Ingatlanvásárlás 5. rész: lehetőségek, vágyak és szükségek

Ha az ingatlanvásárlásról és eladásról szóló sorozat előre el lett volna tervezve, ezzel a cikkel kellett volna kezdenem: mi alapján kezdj el ingatlant keresni.

Az eddigi részek:

1, Hogyan találd meg az ingatlant

2, Hogyan kérdezd le az ingatlan adatait még az első megnézés előtt.

3, Hogyan értelmezd a tulajdoni lapot és a térképmásolatot még mielőtt ajánlatot adnál az ingatlanra.

4, Hogyan ellenőrizd a helyi előírásokat, ha házat vagy telket készülsz venni.

A legelső lépés, hogy tisztázzuk magunkban, miért is akarunk ingatlant venni. Mert a szüleink erőltetik? Mert lakásbérleti díj helyett inkább pénzbérleti díjat (kamat) akarunk fizetni, a lakástulajdonos helyett egy banknak? Otthont szeretnénk a már meglévő vagy tervezett családnak?

Sok huszonéves akar ingatlant vásárolni, csak azért, hogy legyen neki. Ezzel én nem feltétlen értek egyet. Huszonéves korában az ember egy garzont keres valahol a metró közelében a belvárosban. Rákölt néhány millió forintot (ingatlanos, ügyvéd, illeték, felújítás, berendezés, stb.), majd találkozik valakivel, akivel családot alapít és azonnal sem az ingatlan mérete sem a lokációja nem lesz többé megfelelő az új élethelyzethez. De az is lehet, hogy csak munkahelyet vált és máris nagyon messze lesz a lakás az új munkahelyétől. Főleg, ha másik városban vagy országban folytatja a karrierjét.

Jön a költözés egy nagyobba, egy máshol lévő lakásba. S újra ki kell fizetni az ingatlanost, az ügyvédet, az illeték-különbséget, a felújítást és így tovább. Az előző néhány millió forintot pedig el lehet könyvelni veszteségként, amiből hosszú ideig lehetett volna fizetni egy bérleményt.

A másik véglet, amivel szintén sokat találkoztam már, amikor már középiskolába járnak a gyerekek, de mivel akkor jött össze pénz, akkor vesznek 250 négyzetméteres házat. Eltelt öt év és a gyerekek már nem laknak otthon. A tulajdonos pedig nekem panaszkodik, hogy most ketten kergetik egymást a nagy házban az asszonnyal, amire 150 milliót költöttek és eladni sem tudják annyiért. Miért, mit gondolt, meddig fognak otthon lakni a 16-17 éves fiatalok?

De olyan is van, hogy a kisiskolás gyerekeidet autóval hordod az iskolába, elröppen öt év és már maguk járnak busszal gimnáziumba a szomszédos településre. Illetve járnának, ha nem óránként járna a busz. Amikor odaköltöztél, erre nem is figyeltél, mert az egész család autóval járt iskolába és dolgozni is. Most a gyerekeid állnak a téli fagyban 58 percet, ha éppen lekésték a buszt.

Ingatlant akkor érdemes vásárolni, ha a tervek szerint a következő nyolc-tíz évben megfelelő lesz méret, lokáció és minden egyéb más szempontból.

Ha már eldöntöttem, hogy nem csak azért akarok ingatlant venni, hogy vegyek valamit, akkor jön a legfontosabb lépés: legyünk tisztában az anyagi lehetőségeinkkel. Az ingatlanvásárlás az életünk legnagyobb anyagi döntése s ha hitelt is vettünk fel hozzá, akkor a következő évtizedekben biztos meghatározza az anyagi életünket és azon keresztül az életminőségünket is.

Ha valamivel igazán tönkre lehet tenni az anyagi életünket, az az erőn felüli ingatlanvásárlás.

Honnan tudod, hogy túl drága ingatlant akarsz venni?

Az első, hogy nincs elég önerőd sem. Kell lennie mindig hathavi vésztartalékodnak, félretéve pénz ingatlanvásárlással kapcsolatban az ügyvédre, a 4%-os illetékre (kivéve ha most vásárolsz CSOK-kal), a legszükségesebb felújításokra és berendezési tárgyakra. Ha összesen 7-8 millió forintod van, akkor az ezekre szűken elég is lesz, de akkor még nincs semmi önerőd magához az ingatlanhoz.

Ha ezeken az összegeken túl nincs meg a törvényileg elvárt 20% önerőd sem, akkor lehet, hogy korai még az ingatlanvásárlás. (Azaz egy negyvenmilliós lakáshoz legyen minimum 5-6 milliód, amit nem teszel bele a lakásvásárlásba és további nyolcmillió forint önerő.)

Ha hitelt kell felvenned, mire figyelj?

Az első, hogy mennyi hitelt kapnál a fizetésedre és az önerődre. Ezt érdemes még az előtt tisztázni, mielőtt egyáltalán elkezdesz ingatlanokat keresni. Hívd fel a hitelügyintézős Gáborunkat, ő egyből megmondja neked telefonon, nagyjából mire számíthatsz. Ennél eggyel pontosabb módszer, ha kérsz előbírálatot, ahol a bank megmondja, erre a fizetésre és önerőre maximum mennyi hitelt adna. Ebben is tud Gáborunk segíteni.

(Fontos, hogy legalább öt, de inkább tíz évig fix kamatozású hitelekben gondolkodj, nehogy pórul járj a kamatok emelkedése miatt.)

Ha ezzel megvagy, azt kell végiggondolnod, akarod-e illetve tudod-e fizetni ezt a törlesztőrészletet 10-15-25 évig. Olvasd el erről ezt a cikket:

Megér ennyit?

Lehet, hogy nem ér meg az Álmaid Háza annyit, hogy a következő 20 évben ne menjetek nyaralni a törlesztés miatt és állandóan veszekedjetek, mert soha nem elég a pénz semmire. A végén úgy ne járj, mint sokan mások, akiknek a házassága ment rá a Szép Nagy Ház miatti anyagi problémákból fakadó állandó veszekedésekre. Most a férfi ott él egyedül a Szép Nagy Házban, a két vagy három gyerek pedig az anyjukkal egy bérelt lakásban. (Vagy fordítva.)

Mennyi legyen a maximális törlesztőrészlet? Annyi, hogy szükség esetén a dupláját is ki tudd fizetni. Csökkenhet a fizetésed, a tervezett két gyerek helyett három lesz, ezért a feleséged már nem megy vissza dolgozni vagy csak négy órában, így mindjárt kiesik az ő fizetése, recesszió jön, ami megtépázza a családi vállalkozást és még hosszan lehet sorolni a lehetőségeket, ami miatt csökken a család bevétele.

Tehát csak annyi hitelt vegyél fel, amennyinek a havi törlesztőrészlet dupláját is ki tudnád fizetni a jelenlegi bevételedből. S ne is tervezz a rózsaszín jövővel: “Most még keveset keresek, de három év múlva már biztos, hogy nem lesz gond ez a törlesztő.” Oké, akkor majd három év múlva térjünk vissza a kérdésre. A jövő nem a tiéd. Nagyon fontos szempont, hogy ne feszítsd túl magad a hiteltörlesztővel, legyen bőven mozgástér, ha csökkenne a jövedelmed, ami bármikor megtörténhet a futamidő 15-25 éve alatt.

Érdemes kötnöd egy kockázati életbiztosítást is, de olyat, ami táppénz esetén is fizet. Miért fontos ez? Egy elhúzódó betegség esetén a táppénz maximalizálva van, függetlenül attól, mennyit keresel egyébként. A fizetésed 60%-át kapod, de maximum a minimálbér kétszeresét. Könnyen lehet, hogy a törlesztőd több lesz, mint a táppénzed.

Fontos, hogy ne vegyél fel túl sok hitelt. De legalább ennyire fontos, hogy ne vegyél meg egy ingatlant se csak azért, mert úgymond csak ennyire telik.

Többször elhangzott tanácsadáson, hogy saját házat szeretnének Budapesten vagy közvetlen környékén egy jobb helyen, 40-45 millió forintért. Ennyi pénzért építési telkeket adnak mostanában, Budapest rosszabb részein esetleg egy alapjaitól felújítandó, nagyon rossz állapotban lévő házat kapsz, amire azonnal tízmilliókat kell költened.

Úgyhogy eszedbe ne jusson ennyiért házat venni. Vagy elégedj meg egy lakással, ennyi pénzből már találsz elég nagyot és jót is, vagy vegyél fel több hitelt és vegyél egy normális(abb) házat, vagy legyen további 25 milliód felújítani. (Mert arra a házat, amit te 45 millióért megkapsz Budapest környékén, minimum ennyit gyakorlatilag azonnal rá is kell költened.)

Amit éppen venni akarsz, az az otthonod lesz a következő tizenvalahány évben. Biztos, hogy a világ végére egy sötét, penészedő, lepukkant, hatvanéves házba akarsz hazajárni olyan környéken, ahol a lányodat nem mered egyedül kiengedni az utcára délután négy után? Bevásárlási lehetőség semmi, a busz meg csak óránként jár.

Mert ne legyenek illuzióid, ha egy ház vagy egy lakás a többihez képest túl olcsó, annak mindig nyomós oka van. Az állapota, a környék és sok minden más miatt.

Úgyhogy engedd el a túl olcsó ingatlant és vizsgáld meg, mi lenne, ha 20 millióval több hitelt vennél fel. Annak tudnád fizetni a törlesztőjének a dupláját? Ha igen, akkor inkább azt válaszd. Ha nem vagy éppen tudnád, csak nem akarod bevállalni a nagyobb törlesztőt, akkor viszont engedd el egyelőre a dolgot. Jobb egy bérlakásban vagy kisebb saját lakásban élni mint a nyakadba venni egy romhalmazt vagy egy számodra túl nagy terhet jelentő hitelt.

Ha kiderítetted, hogy milyen anyagi lehetőségeid vannak, vizsgáld meg, mit is akarsz venni tulajdonképpen. Sokan úgy kezdenek el keresni, hogy fogalmuk sincs, hogy mit akarnak. Lakás? Sorház? Lakás kertkapcsolattal? Ikerház? Családi ház? Kicsi? Nagy?

Ülj le és kezdd el írni, mi az, amihez mindenképp ragaszkodsz és mi az, ami jó lenne, de nem létszükséglet.

A klasszikus szükséges-kellene-jó lenne felosztás.

A gyerekeknek külön szoba kell, ez a költözés oka, így ehhez ragaszkodsz.

Úgy kellene, hogy a hálók egy szinten legyenek, hogy ne az legyen, hogy a gyerekek hazaérnek az iskolából, felmennek az emeletre a saját szobájukba és nem is látod őket hétszámra. Ezért lehetőleg ilyen ingatlant keresel.

Ha belefér, jó lenne egy extra szoba, ahol lehetne a gardrób, a vasalóállvány, meg tudna dolgozni az, aki éppen home officeban dolgozik. De nem létszükséglet, ha ez nem jön össze, el tudod engedni.

Ahhoz ragaszkodsz, hogy az autóddal ne az utcán kelljen parkolnod, mint a lakótelepen, ha már egyszer házat veszel, de ha csak autóbeálló van a kertben vagy mobilgarázs, az is megteszi.

120 éves bérházba egyáltalán nem akarsz költözni. Vagy nem vagy hajlandó 35 percnél többet utazni a munkába. Mi a fontosabb? Hogy legyen sík az utca és a kert is, ahol lehet focizni vagy a panoráma, hogy elláss a szomszéd településig? Mert a kettő ritkán megy együtt.

Mivel a tervek szerint több gyerek lesz, lift nélküli házba az ötödikre nem akartok költözni, hogy aztán a gyerekeket meg a babakocsit plusz még a bevásárlást is fel kelljen küzdeni mindennap az ötödik emeletre.

Mindegy, hogy milyen szempontok alapján választasz lakást vagy házat, de mielőtt nekiállsz keresgetni, ezeket tisztázd le magadban, sőt magatokban. Ha már van családod, fontos, hogy mindenki igényét figyelembe vegyétek.

S olyan ingatlanokat, amiket kizártál, feleslegesen meg se nézz. Sokkal könnyebb lesz az életed.

S döntés előtt gondold végig, tényleg szükséged van-e akkora házra, annyi szobára és így tovább. Olvasd el ezt a cikket a témában:

Sokat bukni a nagy dolgokon lehet

(Mostanában sok ingatlant megnéztem és például egyáltalán nem fér a fejembe, hogy három hálószobás ingatlanba miért kell három fürdőszoba?! Annyi ilyen ház épült és csodálkozom. Gardrób nincs, dolgozó nincs, de három fürdőszoba három vagy négy embernek, az van. Csak hogy legyen mit takarítani meg majd felújítani 15 év múlva. Nem is emlékszem, volt-e olyan ház, amibe csak egy fürdő volt plusz egy vécé? De ez csak így eszembe jutott, zárójelben.)

Jelenleg egy borzasztóan felpörgetett keresleti piac van. Ami nem csak a néha már horrorisztikus árakban nyilvánul meg, de abban is, hogy az emberek kínjukban már minden szemetet megvesznek, legyen szó lakásról vagy házról. Főút mellett, vasút mellett, autópálya mellett, stadion mellett, sötét, lepukkant, kert nélküli ingatlanokat is el lehet most adni. (Ahogy 2008 előtt is minden szemetet megvettek az emberek, nézzen bár a nyolcsávos Hungária körútra a 100 éves ház túl kicsi és sötét lakása.)

Azonban ha lehűl a piac, ezek az ingatlanok eladhatatlanok lesznek. (Addig meg csak élhetetlenek.) Ha újra minden utcában lesz legalább két-három eladó ház és minden társasházban négy-öt eladó lakás, senki nem fog akarni gyár, vasút, stadion, autópálya vagy főút mellett lakni vagy egy északi tájolású, borzasztó elosztású lakásban egy lerobbant öreg házban.

Ezért ha csak ilyen ingatlant tudnál most venni, szerintem inkább ne tedd.

Sokat lehetne még erről írni, de most inkább abbahagyom. A következő részben megnézzük, hogyan árazd be az ingatlant, illetve nézesd meg statikussal és/vagy építésszel vásárlás előtt.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 40 ezer forint.

40 millió forintos életbiztosítás havi 5.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Share

310 hozzászólás

  • eMérnök
    Albérlet:
    -Számla nélkül a tulajnak csend a neve.
    -Meg lehett állapodni 3-6 hónapos felmondási időben is, ami a másik felet is köti.
    -A bérleti díjat csak úgy lehet emelni, hogy a régi áron lakhatsz a felmondási idő alatt.
    -A szerződés kiköti, hogy a rendeltetésszerű használatból eredő amortizációt a tulaj viseli. Ha 5 év után festeni kell, arra nem mehet rá a kaució. A kaució elköltsével a bérbeadónak számlával el kell számolnia, tehát eleve lenyelni is csak úgy tudja, ha számlát ad a javításról, amit vélelmez, tehát konkretizálnia kell a kár összegét és a konkrét felhasználást. A megtartom, mert kárt okoztál nem áll meg sehol, a javítást el kell végeztetnie és számlával igazolnia és ha marad, azt visszaadnia.

    -Ez nem elmélet, ha vagy képes a legalapvetőbb jogaiddal sem élni, az nem a bérlés hibája.

  • Józsi
    Miért festeném ki a lakást? A bérleti díjat azért fizettem, hogy használhassam az ingatlant és az sajnos lelakódik az évek alatt. Az átlagos használat által okozott károkat a bérleti díj fedezi. Ha bérlem a lakást akkor azt használatra veszem birtokba és nem megőrzésre.
  • csizkek
    “2017-ben is nagydoktori disszertációk tömkelege született arról, hogy milyen botrányosan magasak”
    Ez igy nem igaz. Ny-Eu-ban pont 2017-2018-2019-ben volt egy rendes felhuzas, amikor a 2% koruli hitelkamatok lementek 0,5-1%-ra. Cool es innen hova tovabb?
    USB property bubble index-en is 2019-tol tortek az EU-s nagyvarosok az elso 5-10-be. Nemet Bundesbank 2019-tol “alarmozik”. 2020-ban mar voltak varosok ahol volt csokkenes Nemeto.-ban.
  • walaki
    “Beszélgess el azokkal, akik 1988-1990-ben vettek lakást hozzád hasonló gondolkodással, meg azokkal is, akik 2005-2008-ban tették ugyanezt.”

    Én 2003-ban vettem, kis önrésszel, nagy hitelt 20 évre, budapesti panelt, nem bántam meg. Már 2003-tól is stagnáltak az árak, tudtam, hogy lefelé is mehetnek az árak, de úgy voltam vele, hogy remélhetőleg 8-10 év alatt kifizetem (így is lett)

    Az egy fő szempont volt, amit többen is írtak: 3 év alatt 4x kellett költöznöm, mert a tulaj eladta a lakást, vagy éppen visszajött a lánya külföldről, és neki kellett. De volt még egy szempont, ami ma már elképzelhetetlennek tűnik, de még akármikor visszajöhet: az internet. Akkoriban mobil internet gyakorlatilag nem létezett, a vezetékes internet annyira nem volt drága, de csak 2 éves hűséggel adták. És egyik tulaj sem vállalta, hogy beköttethetem hűséggel. Ha kellett, az internet, saját lakás kellett. folyt

  • csizkek
    “Szerintem nem fogják emelni az alapkamatokat, mert attól dőlne össze a rendszer.”
    Eur-dollar orszagok “megtehetnek” ilyet, de akkor bukjak a versenyt Kinaval. De Mo. nem tenyezo a vilaggazdasagban, nem teheted meg. VAgy utcan fogod seperni a forintot ismet..
  • walaki
    folyt

    Nyilván ma már internetnél nincs ilyen gond, de ugyanúgy ott van, hogy a bérbeadók semmi hosszú távú elköteleződést nem vállalnak miattad

    A fő szempont az volt, hogy ha fizetem a hitelt, akkor sajátban bármeddig lakhatok, nem raknak ki, beköttethetem az internetet. Ez pedig hatalmas megnyugvás volt. Önrész kevés volt, ilyen szempontból túlvállaltam magam, de pont azért kötöttem 20 évre szerződést, hogy az volt a cél, hogy hamarabb visszafizessem, de legyen meg az a megnyugtató érzés, hogy a fizetésembe belefér akár a törlesztőrészlet 1,5-2-szerese is.

    Akkoriban volt a támogatott forinthitelek utolsó kifutása még a devizahitelezés felfutása előtt, pont az volt a sürgető, hogy lehetett sejteni, hogy nagyon hamar kivezetik őket.

  • Nacionalista

    “The market can remain irrational longer than you can remain solvent”

    Hosszútávon (10-20 év) egyetértek veled, de én ennek ellenére bele fogok ugrani a dologba idén, mert a családommal most szeretnék normális helyen lakni és nem 15 év múlva. Én korábban mindig is bérléspárti voltam, de gyerekkel nagyon más a helyzet…

  • Anton von P
    2021-02-25 at 10:39
    az ingatlan is csak egy eszköz, melyre ugyanúgy érvényes, hogy a ki-be ugrálók hosszútávon
    nem tudták/ják verni a piacot. Buy and hold?

    2021-02-25 at 11:01
    “pl. Bp-n a háztartások negyedében(!!) egyedülálló nyugdíjasok élnek, átlagéletkor 70 év, sok a gyermektelen,
    vagy egy gyerekkel rendelkező, akik soxor külföldön élve örökölnek majd 2-3 lakást a felmenőktől”
    Ez a felállás szerintem 15-20 évvel ezelőtt sem lehetett nagyon más, de javíts ki ha tévedek.

    Egyébként a trend amit felvázolsz, igaz lehet, de megintcsak nem 1-2-3 év alatt fog bekövetkezni,
    hanem inkább 10-20-30 alatt. És ahogy valaki írta itt, az ember nem 200 évig él, szóval az idő sajnos ellenünk dolgozik…

  • tip
    “Meg lehett állapodni 3-6 hónapos felmondási időben is” – kövezz meg, de engem senki ne rakjon ki, se most, se három, se hat hónap múlva. Öreg vagyok én már ehhez.
  • Zsu92
    ” feleségemet meg csak négyórásban engedem dolgozni” – egy élmény lehet a feleségednek lenni..

    Egyébként most sokan azért mennek fejvesztve ki Budapestről, mert nincs mit csinálni, minden zárva, cserébe azért elég drága. Amint nyit minden, akkor húzódnak vissza az emberek, mert az aggloban az ég egy adta világon semmi nincs, se szórakozás, se iskola, se mozi, se színház, semmi.

  • Kiszámoló
    Zsu, iskola van, rengeteg, moziba egyre kevesebbet járnak az emberek, évente kétszer pedig be lehet menni színházba Budapestre, ha valakinek arra van ingere, egy családos ember meg egyébként nem megy el berúgni péntek esténként egy romkocsmába. S nem a 22 évesek a fő ingatlanvásárlók, hanem a 30-40-esek, akik már nem igénylik a kocsma zaját minden héten háromszor.

    Fényévekkel kisebb az autóforgalom, mint egy éve, ergo rengeteg ember (pont a pénzesebb szellemi foglalkozásúak, akik autóval jártak eddig) nem jár be dolgozni, home office-ból nyomja.

    Ha ez a trend megmarad, sokakban felmerül majd a kérdés, miért is vegyek 50 millióval drágábban ingatlant Budapesten, a tömegnyomorban, mintsem inkább 30-40 kilométerrel távolabb, ahonnan be tudok járni hetente egyszer?

  • gyíkember
    És az agglóból nem lehet ugyan úgy 20 perc alatt beérni bármelyik közeli moziba vagy eljutni színházba? Dehogynem… Ráadásul ezek nem mindennapos tevékenységek ami miatt megéri állandóan ott lakni.
  • Tittán
    Budapest agglomerációjában milyen kisvárosokat vagy környező települést ajánlanátok, ami:
    1. Alkalmas a mindennapos ingázásra (tömeggel, vagy autóval max 70 perc BP belvárosa – Nyugati pu.)
    2. Kisgyerekkel élhető
    3. Nem elszálltak nagyon el az árak?

    Vác (és környéke) még beleférhet, vagy elvadult az ötlet?

  • gyíkember

    Ne mond már hogy nem halottal még a méltán híres váci vasútvonalról. 😀

  • csizkek
    “Ha 5 év után festeni kell, arra nem mehet rá a kaució.”
    arra szerintem pont igen. Mert az nem az amortizacio kategoria, hogy a koszos falakat ujra fesd. De padlokopas, ajtok elhasznalodasa, nagyobb szerkezeti gondok, beazas, etc. Az mind a berbeado koltsege..
  • Kiszamolo
    Attól függ, hogy volt kötve a bérleti szerződés. Benne lehet, hogy frissen fehérre kifestve vettem ki, fehérre frissen festve adom vissza.
  • Albiztató
    Nálatok a pont, igen, egyrészt szerződésbe is teszem, hogy kifestve kapja a lakást, úgy is adja vissza. Itt mondjuk flexibilis szoktam lenni, egyszer volt, hogy az elmenő és érkező új bérlők meg tudtak egymással egyezni, hogy ki fest, mennyiért, milyen színre, stb. Én sem vagyok az ingatlanom ellensége, hogy millió réteg festék kerüljön a falra, ha lerendezik egymással, nekem az is jó!

    Szerintem mindent lehet kulturáltan is intézni, de azért persze legyen minden le is írva.

    Padlókopást, ajtókopást, stb. amíg nem arról szól, hogy felaprítja aprófának és befűt vele, addig nem érdekel. Normális használat.

  • Anton von P
    2021-02-25 at 13:07
    ” feleségemet meg csak négyórásban engedem dolgozni” – egy élmény lehet a feleségednek lenni..

    Én, szívesen lennék ilyen feleség, még a napi 4 óra is sok, kár hogy férfi vagyok.

  • csizkek
    “nem tudták/ják verni a piacot. Buy and hold?
    sajna a buy and hold nem mukodik minden piacon. a nyugati vilagban az elmult 60-80evben igen. de pl. Japan? Japan ingatlanok? Mi van ha ugyanaz az iranyvonal jon?

    “Ez a felállás szerintem 15-20 évvel ezelőtt sem lehetett nagyon más, de javíts ki ha tévedek”
    15-20 eve lenyegesen kevesebb alternativad volt. Videkrol mentel Bp.-re. de most az EU nyitva elotted, akar egy Bp. – Ny-Mo. is alternativa, ausztriai munkavallalassal. Becsi ingazas HO-val, heti 2x Gyorbol, Movarrol? de akar Debrecen kornyekerol, wizzair es Ny-Eu. Covid elott is rengetegen utazgattak Debrecenbol, heti/havi 1-3nap, tobbi HO.
    egyre erosebb ez a trend, sot a 100% HO es IT USA market-en dolgozni. Egyre tobben vannak. Oda megy ahova akar.. Miert a koszvadt Bp belvarosaba menjen? Urbanizacio marad szvsz, de remelem decentralizalodik az orszag es az EU!

  • 2in1 Albérlő és Főbérlő
    Mindkét oldalon álltam már, úgyhogy valamennyire belelátok.
    Egyik esetben se adtam és nem is kértem számlát. Már miért kellene? Elutalták/ Elutaltam a pénzt, nem zargattuk egymást. Ha gondolja részletezem a költségeket ha ez a vágya, de ettől még nem fog kevesebbet fizetni. NAV-nak is ment a rá eső rész minden negyedévben. Nekem az a gyakorlat jött be, hogy egy évre írjuk a szerződést, ha mindenkinek megfelel akkor hosszabbítunk, emelünk/csökkentünk.
    Rendeltetésszerű használat teljesen rendben van. (villanykörte nem rendeltetésszerű használat). Ellenben volt olyan bérlő aki után a komplett ágyat ki kellett dobni, akkora dzsuva volt, hogy takarítónőt kellett hívnom, aki elmondása szerint az elmúlt 15 évben egyszer látott ekkora mocskot, és vagy fél napig takarított egy kicsi lakást.

    Summázva: Legyél korrekt bármelyik oldalon állsz is, és próbáld megérteni a másik helyzetét!

  • csizkek
    “Attól függ, hogy volt kötve a bérleti szerződés. Benne lehet, hogy frissen fehérre kifestve vettem ki, fehérre frissen festve adom vissza.”

    Nemetoban erre 2 model van. Frissen festve veszed at es ugy adod vissza, kozben azt csinalsz amit akarsz. Vagy eloirjak hogy adott helyisegeket hany evente kell ujrafestened. 3-5 evente.. Es kozben mesz el akkor nem kell kifesteni.

  • eMérnök
    Szerződés kérdése, mindenben meg lehet állapodni, amit a törvény nem tilt, de én eddig csak olyannal találkoztam, ahol ez benne van az árban. Ha nem lenne benne a szerződésben, akkor beleiratnám, ha nem mennének bele, akkor ezt belekalkulálnám az árba és úgy egész más a leányzó fekvése.

    Én csak azt unom, hogy az albérlet mindig úgy van előadva, mint egy lehetetlen dolog, ahol minden rossz, mindenben átvernek. A saját lakás hátrányai és kockázata (mert annak is van) meg egyszerűen figyelmen kívül van hagyva teljesen.

    Szerintem az igazság mindig “attól függ”. Az albélretet szidók amúgy gyakran rossz szerződéseket írnak alá és amit aláírtak sem érvényesítik, ami nem a bérlés hibája.

  • Zsótika
    Na, engem akkor látna utoljára a leendő bérbeadó, ha velem, vagy az én pénzemből akarná majd kifestetni a lakást. Megbolondult mindenki? Úgy hagyom ott az ilyet, mint eb a sz*rát. Éveken keresztül fizetem neki a 130-140 ezreket havonta, és még fessem is ki a lakást? Aki egy ilyenbe belemegy, az meg is érdemli, hogy minden mással is jól lehúzgálják.
    Ha egy autót bérelsz mondjuk egy évre, akkor az átvételkori állapotot kell visszaállítanod? Kell bele venni féktárcsát, mert lekopott belőle 3 mm? Vagy kuplungtárcsát, mert az is kopott? Életemben nem hallottam még ilyen marhaságot. Azért van a bérleti díj, és kész.
  • Albiztató
    “Vagy eloirjak hogy adott helyisegeket hany evente kell ujrafestened. 3-5 evente..”

    Ez annyira németes, hogy tanítani kellene.:) Elhiszem, hogy vannak ritka mód gányoló emberek, de azért talán senki sem sz… a szobája közepére. Mi utoljára 5 éve festettünk, van két kisgyerek meg háziállat, de igazából sehol sem érezzük a szükségét annak, hogy hirtelen egy napfényes csütörtöki napon arra ébredjünk, hogy akkor fessük ki a lakást.:) Persze vigyázunk is, meg a gyerekek is nevelve vannak. Lehet itt van a kutya elásva, és nem ő ássa el a csontot a nappaliban. Hahaha.

    Egyébként vicces, hogy pont a német írja ezt elő.

    1. A sok festékréteg az ő lakását teszi tönkre
    2. Amennyi kauciót kérnek, meg előszűrnek, hát szégyelljék magukat, hogy ha egy trehány lakó után nem tudnák aranyozott festőhengerrel csodaszépre rittyenteni az egész lakást

    Na mindegy, én a németeket már sose fogom megérteni!

  • Zsu92
    Nyilván mindnekinek más az igénye. Én szertem, hogy 15 perc alatt letekrek a Margitszigetre és zavarna, ha ezt csak úgy tudnám megtenni, hogy autóba kell üljek. Aki szereti ezt a fajta szabadságot az nem fog lemondani a városról.
  • Treil
    Ggg:
    120 ezerért tudnék olyan ingatlant bérelni amiben lakunk (56nm2 felújított tégla 70′-ben épült). 18 millió körül el tudtam volna talán adni, komplett felújítást kapott, begépesítettem, bebútoroztam. Erre elment kb. 4 millió. És akkor nem költségeltem be a sok szívást, utánajárást, mászkálást, amikor pl. hordtam a 10 mázsányi burkolóanyagot a 3. emeletre. 15-20 évnyi bérleti díj összesen, csak azért csináltam meg mert egyszerűen nem volt más választásom az ingatlanárak mellett. De mostani fejjel már nagyon elgondolkoznék azon hogy eladtam volna inkább és elmentem volna egy ugyanilyen kaliberű felújított albérletbe. 22 millióval lenne MÁP-ban átlag évi több mint egymilliós hozamom, majdnem kiadná a bérleti díjat, a babaváróval már rezsivel együtt is.
  • Gábor
    Lehet, hogy én “fogalmatlan” vagyok, de gyakorlati példákról írtam, nem kitalálom, ez így megy rengeteg esetben.
    Igen, vannak értelmes, korrekt tulajdonosok, én is egy ilyennél lakok (még). Mondjuk közös költséget így is fizetek (már nem érdekel), ezt is csak azért hoztam fel, mert népszerű álláspont, hogy egy albérletbe csak bele kell pottyanni, aztán mindent a tulaj intéz. Hát nagyon nem.. Húgoméknál elromlott a gázkazán, 60 ezer.. Ők fizették, mert az “ő hibájuk, hogy tönkrement”. Nem tetszik? El lehet menni, gyerekkel kb. sehová sem mehetsz!
    A bérleti szerződésbe nagyjából semmi konkrétum nem kerül bele, már ha írtok(!) egyáltalán. Olyan nincs, meg hű meg há, nem tetszik valami? El lehet menni, 5-en várnak a helyedre így is! Ne hasonlítsd össze Budapestet Mosonmagyaróvárral…más világ.
  • Gábor
    Miért nem jár vissza a kaució (elmúlt 4 év TOP3 indoka):

    1. “koszosak a falak, emiatt ki kell festeni” Egy 55nm-es lakást közel fél millióból lehet csak kifestni? Ráhagytuk..

    2. “olyan mocsok volt bent, hogy fél napig dolgozott a takarítónő”
    Nem vitatom, egyetlen férfi élt benne, lehetséges. A 3 év alatt beszedett 4,86M Ft-ból nem telt erre az extrára? Ez konkrétan az-az öreg bácsi volt a környező faluból (nem buktatom le, elég kis falu), akinél kizárólag kp-ban lehetett fizetni, mert sehová, semmit nem jelentett be, mert “az APEH ellopja a pénzét”. “De milyen kevés a nyugdíj kedveském…jaaajj” (havi ingyen előadás fizetéskor) Boldogan hagytuk nála a pénzt, csak többet ne lássuk.

    3. “a hűtőben bent maradt >valami< ami megrohadt, és a sütő is tiszta ráégett kosz,ezért mindkettőt cserélnem kell"
    Otthon mi is a koszos tányérokat kidobjuk mosogatás helyett, persze..költsd gyógyszerre!

  • Gergő
    köszi a választ a tájolásokról
  • fogorvos
    Sziasztok, szvsz én amíg volt lakáshitelem kb. a jövedelmem 10-15%-át tette ki a havi törlesztő. De még így is eléggé feszítettnek éreztem pedig 7 számjegyű a nettóm és még nem is volt túl nagy hitel.

    Lényeg aki havi nettó 500k-ból él mint 2 gyerekes család ott nem fog kijönni a matek hogy felvesz 15-20 milla hitelt havi 100-120 törlesztőre, hogy vegyen egy 25-30 millás panelt (2 szoba).

    Ha csak nem szereti a küszöböt rágni….

  • Szabolcs
    Tittán
    2021-02-25 at 13:24

    Vác szerintem hibátlan példa: most nem tudom, de pár évvel ezelőtt méltatlanul alulértékelt, ráadásul jópofa falu is. Gödöllő már határeset, a vonat nem annyira rövid, már a menetrend szerint sem. Dunakeszi inkább alvóvárossávált, és eléggé beépült. A budai oldalon Fehérvárig szerintem lehetsz jó (Esztergom is határeset). Ha a nyugati a cél, akkor maradj az észeki aglomerációban.
    De szerintem a 70 perc rohadt sok, Te tudod. A reggeli dugó bárhol előfordulhat, de ELMÉLETILEG a vonat nem akad el.

  • Szabolcs
    2in1 Albérlő és Főbérlő
    2021-02-25 at 13:49
    a számlás kérdést én sem értem, magánszemélyként adom ki.
    Ha korrekt a kiadó, akkor előbb-utóbb a bérlő is az lesz. Nem feltétlenül ugyanaz a bérlő… 🙂 De akkor utána hosszú távra nem kell vele foglalkozni. Van olyan kecó, aminél a bérlő jár a lakógyűlésre 🙂 Igaz, olcsón adjuk ki, és ez is sokat segít, de 10+ éve nem volt váltás.
    Asszimetrikus a felmondás amúgy: a bérlő x, bérbeadó 2-3x határidővel. Szerintem az a korrekt, hogy ő mehet, amikor akar, és ha én akarnám kitenni, van bőven ideje költöznie.

    2008-ban költöztünk házba, svájci frank bulival, de nem adtuk el egyikünk lakását sem, azok mentek bérbeadásra. Elég bukó volt 2013 körül, de mostanra más plusszos szerintem, a hitel visszafizetetett összegével együtt is. Ezt csak annak, aki gondolkozik, hogy mikor éri meg venni. Ha la. 10-15 évig maradsz, akkor iszonyatos nagyot nem buksz.

  • Kiszamolo
    Zsu, ja, mert csak Budapest közepén van hely, ahol lehet biciklizni. 🙂

    Egyszer mozdulj ki akár csak az aglóba, mennyi olyan hely van, ahol lehet kirándulni, hegyet mászni, fürödni, biciklizni.

    Itt Budaörsön az utca végén három turistaútvonal indul, három-négy perc alatt a természetvédelmi területen vagyok. De Törökbálinton is ott a tó, körbe lehet biciklizni.

    Ikea, Auchan, Dechatlon és minden más 10 perc séta, Kika, Praktiker, Tesco, Lidl, miegyéb 6-7 perc autó. 4-es metró 18 perc busszal.

    Ezerszer élhetőbb, mint Budapest.

    Persze ez sajnos az árakon is látszik.

    De visszatérve a kiinduláshoz, minél messzebb vagy Budapesttől, annál több a biciklizési lehetőség és annál élhetőbb a település.

  • Albiztató

    “Ha egy autót bérelsz mondjuk egy évre, akkor az átvételkori állapotot kell visszaállítanod? ”

    ÖÖÖÖ, igen? Látszik sose béreltél még hosszabb időre (=lízing), csak kitaláltál valamit. 🙂

    Visszavételnél jön egy mókus, aki nagyítóval végignézi a karosszériát és az autót kívülről-belülről. Meghúztad valahol? Megkarcoltad? Felnit leütötted? Koszos a beltér?

    Semmi gond, Herr Zsolt, akkor ez a tétel 200 euró, az a tétel 300, de nincs harag, ugye?

    A féktárcsa kopását tényleg nem szokták nézni.

  • Albiztató

    “Egy 55nm-es lakást közel fél millióból lehet csak kifestni?”

    Hát, ha nem Te magad csinálod, hanem festőmestert kell hívni, az bizony annyi lesz. Budapesten főleg. Fesd ki magad, és akkor nem tétel.

    “A 3 év alatt beszedett 4,86M Ft-ból nem telt erre az extrára? ”

    De miért a tulajnak kéne megoldania a végtakarítást? Sőt, akkor ezzel az erővel kend össze szarral a falakat, húgyozz az ágyba, és törd ki az ablakokat is, majd megoldja a beszedett bérleti díjból, nemde? Komolyan agyam eldobom milyen hozzáállásod van az élethez!

    “3. “a hűtőben bent maradt >valami< ami megrohadt, és a sütő is tiszta ráégett kosz,ezért mindkettőt cserélnem kell"

    Semmi baj, csak add ide a cuccokat, én elviszem őket, te meg veszel amit akarsz. Normális esetben ez így működne, ha nagyon köti az ebet a karóhoz.

    De hogy ott hagyd neki a régieket, és meg kifizettesse az újat is? Lúzer-e vagy?

  • SID
    Nekünk nincs bent sok kaució, de ha egyszer lelépünk, és a tulaj be akarja húzni bármire hivatkozva, akkor a tervem az, hogy közlöm vele: nem egyezek bele, vagy most adja vissza önként és dalolva, vagy később a bíróságon.
    Mivel tudom, hogy schwarzba’ megy az egész, szerintem nem lesz gond.
    Ez nem működik?
  • csizkek
    “Ha egy autót bérelsz mondjuk egy évre, akkor az átvételkori állapotot kell visszaállítanod? ”
    I-G-E-N. a legutso fityfasz karcot, ulesfoltot minden sz.rt bevasalnak rajtad. Ha van biztositas akkor onreszbe csengeted. Es elviszed kitakarittatni, ugy hogy hogy a napfeny is hanyat essen a muszerfalon. Ha nem, akkor akar siman radvernek par szaz eurot:) Mo., ugyanaz. PErsze lehet berelni szamla nelkul Joska bacsitol kocka 1200-est es akkor vihed vissza akar fel zsak tragyaval is.
    Szal a festes ugyanez. Amugy jo a hozzaszolas, magyar neplelek. 🙂
  • Herr Riporter

    “Már ez is rengeteg, napi 70 perc az ember életéből…”

    A munkába járásnem feltétlenül időpocsékolás, kellemes és hasznos is lehet.
    Én pl. imádok sétálni és vonatozni is. Napi 4 km séta kifejezetten jó, a vonaton pedig lehet(ett a home office előtt) tanulni, olvasni.
    A legtöbb ember, pl. amellett, hogy rosszul táplálkozik, ott rontja el, hogy nem mozog eleget.

  • Ggg
    @Treil: És ez a négymilliós felújítás mennyivel növelte az ingatlan piaci értékét? 😉 Az a négymillió nem a kukába ment, hanem ami beépült (burkolat, konyhabútor, klíma, stb.), az növeli az ingatlan értékét, ami meg nem épült be (kanapé, mosógép, stb.), az a tiéd marad és magaddal tudod vinni költözéskor. Éppen ezért tartom hibásnak azt a számolási elvet, hogy ezt költözésnél úgyis bukod, hisz dehogy bukod, drágábban tudod eladni a lakást és van kanapéd amit magaddal vihetsz. Amit buksz, az az ügyvédi díj és más hasonló, nem ingatlan forgalmi értéket növelő szolgáltatások ára.
  • csizkek
    “Na mindegy, én a németeket már sose fogom megérteni!”
    Azert nem erted, mert itt a berles nem kenyszer, hanem tortenelmileg ez a tobbseg. Ergo nem csak 6 diplomaval 2 gyerekkel adnak ki ingatlant, hanem tobb szegmensu a tortenet. Egyebkent a biznisz case ponthogy nem az “uriemberekkel” jon ki, hanem a problemasokkal. Hulyen hangzik, de egy olcso kornyek, regebbi tarsashaz, “olcso” ingatlanok es a berlok meg fizetnek. Alulrol korlatos a tortenet, mert ha munkanelkuli a berlo tartosan, akkor az allam fizeti a berlemenyt. Ez persze nem sok, de azon a kornyeken ez boven jo. Ergo nincs az, hogy ures az albi, mert epp nincs berlo. Ember ott van. Ha dolgozik kicsit tobbet fizet, amikor nem akkor meg ami az allamtol jon az is kiadja a matekot.
    Szal ezert vannak szabalyok, mert minden tarsadalmi retegben tomegek berelnek.
  • csizkek
    “Aki szereti ezt a fajta szabadságot az nem fog lemondani a városról.”
    Igy van, ezert nem arrol beszelgetunk, hogy kiurul Bp, hanem arrol hogy az aranyok es trendek a kerdes.
    Amig nem volt csalad imadtam en is es sokat jartam oda. Most meg a legutolso ami erdekel, hogy a Margit sziget milyen kozel van. Es errol szolt Miklos postja:)
  • Kiszamolo
    Ggg, sok felújítást nem fogsz tudni érvényesíteni az eladásnál, maximum gyorsabban tudod eladni. Kifestetted három éve? Kit érdekel? Megcsináltattad a fürdőt olyanra, ahogy neked tetszik? Maximum annak számít, akinek ugyanolyan az ízlése, mint neked. Napkollektort tetettél fel? Tök jó, de másfél millióval többet nem fogok fizetni az ingatlanért.

    Szóval a felújítás egyik részét visszakapod, de a másikat nem eladásnál, max hamarabb jön a vevő.

  • csizkek
    “egy albérletbe csak bele kell pottyanni, aztán mindent a tulaj intéz. ”
    PEdig de. Ha nem ez van akkor te nem “alberletben” vagy hanem fizetsz vkinek feketen a “kegyeiert”.
    Egyebkent meg minel tobb ember ul bele a befektetesi ingatlanokba, annal nagyobb lesz a verseny a berleti ingatlanok piacan, a berbeadoi oldalon. Remelhetoleg ez tisztitja a piacot.
    Nemeteknel azert vannak kokemeny szabalyazosak, mert itt tomegek berelnek.
  • Zsótika
    @Albiztató
    Elárulok nektek egy haaaatalmas nagy titkot, csak így egymás közt. Másnak nehogy megemlítsétek! 😀 😀

    FULL CASCO

    És nincs problémád. A lakásnál ugyanez a bérleti díj. Okos tulajnak nyilván van rendes biztosítása a lakásra. De ha velem akar kifestetni, úgy kiröhögöm, hogy csak les, mint a vett malac.
    Amúgy jó a tulajpárti érvelés, magyar néplélek. 😀

  • Zsótika
    “Sőt, akkor ezzel az erővel kend össze szarral a falakat, húgyozz az ágyba, és törd ki az ablakokat is, majd megoldja a beszedett bérleti díjból, nemde? Komolyan agyam eldobom milyen hozzáállásod van az élethez!”

    Ja, mert ez tényleg ugyanaz a kategória. Agyam eldobom, milyen hozzáállásod van az élethez. 😀

  • Husz János Puszita

    Szerintem az új monetáris mechanizmussal olyan ösvényre léptek a gazdasági döntéshozók, ahonnan nincs visszaút. Ha visszafordulnak, kockáztatnak egy hatalmas pénügyi krízist. Ezt senki nem fogja bevállalni. A politkusok is rákaptak a könnyű pénzre, mint a drogra. Mindegy hogy euró, jüan vagy forint, az infláció kevésbé fáj, mint a krach. Mindenkinek. A dollár kicsit más eset, mivel világpénz, de épp ezért nem veszít a pénznyomtatással olyan sokat az értékéből, hiszen a világkereskedelem, a fogyasztói társadalmak pénzigénye kielégíthetetlen. Ennek ellenére az USA a legóvatosabb a pénznyomdával és az eszközvásárlásokkal. De ez csak az én szerény véleményem. Az is lehet, én már nem érem meg a végét. 😀 A lakásvásárlással mindenestre kivárok. Egyszer lejár a moratórium és a CSOK-os gyerekeknek is meg kell érkeznie idővel. Mondjuk én vidéki városban akarok venni.

  • hemond
    Ezt a számla fétist nem értem.

    Ha én magánszemélyként adom ki, akkor Magyarországon nem kell és nem is tudsz adni számlát.

    Természetesen ennek ellenére adót kell fizetned, negyedévente előleget, SZJA májusi leadásával teljes korrekciót. Ilyenkor válaszhatsz általányos költség elszámolást (10%) és tételes elszámolást, ami az esetek többségében megéri, mert lakás amortizációjára elszámolhatsz 2 %-ot a lakás vételárából. Viszont valóban vannak olyan tételek, amit nem lehet leköltségelned: biztosítás, közös költség felújítási alap része, biztosítási része stb.

    Ha megzsaról a bérlő akkor menjen szépen a NAVhoz és tiszta vagyok.

    Ha nagy probléma van, akkor az én költségem pl. sütő csere, ha villanykörtét kell cserélni az az övé, ha be akar jelentkezni, akkor nincs akadálya, kaphat még parkolási engedélyt is

    (mellékesen a kaukció, ha nem okoz kárt a bérlő vissza jár és vissza is kapja. )

  • csizkek
    “FULL CASCO”
    Igy van igy kerul csak par szaz eur-ba nehany fityfuty karc. Vagy kotsz egy masik biztositast ami fedezi az onreszed. Ja es igen, ezeket a kiegeszito biztositasokat TE mint berbevevo kotod. MErt az alapbiztositasok olyan onreszekkel mennek, hogy abbol megveszed az 1200-es kockat, 10x:) Es a takaritas, belso renbehozatal is a TE koltseged.
    Ez egy nagyon rossz pelda volt:)
  • Treil
    Ggg:
    Én is abban bízom hogy majd eladásnál realizálódik, de addig amortizációval is számolni kell. Viszont a sok szívás a munkásokkal, meló soha nem fog megtérülni, hacsak nem laksz ott hosszú ideig (10+ év). De az alkun sok múlik, a lényeg hogy csak akkor tudod kivenni a felújítás árát ha nem lesz soha sürgős az eladás, és ráérsz akár hónapokig hirdetni.
    Egyébként érdekes kérdés az eladás. Ha váltani akar az ember akkor ha előbb eladsz nem lesz hol lakni, és ki tudja éppen milyen ingatlanhelyzetbe csöppensz. Ha viszont előbb foglalózol ott lesz a fejed fölött az eladási kényszer és milliókat bukhatsz az eladási áron. Ezt hogy érdemes végigvinni? Soha nem találtam erről írást.
  • Ggg
    @Kiszamolo: Ne a szélsőséges eseteket nézzük!
    Festés: Ahogy említettem, nyilván nem a tisztasági festésre gondolok mint értéknövelés, meg amúgy sem az a drága, nem a tisztasági festés árából bérelsz évekig lakást (és lehet, hogy bérlőként is festened kell).
    Fürdőszoba: Ha nem extravagáns fürdőt csinál az ember, akkor meglepne, ha a következő tulaj rögtön a bontásával kezd, csak mert fehér helyett barna csempét akar. Aki ennyire ragaszkodik ahhoz, hogy minden pontosan a saját ízlése szerint legyen, az felújítandót vesz olcsóbban és magának alakít ki mindent.
    Napkollektor: Ha pár évre veszel ingatlant, nem telepítesz napkollektort, lakásnál meg ez kb. szóba sem jöhet.

    Továbbra is tartom, hogy egy átlagos lakás alap felújításának (nyílászárók, burkolatok, szaniter,konyha,víz, villany, fűtés) ára visszajön eladáskor. Pláne ma, amikor nehezen találni megbízható embert bármilyen szakmunkára.