Kalandjaim az elektromos autóval

2017-10-24
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

A múltkor írtam egy cikket, hogy megéri-e használt elektromos autót venni, hátha a kezdeti nagy áresés után már anyagilag is megtérül az elektromos autóval való közlekedés. A cikk konklúziója az volt, hogy nekem biztos nem éri meg még használtan sem venni jelenleg ilyen autót. (De kihangsúlyoztam, hogy van, akinek megérheti.)

A cikk hatására megkeresett a Nissan magyarországi képviselete, hogy szívesen adnak egy hétre egy elektromos Nissan Leafet, hogy használjam. Mivel régóta ki akartam próbálni egy ilyen autót, örömmel éltem a lehetőséggel.

A kapcsolatunk eleinte jól indult a Leaffel, annyira, hogy pár nap után már azon gondolkodtam, megkérdezem, eladják-e jó áron a tesztautót. (Ezeket a márkaképviseleti tesztautókat gyakran nagyon olcsón eladják pár ezer kilométerrel.) Aztán hétvégére teljesen megromlott a közösségünk, a miértre a cikk végén fény fog derülni.

Magáról az autóról nem írnék túl hosszan, lévén egy hétéves modellről van szó, sokan sokat írtak már róla.

Röviden mégis néhány szó: ami tetszett, az a vezetési élmény. A kvázi automata váltós vezetés és a halk trolibusz-hang. A gyorsulása átlagos (11,6 másodperc száz kilométer/órás sebességre), de hát nem is versenyautónak vesz ilyen autót az ember. Nagyon jó belőle a kilátás körbe, nem a most divatos lőrés méretű ablakokkal és túl alacsony tetővel van megverve a Leaf. Tetszett még az osztott digitális műszerfal is.

A mostanában árult és hasznos biztonsági extrákat, mint vészfékező rendszer, adaptív tempomat, sávtartó automatika és hasonlóakat ne keressük, ehhez az autóhoz még nem lehet ilyeneket rendelni. Ezeket meghagyták a már bemutatott utódjának, ami ráadásul 33%-kal nagyobb akkumulátorral is fog rendelkezni. A kiszivárgott amerikai árlisták alapján nem is lesz drágább, mint a mostani modell (legalábbis a tengerentúlon), ezért érdemes lehet várni a megjelenésére.

Ami nem tetszett, hogy elől nincs elég hely, a vezetőülést nem lehet eléggé hátratolni egy 180 centi feletti sofőr igényeihez mérten. (Noha hely lenne rá, de rövid az ülés síne.) A visszapillantó tükröknek nagy a holttere, ebből kifolyólag a legelső nap sikerült is majdnem összetörni az autót az autópályán. A hátsó biztonsági öveket nem csak a gyerekek nem tudták bekapcsolni, de egy felnőttnek is kétkezes mutatvány, mert ha gyerekülést használunk, nagyon rossz helyen van a csat, ráadásul nyomás hatására bele is süllyednek az ülésbe. A sebességmutatója nagyon csal, 50-es tempónál 57-et, 70-es tempónál már 80 kilométer/órát ír.

Az autó mérete nagyon csalóka, sokkal kisebbnek mutatja magát, mint amekkora valójában. Jelenleg egy hétüléses Ford C-maxunk van, amit már régóta le akarok cserélni egy kisebb autóra. A Leaf megfelelőnek tűnt, pont egy fél számmal kisebb autó. Még kényelmesen el lehet férni benne, de nincsenek felesleges terek sem az utastérben, sem a csomagtartóban. Viszont nem is olyan kicsi, mint a Renault Zoé, a Peugeot Ion-ról és társairól már nem is beszélve. Pipa, éppen jó a mérete.

Akkor lepődtem meg, amikor beálltam a garázsba, hogy töltsem az autót. Szinte ugyanakkora volt, mint a hétszemélyes C-max Grand, ami öt üléssel is sokkal tágasabb minden irányban és ilyenkor még egy szinte fél pingpongasztal méretű hatalmas csomagtartója is van.

Utánanéztem: a két autó hossza 4519 mm vs. 4445 mm, vagyis csak hét centivel rövidebb a Leaf, szélessége is csak 5,8 centivel kevesebb, de ezt eltakarja a vállban erősen keskenyedő és hátul lecsapott karosszéria.

Ennyit az autóról.

Mivel csak egy hetem volt, igyekeztem minél jobban elmerülni a villanyautózás mindennapjaiban.

Hogy átéljem mindazt, amit egy villanyautós, töltöttem az autót otthon, áruház parkolójában gyorstöltővel, villámtöltővel, mindenhová autóval mentem, még a belvárosba is és végül hétvégére egy túlélőtúrára fogtam az autót: egész Szegedig elmerészkedtem vele a családdal együtt.

Egy rövid magyarázat a töltéshez: az autót tölthetjük otthon, illetve jelenleg még ingyenes nyilvános gyorstöltőről és villámtöltőről is.

A gyorstöltő típusától függően 5-10 óra alatt képes feltölteni egy Leaf akkumulátorát. A villámtöltő csak 80%-ra tölti fel az akkumulátort, azt azonban 30 perc alatt megteszi. Ezután normál gyorstöltőként üzemel tovább, hogy védje az akkumulátort.

Arra gyorsan rájöttem, hogy otthon csak éjszaka tudom tölteni az autót, mert ha még egy nagyobb fogyasztó elindul, mint például a mosógép, annak áramszünet a vége. (Szerencsétlen módon a mélyhűtő-szekrény, a mosógép, a szárítógép, a kazán, a napkollektor és még sok más ugyanazon a körön van, mint a garázsban található konnektor.) Mivel otthoni hálózatról 16-17 óra feltölteni a 30 kWh-ás akkumulátort, ez sürgős esetben komoly szervezést igényel.

Egyik reggel elmentem a budaörsi Auchan parkolójába tölteni, hogy azt is kipróbáljam. Reggel nyolckor csak egy magára hagyott hibrid (vagyis benzinnel és árammal is működő) Opel Ampera lógott az egyik konnektoron, beálltam mellé. Egy óra alatt félig lemerült aksinál a gyorstöltő nagyon szerény 22 kilométert adott a hatótávhoz.

Mivel este ugyanitt volt dolgom és már nagyon untam a várakozást, úgy döntöttem, majd este töltöm tovább az autót, úgyis egy háromórás megbeszélésem lesz itt. Az ezek szerint 66 kilométerre elég töltést fog eredményezni. (Az Auchannál a gyengébb kapacitású gyorstöltők vannak.)

Délután négykor már egy hely sem volt szabad a három működőképes töltőnél.

Egyrészt még mindig ott állt a reggeli Opel Ampera, az csak este hat után tűnt el onnan, miután a tulajdonosa valószínűleg visszaért a munkahelyéről.

Az opelesünk reggel felkelhetett fél órával korábban, elautózott az ötmilliós autójával az Auchan parkolójába, hogy amíg ő dolgozik, ingyen feltölthesse a hatalmas 7,2 kWh-s akkumulátort. Ezt az akkumulátort otthon a legdrágább nappali árammal, a töltési veszteséget is figyelembe véve igen kemény 337 forintért tudta volna teljesen feltölteni. Már ha teljesen üres volt, amikor beállt.

Volt még ott egy Nissan Leaf, ami három óra múlva is ott állt. A tulajdonosa vagy csúnyán ráfaragott és nem tudott hazamenni vidékre az üres akkumulátor miatt, ezért a töltés ideje alatt három órát kellett bolyongania a bevásárlóközpontban, vagy egy környéken lakó tulajdonos, aki képes volt hazasétálni és visszajönni, hogy 422 forintnyi áramot ingyen tölthessen a kilencmillióért vásárolt autójába. (Gondolom senki nem vesz elektromos autót, akinek nincs lehetősége, hogy otthon töltse. Ha mégis létezik ilyen, nem irigylem, mindennapi programja lehet, hogy szabad töltőt találjon.)

A harmadik konnektoron egy új hibrid BMW lógott, amit azóta már többször láttam ugyanitt. Az autó vételára az extráktól függően 16,4 és 25 millió forint között van, az éves értékvesztése legalább 2,5 millió forint, a cascoja félmillió forint évente, az autóban álló pénz éves elvesztett kamata a másik félmillió forint.

Ha hetente sikerül háromszor ingyen tölteni egy-egy órát az autót, egy év alatt közel húszezer forintot is megspórol ezen a gazdája. Meg kell becsülni minden fillért, ha már ennyibe kerül az autózás.

Mivel nem sikerült tölteni az autót, a garázsból pedig nem akartam megint kiállni a saját autómmal,  másnap korán reggel a Nissan Gablininál kezdtem a napot, ahol a környék egyetlen villámtöltője van.

Nagy szerencsém volt, mert éppen nem volt ott senki. Három perccel később befutott egy jól szituált úr, egy perccel később egy Leaf taxi is. Úgy látszik, van forgalma a töltőnek.

Mivel nagyon ráértünk, kicsit beszélgettem a jól öltözött úrral. A környéken lakik egy magánházban és már sokadjára tölti itt az autóját.

Egy órát várt arra, hogy feltöltse az autóját. Engem meg kellett várnia és utána jött csak az ő autója. Ha 30%-on volt az autója és 80%-ra töltötte a villámtöltő, a nagyobb akkumulátor esetén is igen kemény 702 forintnyi ingyenáramot nyert egy óra várakozással.

Aki egy legalább 50 milliós házban lakik Budaörs környékén és egy közel tízmilliós Nissan Leaf-fel jár, annak az órabére legalább 3-4 ezer forint óránként. Ebből pazarolt el egy órát munkaidőben egy ingyentöltésre.(Kapcsolódó cikk: Hogyan ne spórolj?)

Megpróbáltam a belvárosi kiruccanást is. Budaörsről Budapestre dolgozni mindig kerékpárral, rossz idő esetén busszal megyek. Most a villanyautóval mentem, egyrészt hogy használjam, másrészt mert "úgyis ingyen van a parkolás". Miután este ötkor Budaörstől egész a Petőfi hídig egy összefüggő dugó volt a város, rájöttem, hogy én továbbra is úgy maradok zöld, hogy ebben az őrületben nem veszek részt autóval. Ennél többet nem tehet se magamért, se a városért.

Mivel városban rohangálni egy elektromos autóval még a dugók ellenére sem nagy kihívás, hétvégére egy szegedi utat terveztem. A kisebb akkumulátoros Leaf-fel meg sem próbáltam volna, de a nálam lévő 30 kWh-s modell a komputere szerint használat függvényében akár 210-215 kilométert tud.

Találja ki a kedves Olvasó, hány villámtöltő található a Dunától keletre a négyes út és a szerb határ között?

A helyes megoldás a nulla. (Töltőpont-kereső alkalmazás)

(Update: állítólag hamarosan nyílik egy villámtöltő Kecskeméten.)

S vajon hány gyorstöltő vár ránk ugyanitt, az ország negyedét kitevő területen? (Amivel 5-10 óra feltölteni egy autót.)

A helyes megoldás az öt: egy Felsőlajoson, kettő Kecskeméten és kettő Szegeden. Az ötös úttól keletre és nyugatra pedig egy töltő sincs. Arra ne akarj menni.

Mivel az autó hatótávja 210-215 kilométer (papíron 270 km) és nekünk 170 kilométerre kellett menni, nem mondom, hogy nem volt görcs a gyomromban.

Mi lesz, ha a körülbelül 1400 hazai villanyautó közül csak másik három szintén délre indul a hosszú hétvégén? A kis hatótáv miatt ők is Felsőlajoson vagy Kecskeméten akarnak majd tölteni öt órán át. Akkor soha nem érünk le Szegedre még a nagyobb hatótávú Leaf-fel sem.

Gondoltam arra, hogy gyáva nyúl leszek és mégis benzines autóval megyünk, esetleg a feleségem lemegy a gyerekekkel külön autóval, én pedig egyedül kísérletezgetek a Leaf-fel, nem két nyűgös kisgyerekkel a hátam mögött.

Végül győzött a kalandvágy. A régi ötösön mozgó úttorlaszként 70-80-nal levitorláztunk Felsőlajosra (a sebesség növekedése ugrásszerűen növeli az autó fogyasztását). Szerencsénkre nem volt a töltőnél senki.

A gyerekek háromnegyed óráig bírták a kényszerpihenőt, de ennyi idő alatt nyertünk annyi plusz kilométert, amivel már bátran nekivágtunk a maradék távnak.

Szerencsésen megérkeztünk, még az autópályán sem rohant belénk senki, amikor kilencvennel mentünk. Elég félelmetes volt azért a 140-150-nel menő autók előtt kilencvennel vánszorogni a külső sávban. Gyakran néztem a visszapillantó tükröt, vajon időben sávot tud-e váltani a mögöttünk rohanó autó meg a száztízzel dübörgő román meg bolgár kamionok. (Ha én is 130-cal mentem volna, maximum hatvan-hetven kilométerre lett volna elég az akkumulátor töltöttsége.)

Megérkezéskor még maradt is több tartalék, mint amit Felsőlajoson beletöltöttünk az akkumulátorba.

Itt csapott a legmagasabbra a szerelem hőfoka köztem és a Leaf között. Úgy tűnt, megállás nélkül tudnánk használni az évi háromszori Budapest-Szeged távra is, városban pedig ideális.

Egész hétvégén Leaf hirdetéseket bújtam, annyira megtetszett az autó. Még a magas árát is elnéztem volna neki. Erre mondják, hogy a szerelem vak.

Aztán eljött a visszaút napja. Hipp-hopp, alig másfél nap alatt konnektorról csurig töltöttük az akkumulátort. (Amikor a villanysütő, mosógép vagy a locsolószivattyú ment, akkor nem lehetett tölteni az autót.) Mivel lefelé sem volt szükség a tartalékra, amit Felsőlajoson töltöttünk az autóba, az volt a terv, visszafelé megállás nélkül megyünk. Ha 210 kilométert írt az autó és ebből 170 kilométerre van szükségünk, meg sem kell állnunk hazáig.

Nem is volt semmi gond Kiskunfélegyházáig, a negyven kilométer plusz végig megmaradt. Ott beleszaladtunk az esőbe, hidegbe valamint a viharos szélbe és a még megtehető kilométerek száma elkezdett villámgyorsan elolvadni. Kecskemét után az addigi 40 kilométer plusz eltűnt, az utolsó pillanatban tudtunk letérni az autópályáról a már ismert felsőlajosi töltőhöz.

Ott újabb egy óra kényszerpihenő várt ránk. A szükségesnél 30 kilométerrel többet töltöttünk bele, majd a régi ötösön újra vánszorogni kezdtünk Budapest felé.

A gyerekek már nagyon éhesek voltak és kegyetlenül unták a sok órás utat.

Azonban a kilométerek a klímától (párásodott az ablak az eső miatt), a szerény fűtéstől (pedig nagykabátban ültünk az autóban) újra fogyni kezdtek, az M0-s budai emelkedői tettek be végleg az autónak.

Le kellett térnünk az M0-ról, hogy kevesebbet fogyasszon az autó és összeszorult gyomorral néztük, ahogy már húsz alatt járt a hátralévő kilométerek száma.

A legközelebbi töltő a Nissan Gablini, elmentünk odáig. Addig is minden lejtőn "B" állásba tettük a váltót és kikapcsoltunk minden fogyasztót, amit csak lehetett.

Október 23 miatt zárva.

Elindultunk hazafelé, úgy voltam vele, hogy ha lerohad az autó, kitolom az út szélére és másnap mondom a Nissannak, hogy ott az autója az út szélén, vigye ahová akarja. Innen már taxival is hazamegyünk.

Mentségére legyen mondva, az utolsó hegymenetet is még kibírta, sikerült beállni a garázsba.

Ebben a pillanatban eldöntöttem, hogy nem veszek ilyen autót, amíg nem megy el legalább 250 kilométert a valóságban is, autópályán normál tempóban, fűtéssel és nem találok 20 kilométeres körön belül bárhol az országban egy villámtöltőt, ahol biztos nem kell egy órát várnom, amíg az előttem lévő két autó nem végez.

Nekem még egy ilyen gyomorgörcsös út nem hiányzik, nincs az a megtakarítás vagy az a villanyautózós élmény, ami ezt bármikor is megéri.

A szerencsém az volt, hogy visszafelé történt az, hogy drasztikusan és hirtelen leesett az időjárás miatt a hatótáv, hiszen Budapest környékén találok töltőt, vagy legalább autómentőt. Ha odafelé az Alföld közepén rohadok le a legközelebbi töltőtől 50 kilométerre, de még a legközelebbi falutól is 15 kilométerre, mit csinálok két kisgyerekkel a semmi közepén? Persze, a Nissan majd küld értem valakit, de hány óra, mire az autószállító odaér, miközben plusz hét fok van az autóban? S ha éppen mínusz 10?

Azóta már hálás vagyok azért, hogy a benzines autóm 600 kilométert elmegy egy töltéssel, de ha tankolnom kell, 10 kilométeren belül bárhol tankolok két perc alatt. Ezt nem tudod kellően értékelni, amíg nem utaztál vidékre egy villanyautóval és nem öt óráig vagy egy egész napig tankoltál kétszáz kilométerre elegendő üzemanyagot. Nem tudod, milyen az, amikor minden gondolatod a töltés körül forog, hogy hol és mikor kell töltened, amikor egy rövid út miatt már kezdhetsz gondolkodni, mikor lesz szabad másfél-két órád, hogy feltöltsd az autód.

A benzines autómnál nem kell néznem a fogyasztást sem, mert maximum a pénztárcám bánja, ha túl sokat fogyaszt az autóm. Nem kell nagykabátban sem ülnie a családnak egy 11 milliós autóban, csak hogy elérjen A-ból B-be. Nem kell játszadozni a fűtéssel, ventilátorral, ki-be kapcsolgatni, hogy csak annyit fogyasszon, amennyit muszáj. Nem kell életveszélyesen lassú 80-90 kilométeres tempóban vánszorogni az autópályán.

Félreértés ne legyen: ha majd használható lesz az elektromos autó és a szükséges infrastruktúra is kiépül, valószínűleg fogok venni egyet. (Főleg, ha addig az ára is esni fog.) Ez lehet, hogy két-három év múlva már megvalósul. De addig meghagyom másnak ezt a kalandot, nem családos embernek való ez. Országjárásra az elektromos autók egyelőre nem valóak. Csak városi második autónak pedig túl drágák még.

Update: állítólag holnaptól lesz villámtöltő Kecskeméten. Pár nappal korábban is átadhatták volna, másképp alakult volna a történet vége.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 35 ezer forint.

20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
410 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Kiszámoló úr akkor mit javasol városba szaladgálós kisautónak?

Szegény Nissan, micsoda reklámot kapott 😀

Az Ampera-s egyébként lehet, hogy az Auchan-ban dolgozik, nem?

A Dunától nyugatra ez simán ment volna ez a túra, arra az elektronok is könnyebben vándorolnak.
50-60 kwh-s autó fogja tudni a 250-300 km-t autópálya tempónál is. Az kell majd neked

Tökéletes írás! Én is ugyanígy jártam, összességében 4 millió körüli buktával zártam az elektromos autós történetemet, és egy hatalmas csalódás és tanulság volt számomra.

Városban mikor közlekedek mindig kacagok az elektromos autósokon (is), mert ugyanúgy szívnak a dugóban mint a többi autós, csak nem eszik annyit a kocsijuk, na bumm, megérte a 1,5-2xeres ár érte. Tudom nem mindenkinek alternatíva a tömegközlekedés, én is inkább robogóval járok, ami ugyan sokkal veszélyesebb üzem, de ami tömegközlekedéssel háztól házig (fel-leöltözéssel együtt) 1 óra lenne, az kocsival ilyenkor szintén van 1 óra (50-70perc dugótól függően), robogóval pedig a motoros ruházat extra fel-levetközési idejével együtt is megvan 30 perc alatt, eszik közben 2,3litert 100km-en, viszont veszélyes üzem, így a tél közeledtével pedig egyre veszélyesebb, de ez már a 3. év lesz h télen is robogok, tényleg csak jégpálya esetén teszem le (max 1-2 napig ha jégpálya BP).

Mikor vettünk kocsit vagy 4 hónapig aktívan néztem, hol mennyi a béztin, lesz-e emelés és ehhez igazítva gondosan időzítve tankoltam. Aztán egyszer a fejemre csaptam, kiszámoltam az időveszteséget, benzinfogyasztást és már csak azt néztem, hogy az útba eső 3 kúton kb. mikor tankoljak, mielőtt hosszú utat tervezek, csak akkor teletankot.

Miklós, amíg nincsenek töltök ÉS az emberek fejében kicsi arányosítás, addig szívás a csak e-kocsi, legalábbis annak, aki zöld. Mert ő nem tart majd 2 kocsit emiatt. Nekem változatlanul a Prius a szerelem, mondjuk én a sima, lassan felsős korú hibriddel elleszek addig, amire bejönnek az önvezető e-kocsik 😉

Még ha nagyobb is lesz az akksi, akkor meg a töltő/hálózat nem fogja bírni - vagy várhatsz órákat a kocsid mellett.
Miért nem az egész akksipakkot cserélik ki? Univerzálissá kellene tenni az autóba tehető akkumulátorokat, ezeket könnyen hozzáférhetővé/kivehetővé kell tenni és amikor beállsz "tankolni" csak ezt fogják gyorsan cserélni.

Én is agyaltam h érdemes lenne pl. egy i3-as bmw-t venni, mert fűtött garázs és konnektor helyben (a kocsi meglepően tágas belül és megy is rendesen, max nem tetszik kívülről mindenkinek), és kb. napi 30km-t ha mennénk vele, viszont amikor le kéne ugrani Balatonra és még aznap vissza, vagy ugyanez vidékre, esetleg távolabbi rokonokhoz (és akkor külföldi kirándulásról nem is beszéltem), akkor megretten az ember, és azt kevés helyen hangoztatják, h ha 130al haladnál autópályán, akkor jobb ha felezed a hatótávot, és még nyáron klíma, télen fűtés is pörög. Ilyen 10, nagyon max 15 perces villám maxra töltéses kutakkal az országot teleszórva azt mondanám semmi probléma, de ez így ahogy te is írtad, egy drága városi autó, mindenképp kell mellé egy rendes kocsi is (még), akkor pedig megyek a rendes kocsival, amivel elégetem az elektromos kocsi árát és kész. Ezeknek még fejlődnie kell.

Eletszagu tapasztalat, rozsaszin szemuveg nelkul.

Meg arra is van egy halvany esely, hogy mire megvan a hatotav es a megfelelo akksi technika, addigra a techologia eljut oda, hogy csak odarendeled a haz ele es hasznalod amikor kell, majd visszakuldod a robotpilotaval es soha tobbe nem kell autot birtokolnod. Tizedere csokkenhet az autoallomany a vilagon (eleg durva gazdasagi kovetkezmenye lesz...)

Egy ujabb folosleges cucctol megszabadul az ember, ami az ido 90-95%-ban csak a garazsban/parkoloban all es kullancskent szivja a penzem.

Mar alig varom 🙂

Városon belül, ahol értelmes távok vannak ÉS nem nagyon nagy szmog - bicikli/gyaloglás. Az e-kocsikat sem a méhek hordták össze, engem eleve ráz a hideg, hogy a környezetszennyezésre MEGOLDÁS ez. Nem az. Kevébé káros. Városon belül több bicikliút és nagyon jó tömegközlekedés (metró, troli, villamos) kellene.
És szemléletváltás. Nálunk a pasimat nem hozzák lázba a kocsik, vele nehéz extrás autókról beszélni - gyalogol. A gyerekekkel végre eljutottam oda, hogy már nem annyira ciki nekik (!), ha gyalog megyünk suliba. Mert amúgy ahol a család alig él meg, ott is kocsival viszik reggel/du. a gyereket, olyan borzalom meg végképp alig fordul elő, hogy iskolás gyerek egyedül járjon iskolába. PEdig ha valami, akkor az totálisan értelmetlen, hogy bölcsitől-érettségiig a gyerekek nagy része fuvarozva van, tömegesen olyan családokban, ahol igazából autót sem kellene tartani az anyagi helyzetet nézv

@Kiszamolo

És ha az indulástól 50 km-re tudtál volna KÖLCSÖNÖZNI egy utánfutós range extendert, felkötötted volna az autó mögé? Arra a két órára, amíg leadod Szeged előtt 50 km-el?

Ezért gondolnám, hogy az elektromos autók gyártóinak meg kellene ezt fontolni, amíg ilyen kicsi a hatótáv. Legalább olyan országokban, ahol a családok tipikusan egy autót tartanak.

Esetleg a NISSAN-tól is elmondhatnák a véleményüket, ha olvassák a blog-ot. 🙂

@Kiszamolo
Mennyi idő volt leérni szegedre az elektromossal (töltéssel együtt) és mennyi idő szokott lenni benzines autóval?

Nemcsak az autót kellene átgondolni. Hétvégén jöttem rá, hogy pl. a garázs mekkora pazarlás. Igazából a kocsinak elég egy fedett beálló, nekünk a biciklik miatt nem lesz rossz - de amúgy egy jól zárható sufni, mellette pl. napelemmel fedett beállóval pont elég. Nekünk ez nem volt járthat kész terv alapján, már épülő házba szálltunk be, de aki még előtte van, annak talán szempont lehet. Ajánlom koos.hu tervkritikáit 😉

"Ebben a pillanatban eldöntöttem, hogy nem veszek ilyen autót, amíg nem megy el legalább 250 kilométert a valóságban is"

Ez itt a lényeg. Jelenleg a legdrágább villanyautók is csak városi, városkörnyéki forgalomra jók. Bele értem ebbe a Teslát is. Nem tartom életszerűnek, hogy egy 30 milliós autót le kell tennem Budapesten tölteni ahhoz, hogy aztán haza tudjak vele jönni.
Hozzá teszem persze ez elvileg az emberek nagy százalékának nem olyan nagy gond. Ha valaki évente tényleg csak 3-4szer megy vele vidékre, akár bérelhet is.
Városi autóként meg jelenleg valóban az ára miatt nem éri még meg, várhatóan 10 év múlva már ez a gond is megoldódhat.

Pontosan ez a rákfenéje az elektromos autózásnak. A Hatótáv. Városban szaladgálósnak faja, mert visszatöltöget, sok a töltő is. Szomszédba leugrani is még megoldható. Az ország keleti felén kevés a villámtöltő. A sima gyors töltő ugye lassú. Ha nem lesz ingyenes a töltés és a benzinkutakon is elszaporodnak a töltők némi felárért, akkor jobb lehet a töltő hálózat. Sajna a sebesség növekedésével a légellenállás hatványozottan nő, és így az elektronokat is gyorsabban szipkázza az akkuból. 100-110 felett már kezd durván sokat enni. 80-90 nem kell hogy életveszélyes legyen a pályán, mert a kaminoknak eleve 90 a max. Mert 90 ről hamarabb megáll mint 110 ről ha mondjuk kihasználja a maximumot a szerelvény ami 45T körüli. Ez vezetési moráltól lesz veszélyes... A kilométer óra minden autóban csal, ez szándékos. Az meg vicces hogy milliós verdákat nem tudják otthon tölteni 😀

Kolléganőm Leafjebol mínusz 23 fokban fogyott el az utolsó szufla a semmi közepén Norvégiában. Éjjel 11 és hajnal 4 között várakozott a mentoseregre. 2 hétig betegallomanyban volt utána. Pár éve készítettem egy esettanulmanyt az elektromos autókról és hasonló eredményre jutottam mint te. Nem eri meg. És akkor a range anxiety-t meg be sem araztam...ami ugye priceless. A gond az, hogy bármelyik elektromos autó tulajdonosnak mondtam, szó szerint hülyének vagy irigynek (?????) néztek pedig Teslara is futna ha kicsit is akarnám, de nem vagyok akkora bolond hogy ennyi pénzt oljek egy autóba. Így marad a saját kézzel atalakított elektromos bicikli 40 km-es hatótávval és az álló kocsisorok melletti villamtempo.

Köszi a cikket, nagyon jól szórakoztam az olvasása közben 😀 (és hasznos is volt)

Azért vicces volt olvasni ezt a lenéző nyávogást a spóroláson, meg a pár száz forint miatt elvesztegetett időn, miközben te pontosan ugyanazt csináltad...

Mint ahogyan a kalanduton kialakult szerelemnél is, hiszen értem, hogy teszteled az autót, de megfordult a fejedben a vásárlása, miközben a gyerekeidet szivattad leginkább a háromnegyed, meg órás kiállásokkal menet közben... Vagy a te időd értéke nem számít?

A többi autós fikázása, csak mert előtted értek a töltőhöz, nem volt szép dolog.

Nem tudhatod, pontosan miért is voltak ott. De ha még igazad is van, nekik is van joguk hülyének lenni.
A füstölgéstől nem lesz több töltő. A töltőhálózat csak a Tesla-khoz jár - és azt is tudjuk, mennyiért. Jah, és az el is menne 250 km-t klímával, normális tempóval. Csak egy lakás árába kerül, és Magyarországon még nincs hozzá töltőhálózat.

Miklós, a Tesla Model S 100 D a te autód. Az autópályán klímázva simán megy 500 km-t.

Ok, egy picivel 10M felett van az ára 🙂

@Kiszamolo
A villámtöltő kiépítési költsége nem kevés, 2-3 millió alaphangon /db Ha vannak extrák telepítéskor akkor azok is megrúgják az árat. Így pedig erősen 100milla feletti a beruházási összeg, ráadásul az áram is ingyen kéne hogy legyen. A Nissan pedig nem vezeti az eladási statisztikákat még robbanómotoros autók esetében sem. Nincs ekkora kidobni való pénzük, amire még némi villanyszámla is jönne havonta...

Sry az offert, de miert eletveszelyes a 90 km/h a kulso savban? M5-on (2 sav) pont az van hogy ha nem mesz a belsoben 150/160-al akkor letolnak, a 140 (traffipax hatar) keves oda. Plusz nem egyszer vagtak ki elem, 150-rol satufek nem vicces, foleg mikor fel meterre vannak a hatsodban ekkora sebessegnel.

Amiota 90-el megyek a nyergesek kozott sokkal-sokkal nyugodtabb vagyok, kevesebb benzin kell, es egy BP-Szeged tavon kb. 25 percet veszitunk (90/100 vs ~150). A majd' 100-as atlagtempot nem nehez tartani, a 130-as atlaghoz nyomni kell 150/160-ig is amikor *eppen* tudsz haladni.

Szerintem biztonsagosabb a kulso sav. Hogy kinek mikor mennyire gazdasagosabb, az sok minden egyebtol fugg 🙂

Autópályán 90-es sztorim nekem is van: úgy pakoltuk meg a tetőcsomagtartót, hogy nem maradt hely a tető fölött, drasztikusan romlott a légellenállás, úgyhogy az érdi tetőn a kigyulladt a túlmelegedést jelző lámpa. Onnan beálltam egy szimpatikus kamion mögé kényelmes távolságra és 90-nel mentem végig. Soha nem volt ilyen nyugis lefelé út...

Akármilyen sűrű a töltőhálózat, nem igazi megoldás!!!

Ahogy a cikkben is szerepel, a töltés nem 10 perc, hanem 30.

Emberi, mondjuk 110-es sebességgel és a komfortberendezések használatával a hatótáv nagyjából 100 km.

Óránként fél óra töltés, gondolná az ember. De nem. Mert ha a töltő bármi okból nem használható, el kell jutni a következőhöz!

Vidéki utazáskor félóránként 20 perc töltés?????

"10 kilométeren belül bárhol tankolok két perc alatt"

bp-budaörs viszonylatban biztosan, de azért tudnék mutatni olyan helyet, ahol nem egészen így működnek a dolgok. aztán az az egy kút is a környéken is bezár este 8kor...

Kell egy nagy, benzines országúti cirkáló a kizárólag városban használt villanyverda mellé. Egyelőre. Ennyi a trükk. 😉
Viszont ez nem gazdasági, hanem város-élhetőségi döntés. Egyelőre.
Nagy távokra egy 1,6l szívóbenzinessel (Laguna) megyünk, városban pedig a villanyroller és az elektromos egykerekű tud hasznos lenni. Nem nagy beruházás (100-150 eHUF), gyors (20km/h), 1 óra alatt feltölthető, és viszed magaddal ahová bemész (nem lopják el).
3-4 éves terv szerint a backup/ovibusz kicsi-kocsit (Fabia) lecseréljük egy villanyverdára (Zoé/Leaf), addigra emberi ára lesz, de a "nagy vas" marad benzines, azzal kizárólag interurbán utazgatunk.

-Sygma

@NAR
"Onnan beálltam egy szimpatikus kamion mögé kényelmes távolságra és 90-nel mentem végig. Soha nem volt ilyen nyugis lefelé út…"

És ha a kamion egy hirtelen akadály miatt beletapos a fékbe? Kilátás semmi, csak a felvillanó féklámpa. Mire az ember rájön, hogy ez nem csak egy kis féksimogatás volt, mint előtte 10 másik, már késő. 🙁

@cabala Gondolom sokkal több ilyen esetben a beruházási és az üzemeltetési költség is, mint egy töltő esetén.

Végül is ha jól hámozom ki a legnagyobb baj az, hogy a házadban nincs elég villamos teljesítmény, emiatt nem tudod rendesen tölteni, mert elmegy az áram, ha valami bekapcsol :))) Kb. mint Észak-Koreában 🙂 csak ott más az oka. Ez pont nem az autó hibája, teljesítménybővítést kell kérni. Aztán ha nincs minden áldott nap koppra lemerítve akkor elég is az éjszaka a feltöltéshez. Nyilván épeszű ember nem a gyorstöltőkért fog sorban állni egy ilyen autóval, meg nem ezzel kell országjáró körutakra menni, nem arra való.

Lehet otthon vagy a pénzügyi dolgokban, de a műszaki dolgokban nem feltétlen 🙂 Viszont ez nem gátol meg abban, hogy írj róla 🙂

@Kiszamolo pl ha a nulláson jössz m3 felé, akkor Üllő után Hatvanban van az autópálya mellett, ami több mint 50 km. Jó, tudom, bármikor lejöhetsz a pályáról, de olyan igazi autópályás kút tényleg nincs, több mint 50 km-en. A keleti szektor átadása után jópár évig még az az Üllő magasságában lévő sem volt ott, akkor ha jól emlékszem Csepelről mehettél autópályán/autóúton 70 km-t benzinkút nélkül. És ez főváros környéki autópálya szakasz. Ugyanez volt az M7-en is miután megépült Siófok után.
Vidéken ráadásul a legtöbb kút bezár estefelé. Ez is Pest környékieknek ismeretlen fogalom, hogy egy benzinkút zárva van.

Vasárnap mi is hosszú távú Leaf tesztet tartottunk 🙂
Egy 3 órás ikeás bevásárlást Miskolcról reggel 9-től este 11-re sikerült végrehajtani. Üzemanyag költség nulla Ft, de 2000 Ftot elkávéztunk a Lukoilon, ahol benzinessel nem álltunk volna meg.
A bruttó utazási idő tehát 11 óra volt.
A google maps szerint ugyanezt az utat 5 óra 40 perc lenne most megtenni.
A priussal a benzinköltségünk 6-7 literes autópályás fogyasztással kb. 8-9000 Ft lett volna és nem állunk meg kávézni, szóval 6-7000 Ft-ot takarítottunk meg 5 óra extra menetidővel, azaz 1200 Ft körüli órabér alatt éri meg villanyautózni.
Ha a priussal is 100-110 körül megyek csak az autópályán, azon kívül pedig a megengedett sebességgel, akkor 4,5 literes fogyasztással a költség csak 6500 Ft, viszont így csak a töltések kb. 4 órás teljes idejét spóroltam volna meg.
További részletek:
facebook.com/groups/139558536660748

Azért benzines autoval is könnyen megélhetö a töltéspara. Esetemben mikor még nagyon csori voltam és fontos volt, hogy ha lehet HUFért tankoljak : Pàr példa: Utàlom az M1-et, a hatàr felé egész egyszerüen alig van benzinkut, ami van ahhoz jocskan le kell térni az autopàlyàròl, illetve akàr 70-80 HUF-al (!) is képes dràgàbb lenni a benzin egy kutnàl, mintha Pest alatt tankolok. A vilàgmàrka, valòs idejü frissitéses GPS meg nem egyszer olyan istenverte kutakhoz visz el, ahol csak kamionokat lehet tölteni, vagy egyszerüen megszüntek. M3 ilyen szempontbol jobb, az M7 meg kànaàn, bàr ott is hatalmasak a kutak közötti àrkülönbségek Pest javàra. Dél-Franciaorszàg még nagy para, ott 150-200 km-enként van jò esetben benzinkùt a pàlyàn, igy az ember automatikusan tankol, ha kutat làt. Dél-erdélyi autopàlyàt is ajànlom kerülni, kùt az nincs, ha mégis van az mobil és 1 (!) töltöre vàr 50 kocsi..

"Ha x százezerért kell otthon hálózatot bővíteni egy 15 éves házban, annyiért, amennyit két év alatt eltankolok, akkor megint kérdésessé válik a haszna az autónak."

Valami nincs rendben nálatok az elektromos hálózattal...
A Leaf gyári töltője 1 fázison 10 ampert kér papíron (a gyakorlatban 9,3-at mértem).

40 Amperig ingyenes a hálózatbővítés, elég durva, ha 30 nem elég a ház fogyasztóira.
Egyébként akinek van villanyautója, kérhet az A1 MELLÉ is A2 órát, ha jól tudom ingyen (ha van szabványos óraszekrénye, ha nincs, azt cserélni kell).
Az A2 órával nappal drágább, éjjel olcsóbb az áram díja, mint az A1-nél, de nem is ez a lényeg, hanem az, hogy nem a normál fogyasztók amperszámát csökkenti az autó töltése.

"Ez a villanyautózás valami vallás lehet. Vérig vannak sértődve, mert le merem írni, hogy a király meztelen."

Ezzel egyet értek. Sztem az van mögötte, hogy az ember védi (és magyarázza) a saját döntését, akkor is, ha hibás döntés volt.
Egyébként ugyanezt tapasztalom a prius klubban is, sokan vannak, akik megsértődnek, ha leírom, hogy a prius PLUS autópályás fogyasztása 7 liter. Nekem annyi. A fanatikusoknak 5 🙂

A prius és a villanyautó is városban van leginkább otthon, kétségtelenül lehet mindkettővel messzebbre jutni, a priusnál jobban megnő a fogyasztás, mint egy dízelnél (ettől én még nem vennék dízelt), az elektromosnál egyelőre jóval több kompromisszumot kell kötni.

Egyébként abban igazuk van, hogy egyelőre szervezés kell egy hosszabb úthoz, de ez nem az autó, hanem a hiányos töltőhálózat hibája.
Az autóval sem elég 1 hét, hogy kiismerd, én 5 hét és 4000 km után is csak kezdem.

"Szocske, miután Szolnokon, Debrecenben és Miskolcon is van villámtöltő, ennek nincs sok sportértéke,csak kerülni kell a négyes út felé" annak aki 30 kWh akkus leaffel jár, nekem a kicsi van, így Miskolc-Szolnok sem lenne meg csak extrém óvatosan vánszorogva.

Eger-Gödöllői lukoil viszont meg lett 85% akkuból úgy, hogy pályán kívül a megengedett 50/90, pályán 100-110 között mentem, esőben, 9 fokban, utasteret végig 20 fokra fűtve.

Tény, hogy azért volt egy pici para bennem, amikor a gödöllői domb tetején 6%-ról ---ra váltott a töltés jelző, hiába tudta az agyam, hogy innen már üres akkuval is legurulnék.

Egyébként a B fokozattal hibáztál a lejtőkön: a visszatöltés hatásfoka rosszabb, mintha hagyod gurulni és gyorsulni az autót, így pazaroltad az energiát.
A legjobb megoldás, ha annyi pici gázt adsz, hogy ne töltsön és ne is hajtson, így a helyzeti energia az autót gyorsítja.

Felkészületlenül bármivel meg lehet ezt a kalandot csinálni.
Azt tudtad, hogy nem értesz hozzá mégis belevágtál. Aki a más kárán tud tanulni, annak hasznos a cikked.
Aki villanyautót vesz az nem azért veszi, mert a suzukinál olcsóbban jön ki, hanem mert megteheti. Nem csak anyagilag, hanem a kihívás érdekes számára.
Szeret tervezni és gondolkozni. A felkészületlen anyagilag tehetősek második autónak veszik. Az anyagilag szerényebbek pedig használják ki a próba lehetőségket, de ne menjenek ki a városból. Az nem lesz jó nekik.

"Csak a garázs mellett a kazán, a mosógép, meg a szárítógép is"
Valószínűleg egy 16A kismegszakítóval vezet egy szál vezeték oda, így már a mosógép és a szárítógép sem nagyon mehet egyszerre (a kazán nem számít, hacsaknem villanykazán.)

Annyi kellene csupán, hogy legyen egy külön kábel a lakáselosztótól/villanyórától külön kismegszakítóval csak az autó töltésére.
Ez persze háztól függ, ha nincs szerencséd, akkor ehhez szét kellene fúrni/vésni a fél házat, máshol viszont 2 méter kábelezéssel megoldható.

Ezek az autók a napi ingázáshoz vannak, mint második autó a családban, max 100-120km oda-vissza.
Otthon felteszi az ember töltőre(miután gondoskodott róla, hogy tudja otthon tölteni), másnap használja. Ennyi. Ettől többet elvárni irreális.

Lassan elérik azt a kort, hogy az értékvesztés / szerviz / üzemanyag / "adók" aránya miatt racionális lehet MÁSODIK autónak a családban.

Lehet defekt télen (=kellene fűtés), baleset miatt nagy dugó, hóakadály (;)) - ezek kis gyerek(ek)kel főleg nem olyanok, hogy sebaj, kaland.

@Kiszamolo, akkor hibátlan a cikk: sajnos egy mai villanyautó a mai magyarországi töltőhálózattal kiismerés és tervezés nélkül használhatatlan.
A kiismerés minden autónál hasznos egyébként, a priussal 10ezer km után legalább fél literrel csökkent az átlagfogyasztásom. Nyilván azzal nem volt gond, hogy odaérek-e, de a pénztárcának nem mindegy, hogy 3,9 vagy 4,4 átlaggal nyomom le az éves 20ezret 🙂

Szocske:
"Egyébként abban igazuk van, hogy egyelőre szervezés kell egy hosszabb úthoz, de ez nem az autó, hanem a hiányos töltőhálózat hibája."

De az autó hibája. Mert ha el tudna menni 600-700 km-ert autópályán, klímával/fűtéssel (ahogy a normál autók), akkor senkit nem érdekel hogy 50 vagy 100 kilométerenként van egy töltőállomás.
A sűrű töltőállomás csak egy "workaround" (kerülő megoldás) annak elfedésére hogy a hatótáv milyen borzasztóan kicsi.

A villanyautózás manapság MÉG NEM arról szól, hogy MEGTÉRÜLŐ versenytársa lenne a klasszikus hajtásmodelleknek. Nem is értem, hogy ezen miért pörögtök.

Sokkal inkább KÖRNYEZETTUDATOSSÁGRÓL, mármint amennyire ez a technológia környezet-tudatossabb a többinél (értsd: máshol, másmilyen formában szennyez: akku + elektromos áram termelés). Nagyobb városokban biztosan hozzá fog járulni az élhetőbb környezetért.

mondjuk ezt az ingyentoltest ugy kene, hogy ket-harom oraig ingyen van, utana fizetni kelljen, elkerulendo hogy az okosok egesz napra ott hagyjak logni a mar kvazi feltoltott autot is.

Sziasztok

mindenki jön azzal, hogy elektromos autót venni mennyire jó, főleg mert nem környezetszennyező. Nem?! Tényleg nem?! Akkumlátort gyártani bárki szerint is környezetbarát? Jah, hogy nem lélegzed be, igen végülis a földből visszanyert nehézfémek által szépen megiszod vagy megeszed az évek alatt. Mennyivel jobb, nem?! a lovóháton, kerékpáron vagy gyalogos közlekedésnél nincs környezetbarátabb. Sajnos ez örök tény marad.

Hát a cikk egyetlen tanulsága, hogy arra lett használva amire nem való.
Robogó, igazi terepjáról nem való autópályára, lovaskocsi a városba, elektormos autó országjárásra.
Az ingyentöltés az a jó ha sikerül kategória, de arra támaszkodni kockázatos.
Kertesházhoz otthoni töltővel városba rohangálni tökéletes az elektromos autó.
Az évi 4 szegedi útra lehet kölcsönözni benzines/dízel autót esetleg felülni az IC re.

Én villanyautózok, de szerintem nagyon jó a cikk. Igaz én nem Leaf-et használok és nem Budapestről, de rendszeresen járok Szegedre. Általában pénteken megyek és szombaton jövök. Az autó klímával, fűtéssel is elmegy kb. 200 km-et, én meg kb. 145 km-re lakom Szegedtől. Amíg a nyilvános töltőn feltölt (kb. 3 óra) addig el szoktam menni vacsorázni. Hétköznap meg Bp.-re ingázok és szinte kizárolag otthon töltöm. A havi villanyszálát kb. 6000 forinttal dobja meg a töltés miközben kapok a cégtől kb. 15000-ret havonta utiköltségtérítést. Amíg dízel autóm volt havonta kb. 30000-et tankoltam el. Én úgy érzem nekem megérte a váltás de nyílván majd kiderül hosszú távon.

Azért a német környezetvédelmi miniszter esetéhez hozzátartozik, hogy valójában nem azért adta vissza a Teslát, mert szar, hanem mert fel akarták koncolni, amiért nem német autót vezet (főleg hogy nem is volt olcsó), vagyis győzött a politika. Ha majd egy fele akkora hatótávolságú Mercedest vezet, hirtelen mindenki boldog lesz, az útvonalán meg gombamód fognak nőni a Mercedes gyorstöltői.
Meg azért Németország nem kicsit, még ott is vannak olyan területek, ahol nincs töltő és ha elmegy vidékre 200km-re, akkor már lutri, hogy töltés nélkül biztosan haza is ér-e. Amerikában ebből a szempontból fényévekkel jobb a helyzet.

Pont a leírtak miatt gondolkodom plug-in hibridben a páromnak. Általában napi 20km-t megy városban + havonta/kéthavonta nagyobb út (max 500km/nap). A városi rohangáláshoz jobb a villany, szegény benzines be se melegszik igazán a sok indítás-leállítás miatt. A korszerű plug-in hibridek meg elmennek 50-60 km-t egy feltöltéssel. A hosszabb úton meg ott a benzinmotor.

szuper iras, en meg mindig nem tudom eldonteni ,hogy ez a jelenseg az autogyarak reszerol egy olyan projekt resze ahol minden fogyasztoi igenyt le akarnak fedni /benzines v8 tol a teljesen elektromos ig/vagy tenyleg komolyan gondoljak a kornyezetvedelmet es kiszorulnak a belso egesu motorok.
amit irsz azok alapjan inkabb az elobbi jelenseg van, es maradok a bkv ill dizelezes a varosok kozt verzional a kovetkezo evekig:-))))

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram