A Párt szokása szerint minden egyeztetés nélkül, izomból, másfél hónapos határidővel kinyírta a katát, rengeteg mikrovállalkozóval kitolva.
Rengeteg kérdés van, amire gyorsan kellene választ találni.
- Mi lesz akkor, ha a most kiszámlázott munkámat később fizetik ki, amikor már nem vagyok katás? (Alapesetben a kata pénzforgalmi szemléletű, vagyis nem az számít, mikor állítottad ki a számlát, hanem hogy mikor fizették ki. De mit kell tenni, ha megszűnők vagy átmegyek másik adózásba?)
- Az áfamentesség határa évi 12 millió, amit arányosítani kell, ha év közben indult a vállalkozás (hat hónapra 6 millió forint a határ). De mi lesz, ha megszűntetem a vállalkozást év közben, de már számláztam mondjuk 11 milliót és mi lesz, ha másképp folytatom?
Krisztina, aki mérlegképes könyvelő és úgy tűnik, ráadásul még ért is hozzá, volt olyan jó a közzel, hogy összefoglalta ezt.
Ezúton is köszönjük.
Kedves Miklós!
Régóta követem a blogodat, nagyon hasznosnak tartom a bejegyzéseidet és a kommenteket is mindig szívesen olvasom végig.
Néhány helyes válasz a felmerült kérdésekre:
1. Kata alanyiság megszűnése (más adónembe való átlépés, vállalkozás megszüntetés) esetén nem számít a pénzforgalmi szemlélet. Ez a régi (nevezzük réginek...) kata tv szerint is így volt. Ha tehát valaki aug 31-i kimaxolná a 12 milliót (az új 1,5 mill kerettel megteheti), akkor nem kell, hogy a pénz is megérkezzen eddig a számlájára, adónem váltás vagy megszűnés esetén aug 31-én katás bevétel. Nyilván a számlán a teljesítés dátumának és a keltezésnek katás időszakra kell esnie.
13. bevétel megszerzésének időpontja: a kisadózó vállalkozás vonatkozásában: ….
e) * az adóalanyiság megszűnésének napja, amennyiben az általa kiállított bizonylat ellenértékét az adóalanyiság utolsó napjáig nem szerezte meg;
FIGYELEM: a szünetelés nem számít az adóalanyiság megszűnésének, csak abban az esetben, ha szeptember 1-i hatállyal adónemet vált és úgy kezdi meg a szünetelését!!
2. Ha valaki a fenti lehetőséghez nyúl, vagyis kiszámlázza a 12 millióját aug 31-ig, akkor áfa tekintetében az alábbiakra kell figyelemmel lenni:
Egész évben működő volt?
Ha aug 31-én megszünteti a vállalkozását és addigegész évben működött, az alanyi mentes határ nem "arányosodik" mert megszűnéskor nem számít (csak induláskor).
Ha szept 1-től tovább folytatja ugyanazt a vállalkozást csak más adónem alatt, abban az esetben marad meg az alanyi adómentessége, ha idén már nem számláz. Ha számláz, az már a 12 mill átlépése miatt áfás lesz. Figyelem, az alanyi mentesség határa nem nőtt 18 millióra!!
Év közben kezdett?
Arányosítás az induló vállalkozásoknál VAN, pl. egy február 1-jén indult vállalkozásnak 12 mill osztva 365 szorozva 334 (január 31 napja esik ki) 10.980.822 Ft az AAM kerete.
Ez megszűnőknél a fent említettek miatt egész évre szól, akkor is, ha előbb szűnik meg, csak az induláskor "kieső" hónapokat vonjuk le. Ezt kell összevetni a katás kiszámlázható összeggel.
Tovább működőknél pedig szintén egyértelműen egész évre szóló keret.
Fontosnak tartom még, hogy a katás bevételbe nem, de az alanyi mentes keretbe az ingatlan bérbeadás bevétele beleszámít!!!
Őszintén, ügyfeleken kívül nem szoktam ilyen tanácsokat osztogatni, mert sok éves munkám és tapasztalatom van mögötte, de a jelenlegi rendkívüli helyzetet tekintsük kivételnek. Köszönöm, ha elolvasod.
Ui: tudom, hogy katásnak nem kell könyvelő, de elkeserítő látni, ahogy az elmúlt 2 napban mindenféle szakmaiságot nélkülöző FB csoportokban próbálják egymást kiképezni. Saját tapasztalat, hogy de, kell nekik. Most meg aztán pláne kelleni fog, a fent leírtak csak egy kis szelete annak, ami a katás léten kívül várja őket. Ezeken kívül számos téves infó kering a neten. Ahogy mondani szokás, ez egy szakma, nem egy szakkör. A kapacitásunk pedig kevés, nyilván nem fog minden katából kiszoruló tovább vállalkozni, de a töredéke is nehezen fog könyvelőt találni.
Kedves Kommentelők! Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
83 hozzászólás
Legrégebbi
LegújabbMost Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Puffogok
Vendég
2 éve
"valaki aug 31-i kimaxolná a 12 milliót, akkor nem kell, hogy a pénz is megérkezzen eddig a számlájára"
eddig számláztam 200 ezer/hót ügyfélnek, fizetett idénre 1,2 milliót - kiszámlázok júliusra, augusztusra 900-900 ezret és 3 millió/ügyfél alatt maradok, aztán majd kifizeti valamikor ezt az 1,8 milliót?
Például úgy, hogy elismeri a tartozást aztán megegyezünk havi 200 ezres törlesztésben?
És akkor ezt szépen minden ügyféllel eljátszhatom, így a 12 milliós keret helyett 18 millió forintig, minden ügyfélnek 3 milliót kiszámlázok, szeptember 1-el pedig megszüntetem a vállalkozást. (online dolgozok, 1 laptop kell csupán)
Amikor elfogyott az utolsó részlet is, akkor indítok egy új vállalkozási formát.
Papíron ez egy teljesen járható útnak tűnik. Hol a hiba?
bm0613
Vendég
2 éve
"tudom, hogy katásnak nem kell könyvelő, de elkeserítő látni, ahogy az elmúlt 2 napban mindenféle szakmaiságot nélkülöző FB csoportokban próbálják egymást kiképezni. Saját tapasztalat, hogy de, kell nekik."
Ja, 2013 óta elkölthettem volna 1,5-2 milliót könyvelőre, miközben annyi volt a könyvelnivaló, hogy mindent beírtam az excelbe, és évente 1x ki kellett másolnom a végösszeget... normál esetben egy katásnak tényleg nem kell, akármennyire igyekeznek egyesek elhitetni, hogy mennyire nélkülözhetetlen. Most van egy speciális helyzet, nyilván ha emiatt tanácsra lesz szükségem, azt szívesen megfizetem, de azért fizessek folyamatosan éveken át egy szolgáltatót, hogy amikor egyszer kell a szolgáltatása, akkor ne küldjön el a francba? Elképzelem, ahogy nekem fizetne egész évben egy egyetemista, hogy majd akkor egyszer, amikor a vizsga előtt nem ért valamit, készenlétben legyek...
Serrin
Vendég
2 éve
Időnként eszembe jut, hogy vállalkozni kéne és van néhány hasznos ötletem is. Aztán elolvasok egy ilyen cikket és rájövök, hogy jobb anélkül. Egyik napról a másikra átírnak mindent és ehhez alkalmazkodni, meg persze az üzletet is vinni kéne.
Belavoltam
Vendég
2 éve
Bookmark 🙂
cabala
Vendég
2 éve
Nagyon szépen köszönöm az infókat.
Tehát ha jól értem, akkor idénre még kiszámlázhatom összesen a max. 12 milliót, csak szeptember 1-től kezdődően nem szabad cégnek számlát kiállítanom és ha fizetem a havi 50e Ft-ot, akkor továbbra is KATÁS maradok. (Tehát elég dec. 31-el megszüntetnem.)
Egy kicsit megnyugodtam, év végéig csak felszabadul pár könyvelő 🙂
Alex
Vendég
2 éve
Ha a katás előre kiszámlázza év végéig a munkadíjakat, de szeptembertől nem lép másik adónembe, hanem a 8400-as eü.szolg.járulékot fizeti csak, akkor mellette elvégezheti az előre kifizetett munkákat jogszerűen?
Lala Doktor
Vendég
2 éve
A katához nem volt szükség feltétlenül könyvelőre, ezért is volt jó. Én viszonylag képben vagyok könyvelés tekintetében, de a "viszonylag" ide kevés, mindenkit óva intenék attól, hogy saját maga próbálkozzon eztán is könyvelni. A kata egy kivétel volt, "a többi néma csend..."
Crimson
Vendég
2 éve
Ez hasznos volt, köszönöm!
Mi a helyzet azzal a (régi) limittel, hogy egy ügyfél felé egy évben max. 3 millió Ft értékben számlázhatok? Ezt kell esetleg arányosítani?
Crimson
Vendég
2 éve
@cabala Szerintem ez csak akkor fog működni, ha augusztus 31-ig be is érkezik a kiszámlázott összeg. Mivel nem váltasz adónemet, azaz továbbra is katás maradsz, továbbra is a pénz beérkezése fog számítani.
Erről viszont eszembe jutott egy további lehetséges probléma: Mi van, ha én katás akarok maradni, mert vállalom, hogy szeptembertől csak magánszemélyeknek számlázok, viszont egy cégnek kiállított augusztusi határidejű számlám késve, csak szeptemberben érkezik meg?
Szabolcs
Vendég
2 éve
Crimson
2022-07-13 at 15:30
"Mi van, ha én katás akarok maradni, mert vállalom, hogy szeptembertől csak magánszemélyeknek számlázok, viszont egy cégnek kiállított augusztusi határidejű számlám késve, csak szeptemberben érkezik meg?"
Ez kérdés? Hibáztál, így jártál, bünti, fizess! 🙁
Amúgy azt tippelem, hogy jön még ebbe a gránitszilárdságú KATA szabályozásba ki finomítás (mert életszerűtlen és káros, (sőt, szerintem ellentétes a párt érdekével is), amit mondjuk meg lehetett volna előtte is tenni (pl. kismamáknak, nyugdíjjasnak.) És amikor a baromfivész már viszi a TSz és a háztáji kakasokat is, akkor lehet, hogy az állatorvos is megkapja a taxisengedélyt... Bár tippem szerint utóbbi esetben majd Marika néni nem kap számlát, a TSZ meg emelt számlát kap.
cabala
Vendég
2 éve
Crimson: Krisztina pont erről ír: nem kell beérkezzen, csak a számlán a teljesítés dátumának és a keltezésnek katás időszakra kell esnie. 1. pont
kékfrankos
Vendég
2 éve
Most mondták a kormányinfón, hogy energia-veszélyhelyzet kezdődik.
Gyorsan reagált a kabinet a katás tüntetésre.
Lilliga
Vendég
2 éve
Számomra a fideSS kormányzás kevés jó intézkedésének tűnik ez a kata szigorítás.
Igen, én becsülettel fizetek tébét, adót, áfát.
És rühellem gyerekek, hogy ti ezt eddig nem tettétek, ráadásul röhögtetek a képünkbe.
S[szerkesztve]
Keressetek könyvelőt.
Jobblennenemolvasniahireket
Vendég
2 éve
#Puffogok
18 millióig nem lehet számlázni szeptember 1 előtt, hiszen akkor lép életbe az új bővített keret.
Ami addig lehetőség az a 12 millió kimaxolása vagy ha átlépi az ember, akkor az eddigi szabályok szerint kell utána adózni.
Szomolya
Vendég
2 éve
Kedves Krisztina! Jó szándékod már a második hozzászólásnál elnyerte méltó jutalmát! 🙂 Legalább mi könyvelők tudjuk hol a helyünk! Nálam már megváltozott a mondás: 'Egyéni Vállalkozónak nem kell könyvelő!'
ggg
Vendég
2 éve
no, a rezsicsökinek is lassan annyi 😀
de nem arra kellet az extraprofit?
Crimson
Vendég
2 éve
@cabala Hát, szerintem meg pont, hogy nem erről. Egész pontosan ez szerepel a poszt szövegében:
"Kata alanyiság megszűnése (más adónembe való átlépés, vállalkozás megszüntetés) esetén nem számít a pénzforgalmi szemlélet."
Ebből nekem az következik, hogy ha nem szűnik meg a kata alanyiság (márpedig a te esetedben nem fog), akkor bizony marad a pénzforgalmi szemlélet.
NemMindenKatasRosszEmber
Vendég
2 éve
@lilliga jol van... kezded egy SS utalassal majd folytatod a jol alatamasztott Fidesz kampannyal hogy a KATA = adocsalo. Ha mar SS utalgatsz akkor megjegyeznem hogy pont igy iteltek meg anno a zsidokat....
Kata-s vagyok es 19% adot fizetek... mert nem csalok...de imadtam h nem kell minden honapban 1 egesz napot adminisztracioval toltenem vagy megfizetnem a konyvelot h azzal toltse.
Koszi szepen hogy ennyire emberi vagy! Remelem majd akkor is mosolyogni fogsz amikor az emelt aras szamlat kitoltom neked!
blue
Vendég
2 éve
még egy kérdés, ami értelmezésre vár,
szerintetek jól értem, hogy külföldi magánszemélynek mehet a kata? a törv szerint: " külföldi kifizető: külföldi illetőségű jogi személy, egyéb szervezet"
SH4RK473
Vendég
2 éve
@lilliga
Hát, a gázszerelőm is így adózott, és a könyvelőm is. Látom a szemükön, mocskos adócsalók mind.
De szerintem hasonló jókat fognak kívánni önnek az ügyeletet ellátó orvosok is.
Cartman
Vendég
2 éve
Megmondták, hogy a márkizaj megszüntetné a rezsicsökkentést illetve takarékosságra szólította fel az embereket, és lám, sikerrel jár a mocsok, még így is..!
Elkeseredtem,en itthagyom ezt az egeszet kis munkamnak vege...
Vendég
2 éve
Kedves Miklós!
Esetleg varhato arrol iras,hogy pl.egy katas BT. Megszuntetese Sajat (beltag 99%en kultag1% resz) hogyan mukodne mennyi ido,meg sose vettem ki "papiron" penzt a cegbol-csak elkoltottem- igy ures a kassza sztoribol,hogyan lehet kimaszni szept 1-ig jelenleg nem szamoltam de 17-18konyvelot hivtam nem vallalnak nincs ido nagy reszben nem vettek fel,nagyon nagy segitseg lenne tobb ezer vagy szazezer ilyen szerencsetlennek mint en....
mar vegso elkeseredesemben irom ezt ,nekem van lehetosegem elmenni 2honap mulva mar szervezem is verzo szivvel de itthagyom ezt a kinszenvedest ami itt megy....az Úr konyoruljon rajtunk mert kitudja mi jon meg....:"(((((
egy könyvelő
Vendég
2 éve
@szomolya
+1 🙂
Pedig tényleg a jó szándék vezérelt... Ez van.
Katattata
Vendég
2 éve
Katás BT-m van, már most 11M felett vagyok, akkor augusztus 31-ével érdemes végelszámolással megszüntetni? Mi ennek a menete?
Mikor kell 22KATA bevallást benyújtani ilyenkor a BT-re?
Mi lesz a BT után fizetendő HIPA-val?
Miután a BT-t egyszerűsített végelszámoltam, indíthatok EV-ként új vállalkozást?
Mivel beltag voltam, amíg a céget nem törölték, addig nem lehetek EV, hogy lehet megoldani, hogy szeptember 1. lehessen az új vállalkozásom kezdődátuma?
Dunántúli
Vendég
2 éve
Katattata: hasonló dilemmában voltam, végül az lett a konklúzióm, hogy nem szüntetem meg a Bt.-t, év végéig még tuti KIVA-s adózásban viszem tovább a céget. Egyszerűen annyi melóval járna egy Bt. végelszámolás/EV indítás, hogy most, amikor minden könyvelő/hivatal kurva leterhelt lesz, ezt inkább kihagyom. Egyelőre.
Syntax error
Vendég
2 éve
Kíváncsi vagyok, hányan fognak júliusra a szokásos 300 kwh helyett 1500at diktálni, majd utána 200akat, amíg csak tart a felesleg / nem jön egy leolvasás.
Adócsaló Katás
Vendég
2 éve
Biztos, hogy Augusztus végéig büntetőadó nélkül ki lehet számlázni a 8M feletti részt is? Időarányosan annyit lehetne, és a törvény szeptember elsejével lép hatályba...
Béla
Vendég
2 éve
Őszintén szólva engem régóta zavart, hogy a gázszerelőm, kőművesem vagy az összes többi szaki a nettó 12 milliójára fizetett 300-900 ezer adót, én meg alkalmazottként a bruttó (!) 12 millióm után fizettem több mint 4 millió közterhet.
Nem kárörvendek mert nyilván nekem ettől nem lesz jobb (jobban örültem volna ha az alkalmazottak is annyi adót fizetnek mint a katások), de sosem tartottam fairnek ezt az adózási lehetőséget.
(És nem, egy szóval se mondtam egyetlen katásra se hogy adócsaló (hiszen a törvény megengedte), de én miért fizetek 10-20x több adót ugyanannyi jövedelemre mint más állampolgár? )
Puffogok
Vendég
2 éve
@bela a katas az vallalkozo, te meg alkalmazott vagy.
Ha te beteg vagy elmesz tappenzre, ha a szaki beteg akkor abbol el amit addig megkeresett.
Ha neked a munkadhoz kell barmi eszkoz, akkor a munkaadodnak kotelessege biztositania azt neked. A szaki mindent sajat zsebbol fizet.
Ha irodai munkan az alkalmazott 2 orat dolgozik 8 orara szethuzva akkor is kifizetik, a vallalkozot pedig csak az eredmeny utan fizetik (jo esetben). Neked 1 ev a nyugdij szamitasnal is 1 evet jelent, a katasnak viszont nem. Ha teged kirugnak akkor kapsz kompenzaciot, ha nekem visszamondja az ugyfel akkor megerto szavakat se kapok.
Illetve keves volt az aki fixen megcsinalta a 12 milliot. Pontosabban nem tudjuk mert 0 hatastanulmany szuletett, fogalmunk sincs hany ember miatt kellett megszuntetni a katat.
Marosi László
Vendég
2 éve
Apám és anyám nyugdíjas mérnök.
Egész életükben dolgoznak, ketten fizetnek 700e hufot az államnak Katában és Ipa-ban.
Nem hiszem, hogy az ő esetük annyira hiányozna a költségvetésben, mert ha igen, akkor TÉNYLEG OLTÁRI NAGY GÁZ VAN, hogy még alapítsanak valami más céget arra, hogy a sok apró ügyélnek dolgozhassanak évi pár milliós nyugdíj kiegészítésként.
kissbéla
Vendég
2 éve
Én is kérdeznék: másodállásban kezdtem volna vállalkozni klímaszerelöként és villanyszerelőként. Úgy, hogy most a havi 25ezer helyett most százvalamennyi ezer (?) lesz a fizetendő, hagyjam a fenébe az egészet?
Van főállásom, tűrhető fizetéssel.
B.Szilvia
Vendég
2 éve
Én úgy tudom, eredetileg a Katás adózást a mikrovállalkozók segítésére találták ki. Aki már most ezt túllépte, a jelen 12 milliót, miért számít mikrovállalkozónak??
Én igazi mikrovállalkozó Katás vagyok, és örülök, ha havonta megvan a minimális bérem, a sok egyéb költség miatt. De néha, cégnek is dolgoztam, amit így már nem lehet, és fájna az a pénzkiesés.
Azt a magán dokit, menő kisiparost, aki havi 500 nettó fölött vitt haza, 50 ezer adózással katásként, valahogy most nem tudom megérteni, tolerálni, ha lázad!
Körtefa
Vendég
2 éve
@b-szilvia
"Aki már most ezt túllépte, a jelen 12 milliót, miért számít mikrovállalkozónak??"
Erről törvény szól (2004. évi XXXIV. törvény), hogy kik azok a mikrovállalkozások, definíció szinten:
"3. § (3) A KKV kategórián belül mikrovállalkozásnak minősül az a vállalkozás, amelynek
a) összes foglalkoztatotti létszáma 10 főnél kevesebb, és
b) éves nettó árbevétele vagy mérlegfőösszege legfeljebb 2 millió eurónak megfelelő forintösszeg."
Tehát a cégek igen jelentős része amúgy mikrovállalkozás, még pl. 700 milliós bevétellel is.
Béla
Vendég
2 éve
@puffogok köszi a választ, valóban vannak itt szempontok amire nem gondoltam, de a 10-20x különbséget azért továbbra is sokallom
(és kissé kormányzati hatásvadász volt ez "az irodai alkalmazottak csak 2 órát dolgoznak" duma, ezt az építőipari emberek szokták nyomatni)
Honeybunny
Vendég
2 éve
hjaj, vagyunk itt páran, akik fizettek több adót is, vagy még pont nem estek abba a sávba hogy már fizessenek, de hajlandóak lettek volna bármikor többet adózni a függetlenségük, szabadságuk megtartása érdekében, hosszan folytathatnám…De nem bánom, ha ebben nem értünk egyet, egy dolog viszont mindig érdekel a kárörvendő kommenteknél, hogy tényleg a káröröm felülírja azt, hogy egyáltalán felvillanjon, mennyire abszurd, hogy az országban, adóév közben, olyan változások mennek végbe iszonyatos tempóban, ami egy civilizáltabb országban kiverné a biztosítékot? Tényleg oké, hogy máshogy zárjuk az évet mint elkezdtük, meglévő szerződések, árazások húzódnak le a wcn ezzel év közben? Vagy az oké, hogy más rezsid lesz októberben mint most, mer’ ott te aztán nem csaltál? (Áram, gáz, benya, ételek: van 45 vagy 75 napod felkészülni!)
Most jól nevethetsz azokon a kárörvendő kommentelőkön, akik örültek, hogy a katát egy nap alatt kicsinálták, most meg egy nappal később jajveszékelnek, hogy ugyanolyan egy nap alatt háromszor akkora lesz a rezsijük.
Fruzsi
Vendég
2 éve
@bela Azért azt vedd figyelembe, hogy a kata-s 12 millió az bevétel ,nem pedig jövedelem mint a munkabér az alkalmazottnak.
A 12 millió bevételből szakmától függően 30-60 % költség is van.
Ármin
Vendég
2 éve
Az adócsaló, meg kevés adót fizet hozzászólásokra reakció: amikor alkalmazott voltam, pont a 4 órás minimálbérre jelentett be mindenki. Ha nem tetszett, mehettem. Az alkalmazottak úgy beszélnek, mintha ők fizetnék ki az adójukat és a járulékukat. De, valójában a munkaadójuk fizeti azt ki. Nem ők. Én magam után fizetek mindent. A költségek is az enyémek. Minden eszköz, anyag, ami a munkavégzéshez kell. Nincs szabadság, nincs betegállomány, ha nem spórolok az ilyen időszakokra, semmi sincs. Főként pénz nem. Ha a mostani munkámmal alkalmaznának /pontosan mérhető lenne a teljesítményem/, akkor 600e. forintot kéne termelnem ahhoz, hogy 250 ezer forintos fizetést kapjak. 1 termék 10e. forint, ebből jönnek le a költségim és az adók. Így alkalmaznának. Ami röhej.
Ármin
Vendég
2 éve
Még csak annyit tennék hozzá: nem jókedvemből lettem vállalkozó, hanem kényszerből. Mert méltatlan az a többnyire rabszolgatartás, ami itt folyik. Most, hogy kilöknek a munkaerőpiacra 58 évesen a katából, vajon mihez kezdhetek? Megyek a még méltatlanabb körülmények közé úgy, hogy még csak arra a röhejesen kevés munkanélküli járulékra se leszek jogosult. Semmire. Miközben a pazarlást és a szociális érzéketlenséget látom a kormány részéről évek óta. Vagy, maradok kényszerből vállalkozó, továbbra is magamról gondoskodom, ahogy eddig, az összes bizonytalansággal együtt. Csak sokkal rosszabb feltételekkel. Vagy viszem magamat, a tudásomat és a vállalkozásomat máshová.
ttimi
Vendég
2 éve
Lilliga
2022-07-13 at 16:12
Számomra a fideSS kormányzás kevés jó intézkedésének tűnik ez a kata szigorítás.
Igen, én becsülettel fizetek tébét, adót, áfát.
És rühellem gyerekek, hogy ti ezt eddig nem tettétek, ráadásul röhögtetek a képünkbe.
S[szerkesztve]
Keressetek könyvelőt.
Dögöljön meg a szomszéd tehene is. Gratulálok !
Körtefa
Vendég
2 éve
Azt jelezném, hogy a jelenleg kihirdetett törvény alapján a vállalkozók év közben nem választhatják az átalányadózást! Csak visszamenőleg 2022. január 1-jétől vagy 2023. január 1-tétől.
A teljesítési dátum csak újkatába lépésnél számít! Ha SZJA/Átalányra tér át akkor a teljesítési dátum lehet szeptemberi, így augusztusi keltezéssel lehet szabályosan folyamatos teljesítésű számlát kiállítani. A régi KATA tv. az alanyiság megszűnése esetén csak a kiállítás dátumát határozza meg mint beérkezettnek tekintett bevételt! Nincs szó teljesítési dátumról.
Zabalint
Vendég
2 éve
@armin
" Az alkalmazottak úgy beszélnek, mintha ők fizetnék ki az adójukat és a járulékukat. De, valójában a munkaadójuk fizeti azt ki. Nem ők."
Pedig valójában de. Ha nem éri meg a munkáltatónak a szuperbruttóért, plusz ugye belekalkulálva a szabikat, esetleges betegszabikat, foglalkoztatnia engem, mert nem termelnék legalább ekkora értéket, akkor nem alkalmazna. Szóval de, én fizetem.
Németh Marcell
Vendég
2 éve
A teljesítési dátum csak újkatába lépésnél számít! Ha SZJA/Átalányra tér át akkor a teljesítési dátum lehet szeptemberi, így augusztusi keltezéssel lehet szabályosan folyamatos teljesítésű számlát kiállítani. A régi KATA tv. az alanyiság megszűnése esetén csak a kiállítás dátumát határozza meg mint beérkezettnek tekintett bevételt! Nincs szó teljesítési dátumról.
Honeybunny
Vendég
2 éve
hjaj, vagyunk itt páran, akik fizettek több adót is, vagy még pont nem estek abba a sávba hogy már fizessenek, de hajlandóak lettek volna bármikor többet adózni a függetlenségük, szabadságuk megtartása érdekében, hosszan folytathatnám…De nem bánom, ha ebben nem értünk egyet, egy dolog viszont mindig érdekel a kárörvendő kommenteknél, hogy tényleg a káröröm felülírja azt, hogy egyáltalán felvillanjon, mennyire abszurd, hogy az országban, adóév közben, olyan változások mennek végbe iszonyatos tempóban, ami egy civilizáltabb országban kiverné a biztosítékot? Tényleg oké, hogy máshogy zárjuk az évet mint elkezdtük, meglévő szerződések, árazások húzódnak le a wcn ezzel év közben? Vagy az oké, hogy más rezsid lesz októberben mint most, mer' ott te aztán nem csaltál? (Áram, gáz, benya, ételek: van 45 vagy 75 napod felkészülni!)
Most jól nevethetsz azokon a kárörvendő kommentelőkön, akik örültek, hogy a katát egy nap alatt kicsinálták, most meg egy nappal később jajveszékelnek, hogy ugyanolyan egy nap alatt háromszor akkora lesz a rezsijük.
Ármin
Vendég
2 éve
Az adócsaló, meg kevés adót fizet hozzászólásokra reakció: amikor alkalmazott voltam, pont a 4 órás minimálbérre jelentett be mindenki. Ha nem tetszett, mehettem. Az alkalmazottak úgy beszélnek, mintha ők fizetnék ki az adójukat és a járulékukat. De, valójában a munkaadójuk fizeti azt ki. Nem ők. Én magam után fizetek mindent. A költségek is az enyémek. Minden eszköz, anyag, ami a munkavégzéshez kell. Nincs szabadság, nincs betegállomány, ha nem spórolok az ilyen időszakokra, semmi sincs. Főként pénz nem. Ha a mostani munkámmal alkalmaznának /pontosan mérhető lenne a teljesítményem/, akkor 600e. forintot kéne termelnem ahhoz, hogy 250 ezer forintos fizetést kapjak. 1 termék 10e. forint, ebből jönnek le a költségim és az adók. Így alkalmaznának. Ami röhej.
ttimi
Vendég
2 éve
Lilliga
2022-07-13 at 16:12
Számomra a fideSS kormányzás kevés jó intézkedésének tűnik ez a kata szigorítás.
Igen, én becsülettel fizetek tébét, adót, áfát.
És rühellem gyerekek, hogy ti ezt eddig nem tettétek, ráadásul röhögtetek a képünkbe.
S[szerkesztve]
Keressetek könyvelőt.
Dögöljön meg a szomszéd tehene is. Gratulálok !
Fruzsi
Vendég
2 éve
@bela Azért azt vedd figyelembe, hogy a kata-s 12 millió az bevétel ,nem pedig jövedelem mint a munkabér az alkalmazottnak.
A 12 millió bevételből szakmától függően 30-60 % költség is van.
Körtefa
Vendég
2 éve
Azt jelezném, hogy a jelenleg kihirdetett törvény alapján a vállalkozók év közben nem választhatják az átalányadózást! Csak visszamenőleg 2022. január 1-jétől vagy 2023. január 1-tétől.
@armin
" Az alkalmazottak úgy beszélnek, mintha ők fizetnék ki az adójukat és a járulékukat. De, valójában a munkaadójuk fizeti azt ki. Nem ők."
Pedig valójában de. Ha nem éri meg a munkáltatónak a szuperbruttóért, plusz ugye belekalkulálva a szabikat, esetleges betegszabikat, foglalkoztatnia engem, mert nem termelnék legalább ekkora értéket, akkor nem alkalmazna. Szóval de, én fizetem.
Ármin
Vendég
2 éve
Még csak annyit tennék hozzá: nem jókedvemből lettem vállalkozó, hanem kényszerből. Mert méltatlan az a többnyire rabszolgatartás, ami itt folyik. Most, hogy kilöknek a munkaerőpiacra 58 évesen a katából, vajon mihez kezdhetek? Megyek a még méltatlanabb körülmények közé úgy, hogy még csak arra a röhejesen kevés munkanélküli járulékra se leszek jogosult. Semmire. Miközben a pazarlást és a szociális érzéketlenséget látom a kormány részéről évek óta. Vagy, maradok kényszerből vállalkozó, továbbra is magamról gondoskodom, ahogy eddig, az összes bizonytalansággal együtt. Csak sokkal rosszabb feltételekkel. Vagy viszem magamat, a tudásomat és a vállalkozásomat máshová.
Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk.OkNo
"valaki aug 31-i kimaxolná a 12 milliót, akkor nem kell, hogy a pénz is megérkezzen eddig a számlájára"
eddig számláztam 200 ezer/hót ügyfélnek, fizetett idénre 1,2 milliót - kiszámlázok júliusra, augusztusra 900-900 ezret és 3 millió/ügyfél alatt maradok, aztán majd kifizeti valamikor ezt az 1,8 milliót?
Például úgy, hogy elismeri a tartozást aztán megegyezünk havi 200 ezres törlesztésben?
És akkor ezt szépen minden ügyféllel eljátszhatom, így a 12 milliós keret helyett 18 millió forintig, minden ügyfélnek 3 milliót kiszámlázok, szeptember 1-el pedig megszüntetem a vállalkozást. (online dolgozok, 1 laptop kell csupán)
Amikor elfogyott az utolsó részlet is, akkor indítok egy új vállalkozási formát.
Papíron ez egy teljesen járható útnak tűnik. Hol a hiba?
"tudom, hogy katásnak nem kell könyvelő, de elkeserítő látni, ahogy az elmúlt 2 napban mindenféle szakmaiságot nélkülöző FB csoportokban próbálják egymást kiképezni. Saját tapasztalat, hogy de, kell nekik."
Ja, 2013 óta elkölthettem volna 1,5-2 milliót könyvelőre, miközben annyi volt a könyvelnivaló, hogy mindent beírtam az excelbe, és évente 1x ki kellett másolnom a végösszeget... normál esetben egy katásnak tényleg nem kell, akármennyire igyekeznek egyesek elhitetni, hogy mennyire nélkülözhetetlen. Most van egy speciális helyzet, nyilván ha emiatt tanácsra lesz szükségem, azt szívesen megfizetem, de azért fizessek folyamatosan éveken át egy szolgáltatót, hogy amikor egyszer kell a szolgáltatása, akkor ne küldjön el a francba? Elképzelem, ahogy nekem fizetne egész évben egy egyetemista, hogy majd akkor egyszer, amikor a vizsga előtt nem ért valamit, készenlétben legyek...
Időnként eszembe jut, hogy vállalkozni kéne és van néhány hasznos ötletem is. Aztán elolvasok egy ilyen cikket és rájövök, hogy jobb anélkül. Egyik napról a másikra átírnak mindent és ehhez alkalmazkodni, meg persze az üzletet is vinni kéne.
Bookmark 🙂
Nagyon szépen köszönöm az infókat.
Tehát ha jól értem, akkor idénre még kiszámlázhatom összesen a max. 12 milliót, csak szeptember 1-től kezdődően nem szabad cégnek számlát kiállítanom és ha fizetem a havi 50e Ft-ot, akkor továbbra is KATÁS maradok. (Tehát elég dec. 31-el megszüntetnem.)
Egy kicsit megnyugodtam, év végéig csak felszabadul pár könyvelő 🙂
Ha a katás előre kiszámlázza év végéig a munkadíjakat, de szeptembertől nem lép másik adónembe, hanem a 8400-as eü.szolg.járulékot fizeti csak, akkor mellette elvégezheti az előre kifizetett munkákat jogszerűen?
A katához nem volt szükség feltétlenül könyvelőre, ezért is volt jó. Én viszonylag képben vagyok könyvelés tekintetében, de a "viszonylag" ide kevés, mindenkit óva intenék attól, hogy saját maga próbálkozzon eztán is könyvelni. A kata egy kivétel volt, "a többi néma csend..."
Ez hasznos volt, köszönöm!
Mi a helyzet azzal a (régi) limittel, hogy egy ügyfél felé egy évben max. 3 millió Ft értékben számlázhatok? Ezt kell esetleg arányosítani?
@cabala Szerintem ez csak akkor fog működni, ha augusztus 31-ig be is érkezik a kiszámlázott összeg. Mivel nem váltasz adónemet, azaz továbbra is katás maradsz, továbbra is a pénz beérkezése fog számítani.
Erről viszont eszembe jutott egy további lehetséges probléma: Mi van, ha én katás akarok maradni, mert vállalom, hogy szeptembertől csak magánszemélyeknek számlázok, viszont egy cégnek kiállított augusztusi határidejű számlám késve, csak szeptemberben érkezik meg?
Crimson
2022-07-13 at 15:30
"Mi van, ha én katás akarok maradni, mert vállalom, hogy szeptembertől csak magánszemélyeknek számlázok, viszont egy cégnek kiállított augusztusi határidejű számlám késve, csak szeptemberben érkezik meg?"
Ez kérdés? Hibáztál, így jártál, bünti, fizess! 🙁
Amúgy azt tippelem, hogy jön még ebbe a gránitszilárdságú KATA szabályozásba ki finomítás (mert életszerűtlen és káros, (sőt, szerintem ellentétes a párt érdekével is), amit mondjuk meg lehetett volna előtte is tenni (pl. kismamáknak, nyugdíjjasnak.) És amikor a baromfivész már viszi a TSz és a háztáji kakasokat is, akkor lehet, hogy az állatorvos is megkapja a taxisengedélyt... Bár tippem szerint utóbbi esetben majd Marika néni nem kap számlát, a TSZ meg emelt számlát kap.
Crimson: Krisztina pont erről ír: nem kell beérkezzen, csak a számlán a teljesítés dátumának és a keltezésnek katás időszakra kell esnie. 1. pont
Most mondták a kormányinfón, hogy energia-veszélyhelyzet kezdődik.
Gyorsan reagált a kabinet a katás tüntetésre.
Számomra a fideSS kormányzás kevés jó intézkedésének tűnik ez a kata szigorítás.
Igen, én becsülettel fizetek tébét, adót, áfát.
És rühellem gyerekek, hogy ti ezt eddig nem tettétek, ráadásul röhögtetek a képünkbe.
S[szerkesztve]
Keressetek könyvelőt.
#Puffogok
18 millióig nem lehet számlázni szeptember 1 előtt, hiszen akkor lép életbe az új bővített keret.
Ami addig lehetőség az a 12 millió kimaxolása vagy ha átlépi az ember, akkor az eddigi szabályok szerint kell utána adózni.
Kedves Krisztina! Jó szándékod már a második hozzászólásnál elnyerte méltó jutalmát! 🙂 Legalább mi könyvelők tudjuk hol a helyünk! Nálam már megváltozott a mondás: 'Egyéni Vállalkozónak nem kell könyvelő!'
no, a rezsicsökinek is lassan annyi 😀
de nem arra kellet az extraprofit?
@cabala Hát, szerintem meg pont, hogy nem erről. Egész pontosan ez szerepel a poszt szövegében:
"Kata alanyiság megszűnése (más adónembe való átlépés, vállalkozás megszüntetés) esetén nem számít a pénzforgalmi szemlélet."
Ebből nekem az következik, hogy ha nem szűnik meg a kata alanyiság (márpedig a te esetedben nem fog), akkor bizony marad a pénzforgalmi szemlélet.
@lilliga jol van... kezded egy SS utalassal majd folytatod a jol alatamasztott Fidesz kampannyal hogy a KATA = adocsalo. Ha mar SS utalgatsz akkor megjegyeznem hogy pont igy iteltek meg anno a zsidokat....
Kata-s vagyok es 19% adot fizetek... mert nem csalok...de imadtam h nem kell minden honapban 1 egesz napot adminisztracioval toltenem vagy megfizetnem a konyvelot h azzal toltse.
Koszi szepen hogy ennyire emberi vagy! Remelem majd akkor is mosolyogni fogsz amikor az emelt aras szamlat kitoltom neked!
még egy kérdés, ami értelmezésre vár,
szerintetek jól értem, hogy külföldi magánszemélynek mehet a kata? a törv szerint: " külföldi kifizető: külföldi illetőségű jogi személy, egyéb szervezet"
@lilliga
Hát, a gázszerelőm is így adózott, és a könyvelőm is. Látom a szemükön, mocskos adócsalók mind.
De szerintem hasonló jókat fognak kívánni önnek az ügyeletet ellátó orvosok is.
Megmondták, hogy a márkizaj megszüntetné a rezsicsökkentést illetve takarékosságra szólította fel az embereket, és lám, sikerrel jár a mocsok, még így is..!
Kedves Miklós!
Esetleg varhato arrol iras,hogy pl.egy katas BT. Megszuntetese Sajat (beltag 99%en kultag1% resz) hogyan mukodne mennyi ido,meg sose vettem ki "papiron" penzt a cegbol-csak elkoltottem- igy ures a kassza sztoribol,hogyan lehet kimaszni szept 1-ig jelenleg nem szamoltam de 17-18konyvelot hivtam nem vallalnak nincs ido nagy reszben nem vettek fel,nagyon nagy segitseg lenne tobb ezer vagy szazezer ilyen szerencsetlennek mint en....
mar vegso elkeseredesemben irom ezt ,nekem van lehetosegem elmenni 2honap mulva mar szervezem is verzo szivvel de itthagyom ezt a kinszenvedest ami itt megy....az Úr konyoruljon rajtunk mert kitudja mi jon meg....:"(((((
@szomolya
+1 🙂
Pedig tényleg a jó szándék vezérelt... Ez van.
Katás BT-m van, már most 11M felett vagyok, akkor augusztus 31-ével érdemes végelszámolással megszüntetni? Mi ennek a menete?
Mikor kell 22KATA bevallást benyújtani ilyenkor a BT-re?
Mi lesz a BT után fizetendő HIPA-val?
Miután a BT-t egyszerűsített végelszámoltam, indíthatok EV-ként új vállalkozást?
Mivel beltag voltam, amíg a céget nem törölték, addig nem lehetek EV, hogy lehet megoldani, hogy szeptember 1. lehessen az új vállalkozásom kezdődátuma?
Katattata: hasonló dilemmában voltam, végül az lett a konklúzióm, hogy nem szüntetem meg a Bt.-t, év végéig még tuti KIVA-s adózásban viszem tovább a céget. Egyszerűen annyi melóval járna egy Bt. végelszámolás/EV indítás, hogy most, amikor minden könyvelő/hivatal kurva leterhelt lesz, ezt inkább kihagyom. Egyelőre.
Kíváncsi vagyok, hányan fognak júliusra a szokásos 300 kwh helyett 1500at diktálni, majd utána 200akat, amíg csak tart a felesleg / nem jön egy leolvasás.
Biztos, hogy Augusztus végéig büntetőadó nélkül ki lehet számlázni a 8M feletti részt is? Időarányosan annyit lehetne, és a törvény szeptember elsejével lép hatályba...
Őszintén szólva engem régóta zavart, hogy a gázszerelőm, kőművesem vagy az összes többi szaki a nettó 12 milliójára fizetett 300-900 ezer adót, én meg alkalmazottként a bruttó (!) 12 millióm után fizettem több mint 4 millió közterhet.
Nem kárörvendek mert nyilván nekem ettől nem lesz jobb (jobban örültem volna ha az alkalmazottak is annyi adót fizetnek mint a katások), de sosem tartottam fairnek ezt az adózási lehetőséget.
(És nem, egy szóval se mondtam egyetlen katásra se hogy adócsaló (hiszen a törvény megengedte), de én miért fizetek 10-20x több adót ugyanannyi jövedelemre mint más állampolgár? )
@bela a katas az vallalkozo, te meg alkalmazott vagy.
Ha te beteg vagy elmesz tappenzre, ha a szaki beteg akkor abbol el amit addig megkeresett.
Ha neked a munkadhoz kell barmi eszkoz, akkor a munkaadodnak kotelessege biztositania azt neked. A szaki mindent sajat zsebbol fizet.
Ha irodai munkan az alkalmazott 2 orat dolgozik 8 orara szethuzva akkor is kifizetik, a vallalkozot pedig csak az eredmeny utan fizetik (jo esetben). Neked 1 ev a nyugdij szamitasnal is 1 evet jelent, a katasnak viszont nem. Ha teged kirugnak akkor kapsz kompenzaciot, ha nekem visszamondja az ugyfel akkor megerto szavakat se kapok.
Illetve keves volt az aki fixen megcsinalta a 12 milliot. Pontosabban nem tudjuk mert 0 hatastanulmany szuletett, fogalmunk sincs hany ember miatt kellett megszuntetni a katat.
Apám és anyám nyugdíjas mérnök.
Egész életükben dolgoznak, ketten fizetnek 700e hufot az államnak Katában és Ipa-ban.
Nem hiszem, hogy az ő esetük annyira hiányozna a költségvetésben, mert ha igen, akkor TÉNYLEG OLTÁRI NAGY GÁZ VAN, hogy még alapítsanak valami más céget arra, hogy a sok apró ügyélnek dolgozhassanak évi pár milliós nyugdíj kiegészítésként.
Én is kérdeznék: másodállásban kezdtem volna vállalkozni klímaszerelöként és villanyszerelőként. Úgy, hogy most a havi 25ezer helyett most százvalamennyi ezer (?) lesz a fizetendő, hagyjam a fenébe az egészet?
Van főállásom, tűrhető fizetéssel.
Én úgy tudom, eredetileg a Katás adózást a mikrovállalkozók segítésére találták ki. Aki már most ezt túllépte, a jelen 12 milliót, miért számít mikrovállalkozónak??
Én igazi mikrovállalkozó Katás vagyok, és örülök, ha havonta megvan a minimális bérem, a sok egyéb költség miatt. De néha, cégnek is dolgoztam, amit így már nem lehet, és fájna az a pénzkiesés.
Azt a magán dokit, menő kisiparost, aki havi 500 nettó fölött vitt haza, 50 ezer adózással katásként, valahogy most nem tudom megérteni, tolerálni, ha lázad!
@b-szilvia
"Aki már most ezt túllépte, a jelen 12 milliót, miért számít mikrovállalkozónak??"
Erről törvény szól (2004. évi XXXIV. törvény), hogy kik azok a mikrovállalkozások, definíció szinten:
"3. § (3) A KKV kategórián belül mikrovállalkozásnak minősül az a vállalkozás, amelynek
a) összes foglalkoztatotti létszáma 10 főnél kevesebb, és
b) éves nettó árbevétele vagy mérlegfőösszege legfeljebb 2 millió eurónak megfelelő forintösszeg."
Tehát a cégek igen jelentős része amúgy mikrovállalkozás, még pl. 700 milliós bevétellel is.
@puffogok köszi a választ, valóban vannak itt szempontok amire nem gondoltam, de a 10-20x különbséget azért továbbra is sokallom
(és kissé kormányzati hatásvadász volt ez "az irodai alkalmazottak csak 2 órát dolgoznak" duma, ezt az építőipari emberek szokták nyomatni)
hjaj, vagyunk itt páran, akik fizettek több adót is, vagy még pont nem estek abba a sávba hogy már fizessenek, de hajlandóak lettek volna bármikor többet adózni a függetlenségük, szabadságuk megtartása érdekében, hosszan folytathatnám…De nem bánom, ha ebben nem értünk egyet, egy dolog viszont mindig érdekel a kárörvendő kommenteknél, hogy tényleg a káröröm felülírja azt, hogy egyáltalán felvillanjon, mennyire abszurd, hogy az országban, adóév közben, olyan változások mennek végbe iszonyatos tempóban, ami egy civilizáltabb országban kiverné a biztosítékot? Tényleg oké, hogy máshogy zárjuk az évet mint elkezdtük, meglévő szerződések, árazások húzódnak le a wcn ezzel év közben? Vagy az oké, hogy más rezsid lesz októberben mint most, mer’ ott te aztán nem csaltál? (Áram, gáz, benya, ételek: van 45 vagy 75 napod felkészülni!)
Most jól nevethetsz azokon a kárörvendő kommentelőkön, akik örültek, hogy a katát egy nap alatt kicsinálták, most meg egy nappal később jajveszékelnek, hogy ugyanolyan egy nap alatt háromszor akkora lesz a rezsijük.
@bela Azért azt vedd figyelembe, hogy a kata-s 12 millió az bevétel ,nem pedig jövedelem mint a munkabér az alkalmazottnak.
A 12 millió bevételből szakmától függően 30-60 % költség is van.
Az adócsaló, meg kevés adót fizet hozzászólásokra reakció: amikor alkalmazott voltam, pont a 4 órás minimálbérre jelentett be mindenki. Ha nem tetszett, mehettem. Az alkalmazottak úgy beszélnek, mintha ők fizetnék ki az adójukat és a járulékukat. De, valójában a munkaadójuk fizeti azt ki. Nem ők. Én magam után fizetek mindent. A költségek is az enyémek. Minden eszköz, anyag, ami a munkavégzéshez kell. Nincs szabadság, nincs betegállomány, ha nem spórolok az ilyen időszakokra, semmi sincs. Főként pénz nem. Ha a mostani munkámmal alkalmaznának /pontosan mérhető lenne a teljesítményem/, akkor 600e. forintot kéne termelnem ahhoz, hogy 250 ezer forintos fizetést kapjak. 1 termék 10e. forint, ebből jönnek le a költségim és az adók. Így alkalmaznának. Ami röhej.
Még csak annyit tennék hozzá: nem jókedvemből lettem vállalkozó, hanem kényszerből. Mert méltatlan az a többnyire rabszolgatartás, ami itt folyik. Most, hogy kilöknek a munkaerőpiacra 58 évesen a katából, vajon mihez kezdhetek? Megyek a még méltatlanabb körülmények közé úgy, hogy még csak arra a röhejesen kevés munkanélküli járulékra se leszek jogosult. Semmire. Miközben a pazarlást és a szociális érzéketlenséget látom a kormány részéről évek óta. Vagy, maradok kényszerből vállalkozó, továbbra is magamról gondoskodom, ahogy eddig, az összes bizonytalansággal együtt. Csak sokkal rosszabb feltételekkel. Vagy viszem magamat, a tudásomat és a vállalkozásomat máshová.
Lilliga
2022-07-13 at 16:12
Számomra a fideSS kormányzás kevés jó intézkedésének tűnik ez a kata szigorítás.
Igen, én becsülettel fizetek tébét, adót, áfát.
És rühellem gyerekek, hogy ti ezt eddig nem tettétek, ráadásul röhögtetek a képünkbe.
S[szerkesztve]
Keressetek könyvelőt.
Dögöljön meg a szomszéd tehene is. Gratulálok !
Azt jelezném, hogy a jelenleg kihirdetett törvény alapján a vállalkozók év közben nem választhatják az átalányadózást! Csak visszamenőleg 2022. január 1-jétől vagy 2023. január 1-tétől.
Forrás:
facebook.com/mkoe.hirek/posts/pfbid027TnpA611SG173FTbadnNKk3xTDSKXvS3iwYXtynihdRxXzmGkF6BpyNsLuorYRfKl
A teljesítési dátum csak újkatába lépésnél számít! Ha SZJA/Átalányra tér át akkor a teljesítési dátum lehet szeptemberi, így augusztusi keltezéssel lehet szabályosan folyamatos teljesítésű számlát kiállítani. A régi KATA tv. az alanyiság megszűnése esetén csak a kiállítás dátumát határozza meg mint beérkezettnek tekintett bevételt! Nincs szó teljesítési dátumról.
@armin
" Az alkalmazottak úgy beszélnek, mintha ők fizetnék ki az adójukat és a járulékukat. De, valójában a munkaadójuk fizeti azt ki. Nem ők."
Pedig valójában de. Ha nem éri meg a munkáltatónak a szuperbruttóért, plusz ugye belekalkulálva a szabikat, esetleges betegszabikat, foglalkoztatnia engem, mert nem termelnék legalább ekkora értéket, akkor nem alkalmazna. Szóval de, én fizetem.
A teljesítési dátum csak újkatába lépésnél számít! Ha SZJA/Átalányra tér át akkor a teljesítési dátum lehet szeptemberi, így augusztusi keltezéssel lehet szabályosan folyamatos teljesítésű számlát kiállítani. A régi KATA tv. az alanyiság megszűnése esetén csak a kiállítás dátumát határozza meg mint beérkezettnek tekintett bevételt! Nincs szó teljesítési dátumról.
hjaj, vagyunk itt páran, akik fizettek több adót is, vagy még pont nem estek abba a sávba hogy már fizessenek, de hajlandóak lettek volna bármikor többet adózni a függetlenségük, szabadságuk megtartása érdekében, hosszan folytathatnám…De nem bánom, ha ebben nem értünk egyet, egy dolog viszont mindig érdekel a kárörvendő kommenteknél, hogy tényleg a káröröm felülírja azt, hogy egyáltalán felvillanjon, mennyire abszurd, hogy az országban, adóév közben, olyan változások mennek végbe iszonyatos tempóban, ami egy civilizáltabb országban kiverné a biztosítékot? Tényleg oké, hogy máshogy zárjuk az évet mint elkezdtük, meglévő szerződések, árazások húzódnak le a wcn ezzel év közben? Vagy az oké, hogy más rezsid lesz októberben mint most, mer' ott te aztán nem csaltál? (Áram, gáz, benya, ételek: van 45 vagy 75 napod felkészülni!)
Most jól nevethetsz azokon a kárörvendő kommentelőkön, akik örültek, hogy a katát egy nap alatt kicsinálták, most meg egy nappal később jajveszékelnek, hogy ugyanolyan egy nap alatt háromszor akkora lesz a rezsijük.
Az adócsaló, meg kevés adót fizet hozzászólásokra reakció: amikor alkalmazott voltam, pont a 4 órás minimálbérre jelentett be mindenki. Ha nem tetszett, mehettem. Az alkalmazottak úgy beszélnek, mintha ők fizetnék ki az adójukat és a járulékukat. De, valójában a munkaadójuk fizeti azt ki. Nem ők. Én magam után fizetek mindent. A költségek is az enyémek. Minden eszköz, anyag, ami a munkavégzéshez kell. Nincs szabadság, nincs betegállomány, ha nem spórolok az ilyen időszakokra, semmi sincs. Főként pénz nem. Ha a mostani munkámmal alkalmaznának /pontosan mérhető lenne a teljesítményem/, akkor 600e. forintot kéne termelnem ahhoz, hogy 250 ezer forintos fizetést kapjak. 1 termék 10e. forint, ebből jönnek le a költségim és az adók. Így alkalmaznának. Ami röhej.
Lilliga
2022-07-13 at 16:12
Számomra a fideSS kormányzás kevés jó intézkedésének tűnik ez a kata szigorítás.
Igen, én becsülettel fizetek tébét, adót, áfát.
És rühellem gyerekek, hogy ti ezt eddig nem tettétek, ráadásul röhögtetek a képünkbe.
S[szerkesztve]
Keressetek könyvelőt.
Dögöljön meg a szomszéd tehene is. Gratulálok !
@bela Azért azt vedd figyelembe, hogy a kata-s 12 millió az bevétel ,nem pedig jövedelem mint a munkabér az alkalmazottnak.
A 12 millió bevételből szakmától függően 30-60 % költség is van.
Azt jelezném, hogy a jelenleg kihirdetett törvény alapján a vállalkozók év közben nem választhatják az átalányadózást! Csak visszamenőleg 2022. január 1-jétől vagy 2023. január 1-tétől.
Forrás:
facebook.com/mkoe.hirek/posts/pfbid027TnpA611SG173FTbadnNKk3xTDSKXvS3iwYXtynihdRxXzmGkF6BpyNsLuorYRfKl
@armin
" Az alkalmazottak úgy beszélnek, mintha ők fizetnék ki az adójukat és a járulékukat. De, valójában a munkaadójuk fizeti azt ki. Nem ők."
Pedig valójában de. Ha nem éri meg a munkáltatónak a szuperbruttóért, plusz ugye belekalkulálva a szabikat, esetleges betegszabikat, foglalkoztatnia engem, mert nem termelnék legalább ekkora értéket, akkor nem alkalmazna. Szóval de, én fizetem.
Még csak annyit tennék hozzá: nem jókedvemből lettem vállalkozó, hanem kényszerből. Mert méltatlan az a többnyire rabszolgatartás, ami itt folyik. Most, hogy kilöknek a munkaerőpiacra 58 évesen a katából, vajon mihez kezdhetek? Megyek a még méltatlanabb körülmények közé úgy, hogy még csak arra a röhejesen kevés munkanélküli járulékra se leszek jogosult. Semmire. Miközben a pazarlást és a szociális érzéketlenséget látom a kormány részéről évek óta. Vagy, maradok kényszerből vállalkozó, továbbra is magamról gondoskodom, ahogy eddig, az összes bizonytalansággal együtt. Csak sokkal rosszabb feltételekkel. Vagy viszem magamat, a tudásomat és a vállalkozásomat máshová.