Új autót vagy használtat?

2018-02-07
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Régen volt már szó autókról, miközben a legtöbb embernek a második legdrágább vagyontárgya az autója és az átlag magyar háztartás bevételeinek az ötödét-negyedét az autójára költi.

A mai kérdésünk, hogy két autó közül melyiket éri meg megvenni. Melyiket válasszam: például használt vagy új autót-e. Pusztán anyagi szempontból nézve egyértelmű, hogy az új autó magasabb bekerülési ára és a sokkal nagyobb értékvesztése miatt soha nem lesz gazdaságilag megtérülő befektetés.

Azonban ez csak az anyagi oldala. Amire kíváncsiak vagyunk, hogy mennyivel drágább az új autó és neked ér-e ennyit a többletkiadás.

Ha tudod, hogy havi 55 ezer forint különbség van egy új és egy nyolc éves autó fenntartási költsége között, el tudod dönteni, ennyit neked ér-e a különbség.

Egy nagyvárosba a napi óvoda és iskolajáratra tökéletesen megteszi egy kisméretű 13 éves autó is, de ugyanezzel az autóval nem szívesen járnám egész nap az országot Záhonytól Sopronig. Inkább fizetek többet, mintsem egyszer is lerobbanjak Békéscsaba és Orosháza között hajnal kettőkor a mínusz 15 fokban.

A kérdés úgy is felmerülhet, hogy egy olcsó és kicsi új autót vegyek, vagy egy nagyobb, kényelmesebb, jobban felszerelt 3-4 éves autót.

Azt is érdemes megfontolni, hogy két egyező áru autó közül melyik a jobb a vétel, ha az egyiknek 30 ezer, a másiknak 60 ezer forint a kötelező szervize évente, az egyik használtan 300 ezerrel többet fog érni, mint a másik. Sok autómárkát drágább javítani egy baleset után, ezért a cascoja is másfélszer annyi, mint a másik autónak. Ez is éves 50-100 ezer forintos különbség is lehet. (Konkrét márkákat direkt nem írok, hogy ne ebből legyen vallásháború a hozzászólásokban. 🙂 )

Vajon mennyit számít a fogyasztás, ha egy benzines autó turbójának egyszeri javítása elviheti akár öt-hét év üzemanyag-megtakarítását a turbómentes változathoz képest? Tényleg olcsóbb-e dízel autóval járni, ha figyelembe vesszük a magasabb vételárat, nagyobb értékvesztést és a magasabb szervizköltségeket is?

A kérdések eldöntéséhez csináltam egy kalkulátort, amit kitöltve a két autó adataival, megkapod, melyikre mennyit fogsz költeni a futamidő alatt.

Ami fontos: nagyon igaz az adatokra a garbage in-garbage out, vagyis ha hasraütött számokkal dolgozol, a végeredmény is használhatatlan lesz.

Mivel a legtöbb embernek az autóvásárlás és fenntartás az egyik legnagyobb kiadás az életében, vedd a fáradságot, hogy utánajárj, hogy mennyi az éves kötelező szervizköltsége a kinézett autónak, mennyi a cascoja, kötelezője, adója, mennyiért fogod tudni várhatóan eladni 3-5 év múlva.

Az új autó előnyei:

- Magadnak tudod összeállítani az autót, olyan lesz, amilyet szeretnél, mind színben, mind felszereltségben. (Már ha nem sajnálsz egy-egy alig használt extrára százezreket, gumiszőnyegre és pótkerékre ötvenezreket.) Nem kell kompromisszumot kötnöd a használt piaci kínálat esetleges szűkössége miatt. (A típus nem kapható használtan azzal a motorral és automata váltóval, adott felszereltség mellett.)

- Garancia az első néhány évben.

- Nagyobb megbízhatóság, kisebb esély a soron kívüli szervizre.

- Jóval kisebb kockázat az ismert előélet miatt. (Bár a kockázatok nagy része kiküszöbölhető, ha magyarországi, ismert előéletű használt autót veszel és nem sajnálsz 15-20 ezer forintot egy alapos átvizsgálásra.)

- Olyan hasznos extrákat tartalmazhat, amiket a használt autók még nem. Ilyenek például az új ütközést megelőző rendszerek, adaptív fényszóró és tempomat, stb.

- Nagyobb presztízs. Más kérdés, hogy erre tényleg szükséged van-e mondjuk a munkád miatt, vagy csak még nem nőttél ki a tinédzserkori bizonyítási kényszerből és az önértékelés hiányából származó versengésből. 🙂

- Általában alacsonyabb kamatok hitelből történő vásárlásnál. (Bár pénzügyileg tudatos ember soha nem vesz hitelből autót, csak addig nyújtózkodik, amíg a takarója ér. Az is hitelből való vásárlás, ha autót veszel készpénzért, ahelyett, hogy visszatörlesztenéd a lakáshiteledet belőle. Ezt majd ne felejtsd el a kalkulátor kitöltésénél.)

A használt autó előnyei:

- Sokkal több típusból és felszereltségből választhatsz. (Három éves kisebb autót, vagy ötéves nagyobb és jobban felszerelt autót vegyek-e?)

- A modellek időzített bombái már napvilágra kerültek. Mára mindenki megtanulta, mennyibe kerül egy kettős tömegű lendkerék, egy turbó, vagy részecskeszűrő cseréje és sok motorverziót is érdemes nagyívben elkerülni több márkánál. A most szalonban álló autók egy része szintén tartogat ilyen kellemetlen típushibákat és extra költségeket az új tulajdonosoknak.

- Rengeteg extrát fillérekért megkapsz használt autóban, amiért újonnan nem lenne szíved annyit kifizetni, amennyit kérnek érte.

- Jobban alszol, ha használt autód van. Kevésbé aggódsz, hogy ellopják, meghúzzák a parkolóban, vagy a gyerek összekeni a kárpitot.

- Kevésbé feltűnő, ez gyakran nagy előny. Irigyed  is kevesebb lesz.

- Nem feltétlen kell garázst fenntartanod a használt autóhoz, esetleg a cascot is megúszod, mert ennyi kockázatot be tudsz vállalni a megtakarításaidból is.

Mielőtt rátérnénk a kalkulátorra egy kis ismétlés arról, honnan tudod meg, ha túl drága autót akarsz venni:

Különösen nagyvárosban ma már gond nélkül meg lehet élni autó nélkül is, erről cikk erre. Lakhely-választásnál komoly szempont lehet, hogy mennyire vagy autóra rászorulva. Ha van óvoda, iskola, bevásárlási lehetőség a közelben, az 70-150 ezer forint megtakarítást is jelenthet havonta.

Ennyi bevezető után erre találjátok a kalkulátort, használjátok egészséggel.

Egy érdekesség: évi 12 ezer kilométernél egy átlagos 8 éves autó havonta 75 ezer forintba, egy 5,8 milliós új autó 120 ezer forintba kerül. Ebből csak 25-32 ezer forint az üzemanyag és egyéb kenőanyag költsége, vagyis a havi kiadás 20-40%-a az üzemanyag költsége. Érdemes erre gondolni, amikor plusz százezreket vagy milliókat ki akarsz fizetni egy kisebb fogyasztású autóra. Szinte biztos, hogy sokkal többet buksz a nagyobb vételár és a nagyobb értékvesztés miatt, mint amit valaha is megspórolsz az üzemanyagon. Vagy másképp fogalmazva: egy ötéves benzintemető is sokkal kevesebbe kerül, mint egy vadonatúj hibrid, ami éppen csak néha kortyol egy kis benzint. Gyakran már a hibrid jóval magasabb cascoja elviheti azt az összeget, amit a benzinkúton megtakarítasz. De ha nem hiszed, számold ki. 🙂

Ja és igen: ez egy k-a-l-k-u-l-á-t-o-r. Ez a szó azt jelenti, hogy a saját adataiddal töltsd ki, ne a beírt adatokon lovagoljál. Azok csak azért vannak ott, hogy legyen ott valami.

Valamint azt is tudja mindenki, hogy használt autó csak új autóból lesz. Köszönjük előre is ezt a fontos információt. Minket nem az érdekel, hogy más milyen autót vegyen, hanem az, hogy neked mi a legjobb választás. Sőt, tudjuk, hogy sok embernek nincs pénze új autóra, erről is felesleges hozzászólást írnod. Köszönjük.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 35 ezer forint.

20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Hozzászólások:

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram