Ismerd meg, mire megy el az ország pénze

2021-12-08
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Már többször írtam arról, hogy az embereknek törődniük kellene azzal, mire költi az állam a tőlük elvett pénzt. Mennyire jó gazda az állam, mennyire tékozló, arra költi-e, amire kellene vagy csak szavazatot vásárol az adófizetők pénzén és így tovább. (S amikor az állami vagyon magánemberek vagyonává válik, azt is a te zsebed bánja, csak az emberek nem értik.)

Az egyik utolsó cikk a témában:

Mit csinálnak a pénzemmel?

Ha még nem olvastad, érdemes, megtudod belőle, hogy egy-egy tétel, mint mondjuk az úszó világbajnokság neked konkrétan mennyi pénzt vett ki a zsebedből. Mindjárt másképp olvasod a híreket, mire ment el 30 vagy éppen 300 milliárd forint.

Tamás küldte át a K-monitor oldalát, ami ugyanezt a témát járja körül. Olyan kérdésekre kaphatsz választ, mint hogy születik a költségvetés, reálisak-e a számai, milyen adókat fizetünk, miért magas a költségvetési hiány és így tovább.

A költségvetés bevételi és kiadási oldalát is megnézheted, egy-egy tételre kattintva további bontásban látod a bevételeket és a kiadásokat.

Szerintem az oldal lehetne sokkal jobb is, sokkal több és részletesebb információval. Például lehetne legalább egy link a költségvetésre vagy az utólagos elfogadásra, lehetne sokkal tovább bontani a bevételeket és a kiadásokat (például mennyi pénz folyik be az üzemanyag adójából), lehetnének valami ábrák, hogyan alakult a költségvetés és annak a hiánya az elmúlt években, hogyan nőtt az államadósság, uniós szinthez képest mennyit költünk egészségügyre, sportra vagy oktatásra, mennyit költünk pártalapítványokra, mekkora lehet a korrupció, mit jelent egy-egy tétel egy négyfős család számára, mennyit kapnak a nyugdíjasok az átlagbér arányában uniós összevetésben, miért van árvaellátás és hány ember részesedik belőle és így tovább.

Tehát szerintem elég sok ziccert kihagy az oldal, viszont kezdésnek jó, hogy azoknak is felkeltse az érdeklődését, akik soha nem törődtek azzal, mire költik a tőlük beszedett rengeteg pénzt.

Ennyi reklám és negatív vélemény után 🙂 az oldalt itt találjátok.

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
77 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Kezdésnek tényleg jó!

Valóban 2 kritikus elem hiányzik a témában általánosságban: 1) a teljeshez közelítő transzparencia és 2) az adófizetők jelentős részének az érdeklődése a költségvetés összetétele iránt. Ha ebben a ketőben előrelépnénk, bizonyosan pozitív hozadéka lenne.

Ez a konkrét magyarázó weboldal pedig valóban egy apró, de talán fontos katalizátor.

"az úszó világbajnokság neked konkrétan mennyi pénzt vett ki a zsebedből"
Állami költségvetés esetében így nem teljes a kép. A kiadások bevételeket ÉS társadalmi hasznot generálnak, ami nehezen számszerűsíthető. Itt a bejegyzésben az idézett felütés így egy félrevezető megfogalmazás.
Pl.: Az oktatási rendszer finanszírozása mennyi "pénzt vett ki" az adófizetők zsebéből?
Vagy: Autópályák építése mennyi "pénzt vett ki" a zsebedből?
Tehát hogy "jó gazda"-e az állam, ahhoz a kiadások társadalmi hasznát is vizsgálni kell.

Valóban így van. De ez valamiért mindig elmarad. Mennyibe került egy úszó világbajnokság, egy vadászati kiállítás és mennyi volt a haszna? Hány ember jött el a világ minden tájáról, mennyi pénzt költöttek itt, mennyivel lett több az adóbevétel?

Kínai vasút milyen megtérülést biztosít a 700 milliárdos kiadáshoz képest?

Miért nincsenek erről számok soha? Sőt, miért van titkosítva minden harminc évre? Paks II számai, kínai vasút számai, minden.

Az is kérdés, mennyit nyerünk a kínai vasúttal és mennyit nyernénk, ha ezt a pénzt egészségügyre vagy oktatásra fordítjuk?

Nagyon-nagyon kellenének ezek a viták, de még a látszatát is igyekszik kerülni a kormány, hogy azoknak, akiknek a pénzéből ezeket költi, beleszólhassanak az ilyen ügyekbe.

Az illetékes miniszter szerint nem lehet kiszámítani a Bécs-Belgrád vasút megtérülését.
Henry Ford egyszer régen ezt mondta a részvényesekről: "Trágyát rájuk és tartsd őket sötétben..."
Most is ez megy sajnos.

Azért megpróbálhatnánk, van elég okos ember az országban, egy tól-ig értéket biztos sikerülne kiszámolni, hogy hány száz év a megtérülése. Hogy most 800 év vagy 1030, annyira nem fontos különbség.

Az átláthatóság nem érdeke senkinek sem. Egy államnak nagyon nem, de még egy tőzsdei cégnek sem annyira (ott is mismásolnak).

Egyedül egy public ledger alapú digitális fizetőeszköz lehetne a megoldás, ahol minden nyilvános (pl bitcoin), de az nagyon utópisztikus lenne.

Sajnos ennél jóval rosszabb a helyzet, mert az adót csak az aktív keresők fizetik lényegében, akik szintén a fogyasztás nagy részét generálják. Van egy réteg, aki minimális értéket termel (gazdasági értelemben), és alacsony szinten fogyaszt (mert nincs miből), és ez eleve több millió ember, akik alig fizetnek adót. Nem nullát, de nagyon keveset. Aztán van a felső tízezer aki nem csak hogy alig fizet a jövedelme után adót (mert azt csak a "hülye" fizet ugye), konkrétan viszi ki a pénzt az országból (mert minden valamirevaló NER-es ugye nem Oroszországba viszi a pénzt, hanem a haldokló Nyugatra valamiért...), külföldön fogyaszt (pl. szállodát vesz) stb.

Ma Magyarországon kb. 800e-1 millió ember dolgozik értelmezhető, EU-szintű termelésben maximum. Ebből kéne eltartani 10 milliót úgy, hogy a pénz nagy része "eltűnik" a rendszerben, és mindenki EU-s szintű ellátást meg államot szeretne.

"Tehát szerintem elég sok ziccert kihagy az oldal" Írod te, akinek egy működő hozzászólás szekciót nem tudnak leprogramozni évek óta.

Szomorú ezt mondani, de Magyarország majdnem teljesen egy rabszolgatársadalom. Az emberek többségének egyáltalán nem elég a megélhetésre a fizetése, ezért trükköznie kell a számlák befizetésével vagy ipari szemet eszik az egész család. Ráadásul, mivel egy kanyi megtakarításuk sincs, így befogják a pofájukat, mert ha kirúgják őket, akkor mehetnek a híd alá. Ezért nem lehet nagyobb béreket kiharcolni, mert mi lesz, ha kirúgják őket. Nem lehet tüntetni, mert mi lehet, ha kirúgják őket. És ezért nem is foglalkoznak semmivel, mert mi lesz, ha kirúgják őket.

És mint a propagandát szó szerint beszopó több millió ember mutatja, igény sincs a változásra. Akinél mégis van, ő megteheti, hogy egész életét végigharcolja, hátha lesz változás, vagy levonja a következtetéseket, és elmegy máshova, ahol megélhet, és még valódi életre is marad pénz.

Tudom, hogy mindig ezt mondom, de szerintem oka van.

@copywriter
Én ezt nagyon máshogy élem meg. Szerintem Magyarországon az emberek többsége lusta nem törődőm és alapjaiban borzasztóan irigy. Változást akarnak de azt nem tudják mire és tenni érte meg végképp nem akarnak. Sok helyről hallani a hangzatos bezzeg EU meg bezzeg USA szlogeneket. Kedvencem amikor valaki azzal jön az USA-ban mennyivel könnyebb gyereket nevelni..... Ilyenkor tudni mennyire is tájékozott az illető. Ehez persze meg a botrányos politikai helyzet is aszisztál.
Ugyanakkor aki szeretni igen is tudd munkával és céltudatosággal haladni az életben itthon. Nem értem miért azt hiszik az emberek attól lesz jobb nekik ha XY-ot választják meg amíg az alapvető tőlük elvárható minimumot sem teszik bele az életükbe, hogy jobbb legyen.
Aki akar könnyen tudd boldogulni ma Magyarországon és nem nehéz jól keresni csak tenni kell érte mint mindenhol máshol ezen a világ

Az egészségügy megtérülésénél én azért két irányt különválasztanék:
1. beteg(ség)ek gyógyítása: kórházi és nem kórházi vizsgálatok, kezelések, sérülések gyógyítása, stb.;
2. egészségmegőrzés: szűrések, oltások, egészséges életmód (táplálkozás, sport), de ide sorolnám a szülészet témakörét is.
Emiatt az egészségügyet a sporttal szembeállítani nem tartom logikusnak, az utóbbi az előbbinek a része, sőt az egyik alappillére. Sokan csak az 1. témakörben gondolkodnak, de a 2. terület nélkül nincsen egészséges társadalom. Nyilván egyiket sem kell elhanyagolni az állami kiadások tervezésénél.

@copywriter hadd találjam ki. Csak nem Ausztriába költözöl? 😀 😀 😀

Ha jól olvasom akkor ezt a tanulmányt a Heinrich Böll alapítvány pénzelte.
Akik világosan leírják hogy melyik német politikai erőhöz állnak közel. Mindenki gondoljon erről amit akar, de azt feltételezni hogy nem próbálják saját érdekeik/világnézetük/agendájuk szerint befolyásolni a környező országokat, az dőreség.
The Heinrich Böll Foundation, headquartered in Berlin-Mitte, opposite the Deutsches Theater, is a political foundation close to the party Bündnis 90 / Die Grünen.

@copywriter
Az emberek többségének egyáltalán nem elég a megélhetésre a fizetése, ezért trükköznie kell a számlák befizetésével vagy ipari szemet eszik az egész család. Ráadásul, mivel egy kanyi megtakarításuk sincs, így befogják a pofájukat, mert ha kirúgják őket, akkor mehetnek a híd alá. Ezért nem lehet nagyobb béreket kiharcolni, mert mi lesz, ha kirúgják őket. Nem lehet tüntetni, mert mi lehet, ha kirúgják őket. És ezért nem is foglalkoznak semmivel, mert mi lesz, ha kirúgják őket.

--- Egy pillanatig azt hittem, hogy az USA-ról írsz. Aztán rájöttem, hogy leragadtál egy 10+ évvel ezelőtti "hazánkban". Mifelénk - megyeszékhely - szerbiából/ukrajnából hozzák a vendégmunkásokat ill. a szlovákok idejárnak dolgozni. Egy képzetlen operátor pár hazavisz net 600K+, gázszerelőket keresnek 500K+ nettóval stb. A kisebbségnek nem éri meg már bűnözni errefele. Megkérdezhetem hol élsz pontosan?

@barna alapvetően még egyet is értenék Veled. Csak az a baj, hogy főleg az élsportra költünk (a tömegsport helyett) nagyságrendekkel többet, mint korábban, ami ugye a lakosság többségének egészségmegőrzéséhez nem igazán járul hozzá. Abba meg bele se megyek, mert nagyon elvinné a témát, hogy milyen az átlag magyar egészségi állapota a sportba talicskázott milliárdok ellenére.

@mathias
Ez az országhatáron belül 2010-es bolsevik hatalomátvétel előtt volt igaz, mivel azóta bármikor tollvonással elvehetik a vagyonodat, megélhetésedet az elvtársak. Nem azért kell elzavarni ezt a bandát, mert majd akkor jobb lesz a lakosságnak, a legtöbb embernek nem lesz se jobb, se rosszabb, hanem azért, hogy a jogbiztonság helyre legyen állítva.

Ez is az oldalról érhető el, nagyon szuper levezetés, hogy hol kezdődnek az átláthatósági problémák.

drive.google.com/file/d/1jFdVf9R1cPLt4F3IDmvDG6uOHtzo3pWX/view

6 milliárd megy el csak a nyugdíjak postaköltségére... (a teljes nyugdíj 0.5%-a!)

Ideje lenne már kötelező alapszámlát bevezetni (ingyenes számlavezetés+bankkártya, bármely bankban alanyi jogon mindenkinek), és kötelezően utalni MINDEN ellátást...

--

Az is durva, hogy a teljes nyugdíj 9%-a megy a nők40-re, és még ~11% özvegyire, ami szintén a nőknek megy többnyire.

Azaz a férfiak szépen dögöljenek bele a munkába, a nők mehetnek pihenni, meg még megkapják a nyugdíjukat (egy részét is)... Szép. Amikor amúgy is hamarabb halnak... Inkább férfiak40-nek kéne lennie, hogy egyáltalán megközelítsék egy átlag nő nyugdíjban töltött éveinek számát.

Ugyanakkor érdekes, hogy 182Mrd megy táppénzre, ami rengeteg, a 11000Ft/nap (bruttó) felső limit felével (az átlagfizetés 60% ugye) számolva ez 33 millió munkanap kiesés egy évben, azaz minden magyar dolgozó korúra jöt ÉVI 5-6 nap TÁPPÉNZ. Ugye a 15 nap betegszabi után ez azt jelenti, hogy átlag 20 napot van egy ember betegen otthon! Ráadásul valószínűleg a valóságban ez még több nap kiesés, mert az átlag alatt keresők szinte biztosan többet vannak táppénzen.

1 EGÉSZ HÓNAPOT minden évben...

Ráadásul emelett brutálisan alacsony a limit, ugye 330bruttó, azt 550 bruttó fizetésnél érjük el.
Aki többet keres, de lebetegszik, meg dögöljön éhen (ugye a kiadások is növekednek ezzel szépen). Mindezt úgy, hogy gyaníthatóan egy napi 20 ezres limit (amit br.1 milliós fizetéssel érnénk el) minimális összeggel növelné ezt az amúgy brutális összeget. De persze aki többet fizet,annak semmi nem jár...

@mathias Egyetértek minden szavaddal, itthon tényleg irigyek az emberek és mindenekfelett, nagyon önérzetesek. Akármilyen szépen is szólsz hozzájuk, felhúzzák az orrukat, és direkt nem azt csinálják. Olyan nem lehet, hogy ők nem értenek valamihez, hogy te esetleg jobb vagy benne, mert évek óta ezt csinálod, megoldják erőből.

Én is jól megélek Magyarországon, de alapvetően szerintem az lenne a feladat, hogy mindenki, aki dolgozik, az meg tudjon élni simán a fizetéséből is. Ez nem nagyon teljesül. De részünkről a legnagyobb probléma az egészségügy hiánya, a gyereknek nem tudok orvost keríteni, mert ez nem egy lábfájás, amihez mindenhol van rendelő.

@iksz Egy képzetlen operátor 600K-t visz haza? Melyik város ez? Felénk két műszakos gyári munkát hirdetnek nettó 200 körül. Van egy álláskeresős FB csoportom, ott én engedem be a hirdetéseket, és látom a fizetési ajánlatokat.

@hadenishadenis
Akkor értsünk egyet! 🙂
Teljesen nyilvánvaló, hogy a tömegsport szolgálja a "tömeg" egészségét. Az élsport jó esetben motiváló példaképeket nyújthat, illetve az országok erejének méregetésében van szerepe nemzetközi szinten. (Hogy utóbbi mire jó, az más kérdés.)

@Kiszamolo
"Az is kérdés, mennyit nyerünk a kínai vasúttal és mennyit nyernénk, ha ezt a pénzt egészségügyre vagy oktatásra fordítjuk?"

Egyfelol igazad van, masfelol viszont meg ennel is sokkal, de sokkal fontosabb kerdes az, hogy

Mennyit nyernenk ossztarsadalmilag, ha ezt az osszeget (es az osszes ilyen penzt, ami kapcsan ezek a kerdesek felmerulhetnek) nem jo kommunista modjara by default az allam jogos jussanak tekintenenk ("koltsek OK ODAFONN masra"), hanem kivetelesen otthagynank annal a tobb millio magyarnal aki megkereste?

Amig nem ezt a kerdest teszik fel elsonek az emberek minden forintnyi allami kiadas kapcsan, hanem teljesen termeszetesnek veszik polgartarsaiknak az allam altali kifosztasat, addig nulla ertelme van az ilyen vitakbnak, akkor ott ette meg a fene az egeszet.

@copywriter "kepzetlen operator PÁR" tehat 300 netto..ami gondolom 3 müszak.
Hat nem egy könnyü menet:-(

Szerintem is lehet boldogulni otthon,de nyilvan sok függ a vegzettsegtöl,kortól,lakohelytöl.
Külföldön annyival egyszerübb hogy egy alberlet talan 2 ember fizetesdböl(meg ha fiatalok is) egyszerübben kifizethetö,de utana sajatba ugrani sokkal nehezebb.
Külföldön több marad az eletre,sokan minden hülyeseget megvesznek maguknak es evente elutazhatnak 3 hetre a tengerhez...
Viszont a szolgaltatasok megfizethetetlenek szinte.150-200€ egy nöi fodrasz(festes,vagas).Tudom miert nem festem otthon:-)

@copywriter

Képzetlen operátor PÁR vissz haza annyit. Értő olvasás segít. Nyilván egy operátor ennek a ~fele. Nem válaszoltál a kérdésemre amúgy. Ezt a “mindenszarazországban” narratívát már rég nem kajálják az emberek, mert már nem “szar” nekik. Nyilván lehetne jobb, de mindig van jobb.

@grza azért az a húsz nap nem olyan sok. Akinek kiskorú gyereke van és állandóan beteg, annak kiváltképp nem. De az én bárányhimlőm is két hétig tartott anno és utána is sokat betegeskedtem, mert nehezen épültem fel. Ha van valami műtéted az is simán kapásból lehet két hét otthon.

@iksz mihez képest sok vagy kevés??
-150 ezer bérlés plusz rezsi kb 50 ezer
-200-250 ezer legalább a kaja+higi három emberre (egy abból gyerek)
-autófenntartás, benzin jóindulattal is 30 ezer forint

és akkor még nem ettek nem szórakoztak, nem csináltak semmit

@zsu92
De a 20 az az átlag, abban benne vagyok én is, aki 9 éve eddig összesen 3 napot voltam betegszabadságon, meg az eddigi munkatársaimnál sem láttam évi 5-nél többet. Nyilván nem ismerem az eloszlást, de sokan kell legyenek, akik meg az átlag felett vannak. Abba is gondolj bele, ok, van egy műtéted, 2 hét otthon, de még az is csak 10 nap, és műtéted jellemzően nem évente van.

@zabalint sok embert simán sztem kiiratja magát azért, mert kevés a szabija. pl év közben váltott vagy hasonlók. 9 év alatt 3 nap betegszabi? Nincs gyereked? Mindent meg tudsz oldani szabadságokkal vagy munkahelyen megbeszéléssel? (szűrések, orvosi vizitek). Én szívem szerint plusz két-három napot adnék a szabadságokon felül a beosztottaknak, amit csak orvoslátogatásra, prevenciós szűrésekre használhatnak. Talán javíthatna valamelyest az egészségügyi statisztikákon. Pl hamarabb kiszűrt rákos megbetegedések, több ép fog felnőtt korban stb

@zabalint és vajon a várandósokat hogy számolják, akik egy-két hónappal szülés előtt elmennek táppénzre? Ők eléggé felfele húzhatják az átlagot.

@zsu92

Nálunk a lakás+rezsi ~150K összesen (~52 nm). Én az itt felsorolt béreknél lényegesen jobban keresek és a kaja+cigi nálunk (két felnőtt + 10 hónapos bab) megvan 140K-ból (tudom mert vezetem a költségeket már évek óta).

Mekkora lábon kell élni az általad felsorolt költségekhez???????? És miért pont 2 operátor élne akkora lábon???? Ha ilyen érvelésbe csúszunk akkor, azt is számon lehetne kérni, hogy miért nem tudnak (again 2 operátor) új mercédeszt venni maguknak meg új építésű házat...

Mégegyszer: Megyeszékhelyről beszélünk.

"Felénk két műszakos gyári munkát hirdetnek nettó 200 körül. Van egy álláskeresős FB csoportom, ott én engedem be a hirdetéseket, és látom a fizetési ajánlatokat."

Nálunk meg nettó 140-170-ig keresnek az emberek. NyMo. közszolgáltatóipar, a Fideszes önkormányzat alatt rabszolgaságként működtetve.

OFF
@Copywriter
@vagy aki még tudja

Egyik szomszéd jelenleg egy osztrák cég magyar telephelyén dolgozik (itt van bejelentve), de már évek óta Ausztriába jár át, hétfőn elmegy és pénteken jön haza.

A cég most kitalálta, hogy felveszik hivatalos alkalmazottként az osztrák anyacéghez. De akkor is ugyanígy itt lenne háza, családja, csak hétfőtől péntekig lenne kint dolgozni.

Kérdések, amik bennem felmerültek:

Ilyenkor hogy alakul az adózás? Mert az rendben hogy fizikailag az év nagyobb részét Ausztriában tölti munkával és hétközben alszik valami motelben, de igazából nincs ott semmije.

Ha kint be van jelentve, akkor ott lesz egészségbiztosítása is. Gondolom, ettől még ellátják itthon…

Nyugdíjba bele fog ez neki számítani valahogy?

A pénz kevesebb lenne, mint amit most kap (most keres nagyon sokat). Van valami, ami Ausztriában jár/járhat, ami ezt ellensúlyozná?

@iksz azért manapság, hogy az élelmiszerárak az egekben vannak nem nehéz elkölteni minőségi élelmiszerre 200 ezer forintot. Mi ketten megeszünk annyit. Aláírom nem spórolunk rajta, lazac, sok zöldség, hal, gyümölcs, jó minőségű pékáru van benne. De rossz minőségű élelmiszert nem vagyok hajlandó enni, mert az majd később megbosszulja majd magát. (cukorproblémák stb) Azért a jó minőségű élelmiszert ne hasonlítsuk már ahhoz, hogy valaki új német prémium autót megengedhet-e magának. Elég baj, hogy sokaknak itt csak arra futja, hogy rossz minőségű élelmiszert egyen.
És azt is lássuk be, hogy 52 négyzetméter és tíz hónapossal még bevállalható, de az rövid úton kicsi lesz. nagyobb lakás-> drágább bérlés, drágább rezsi.

Hát, nem tudom mire ez az optimizmus, amit többen sugároznak.

Nálunk (középmagyarország) rengeteg (mondjuk ezer) olyan ember van, aki 180-200 nettó körül keres.

Igen, az is, aki jó munkaerő és hajt és akar. Van egy, aki penge (!) angollal 250-et visz haza.

Szerintetek ebből az összegből tényleg ki tud hozni egy olyan színvonalú életet, mint egy nyugati ugyanilyen gyári munkás? Tudsz ebből családot eltartani? Ne röhögtessetek már.

Persze, el lehet költözni Győrbe, ott jobban fizetnek. De nem az lenne a cél, hogy mindenhol normálisan meg tudjon élni az ember a keresetéből? Ulmban sem annyi a fizetés mint Plauenben, de mindkét helyen lehet boldogulni.

Sziasztok!

Olvasva az előző kommenteket, elég kilátástalan a helyzet...

Alapvetően az ilyen platformokon nagyrészt panaszkodni lehet, de jobb nem lesz tőle az élet.

Választások/Politikusok - "nem megoldás, nincs jó jelölt, tökmindegy, úgyis mindenki lop, csak jobb vagy bal van"
A Nép - "nincs összefogás, utáljuk egymást, ha nekem rossz legyen másnak is rossz, mindenki hülye"
Európai Unió - "saját érdeküket próbálják ráerőltetni más országokra, úgyis csak kizsákmányolnak"

Mit lehet tenni?
Senki nem ismeri azt az információt, amit alkalmazva sorra megoldhatunk problémákat?
Nem olvassa egy olyan ember sem ezt a blogot, akinek elér a keze odáig, ahol döntéseket hoznak?
Nincs egy befolyásos ember sem, aki lemondana a hatalom iránti vágyáról és bedöntené inkább ezt a szarvödröt?

Most akkor túl naivak vagyunk vagy túl magasak az elvárásaink?

@Kiszamolo Szerinted?

Zsu92,

Szerintem is indokolatlanul magas az átlagos éves táppénzes eltáv. Egyszerűen sokan visszaélnek vele.

Nem reprezentatív, de én az elmúlt 10 évben voltam összesen 3 napot betegszabadságon (ebből az utóbbi 7 évben egyszer sem). Gyerekeim vannak, és nincsenek elhanyagolja. OK, nem vagyok beteges típus, bár ezért teszek is. Feleségem évi 1-2-3 napot van betegszabin. A munkahelyeink rugalmasak, beteg gyerek mellett tudunk otthonról dolgozni. Persze, ha a szalag mellett állnánk vagy a pénztárban stb , akkor többször kellhetne, ám ezzel együtt magasnak tartom az átlagot.

@k mar megint a fidesz a hibas..mi az a közszolgaltatoipar?Hany evesek a mindenkik?Az egesz falu ennyit keres?Vagy hogy kell ezt gondolni?

Igen, egesz biztosan sokan visszaelnek a tappenzzel. De ha belegondolunk, hogy mostanaban a covid akar ket hetre is taccsra tehet valakit, akkor mar a husz nap fele el is ment. Biztos megszaladtak a tappenzes napok a covid ota. En iden mar 15 nap betegszabin voltam minimum. Ket het mutet, egy par nap betegseg es egy nap covid oltasos haldoklas otthon, egy-egy nap migren. Kollega gyereke most lett intezmenyesitve, azota havonta kb betegek es maradnak otthon.

@karcsika

A legjobb, ha könyvelőt kérdeztek, bár ha cég jelenti be, akkor úgyis intéz mindent. Ha osztrák alkalmazott lesz, akkor Ausztriában adózik majd.

A TB-nél nekem azt mondta a könyvelőm, hogy ha Ausztriában van a cégem, de valamiért Magyarországon laknék, akkor kérni kell, hogy az osztrák TB helyett magyar alá tartozzak. Kettő egyszerre nem lehet. Ilyenkor arra ügyelni kell, hogy ha átjársz dolgozni, és ott történik valami, akkor osztrák kórházba visznek. De erre talán jó az EU-s (kék) TB kártya: oep.hu/felso_menu/lakossagnak/ellatas_kulfoldon/az_europai_egeszsegbiztositasi_kartya/eu_kartya.html

Ha kint dolgozik, ott kap nyugdíjat. 10 év minimálbéres adózás = 100e Ft nyugdíj, több szolgálati idő vagy magasabb adóalap = nagyobb nyugdíj. Ha gondoljátok, megadom a magyar vagy az osztrák könyvelőm elérhetőségét, és kérdezzétek őket: bpbesttoplists KUKAC gmail PONT com

"mar megint a fidesz a hibas..mi az a közszolgaltatoipar?Hany evesek a mindenkik?Az egesz falu ennyit keres?Vagy hogy kell ezt gondolni?"

1. hát a fidesztől (fideszes önkormányzattól) kapjuk a fizetést (Mielőtt visszakérdezel, Gyurcsány alatt jobb volt a kollégák szerint, én még nem dolgoztam itt, konzervativ jobboldali szavazó vagyok)
2. távhő
3. a legfiatalabb munkás 43 éves, de ebből kevés van, a java 55-65 éves, embert nem találsz ennyi pénzért
4. faluról nincs szó

@grza Sokáig én sem éreztem igazságosnak a nők40-et, aztán elgondolkodtam ezeken: egy átlag nő a szült gyerekek számától függően min. 2-5 évre kiesik a munkaerőpiacról, ezalatt a férfi képezheti magát, előléptethetik, ráadásul sokkal többet fizet a nyugdíjkasszába, azaz több nyugdíjra lesz jogosult, csak azért mert nem szül(het).
A babával otthon maradhatnának a férfiak is, a gyakorlat azonban azt mutatja, nem tolonganak a lehetőségért.
A nők nagyobb számban mennek a gyerekkel is betegszabira, amikor napokra-hetekre szintén nem csak a fizetés csökken, hanem a levont nyugdíjjárulék is.
A férfiak többsége nem a munkába döglik bele, hanem a saját önpusztító, egészségtelen életmódjába. Nem vagyok szégyenlős, de néha már szemlesütve sétálok végig a strandokon, nehogy maradandó optikai károsodás lépjen fel a hájtömegek láttán. Vagy talán a munkahelyük eteti túl őket, és adja nekik cigit?

@k 65 eves ferfi 140ezret keres? Tenyleg keves,de mennyit dolgozik mi a vegzettsege..valoszinüleg szakmunkas 1970 ota..azert remelem videken sem ez az atlag fizetes,vegzettseg.

@Karcsika ha Ausztriaban el es dolgozik akkor a munkanelküli segely,(ha hirtelen munlanelküli lenne valamiert)es a tappenz.Itthon ellatjak sürgös esetben.

Nemetirszagban sem lehet mindenhol uhyan olyan jol elni.Persze attol függ mit dolgozol.Gyari munkaskent sehol nem vet fel a penz.

@grza
A valóságban meg az van, hogy az alacsonyan keresők valószínűleg egyáltalán nincsenek táppénzen, mivel be sincsenek jelentve rendesen. Egyébként a megfejtés az, hogy vannak olyan dolgok, amikkel egyből táppénzre mész (pl gyerek beteg, egy bölcsisnél, óvodásnál nyugodtan számolhatsz évi 20-30 nappal alsó hangon) és nem betegszabadságra.

@expect Én pl. 3 azaz három napot voltam táppénzen gyerekkel, akkor is kórházi tp volt (ami még kevesebb). Minden egyébnél szabi+bébiszitterek. Volt olyan hónap, amikor a teljes fizum szitterre ment.
Tp-n voltam még veszélyeztetett terhesen; de az elmúlt két évtizedes munkaviszonyomra még összesítve sem jön ki az a szám.

Nálunk pl. a srácok közül vannak 50 felett többször tp-n.

@jami
Én értem, hogy te vmiért nem azt a tb rendszert veszed igénybe, amire az adódat fizeted, hanem külön pénzt áldozol azon felül a megoldásra, csak hogy ne táppénzt vegyél igénybe, de egyrészt őszintén szólva az okát se értem, hogy miért így csináltad, másrészt meg nem értem mitől lenne mérvadó a nagy egészre nézve az, ahogy te csináltad. Az átlagos táppénzes napok száma nagyságának kérdésére tök egyértelműen a gyerekvállalás a válasz. 5-6 éves koráig veszélyeztetett terhességgel egy átlag gyerek miatt lazán kijön egy ÉV táppénz, ergo átlag kb évi 60 nap ezen az intervallumon.

@Copywriter
2021-12-10 at 09:59

@star70
2021-12-10 at 21:19

Köszönöm!
(Már korábban olvastam, csak nem volt időm megköszönni.)

@grza
A valóságban meg az van, hogy az alacsonyan keresők valószínűleg egyáltalán nincsenek táppénzen, mivel be sincsenek jelentve rendesen. Egyébként a megfejtés az, hogy vannak olyan dolgok, amikkel egyből táppénzre mész (pl gyerek beteg, egy bölcsisnél, óvodásnál nyugodtan számolhatsz évi 20-30 nappal alsó hangon) és nem betegszabadságra.

@Copywriter
2021-12-10 at 09:59

@star70
2021-12-10 at 21:19

Köszönöm!
(Már korábban olvastam, csak nem volt időm megköszönni.)

@jami
Én értem, hogy te vmiért nem azt a tb rendszert veszed igénybe, amire az adódat fizeted, hanem külön pénzt áldozol azon felül a megoldásra, csak hogy ne táppénzt vegyél igénybe, de egyrészt őszintén szólva az okát se értem, hogy miért így csináltad, másrészt meg nem értem mitől lenne mérvadó a nagy egészre nézve az, ahogy te csináltad. Az átlagos táppénzes napok száma nagyságának kérdésére tök egyértelműen a gyerekvállalás a válasz. 5-6 éves koráig veszélyeztetett terhességgel egy átlag gyerek miatt lazán kijön egy ÉV táppénz, ergo átlag kb évi 60 nap ezen az intervallumon.

@expect Én pl. 3 azaz három napot voltam táppénzen gyerekkel, akkor is kórházi tp volt (ami még kevesebb). Minden egyébnél szabi+bébiszitterek. Volt olyan hónap, amikor a teljes fizum szitterre ment.
Tp-n voltam még veszélyeztetett terhesen; de az elmúlt két évtizedes munkaviszonyomra még összesítve sem jön ki az a szám.

Nálunk pl. a srácok közül vannak 50 felett többször tp-n.

"Tehát szerintem elég sok ziccert kihagy az oldal" Írod te, akinek egy működő hozzászólás szekciót nem tudnak leprogramozni évek óta.

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram