Folyt..
Ernő
Vendég
3 éve
Itt az van h jol sikerult felhergelni az embereket az EU ellen, mert ez egy egyszeru uzenet, es milyen jo vilag lenne itt anelkul a par millio EUs szerencsetlen nelkul akik amugy is olyan allasokat toltenek be amiket John “köszi inkább nem”. Nagyszerüen mutatja ezt h van 1,8M brit furlough-n. Vagyis az allam fizeti a munkaltatojuk helyett a beruk 80%at, mikozben otthon ulnek es nem csinalnak semmit. De ugyanakkor kellene 30.000 idenymunkas arra h leszedjek majd a gyumolcsoket.
Inkabb felebredni kellene es nem az EUt hibaztatni
gaborr
Vendég
3 éve
@bence tartsd meg, semmit sem befolyásol. Ugyanúgy adózik, mint ahogy egy USA, Sváci, vagy EU-s ETF is adózna. Kettős adóztatás kizárásáról szóló egyezmény továbbra is él UK-HU közt, brexit után is, még akkor sem változik semmi, ha a brókered is UK-ban tevékenykedik.
brexit.kormany.hu/?_preview=10dd294c-933a-ac69-d29c-00005be57989
gaborr
Vendég
3 éve
@ricky-gervais a nagy különbség a pakisztáni és az EU-s bevándorló közt, hogy a pakisztáni (indiai, ausztrál, stb.) elképesztő pénzeket fizet a munkavállalói vizumjáért, míg az (kelet) európaiaknak nem kellett semmit fizetnie érte.
mamégnemvolt
Vendég
3 éve
bréking nyúsz: 27.000 dolcsi a bitcoin
A mágikus kardért is soha nem látott valódi pénzt adnak az online játékokban, akkora a kereslet rá. És akkor mi van? Amíg van lócitrom, mindig lesz rá veréb is.
folti
Vendég
3 éve
@ricky-gervais EU-s bevándorlást tudták volna bármikor korlátozni, főleg 2007 és 13 között, amikor az újonnan csatlakozott EU tagországokból való munkavállalásra lehetett volna legálisan moratóriumot hirdetni, mint minden más régi-EUs ország csinálta. A britek nem, mert a politikai/gazdasági elitjüknek kellettek az olcsó melósok, oda ahova britek már nem mentek el dolgozni. Mint pl mezőgazdaság, egészségügy, takarítók és hasonlók.
BTW, 2011-es népszámlálás szerint alig 1.45 millió indiai származású élt az országban, mind bevándorló, mind ott született. Pakisztániból 1.17 millió, kínaiból 433 ezer és bangladesiből 451 ezer.
@folti
BTW en arrol beszeltem, hogy mennyien jottek egy adott periodusban, de nezhetjuk a te szamaidat is:
1981-ben 676.000 indiai elt a Kiralysagban,
vagyis 30 ev alatt 2011-ig 780.000-rel nott a szamuk.
Pakisztanbol ugyanezen 30 ev alatt 870.000-en jottek.
India es Pakisztan osszlakossaga 1.5 milliard ember.
Lengyelek, Magyarok, Romanok es Litvanok osszesen 70 millio ember.
Indiabol es Pakisztanbol 30 ev alatt jottek annyian, mint 14 ev alatt a fenti negy kelet EU-s orszagbol.
Litvania osszlakossaga 3 millio, ebbol 6.5% vandorolt ki a Kiralysagba 14 ev alatt.
A magyarok maniaja ez az "angolok lusta sz@rok, osszedol majd az orszag nelkulunk" mantra, de ez egy vicc. Megoldjak.
BTW 1980 es 2004 kozott az eves GDP novekedes 3%korul volt a Kiralysagban.
2004 es 2020 kozott az atlag 1.5% volt, es a legjobb ev 2014, 2.9%-kal.
A nagy kelet EU-s olcso munkaero idoszaka...
Petike
Vendég
3 éve
@feri @enzo : van egy érzésem, hogy ti még fiatalok vagytok és még nem tapasztaltátok meg milyen amikor a liberalizmus uralkodik. Nem jó Orbán, nagyon nem. De vagy ő, vagy Feri.
Ricky Gervais
Vendég
3 éve
@Erno
Nem tudom hol talaltal olyan statisztikat, ahol szetvalasztjak a furlough-n levo brit es nem brit munkavallalokat. A hivatalos statisztikaban ilyen nincs (gov.uk).
Egyebkent majusban volt a csucs, 8.9 millioan voltak f-n.
Szeptemberre ez 2.4-re csokkent.
60%-ban az alabbi agazatokat erintette a lezaras: retail, food and accomodation, construction, manufacturing, health and support.
Ezekben dolgozik a legtobb bevandorlo is, ergo rengeteg kelet EU-s is furlough-n van/volt.
Te hanyat ismersz aki elment epret szedegetni kozuluk?
Ezek az emberek tisztessegesen dolgoztak, majd egyik naprol a masikra a Covid miatt bezart a munkaadojuk.
Az allam csak atmenetileg kisegiti oket.
Mindenki happy, a melosok megmaradnak, es a ceg sem megy tonkre.
A 80% egyebkent csak az igenyelheto maximum!
Atlagosan 29%-ot igenyeltek a cegek, szo nincs tehat arrol, hogy milliok ulnenek otthon 80%-kal!
Feri
Vendég
3 éve
@petike
De az is lehet, hogy idősebb vagyok, és azért nem lett az én szókincsemben a liberalizmus szitokszó. Persze, engem is zavarnak a szélsőséges liberalizmus vadhajtásai, de viszonylag egyszerű belátni alapvető logikával, hogy a szélsőséges liberalizmus ellentéte nem Orbán illiberalizmusa, hanem a nem szélsőséges liberalizmus.
Ellenzékből még Viktornak is fontosak voltak a liberalizmus alapvető vívmányai. Nem fintorgott akkor sem, amikor a TASZ védte az állammal szembeni perben. (Vajon mi lett volna Orbán álláspontja, ha akkor Gyurcsány lett volna annyira ügyes, hogy országos lejáratókampányt indít a civil szervezetek ellen?) Amúgy tényleg Gyurcsány lenne Orbán alternatívája? Egy végleg leszerepelt politikus, akit csak azért tart Orbán, mert bármikor bele lehet rúgni, és fixen elviszi az ellenzéki szavazatok max 5-10%-át, ami pont arra jó, hogy 49 %-ból is meglegyen a 2/3...
V.A.Laki
Vendég
3 éve
@feri : Az szerintem is rohejes, ha valaki ilyen illiberalis macho aztan sirva rohan a jogait ervenyesiteni, mikor ot eri serelem. Akar kicsiben is: mikor valaki felhaborodik, hogy cenzuraztak a csodalatos kommentjet, ahelyett, hogy orulne, hogy az altala istenitett illiberalizmus szellemeben vegre valaki jol lebokszolta. Nekem az a bajom, hogy ennek igy semmi ertelme, hogy mikor masokat bantanak az oke, amikor engem bantanak, az meg nem oke. (Es ebbol a szempontbol Lincoln Abrissal ertek egyet, hogy nem lethet ugy jogallamot epiteni, hogy egyesek rabszolgakat tartanak. Ennek semmi erteleme nincs.)
Azt meg megertem, amikor valakinek van ezer milliard billiard forintja es szeretne kirallya koronazni magat, nyilvan sose fog elfogyni a penze. De amikor valaki "alulrol" vedi az illiberalizmust (akit harom pillanat alatt elasnak, mint a trafikosokat anno) az szerintem netto ostobasag.
Döme
Vendég
3 éve
Most akkor ki nyert?
(Azon kívül, hogy mindenki veszített...)
Lisa
Vendég
3 éve
Ricky
"Meg akik egyetemre jonnek, azoknak a 90%-a sem tud maradni, mert van helyette feher angol ugyanilyen vegzettseggel."
Ha van angol orvos végzettséggel, akkor miért csábítják ki, mennek ki a magyar orvosok?
Van rendesen logikai ellentmondás.
Justin Time
Vendég
3 éve
Ezeken a UK statisztikákon én is csak mosolygok. Birminghamben nemhogy a taxik (és persze Uber, Ola: ha hívsz egyet, mind Mohamed), hanem az egész ingatlanpiac az övék. Legalábbis a privát landlordok túlnyomó többsége ázsiai (ami itt azt jelenti, hogy paki vagy indiai).
Justin Time
Vendég
3 éve
Egyébként nem is lenne gond ezzel, az átlag angol roppant igénytelen, meg hát beengedtek minden más volt gyarmatlakót, de velük ellentétben pl. a jamaikai csak szétszívta az eszét, mialatt az ázsiai látástól-vakulásig robotolt, hogy az unokáinak már ne kelljen (bár még ma is előfordul, hogy akár 3 generáció is együtt él). Mondjuk mi kelet-európaiak fifikásabbak vagyunk, számunkra érthetőbb is, mi történt. Egyszer elmagyarázta nekünk egy pakisztáni, a taxizást + ingatlanozást. Volt kínai landlordunk is (nem itt született, csak itt nőtt föl), ő is elmondta, milyen egyszerű volt annak idején, míg a sok szabályozás meg nem ölte a bizniszt. Ugyanő mondta, hogy az összes ázsiai a 90-es évekig öltönyben járt, csak utána kezdődött ez a nagy elszabadultság, hogy egész városrészek váltak Bangladessé. (Tony Blair liberális "open door" politikája, ugye.)
Na BÚÉK mindenkinek, mindjárt Brexit. 😀
gaborr
Vendég
3 éve
Indulhat az exit cunami 🙂
veres
Vendég
3 éve
@pista
Mintha csak egy BJ kampánygyűlésen lennénk... a valóság ezzel szemben, hogy a megegyezés ellenére a Britek nagy gazdasági csapást szenvedtek, felesleges adminisztráció tömkelege, a cégek pedig béremelés helyett szépen viszik majd el az új beruházásokat a kontinensre. Elég nagy naívság azt gondolni, hogy majd 20%-al drágábban termel egy üzem betanított munkásokkal, csak mert ők a britek. Skócia jó eséllyel megy majd, 45% szavazott kilépésre a múltkor, és aki nem annak nagy része azért nem mert úgy bukták volna az EU-t. Az EU gondolkodás nélkül vámot vezet majd be, ha bármivel is trükköznének (franciák árgus szemekkel figyelnek majd). Az meg szinte kizárt, hogy előnyösebb megállapodást tudnak majd kötni bárkivel is 60 milliós piaccal (brit), mint 600 millióssal (EU). Itt általában a méret számít.
jani129
Vendég
3 éve
BoJo részéről a cél valami olyasmi lehetett, hogy vám ne legyen de a képzetlen munkaerő se jöhessen be. Nyilván az se mindegy, ha valakinek fizetési kötelezettsége keletkezik. Talán nem is nyilvános a megállapodás pontos szövege és talán még nincs is minden lehetséges akadály elhárítva.
A vám az ügyintézés okán nehezen megbecsülhető / előre nehezen látható leállásokat okozhatna az alkatrészraktározás minimalizálására tervezett autóiparban. Egyetlen pici csetresz rövid vámügyintézésből fakadó késése okán egész autókat nem lehet összeszerelni... Akár egyetlen 100 Ft értékű csip miatt a 100 milliós Bentley nem készül el... és rengeteg ilyen alkatrész lehet benne, lehetetlen előre tudni... A képzetlen munkaerő kizárása meg a brit munkavállalók munkaerőpiaci helyzetét javítja, a kínálatot csökkentve ezért fizetésemelést jelenthet és így szavazókat Johnsonnak
Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk.OkNo
Indulhat az exit cunami 🙂
Most akkor ki engedett, ha a britek szerintük mindent megkaptak amit akartak?
Nem kerek ez
@istvan ugyanmár a magyar miniszterelnök is mindig győztesen tér haza Brüsszelből, meg akkor is, ha igazából vesztett ...
BoJo ugyanazt a kommunikációs stílust használja.
Pedig már jó előre bevásároltam sportsdirect-ről 🙂
Én úgy tudom ez a megállapodás nem ér semmit, mert Orbán azt mondta, hogy meg fogja vétózni ezt a megállapodást (gondolom mivel jobban tudja mi a jó a briteknek). És mivel ő még sosem hazudott, csak nem most fogja azt elkezdeni... 😛
"A megállapodást jóváhagyják még a tagországok, a brit parlament jövő héten ülhet össze, az EP viszont csak jövőre ratifikálhat." - Tehát ugyanott vagyunk mint az első nap 😀
BoJo részéről a cél valami olyasmi lehetett, hogy vám ne legyen de a képzetlen munkaerő se jöhessen be. Nyilván az se mindegy, ha valakinek fizetési kötelezettsége keletkezik. Talán nem is nyilvános a megállapodás pontos szövege és talán még nincs is minden lehetséges akadály elhárítva.
A vám az ügyintézés okán nehezen megbecsülhető / előre nehezen látható leállásokat okozhatna az alkatrészraktározás minimalizálására tervezett autóiparban. Egyetlen pici csetresz rövid vámügyintézésből fakadó késése okán egész autókat nem lehet összeszerelni... Akár egyetlen 100 Ft értékű csip miatt a 100 milliós Bentley nem készül el... és rengeteg ilyen alkatrész lehet benne, lehetetlen előre tudni... A képzetlen munkaerő kizárása meg a brit munkavállalók munkaerőpiaci helyzetét javítja, a kínálatot csökkentve ezért fizetésemelést jelenthet és így szavazókat Johnsonnak
Most akkor ÁFA szempontjából 3. ország lesz Nagy-Britannia vagy sem?
Folti: 1000+ oldalas a megallapodas, nyilvan mindket oldal gyozelemkent arulja majd a mediaban. Viszont ha nem a szelsoliberalis kopkodes szintjen nezzuk akkor sok mindent megkapott uk amit akart. Szabalyozhatjak a munkaerobearamlast(amibol mondjuk eddig is profitalt, csak politikai mondvacsinalt erdeke volt), gyakorlatilag szabadon kereskedhet, az eu legfelsobb birosaga nem ugathat be nekik mint orbannak. A font nem omlik ossze varhatoan. Csomo ceg valszeg megis marad, ill valszeg penzugyi kozpont marad a city. Ireknel nem lesz problema a hataron, jo esellyel Skotok se akarnak majd kilepni. Feltetelezem h mas orszagokkal is kothet egyezmenyeket pl Ausztralia, de ez meg nem derult ki ugye. Cserebe par hallal kevesebbet fognak..
OFF:
Eközben Magyarországon:
portfolio.hu/gazdasag/20201225/ilyet-meg-soha-sem-csinalt-az-orban-kormany-rendkivuli-koltekezes-meg-az-utolso-pillanatban-is-463078
Szórják a százmilliárdokat, mintha nem lenne holnap.
Mi a büdös francért nem lehet már megcsinálni végre azt, hogy nem költenek többet annál, mint ami bejön? Ok, az idei évet elvitte a korona, de az előző cirka 5 évben ezt meg lehetett volna csinálni.
Azért kellett a gyors megállapodáshoz egy kis demo - amit a kamionosok prezentáltak/prezentálnak. Ez sem a véletlen műve 🙂
Természetesen mindenki győztesen került ki a megállapodásból, mint mindig. Mondjuk nekem az eddig sajtóban megjelent infók alapján inkább úgy tűnik, hogy csak eltolták a kérdésekben a megegyezést, gyakorlatilag évtizedes huzavona, dagonya indul most, szóval kb. mindenki vesztett.
Igaz, sikerült elkerülni pár nap híján a teljes katasztrófát, szóval mehet az elégedett kéz- és farokrázás a politikusok részéről egy olyan probléma miatt, amit csakis és kizárólag maguknak köszönhetnek...
Az alap gondolat: London úgy zuhan ki Európából, mint az mszp-szdsz koalíció a kormányból a 2x100 napos hitelből való eladósodás (és a 2007-es összeomlás) után: Jó 10-20 évre eljelentéktelenedik.
Egye meg a UK is, amit főzött!
Ezzel csak két gond van: a kicsi Svájccal ezt meg lehetett volna tenni, de nem akarta az EU.
Akkor most miért is tennénk ezt egy 65 milliós piaccal?
A másik pedig a koronavírus, egyszerűen erre fognák a Brexit utáni gazdasági válságot.
Van elég gondunk (adósságválság, koronavírus) nem hiányzik egy harmadik is.
"A képzetlen munkaerő kizárása meg a brit munkavállalók munkaerőpiaci helyzetét javítja "
A Kelet Európából való nettó bevándorlás a munkavállalók 20%-át tette csak ki 2019-ben.
80% Ghánából, Pakisztánból, Kenyából, Bangladeshből, Nigériából érkezett.
Ez inkább csak politika, a bevándorlás 80%-át eddig is le lehetett volna állítani.
El lehet képzelni, mennyi adót fizet egy 20éves afgán menekült és mennyit egy cseh orvos vagy lengyel darukezelő.
Mennyivel olcsóbb lett volna egy 20%os minimálbér emelés, mint a Brexit!
@pista: "valszeg penzugyi kozpont marad a city"
Marad, csak kisebb. Az interactive brokers már költözteti a UK cégben kiszolgált ügyfeleit újonnan létrehozott EU-s vállalatokba.
Továbbá: "A pénzügyi szolgáltatásokról azonban az Európai Bizottság már korábban közölte, hogy vonatkozó állásfoglalása nem lesz kész január elsejéig (az eredeti határidő június volt), bár a Reuters forrásai szerint az árukereskedelmi megállapodás felgyorsíthatja a folyamatot. Az uniós szabályok szerint a brexit után akkor lehetséges a brit pénzügyi szolgáltatók az eddiekkel azonos feltételekkel való beengedése az EU-ba, ha az adott szektorra vonatkozó brit szabályozás legalább olyan kiterjedt és szigorú, mint az uniós, azaz a két piacon nagyjából azonos feltételek vonatkoznak a szereplőkre."
itt szerintem meg fogják még csavargatni a töküket.
@Pista pont a pénzügyi szolgáltatások vonatkozásában nem állapodtak meg. Csak arról, hogy majd később megállapodnak róla. A brit GDP 7%-át adó szektor már napok múlva aktuális sorsa továbbra sincs elrendezve. Persze, lehet pótcselekvésként késhegyre menő vitákat folytatni pár tonna heringről. Hatalmas gond van a briteknél, és persze súlyos gond van az EU-ban is, egyik félnek sem áll érdekében ezt tovább mélyíteni. Ezért elfogadtak valamit, ami egyik oldalnak sem vállalhatatlan politikailag, főképp a briteknél nem az. Senkinek nem érdeke hogy GB a mostaninál még nagyobb bajba kerüljön, ha ezt győzelemként akarja a Johnson eladni, akkor nem fogja benne senki korlátozni, presztízsből. De kezeld helyén, ami történik. Főleg szimbolikus, a gazdasági önérdekkel is gyakran szembenő, leginkább politikai természetű "győzelmekről" tudnak beszámolni.
Mekkora fóbia kell ahhoz, hogy valakinek a Brexitről is Orbán jusson az eszébe?
@pista
Mintha csak egy BJ kampánygyűlésen lennénk... a valóság ezzel szemben, hogy a megegyezés ellenére a Britek nagy gazdasági csapást szenvedtek, felesleges adminisztráció tömkelege, a cégek pedig béremelés helyett szépen viszik majd el az új beruházásokat a kontinensre. Elég nagy naívság azt gondolni, hogy majd 20%-al drágábban termel egy üzem betanított munkásokkal, csak mert ők a britek. Skócia jó eséllyel megy majd, 45% szavazott kilépésre a múltkor, és aki nem annak nagy része azért nem mert úgy bukták volna az EU-t. Az EU gondolkodás nélkül vámot vezet majd be, ha bármivel is trükköznének (franciák árgus szemekkel figyelnek majd). Az meg szinte kizárt, hogy előnyösebb megállapodást tudnak majd kötni bárkivel is 60 milliós piaccal (brit), mint 600 millióssal (EU). Itt általában a méret számít.
@pista munkaerőbeáramlást eddig is szabályozhatták volna ha akarták, de képtelenek voltak rá. És ahogy mások is írták, a legtöbb bevándorló az volt brit gyarmatokról jött, nem az EU ból.
" gyakorlatilag szabadon kereskedhet, az eu legfelsobb birosaga nem ugathat be nekik mint orbannak" - feltételesen. Ha az EU szerint megsértik az egyezményt, akkor mostani hatályát veszti és mennek vissza WTO szabályokra, ami sokkal jobban fog fájni nekik.
A maradó cégek rövid távon lehet hogy maradnak, de hosszú távon nem biztos hogy megéri nekik az UK -ban befektetni. London pénzügyi központ maradhat, de szolgáltatásokra (ami az EU export majdnem 4/5 -e) a jelenlegi megállapodás nem vonatkozik. Minden pü szolgáltató cég költöztette/költözteti az EU ügyfeleit EU-n belüli leányvállalatokba.
Más országokkal köthet megállapodást, de ne várja jóbb feltételeket tud kiharcolni mint az EU tagjaként.
A pénzügyi szolgáltatók akár még nyerhetnek is a helyzeten. Most elköltöznek, aztán ha a brit kormánynak sikerül kedvező megállapodást kötnie az EU-val, akkor a UK majd könyöröghet nekik és nagy kedvezményekért cserébe visszaköltözhetnek. Kb. úgy, ahogy mi vonzzuk ide a német autógyárakat a hosszútávú haszon reményében.
OFF: Babaváró támogatásból napelem rendszer ötlete merült fel. 10 millióból ~50kW rendszert lehetne vásárolni (tételezzük fel, hogy minden adottság megvan a rendszert elhelyezni). Havi termelése 4800kWh/hó ami 33 forinttal szamitva havi 155.000 forint szemben a babaváró 46.000 forintos törlesztőjével. Ha 1 nél több gyerek lesz akkor még nagyobb a profit. Nem tudom a 3+3 milliós felújítasi hitelből mellé mekkora napelemet lehetne venni (20kW kijönne) kérdés elfogja e az államkincstár, de ezzel a kettővel együtt már egy gyermek esetén is havi 100-150 ezer forint hasznot lehetne zsebrevágni 20-25 evig fixen, tőke nélkül (csak hitel + támogatás) ami több mint 30 millió mai árfolyamon. Hol a hiba? Ez így túl egyszerű!
Az érdekes az, hogy az angolok mindent megkaptak, amit csak akarhattak:
- alacsony munkanélküliség
- magas jövedelem/életszínvonal/oktatás
- béke és stabilitás
Csakúgy, mint a katalánok.
De hát ilyen irigy az ember, akinek sok pénze van az még többet akar, még irigyebb lesz.
Egy brit-pakisztáni "Brexiterrel" beszéltem, azért lépne ki, mert a kelet-európaiak akkor is gyes-t kapnak a brit államtól, amikor a gyerekeik Magyarországon vannak.
Micsoda érv.
Mennyivel lesz most dragabb egy GB-ben jan 1-en gyartott auto ahhoz kepest, mintha egy dec 31-eig behozottat vennek?
@usespanner
Talan nem a 2019-es statisztikat kene nezned.
A Brexit szavazas 2016-ban volt, es azota meredeken zuhant az EU-s bevandorlok szama, szoval nezzuk meg inkabb a 2016-os adatokat!
2016:
650.000 bevandorlo, ebbol 37% EU, 37% nem EU, 16% pedig brit allampolgar tenegerentuli brit teruletekrol.
Tehat ha a nem brit allampolgarsagu bevandorlokat nezzuk, akkor 2016-ban 50-50% volt az arany!
De, hogy hogyan is alakult az evek soran az ott elo EU-s es nem EU-s bevandorlok szama?
UK-ben elo Lengyel bevandorlok szama:
2001-ben 25.000
2015: 960.000
Uk-ben elo Indiai bevandorlok szama:
2001: 170.000
2015: 370.000
Romanok:
2001: 2000 (!)
2015: 270.000
Litvanok:
2001: 1000(!)
2015: 190.000
Banglades:
2001: 20.000
2015: 20.000
99%-a egyetemre jon, es utana megy is, illetve baromi kevesen tudnak maradni a bevandorladsi torveny miatt.
Pakisztan:
2001: 100.000
2015: 190.000
Folyt...
@usespanner
Gondolom az adatokbol jol latszik, hogy:
a Lengyelek 14 ev alatt 48x tobben lettek, mig az indiaiak szama alig duplazodott.
A litvanok szama a 190x-ese lett, mig a bangladesiek szama ugyanannyi maradt.
Nem EU-s orszagok kozul a kinaiak sokszoroztak meg a szamukat a legjobban, 20.000-rol 160.000-re. Ez 8x-oros szorzo...
Es mondanom se kell, hogy ezeknek nincsenek anyagai gondjaik, nem mosogatni jottek.
Az altalad emlegetett tobbi orszag, pl. Afganok benne sinsenek joforman a statisztikaban annyira elenyeszo a szamuk.
Az EU-s bevandorlas elarasztotta a briteket, es mig indiai vagy pakisztani koldust nem latsz, addig a roman cigany keregeto maffia elozonlotte a nagyobb varosokat.
Kezeljuk helyen a dolgokat, EU ide vagy oda, lehet te is lepnel hatra kettot, ha azt latnad, hogy az orszagodban 15 ev alatt 48x annyi lengyel, 190x annyi litvan, vagy epp roman lett!
@usespanner
Meg csak annyi, hogy mig az EU-st nem tudtak korlatozni, addig a harmadik orszagebelieket nagyon is, es meg is tettek!
Dolgoztam olyan pakisztanival, aki 7 eve volt az orszagban, tokeletesen beszelt angolul, vegig volt meloja, es nem kapta meg az ujabb vizumot.
Gondolod csak ennyivel novekedne az indiai, pakisztani, bangladesi bevandorlok szama, ha johetnenek orrba-szajba?
Meg akik egyetemre jonnek, azoknak a 90%-a sem tud maradni, mert van helyette feher angol ugyanilyen vegzettseggel. Persze ha kiveteles tehetseg, akkor maradhat, de egy haromszaztizenhatodik marketingest ugy visszadobnak Azsiaba, mint a huzat.
A bangladesi ugy kell angol munkaeronek az egyetem utan, hogy szepen hazakuldik, aztan Bangladesbol ottani fizetes szerint dragan, angol szerint meg gombokert dolgozik online egy angol cegnek.
@petike
“Mekkora fóbia kell ahhoz, hogy valakinek a Brexitről is Orbán jusson az eszébe?”
Nem olyan távoli asszociáció. Egyébként ha valaki nem pszichopata, szerintem teljesen normális, hogy mostanra erős negatív érzéseket kelt benne Orbánnak akár csak a neve is. Ezt a viszolygást nevezhetjük fóbiának, és őszintén bevallom, hogy én is Orbán-fóbiás vagyok. Amellett, hogy racionálisan gondolkozva fel tudok sorolni több dolgot is, amit az Orbán-kormány jól csinált, akkora túlsúlyban van az, ami nem tetszik, vagy felháborít, hogy képtelen vagyok elvonatkoztatni ezektől, és nem megvetéssel gondolni erre az emberre.
Nem egyertelmu a helyzet a reszletekre vonatkozoan, foleg nekunk akik UK-ban dolgozunk es napi szinten kovetjuk a helyzetet, olvassuk a hosszu dokumentumokat, hat meg az atlag angol allampolgarnak mennyire egyertelmu. Illetve meg mindket parlamentnek el kell fogadnia a szerzodest, itt meg lehet problema.
Kerdes lesz majd, hogy aktiv angol szamlak, nygudijszamlak hazakoltozeskor hogy kezelik.
december 23.-i hir: "Interactive Brokers ma bejelentette, hogy létrehozta az Interactive Brokers Central Europe egységét és megnyitotta új irodáját Budapesten"
@feri
Tökéletesen egyetértek veled. Osztom a véleményedet.
@balazs
OFF:
Hibák: adózás, amortizáció
Kockázat: jogszabályi változások, átvételi árak változása
Az könnyen belátható, hogy a mostani villamos rendszer nem fogja a végtelenségig tolerálni a napenergia terjedését. Előbb-utóbb változni fog a helyzet.
OFF
@balazs semekkora, mert nem ertekesitheted a megtermelt áramot, csakis saját használatra használható fel és csakis a saját villanyszamladat csokkentheted vele 0-ig. Pénzt nem kapsz érte direktben csakis így, hogy csökken a rezsid. Nyilván ez maga személyre értendő.
Cégnél belevonni a babavarot mint hitelt vagy apportnak vagy nem tudom... Az már más téma, de szerintem az sem mukodoképes...
Udv
London Stock Exchange-n vettem még korábban ETF-et, és most fogalmam sincs, mit kezdjek vele, mi lesz vele 2021. január 1-jén a Brexit után? Kell-e valamit tennem, vagy nyugodtan hagyjam meg? El tudom adni, ha kell, de ha nem muszáj, akkor inkább tartanám, mert eladni és venni egy másikat elég drága lenne. TBSZ-en van. Egyik kérdés, hogy a Brexit befolyásolja-e ennek az ETF-nek az adózását, másik pedig hogy egyáltalán jogilag én mint magyar magánszemély birtokolhatom-e ezt az eszközt?
@ricky-gervais Ennel szerintem Londonban tobb indiai el. De valszeg ok mar brit allampolgarok is es ezert nem szamitanak bevandorlonak.
Valoszinuleg azert nott meg kint annyira a kelet europai bevandorlok szama mert a britek mind egymas sarkat taposva akartak hotelt takaritani meg egyeb hasonlo munkakat vegezni. Ha nem lettek volna a kelet europaiak akkor meg kellett volna nyitniuk a csapot mas nemzetek felol is. Akkor azonos eselyei lettek volna egy indiainak meg egy lengyelnek en azt ertem es akkor lehet inkabb az indiai takaritott volna a hotelben. De az olcso munkaero akkor is kellett volna. Amugy ha a pakisztani arcoknak olyan nehez bejutni a Ukbe akkor hogy van hogy majdnem mindegyik taxis az?
Folyt..
Itt az van h jol sikerult felhergelni az embereket az EU ellen, mert ez egy egyszeru uzenet, es milyen jo vilag lenne itt anelkul a par millio EUs szerencsetlen nelkul akik amugy is olyan allasokat toltenek be amiket John “köszi inkább nem”. Nagyszerüen mutatja ezt h van 1,8M brit furlough-n. Vagyis az allam fizeti a munkaltatojuk helyett a beruk 80%at, mikozben otthon ulnek es nem csinalnak semmit. De ugyanakkor kellene 30.000 idenymunkas arra h leszedjek majd a gyumolcsoket.
Inkabb felebredni kellene es nem az EUt hibaztatni
@bence tartsd meg, semmit sem befolyásol. Ugyanúgy adózik, mint ahogy egy USA, Sváci, vagy EU-s ETF is adózna. Kettős adóztatás kizárásáról szóló egyezmény továbbra is él UK-HU közt, brexit után is, még akkor sem változik semmi, ha a brókered is UK-ban tevékenykedik.
brexit.kormany.hu/?_preview=10dd294c-933a-ac69-d29c-00005be57989
@ricky-gervais a nagy különbség a pakisztáni és az EU-s bevándorló közt, hogy a pakisztáni (indiai, ausztrál, stb.) elképesztő pénzeket fizet a munkavállalói vizumjáért, míg az (kelet) európaiaknak nem kellett semmit fizetnie érte.
bréking nyúsz: 27.000 dolcsi a bitcoin
A mágikus kardért is soha nem látott valódi pénzt adnak az online játékokban, akkora a kereslet rá. És akkor mi van? Amíg van lócitrom, mindig lesz rá veréb is.
@ricky-gervais EU-s bevándorlást tudták volna bármikor korlátozni, főleg 2007 és 13 között, amikor az újonnan csatlakozott EU tagországokból való munkavállalásra lehetett volna legálisan moratóriumot hirdetni, mint minden más régi-EUs ország csinálta. A britek nem, mert a politikai/gazdasági elitjüknek kellettek az olcsó melósok, oda ahova britek már nem mentek el dolgozni. Mint pl mezőgazdaság, egészségügy, takarítók és hasonlók.
BTW, 2011-es népszámlálás szerint alig 1.45 millió indiai származású élt az országban, mind bevándorló, mind ott született. Pakisztániból 1.17 millió, kínaiból 433 ezer és bangladesiből 451 ezer.
ons.gov.uk/ons/rel/census/2011-census/key-statistics-and-quick-statistics-for-local-authorities-in-the-united-kingdom---part-1/rft-ks201uk.xls
@folti
BTW en arrol beszeltem, hogy mennyien jottek egy adott periodusban, de nezhetjuk a te szamaidat is:
1981-ben 676.000 indiai elt a Kiralysagban,
vagyis 30 ev alatt 2011-ig 780.000-rel nott a szamuk.
Pakisztanbol ugyanezen 30 ev alatt 870.000-en jottek.
India es Pakisztan osszlakossaga 1.5 milliard ember.
Lengyelek, Magyarok, Romanok es Litvanok osszesen 70 millio ember.
Indiabol es Pakisztanbol 30 ev alatt jottek annyian, mint 14 ev alatt a fenti negy kelet EU-s orszagbol.
Litvania osszlakossaga 3 millio, ebbol 6.5% vandorolt ki a Kiralysagba 14 ev alatt.
A magyarok maniaja ez az "angolok lusta sz@rok, osszedol majd az orszag nelkulunk" mantra, de ez egy vicc. Megoldjak.
BTW 1980 es 2004 kozott az eves GDP novekedes 3%korul volt a Kiralysagban.
2004 es 2020 kozott az atlag 1.5% volt, es a legjobb ev 2014, 2.9%-kal.
A nagy kelet EU-s olcso munkaero idoszaka...
@feri @enzo : van egy érzésem, hogy ti még fiatalok vagytok és még nem tapasztaltátok meg milyen amikor a liberalizmus uralkodik. Nem jó Orbán, nagyon nem. De vagy ő, vagy Feri.
@Erno
Nem tudom hol talaltal olyan statisztikat, ahol szetvalasztjak a furlough-n levo brit es nem brit munkavallalokat. A hivatalos statisztikaban ilyen nincs (gov.uk).
Egyebkent majusban volt a csucs, 8.9 millioan voltak f-n.
Szeptemberre ez 2.4-re csokkent.
60%-ban az alabbi agazatokat erintette a lezaras: retail, food and accomodation, construction, manufacturing, health and support.
Ezekben dolgozik a legtobb bevandorlo is, ergo rengeteg kelet EU-s is furlough-n van/volt.
Te hanyat ismersz aki elment epret szedegetni kozuluk?
Ezek az emberek tisztessegesen dolgoztak, majd egyik naprol a masikra a Covid miatt bezart a munkaadojuk.
Az allam csak atmenetileg kisegiti oket.
Mindenki happy, a melosok megmaradnak, es a ceg sem megy tonkre.
A 80% egyebkent csak az igenyelheto maximum!
Atlagosan 29%-ot igenyeltek a cegek, szo nincs tehat arrol, hogy milliok ulnenek otthon 80%-kal!
@petike
De az is lehet, hogy idősebb vagyok, és azért nem lett az én szókincsemben a liberalizmus szitokszó. Persze, engem is zavarnak a szélsőséges liberalizmus vadhajtásai, de viszonylag egyszerű belátni alapvető logikával, hogy a szélsőséges liberalizmus ellentéte nem Orbán illiberalizmusa, hanem a nem szélsőséges liberalizmus.
Ellenzékből még Viktornak is fontosak voltak a liberalizmus alapvető vívmányai. Nem fintorgott akkor sem, amikor a TASZ védte az állammal szembeni perben. (Vajon mi lett volna Orbán álláspontja, ha akkor Gyurcsány lett volna annyira ügyes, hogy országos lejáratókampányt indít a civil szervezetek ellen?) Amúgy tényleg Gyurcsány lenne Orbán alternatívája? Egy végleg leszerepelt politikus, akit csak azért tart Orbán, mert bármikor bele lehet rúgni, és fixen elviszi az ellenzéki szavazatok max 5-10%-át, ami pont arra jó, hogy 49 %-ból is meglegyen a 2/3...
@feri : Az szerintem is rohejes, ha valaki ilyen illiberalis macho aztan sirva rohan a jogait ervenyesiteni, mikor ot eri serelem. Akar kicsiben is: mikor valaki felhaborodik, hogy cenzuraztak a csodalatos kommentjet, ahelyett, hogy orulne, hogy az altala istenitett illiberalizmus szellemeben vegre valaki jol lebokszolta. Nekem az a bajom, hogy ennek igy semmi ertelme, hogy mikor masokat bantanak az oke, amikor engem bantanak, az meg nem oke. (Es ebbol a szempontbol Lincoln Abrissal ertek egyet, hogy nem lethet ugy jogallamot epiteni, hogy egyesek rabszolgakat tartanak. Ennek semmi erteleme nincs.)
Azt meg megertem, amikor valakinek van ezer milliard billiard forintja es szeretne kirallya koronazni magat, nyilvan sose fog elfogyni a penze. De amikor valaki "alulrol" vedi az illiberalizmust (akit harom pillanat alatt elasnak, mint a trafikosokat anno) az szerintem netto ostobasag.
Most akkor ki nyert?
(Azon kívül, hogy mindenki veszített...)
Ricky
"Meg akik egyetemre jonnek, azoknak a 90%-a sem tud maradni, mert van helyette feher angol ugyanilyen vegzettseggel."
Ha van angol orvos végzettséggel, akkor miért csábítják ki, mennek ki a magyar orvosok?
Van rendesen logikai ellentmondás.
Ezeken a UK statisztikákon én is csak mosolygok. Birminghamben nemhogy a taxik (és persze Uber, Ola: ha hívsz egyet, mind Mohamed), hanem az egész ingatlanpiac az övék. Legalábbis a privát landlordok túlnyomó többsége ázsiai (ami itt azt jelenti, hogy paki vagy indiai).
Egyébként nem is lenne gond ezzel, az átlag angol roppant igénytelen, meg hát beengedtek minden más volt gyarmatlakót, de velük ellentétben pl. a jamaikai csak szétszívta az eszét, mialatt az ázsiai látástól-vakulásig robotolt, hogy az unokáinak már ne kelljen (bár még ma is előfordul, hogy akár 3 generáció is együtt él). Mondjuk mi kelet-európaiak fifikásabbak vagyunk, számunkra érthetőbb is, mi történt. Egyszer elmagyarázta nekünk egy pakisztáni, a taxizást + ingatlanozást. Volt kínai landlordunk is (nem itt született, csak itt nőtt föl), ő is elmondta, milyen egyszerű volt annak idején, míg a sok szabályozás meg nem ölte a bizniszt. Ugyanő mondta, hogy az összes ázsiai a 90-es évekig öltönyben járt, csak utána kezdődött ez a nagy elszabadultság, hogy egész városrészek váltak Bangladessé. (Tony Blair liberális "open door" politikája, ugye.)
Na BÚÉK mindenkinek, mindjárt Brexit. 😀
Indulhat az exit cunami 🙂
@pista
Mintha csak egy BJ kampánygyűlésen lennénk... a valóság ezzel szemben, hogy a megegyezés ellenére a Britek nagy gazdasági csapást szenvedtek, felesleges adminisztráció tömkelege, a cégek pedig béremelés helyett szépen viszik majd el az új beruházásokat a kontinensre. Elég nagy naívság azt gondolni, hogy majd 20%-al drágábban termel egy üzem betanított munkásokkal, csak mert ők a britek. Skócia jó eséllyel megy majd, 45% szavazott kilépésre a múltkor, és aki nem annak nagy része azért nem mert úgy bukták volna az EU-t. Az EU gondolkodás nélkül vámot vezet majd be, ha bármivel is trükköznének (franciák árgus szemekkel figyelnek majd). Az meg szinte kizárt, hogy előnyösebb megállapodást tudnak majd kötni bárkivel is 60 milliós piaccal (brit), mint 600 millióssal (EU). Itt általában a méret számít.
BoJo részéről a cél valami olyasmi lehetett, hogy vám ne legyen de a képzetlen munkaerő se jöhessen be. Nyilván az se mindegy, ha valakinek fizetési kötelezettsége keletkezik. Talán nem is nyilvános a megállapodás pontos szövege és talán még nincs is minden lehetséges akadály elhárítva.
A vám az ügyintézés okán nehezen megbecsülhető / előre nehezen látható leállásokat okozhatna az alkatrészraktározás minimalizálására tervezett autóiparban. Egyetlen pici csetresz rövid vámügyintézésből fakadó késése okán egész autókat nem lehet összeszerelni... Akár egyetlen 100 Ft értékű csip miatt a 100 milliós Bentley nem készül el... és rengeteg ilyen alkatrész lehet benne, lehetetlen előre tudni... A képzetlen munkaerő kizárása meg a brit munkavállalók munkaerőpiaci helyzetét javítja, a kínálatot csökkentve ezért fizetésemelést jelenthet és így szavazókat Johnsonnak