Akárhányszor autópályán kell vezetnem, mindig rácsodálkozok, mennyi buta ember vezet Magyarországon.
140-150-nel mennek a másik mögött 4-5 méterre, néha 7-8 autó is. Ha valaki elé kerül 130-cal, még rá is tapad, hogy mutassa, mennyire siet.
Mindig elgondolkodok, az ilyen ostobák vajon mit csináltak általános iskolában fizika órákon? Hogy nem figyeltek, az biztos.
Két apróság: vajon mire elég 5 méter követési távolság 130, 150 vagy 180 kilométer per órás sebességnél, illetve vajon mennyi időt nyer az ilyen félkegyelmű egy Budapest-Győr, vagy Budapest-Szeged távon?
Ha valaki 180-nal megy az autópályán, az azt jelenti a gyengébbek kedvéért, hogy 180 kilométert tesz meg óránként, vagyis 3 kilométert percenként, tehát 50 métert másodpercenként. (Ugyanez 130 km/órás sebességnél is 36,1 méter.)
Ha maga Szupermen vezeti az autót, aki soha nem lankadó figyelemmel mereven az utat figyeli és a szuper képességei miatt 0,5 másodperc alatt reagál egy eseményre, még akkor is közben 25 métert tesz meg.
Ha Szupermen előtt fékez egy autó, annak a féklámpája 0,3 másodperc alatt izzik fel. (Ha szerencséje van Szupermennek, akkor ledes a féklámpa és elég 0,1 másodperc. De erre 5-6% esélye van maximum.)
Máris odavan a fél másodperc hatvan százaléka.
Innentől jön hősünk, akinek reagálni kell a történésre. Szupermenünk reakcióidője összetevődik az észlelési időből, a beazonosítási időből, a döntési időből és az láb-áthelyezési időből. Innentől kezd el fékezni. (De még itt is számolni kell azzal, hogy időbe telik a fékpedál lenyomása után, mire a hatásos fékezőerő elkezd megnyilvánulni.)
Tehát még Szupermennek is 25 méterre van szüksége ilyen sebességnél, hogy elkezdjen fékezni. Nem megállni fog 25 méter alatt, nem lelassulni, csak megkezdi a fékezést, még továbbra is 180-nal megy 25 méter múlva is. Innentől kell számolni a fékutat, ami ugye drasztikusan nő a sebesség növekedésével.
Egy átlagembernek a fékezés megkezdéséhez ilyen sebességnél 40-60 méter kellene. (Csak úgy zárójelben: még 130 km/óra sebesség mellett is 30-40 méterre van szükség.) Szeretném még egyszer hangsúlyozni: ennyi idő a fékezés megkezdéséhez kell, nem a lelassuláshoz.
Most mélázz el azon, mit tudnál csinálni ilyen sebességnél, ha az előtted menő kamion pótkereke leesik eléd, vagy egy őz befut a pályára, mert lyukat talált a kerítésen.
Szerinted mi marad az autódból és belőled, ha 190 km/órás sebességgel belerongyolsz bármibe?
Megmutatom neked, mert ha el tudnád képzelni, biztos nem mennél soha ennyivel.
Még eltemetni is csak a fényképedet fogják maximum.
S mi történik, ha csak százzal ütközöl és nem fallal, hanem egy gyűrődő anyaggal, amilyen egy előtted haladó autó?
Itt sincs sok esélyed, akármilyen autód is van.
(A gond az, hogy a törésteszteket 64 km/órás sebességnél végzik el és ott nem is rohan még 3-4 autó bele a roncsba, mint gyakran az autópályán. Ezért aztán sokan úgy gondolják, hogy baj nem lehet, az ő autója ötcsillagos, tehát az autópályán is biztonságban van. Nézd meg a fenti videót, hogy szerepel egy ötcsillagos autó egy kicsit nagyobb sebességnél. Spoiler-veszély: egycsillagossá válik már 100 km/óránál is.)
Akkor ezek után számoljunk egy kicsit.
Mennyit is nyersz az egész ostobaságon? Magyar viszonylatban egy Budapest-Győr vagy egy Budapest-Szeged táv már soknak számít. Az egyik esetben durván 110 kilométert mész autópályán, miután elhagytad a Budapest melletti sebességkorlátozást, Szeged felé úgy 150 kilométert mész ugyanilyen feltételek mellett.
Ha te nyomod, mint az eszetlen 180 kilométer/órával, akkor rá kell hamar jönnöd, hogy az állandó fékezgetések és a sávodban 130-cal tötymörgők miatt maximum 150 kilométer per óra lesz az átlagsebességed, de ez is erős felfelé kerekítés, csak akkor igaz, ha nincs számottevő forgalom.
Ha betartod a 130-as korlátozást, ugyanilyen feltételek mellett mondjuk 120 km/óra lesz az átlagsebességed.
Ha szabályosan közlekedsz és a forgalom is engedi, Győr felé 55 perc alatt teszed meg az autópálya-szakaszt, ha őrült módon vezetsz inkább, akkor 44 perc lesz a menetidő. Vagyis nem több, mint 11 perc a különbség. Ha nagy a forgalom, még ennyit sem nyersz.
Ugyanígy Budapest-Szeged távon combos negyed óra lesz a maximális nyereséged. (Le sem merem írni: ha nagypapa módra váltasz és beállsz az első kamion mögé és végig 90-nel mész, akkor is megteszed a távot egy óra negyven perc alatt, vagyis alig negyven perccel kell több, mint a 180-as tempónál. S kipihenten érkezel és nem szétesve, mint egy feszült 180-as vezetés után.)
Engedd meg, hogy megkérdezzem: megéri?
Megéri ennyi időért potenciális gyilkosnak és öngyilkosnak lenned minden egyes alkalommal? Megéri, hogy jobb esetben életed végéig pelenkázzanak és mossák a nyálat a szád széléről, vagy azzal a tudattal élj, hogy másik néhány embert megöltél, vagy miattad örökre megnyomorodtak?
Azért a 10 percért furakodsz, villogsz és mész mint a bolond az M7-esen? Mi van akkor, ha 10 perccel később érsz oda a strandra? (Már ha nem állsz a balesetek miatti dugóban két órát, vagy nem te vagy, esetleg a gyereked az, akit éppen koporsóba tesznek, vagy légágyra.)
Azt gondolod, vagány vagy, amikor mész, mint egy bolond? Nem, pont úgy nézel ki, mintha egy gondolkodni képtelen bolond vezetné az autót.
Ott vannak a Nagyon Fontos Emberek is, akik mindig sietnek, mert ők sok pénzt keresnek, nekik még tíz perc is számít. Hadd segítsek neked is: az a hét percet, amit az őrült gyorshajtásoddal megspórolnál a sztrádán Kecskemétig, spórold meg inkább indulás előtt a vakarózáson, e-mail és facebook olvasgatáson, kávézáson és a többi felesleges és időt rabló tevékenységen. Van egy egyszerű titok, hogy érj oda időben: indulj el időben. Ennyi az egész.
Ha pedig neked menned kell minden nap és mindig tövig kell taposnod a gázpedált, akkor valamit nagyon rosszul csinálsz. Dolgozz annyit, hogy beleférjen nyolc órába és fizettesd meg az úti idődet is azzal, akihez annnnyira kell sietned. Ha neked állandóan rohannod kell, lúzer vagy, nem császár. Ideje leülnöd átgondolni a dolgokat, mit csinálsz rosszul. Keveset keresel és túl sokat mész érte. A császár az, akinek rendesen megfizetik az idejét és nem kell loholnia mindenhová, mint egy mérgezett egérnek. Szívesen a jó tanácsot.
De ha még egymilliót keresel is percenként, az sem mentesít téged a szabályok betartása alól és nem jogosít fel arra, hogy mások életével szórakozz.
Hogy hány literrel eszik többet az autód és hány évvel fog hamarabb elromlani, az most lényegtelen, mert az legyen a te bajod. De mások életével ne játssz légy szíves. Ha veszélyt keresel, menj el hegyet mászni biztosítókötél nélkül, vagy ugrálj a hotel negyedik emeletéről a medencébe, mint a többi elmeroggyant. Ha pedig a frusztrációdat és a kisebbrendűségi érzésedet akarod az utakon levezetni, inkább járj pszichológushoz, az egész világ jobban jár.
Köszönöm, hogy ezt elmondhattam. Ha csak páran elgondolkodnak rajta, máris kicsit jobb hely lett az ország.
(Ha ez most betalált, légy szíves ne rám haragudj. Inkább gondolkodj el rajta, nem szégyen beismerni, ha eddig valamit rosszul csináltál.)
Update: Rengetegen jönnek azzal, de hogy aki százzal megy a belső sávban. Nos, a cikk nem erről szól. Arról sem, hányan nem állnak meg a zebránál, arról sem, hányan nem tudják használni a kétsávos körforgalmat, a balesetnél a leálló sávban előző bunkókról sem és még sok mindenről nem szól a cikk. Arról szól, hogy mit jelent a fizika törvényei szerint öt méterrel a másik mögött menni, néha 7-8 autóból álló konvojban és hogy egy kávézásnyi időt sem nyer az ilyen egy hosszabb távon sem.
Kíváncsi vagyok, mennyit kell várni az első "de a tötymörgők sokkal veszélyesebbek" kommentre.
Hát, sajnos ez falrahányt borsó lesz. 🙁
Egyébként pedig az autópályás eszetlen száguldozás tipikusan az a jelenség, amit ha meglenne az akarat, a rendőrség már rég kiszűrhetett volna.
Két dolog kellene: követési távolság be nem tartása miatt 400 euró bírság, mint Németországban és fixen telepített kamerák, amik 15-20 kilométerenként a rendszám alapján kiszámolják a sebességet.
Egycsapásra megszűnne a gyorshajtás.
ennél már csak az a jobb ha én betartom a követési távolságot mint mindig de megérkeznek jobbról előzve és beállnak elém, az ilyeneket én alapból 1 éves megvonással jutalmaznám.....az egy másik dolog ha valaki megy százzal a belső sávban úgy hogy senki nincs előtte és semmi pénzért nem megy le, na őt csak jobbról lehet kerülni, viszont őket szintén 1 évvel jutalmaznám.....
Ez pont így van. Nem értem én sem mért mennek mint az állatok, meg követési távolságot sem tartják be sokan. Nem csak a sebesség korlátozás, hanem az ésszerűség, mert lássuk be ésszerűen is lehet gyorsan hajtani. Mások veszélyeztetése az már nem játék. Nem lehet sokfelé gyorsan hajtani, nem bír mindenki a vérével, de akkor is valahol észben kellene tartani mivel játszanak. Lehetne sorolni ki milyen helyzetbe keveredik, de ez nem az a hely szerintem. Van az a helyzet amikor pedig menni kell, akkor is ésszel kell, mert sietsz valakihez, mert baj van, nagy baj, azzal nem lesz jobb ha a segítség is elszáll. Van mikor muszáj, van mikor lehet de akkor is csak ésszel, amúgy meg felesleges... A probléma, inkább az hogy vannak páran akik ezt nem értik, nem tudják miről van szó. Sokszor ezekről az emberekről van szó mikor közlekedési balesetről számolnak be a hírekben...
Az agyatlan menéssel kapcsolatban teljesen igazad van, nem lehet jelentősen rövidebb idő alatt odaérni. Más kérdés, hogy ha 130-al találsz el egy szarvast vagy kamionkereket, akkor sem túl sok a túlélési esélyed.
Viszont idekívánkozik egy óriási DE...
Sajnos képtelenek az emberek felfogni, hogy jobbratartási kötelezettség van. Mindennapos dolog, hogy egy lassabban haladó mögött kilométeres sor van a belső sávban, a külső meg konkrétan üres. Háromsávos szakaszon folyton látni 100-zal középen tötymörgőt.
Másik: az autók sebességmérője felfelé csal, több okból is. Ezért, amikor nagyon-biztosra-menős-bácsi/néni óra szerint 128-al halad, az igazából éppen csak 120 fölött van. Ha ezt kombináljuk a jobbratartás hiányával, máris kész az indokolatlan veszélyhelyzet.
Fox, mostanában sokat mentem pályán.
Őrültet vagy százat láttam, belső sávban 100-zal menőt, úgy hogy közben üres volt a külső sáv, egyet sem.
Olyat viszont sokat, hogy valaki 120-szal előzött 3-4 kamiont, de az idegbeteg mögötte tolta le az útról, mert ő 180-nal akart menni, ezért a másik inkább rohanjon bele a kamionokba, csak hogy ő mehessen.
Nem kellett sokat várni, és igen, a tötymörgés is veszélyes.
szerintem előbb lesznek önvezető autók mint section control. a véda amúgy alkalmas a section controllra csak sajnos nagyon kevés van belőle, nem 365 kellene hanem 3650, inkább erre költenék a pénzt nem mészárosokra.....a tengelysúlymérő amúgy nagyon fejlett technika, remélem kiszélesítik a használatát.....
az asszonyt sokszor azért nem engedem vezetni mert sok az őrült....
A sebesség dologgal csak részben értek egyet. Lehet, hogy nem nagy az időnyereség, de ha a szabályok, és az útviszonyok engedik, én 160ra állok rá. Szerintem ott nincs nagy különbség ha bejön egy rinocérosz a szélvédőn. Egyszer elütöttem egy őzet 90nel. Úgy ugrott ki, hogy csattanás után fékeztem. Persze az nem autópálya volt, ezzel azt akarom mondani, hogy nem lehet mindenre felkészülni. Ellenben a féktávolságban teljesen igazad van. Azt Magyarországon szerintem jobban kéne figyelni, büntetni. A kedvencem amikor valaki a kamiont tolja 2 méterről. A kamionsofőr szerintem nem is látja a tükörben. Biztos hatékony...
Ez egy olyan dolog, amiben kiélheti magát a városi ember, izgalomkeresés, száguldás, szóval racionális érveket kár szembeállítani ezzel, ha a másik oldalon pszichés belső igény van rá. Olyan nekik, mint a drog.
jeremiás, az ilyen inkább drogozzon, vagy bunji-jumpingoljon. Esetleg menjen pénzért versenypályára.
De ne mások kárára legyen hülye.
Mi egyszer megversenyeztettük a Békásmegyer-Pesterzsébet távot a férjemmel. Ő ment, mint a meszes, jobbról-balról kerülgetve, én maradtam a sorban. Kerek 6 percet vert rám. Oké, ez nem 180 volt, mert városon belül mentünk és a lámpáknál ő is megállt. De azóta nem cikkcakkozik, pontosan azért mert 6 percért nem éri meg.
@Kiszamolo
Ez így ebben a formában nem lehet igaz, ha tényleg sokat pályázol. Vagy szelektív a megfigyelésed. Több, mint 15 éve hivatásos sofőr vagyok, 24 európai országban vezettem, bőven 1,5 millió kilométer fölött járok. Olyan autókkal, amikkel lehet(ne) gyorsan menni. Tény, hogy nálunk az emberek nem ismerik a jobbratartást, és nem tudják használni a körforgalmat sem. De az egy másik téma.
FoX, lehet, hogy volt kettő ilyen az elmúlt hetekben, csak nem emlékszem rá. De hogy százszor annyi a gyorshajtó bolond, az szinte biztos.
Tempomat 145-re, kémyelmes tempó, radar se meszel le.
Rohanjanak a hullajelöltek.
A napokban testközelből láttam balesetet, a srác jött, mint a golyó, későn vette észre az álló sort (benne engem), satufék, de időben félrerántotta a kormányt. Csak szemből kamion jött... Isteni szerencséjére pont a szalagkorlát meg a kamion közé vágódott. Totálkár, sokk, de karcolás nélkül megúszta. Meg a többiek is.
Teljesen egyetértek. (Mondjuk a fizika törvényein értelme sem lenne vitatkozni.)
Én amúgy sokkal hosszabb távokon is maradok a békés 120-130-as tempónál. Ezer kilométeren elvileg már 2 órát nyernék, ha 120 helyett 160-as átlaggal megyek. A valóságban ez azért is lehetetlen, mert Európában 1000 km-re mindenhol esik jó pár dugó, terelés, sávszűkítés. De a lényeg: 160-nal vezetni, folyton előzgetni, fékezgetni sokkal nagyobb koncentrációt igényel. Hogy ne bambuljak el közben, többször kell megállnom pihenni, kávézni, és ezzel is buktam az időnyereség nagy részét. Plusz egy egész napi száguldozás után megérkezve sem leszek annyira használható, mint egy nyugis autózás végén. Tudom, nem vagyok Szupermen. 🙂
Hetente jártam ki Szlovéniába dolgozni. Rájöttem, hogy tökmindegy, mennyivel megyek, így is, úgy is az a napom már elmegy. Lényegtelen, hogy háromra érek ki, vagy ötre. Úgyhogy mentem kényelmesen.
Az a legnagyobb baj, hogy itthon az autósok jó része háborúnak fogja fel a közlekedést, amiben "győzni KELL", meg kell előzni, le kell nyomni, nehogymá' valaki előttem legyen, vagy nehogy ő előzzön meg, "alázzon meg". Amíg ez így marad, szerintem nem lesz érdemi változás...
Hátsó kamera felvételét fel lehet használni feljelentésre, ha valaki bőven a követési távolságon belül követ autópályán?
nemtom, civil rendörautó kellene kamerákkal. Aratnának.
Egyetértek a cikkel, én is nehezen értem meg, hogy miért csinálják ezeket sokan.
1. Szintén rossznak tartom, ha valaki a belső sávban utazik 120-szal, de azért hasonlítsuk össze, hogy ez jelent nagyobb veszélyt, vagy az, ha valaki 180-nal kerülget jobbról-balról?
2. Maradjunk kicsit az általános iskolás fizikánál: a mozgási energia a sebesség négyzetével arányos, szóval ha valaki 130 helyett 160-nal ütközik neki valaminek, az már 50%-kal durvább becsapódás lesz...
Ez a poszt nagyon ott van.
Kiszámoló, hiába próbálod racionálisan magyarázni, miért nem éri meg tolni, sietni, mert valójában nem nyer vele - ezt egóból adják, illogikusan. Az egyetlen, amit tehetünk, h nem megyünk bele a játékba, nem vesszük fel a kesztyűt, hanem mosoly és vállrándítás, majd csak jönnek az önvezető autók 😉
Ezt a kísérletet már a'80-as években megcsinálták
youtu.be/7RQWlVP1bWs
Azert legyen szo a "lassabban" haladas elonyeirol is :
meteo.reblog.hu/o
https://kiszamolo.hu/23-hasznos-tipp-a-sporolasra/
Tudom, a cikk most Győr és Szeged viszonylatról szólt. Viszont van olyan ismerősöm, aki heti akár több ezer kilométert is elkocsikázik itthon és a környező országokban (nem teherautóval), olykor 4-5 nap alatt pl. Budapest-Prága-Budapest-Belgrád viszonylatban. Ilyen távon azért nem mindegy, hogy 5 órát ül az autóban vagy 6-ot, pláne, ha időre megy. Persze, ez nem menetesít senkit a követési távolság betartása alól, csak arra akartam kilyukadni, hogy 160-180 km/h órának is van létjogosultsága.
Tamás, erre írtam, hogy én másfél éven át Ljubljanába mentem hetente és rájöttem, hogy mindegy mennyivel megyek, így is úgy is egy napot elvisz az út, aznap már nem sok értelmeset lehetett csinálni.
Ha te feszülten figyeltél 5-6 órán át a pályán a gyorshajtás miatt, úgyse leszel semmire alkalmas aznap.
Egyébként meg keljen fel korábban és induljon el egy órával előbb.
(Arról ne is beszélve, hogy menet közben is úgy elfárad, hogy megáll kávézni negyed órára és máris oda az előny.)
Most voltunk otthon Mo.-on Nemetorszagbol. Evente csak ritkan vezetek Mo.-on igy eleg eros a kontraszt. Azt hiszem ertem a kifakadast:) Exponencialisan no az agyatlan vadbarmok szama, nemcsak az autopalyan. Agressziv, csakazertis es kulonben is kapd be:) Meg nem adott elsobbseg utan a bocs helyett, kozepso ujj fel. Zebra elott lassitani tilos, gyalogos le van sz.rva. Gyakorlatilag nem lehet "esemeny" nelkul kozlekedni se varosban, se autopalyan. Radmaszik, eled basz.dik nagy sebesseg kulonbseggel (ez ugyanaz mint a ramaszos), radhuzza a kormanyt a lenyeg, hogy SZ.RNI kell masra nagy ivben. Azt hiszem ez nem csak kozlekedesben latszik. 8-10 ev kulfold utan, lassan fajdalom a kontraszt.
"Az a legnagyobb baj, hogy itthon az autósok jó része háborúnak fogja fel a közlekedést"
Ezzel nagyon egyetértek. A frusztráció kiélésére használják az autót, mert arra a 10 másodpercre, amikor éppen jobbak valakinél, nem kell a saját életükkel foglalkozniuk.
Jelenleg egy budapesti luxushotelben dolgozom sofőrként, így nagyon megszoktam a nyugodt stílusú vezetést. (Nyilván nem lehet a vendégekkel nyomulni.)
Mindennapos dolog, hogy csakazértis ő az első a lámpánál, meg ő még befér elém a kanyarodósávból. Ilyenkor elegánsan viselkedni, na, az egy jó jellempróba... 🙂 🙂
Ez pont nem a racionális kategória szerintem 🙂
mindset.co.hu/miert-valunk-agresszivva-a-volan-mogott-i-resz_/
mindset.co.hu/miert-valunk-agresszivva-a-volan-mogott-ii-resz_/
Kedves Kiszámoló!
Teljes mértékben egyet értek a leírtakkal, azért a néhány percért nem éri meg. Én 140 tempomattal megyek, ami kb 133-5 km/h. Bár tény, hogy a töküres M6oson mentem már gyorsabban is.
Az általad fentebb írtak fényében mi a véleményed a németországbéli sebességkorlátozás nélküli szakaszokról?
Barnabás, német autópálya-hálózattal és német mentalitással működik.
Nem véletlen, hogy a világon sincs sehol máshol ilyen.
Szerintem is az atlagsebesseg-meres bevezetese lenne a jo megoldas az agyatlan szaguldozok ellen (nemi rahagyassal persze). De melle viszont be kellene hozni, hogy a megengedett sebesseget felemeljek 140 km/h-ra, mint Bulgariaban es Lengyelorszagban.
Sokan írják, hogy "mások" -- ennek nincs értelme. Az agyatlan száguldó számára a többi ember, a "mások" csupán akadály. Tereptárgy.
En sem megyek lassan jellemzoen, 150-160, de a ramaszos bulit kihagyom. Megszamolni nem tudom hanyszor toltak ki ugy, hogy majdnem ledaralta a bal hatuljat az autonak. Mikozben ott ul a gyerkoc. Vagy ramrantja a kormanyt es veszfek (en) utan o integet. Vagy a kedvencem volt, mikor parhuzamos kozl uton, megallok a zebranal, mellettem vagy 90-el tep el a papa. Gyalogos meg menne at babakocsival(!). Frusztralt barmok.
Gyorshajtas meg hagyjan ha nincs veszhelyzet okozas. Nemeto.-ban ezert pl. a ramaszast honoraljak tobb 100-1000 Eur-al vagy pl. beintes (kozepso ujj 2-4000 - nem vicc Eur tetel, mert agresszio-agressziot szul).
Teljesen egyetértek a cikkel. Nyaranta a Balaton felé és vissza Budapestre is félelmetes, amit sokan művelnek a pályán, aminek mindig meg is van az eredménye sajnos. A változáshoz az is kellene, hogy a rendőrség komolyan vegye és szankcionálja a közúti veszélyeztetést, ne csak akkor cselekedjenek, ha már vér folyik.
Tanulni kell ezt meg mindket oldalnak(a csigaknak is akik a belsobe kivankoznak, meg a jobbrol elozo turelmetleneknek). En peldaul imadom a nemetorszagi "no limit" szakaszokat hazafele. Mindenki szepen a neki illo savban halad(jobbratartasi kotelezettseg), megyek szepen tempomattal 180-al mikozben elhuznak mellettem(balrol) 220-250-el a jobban motorizaltak.
Es senki sem ideges, mindenki halad a maga savjaban a maga tempojaban...
@attila "ennél már csak az a jobb ha én betartom a követési távolságot mint mindig de megérkeznek jobbról előzve és beállnak elém"
Ha megeloztek jobbrol, akkor ne mutogass masokra, mert te voltal a hulye. Egy nemet musorban lattam hogy kimentek palyara a rendorok es pont az ilyeneket buntettek meg. Akit meg lehet elozni jobbrol annak mehet a csekk.
Pont ettol torlodik fel az M7 is, mer mindenki azt gondolja "mennek en gyorsabban a belso savban de nem tudok mer vannak elottem". A kulso sav meg ures.
Nyilvan ennek a masik fele, az agressziv hulye a belso savban aki balatonig mormolja hogy "kinegyere elem". Miert nem lehet kiengedni a nyamvadt szuzukit a kamion mogul? Megelozi, visszamegy es kesz. Aki 180nal donget, annak jo esellyel par mp alatt visszagyorsul a kocsija ismet ha a suzukis vegzett az elozessel. Persze csak ha visszamegy.. mert orul hogy vegre kiengedte valaki. Ordogi kor.
Több év németország után vezettem az elmúlt pár napban párszáz km-t Budapesten, ennek 30-40%-át a Hungárián. Undorító élmény és szánalmat érzek a közlekedők egy nagy hányada irányába, akiknek ez a küzdelem teszi ki az élete nagy részét. Utolsó alja balkáni mentalitás van.
De akadt kivétel is: az a bmw-s, aki a négyből a 2. külső (tehát véletlenül sem a legkülső) sávban kivágta a vészvillogót, aztán bement valahova ügyet intézni. Ott állt az üres kocsi a sávban és őt kerülgette mindenki. Na, őt nem szánom, rajta jót nevettem. Ehhez pofa kell, szerintem szellemes.
Sajnos már megint igazad van ezzel a cikkel.
Amúgy meg nézőpont kérdése... én Erdélyben nőttem fel, ott szocializálódtam az utakon.
Magyarországon ahhoz képest kislányok vezetnek. Persze vannak agresszív kisányok is 🙂
Egy jóbarátomat kivhívtam hozzám látogatóba (hivatásos soför volt) 😀 azt mondta halál félelme volt ott az utakon.
Sokkal nagyobb veszélynek látom a mobilozást vezetés közben. Az is megér egy misét, hogy olyan esetben mennyi a fékreakció ideje.
Tény, hogy sokan tolják... lehet, hogy éppen imponálni akar az anyosülésen ülő barátnőjének, vagy haverjának... ahelyett betenne valami oktató cd-t és hasznosan eltöltené azt a plussz 11 percet 🙂
Laca, na az a másik. Ül a 15 milliós autóban, de nem telik neki egy bluetooth kihangosítóra vagy egy headsetre, muszáj neki kézből telefonálni.
Ilyenkor gondolkodom, hogy ennyire csóró, vagy ennyire technikai analfabéta, hogy nem tudja a telefonját párosítani az autójával, vagy csak meg akarja mutatni, hogy ő még ezt is lesza×ja?
Kiszamolo, ebben egyáltalán nincsen igazad.
Ne próbáld meg azt sugallni, hogy 180-al száguldozó elmeroggyantból több van, mint a jobbra tarts kötelezettséget be nem tartókból!
Az indexen, videós anyagban már volt fent ez a téma, másoknak is feltűnt.
M1/M7 szakasza Budapest után: gyakorlatilag 100 autóból még 10 sincs, aki a külső sávba sorolna be a 3 sávossá váló autópályán, noha kötelező lenne. Az idióta barmok 80%-a a középső sávban megy, a megengedett sebességhatárhoz közel, vagy alatta. Ez azt jelenti, hogy csak a belsőben előzhetnéd őket, de mivel ezt is sokan szeretnék megtenni, az az elképesztő helyzet áll elő, hogy a belső és a középső sáv telített, a külsőn pedig olyan üres szinte, mintha leállósáv lenne. M3 ugyanez a Városligettől kifelé. Mintha kifordult volna magából a világ. Röhej, de a külső sávban lehetne akadálytalanul előzni és haladni!
István, ha van három sáv, a külsőben mennek a kamionok, a középsőben a 100-120-szal menők, a belsőben meg a 130-cal közlekedők, akkor mi is a baj?
Hogy nincs egy külön sáv a 180-nal száguldóknak?
Külön felvezető autó nem kellene?
Ahány kamion van az utakon, nehéz olyan pillanatot találni, amikor nincs tele a külső sáv kamionokkal. Jóformán egy egész sávot mindig elfoglalnak, akár kettő, akár három sávos a pálya.
@Andras
"Ha megeloztek jobbrol, akkor ne mutogass masokra, mert te voltal a hulye. Egy nemet musorban lattam hogy kimentek palyara a rendorok es pont az ilyeneket buntettek meg. Akit meg lehet elozni jobbrol annak mehet a csekk."
Nem egeszen. Nemeto.-ban tartanak kovetesi tavolsagot, nem annyit mint Mo.-on. Mo.-n ha mar van 1 autonyi hely elotted, mindegy milyen temponal, vki be fog b.szodni az fix..
Nemeto.-ban letezik a "feltartas" mint buintetesi tetel (ez is par 100 EUR), elkerulendo a nagy sebessegkulonbseget a belso savban. Ettol fuggetlenul itt sem idealis a dolog, de megnyugvas ide visszajonni.
Azért a németeket nem isteníteném annyira. A jobbra tartás ott is luxus kezd lenni. A másik lenyomása a lámpa után, a csakazétis nekem kell elől menni mentalitás rosszabb, mint itthon. Bezzeg ha a másik menne előtte ugyanannyival, akkor már tolakodik, hogy ő gyorsabban menne. Aztán beáll előre, és még lassabban megy...
De azzal egyet értek, hogy otthon is szörnyű, amikor látod, hogy még a láma előtt sávot vált, hogy ne a busz/kamion után menjen, aztán beáll mellé ugyanannyival, és látod, hogy küzd, hogy legalább a kamion sebességét tartsa.
És ha már németek. Jópár ezer Stauland-beli km után mondhatom, hogy semmi értelme a 160 feletti tempónak.
Jó poszt, és teljesen igazad van. Potenciális gyilkosok és öngyilkosok, túl sok filmet néztek, azt hiszik ez csak játék. Már 60km/h-ba is bele lehet halni simán.
Múlt hónapban voltunk a spanyol párommal Magyarországon látogatóban, és béreltünk egy autót. Még csak nem is mentünk autópályára, de neki az volt a benyomása a magyar soförökröl, hogy itt mindenki öngyilkosjelölt. Nem elég, hogy letolják az útról az elöttük lévöt, de olyan kockázatos elözésekbe mennek bele, hogy ha a szembejövö nem lép a fékre, akkor totál frontális karambol lesz belöle.
@FoX
Én például nagyon figyelek arra, hogy betartsam a jobbratartási kötelezettséget, mégis mindig akad olyan tahó, aki levillog, mert 130-al nem megyek be kettő 80-al haladó kamion közötti résbe azonnal, hanem csak az elől haladó kamion megelőzése után.
Egyébként kettő sávos autópályán vagy autóúton nagyon ritka, hogy olyannal találkozok, hogy valaki nem tartja be a jobbra tartási kötelezettségeket. Olyannal igen sajnos, ako az utolsó pillanatokban jön ki elém a kamion mögül, és épp le tudok eléggé félezni. Mondjuk Romániában ez gyakoribb.
3 sávosnál folyamatosan középen haladó viszont nagyon sok van sajnos, de az Ausztriában is.
@Kiszamolo
A baj az, hogy nem így van. Az életben ha valaki megelőz két kamiont 120-al, és utána látja, hogy 500 méterre van a következő, eszébe sem jut visszamenni a külsőbe. Tehát onnantól a teljesen szabályosan haladót is feltartja. Aztán már kettőt, hármat, négyet... Mire nagy kegyesen lehúzódik, sok autó áll sorban mögötte. Mindegyiknek időre van szüksége a visszagyorsításhoz, de aztán ott a következő lassabb autó, és egyre hosszabb a sor. Ez a forgalom dinamikája. Mint ahogy az is, hogy folyamatos autósorban egy enyhe lassítás egy kilométerrel hátrébb álló sort eredményez. Ez nem jut eszükbe azoknak, akik éppen csak lassabban mennek, mint kellene.
Jó, olyan is van biztos. De mondjuk megértem, ha 20 percet várt arra, hogy egyáltalán ki tudjon jönni a kamion mögül.
KRESZ 36. § (1) szerint: Párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni.
(2) szerint ugyanitt az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba VISSZA KELL térni. Ha (...) a vezető több járművet kíván előzni, megmaradhat a belső forgalmi sávban feltéve, hogy EZZEL A MÖGÖTTE HALADÓ GYORSABB JÁRMŰVEK KÖZLEKEDÉSÉT NEM AKADÁLYOZZA; ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat.
(4) szerint: Lakott területen 3500 kg>gépkocsi+motorkerékpár mehet a belsőben, ha a gyorsabbakat nem akadályozza.
Mindebből semmi nem valósul meg, és a gyorshajtók aránya a párhuzamos közlekedés szabályait megszegőkhöz képest elenyésző, ugyanis utóbbit szinte mindenki megszegi. 🙁
@Zabalint
Pontosan.
És az ilyen utolsó pillanatban kamiont előzni kívánók szülik a belsőbe a több száz méteres sort, miközben a külső üres, mert akkor már senki nem megy ki a külsőbe, amíg a lassabban haladó be nem fejezi az előzést.
"Az idióta barmok 80%-a a középső sávban megy, a megengedett sebességhatárhoz közel, vagy alatta. Ez azt jelenti, hogy csak a belsőben előzhetnéd őket, "
Nem egeszen, elhaladhatsz jobbrol mellette.. (most nem keresgetem a hivatalos allasfoglalast -> index cikkben megtalalod)
"Ha megeloztek jobbrol, akkor ne mutogass masokra, mert te voltal a hulye. "
Ez sem feltétlenül igaz, mert ha én betartom a követési távolságot, másnak meg elég jól gyorsul az autója, ês ő nem, akkor simán befurakodik miután én már bementem előzni, mert nem akartam az előttem lévő seggére menni. Nagy forgalomnál, akár torlódásnál nem is ritka jelenség, hiszen a követési távolság a belsőben is érvényes.
@Zabalint
Persze, tahó rengeteg van sajnos, és a legnagyobb baj, hogy nem is jó irányba haladunk ezen a téren. Ha én nem vagyok lassabb, mint a megengedett (márpedig nem szoktam), akkor villoghat nyugodtan, nyilván nem fékezek le 80-ra a kedvéért. De ha annyi ezresem lenne, ahányan nem tudják, mire való a tükör, akkor sokkal jobb autóm lenne. 🙂 🙂
Bele vannak bambulva az autópályába, és Pesttől Debrecenig talán ötször néznek a tükörbe.
Ma 25 percet autóztam hazafele Budapesten belül. Ezalatt négy alkalommal nem adták meg az elsőbbséget úgy, hogy főúton haladtam. Padlófék. Mi van itt, emberek?
Kiszámoló,
Itt előzetes moderáció van, és azért nem látom a kommentemet? Vagy hová tűnt?
Mi a baj? Elmondom: egyetlen kamion sincs ezeken a szakaszokon. 🙂 Tehát nem lehet azt állítani, hogy a kamionok miatt alakul ki ez a helyzet. Egyszerűen csak tesznek magasról a KRESZ szabályokra az autósok amikor a párhuzamos közlekedésre vonatkozó rendelkezéseket kellene betartani. Egész egyszerűen leszarják, vagy gőzük nincs a KRESZ-ről, pedig nem bonyolult. (A kamionok közé is egyébként nyugodtan vissza lehet sorolni, alapból kellene is hagyniuk annyi helyet, hogy egy autós ezt bármikor megtehesse.)
index.hu/video/2014/08/28/m7_autopalya/
István, meg van az.
Aki tötymörög, az tényleg nézzem magába.
De ha én 120-130-cal előzők, ne villogjon már a barma és ne jöjjön mögöttem 3 méterrel. Az ilyet veszélyeztetésért legalább 100 ezerre büntetném.
Sőt, sok országhoz hasonlóan a büntetést az anyagi helyzetéhez szabnám.
Mivel sok az adócsaló, ezért az autó árából indulnék ki, ahány millió az autó, annyival szoroznám a büntetést.
Egyből nem lenne sok luxusautó tulaj, aki letojja a 30-50 ezres bírságokat, csak mert az autója értékvesztése 300 ezer havonta.
Aratnának, persze, de mihez képest. Jobb a megtérülése ha 1 zászlós kiül a 2x2-es útra, ahol 1 km-re előre nincs se zebra, se lámpa, se kereszteződés, se kanyar, se semmi, balra sövény, jobbra ugar és fotózgatja az 50 helyett 69-el hajtókat. Lehetőleg ott, ahol amúgy korábban 70-es tábla volt, ellenkező irányba most is az van, vagy mondjuk a település kezdetét jelző meg a 100 méterre lévő 70-es közé. 3x büntettek meg életemben eddig, pedig voltam területi képviselő évekig, de valahogy mindig csak így sikerült, azt soha nem mérte meg senki, hogy autóút kereszteződésében betartom e a 70-et, vagy óvoda mellett a 30-at, vagy hogy országúton megyek e 120-al - ha a ténylegesen a balesetveszélyre koncentrálnának, én megspóroltam volna 90 pénzt, sokan mások meg lehet életben lennének. Pont az a baj, hogy aratni akarnak, és nem az a cél, hogy megakadályozzák a balesetveszélyes szabályszegéseket.
Alapvetés ugye, hogy elsősorban nem a büntetés mértéke, hanem a bizonyossága adja a visszatartó erőt. Véda helyett minden le és felhajtónál, vadátjárón, hídon, táblán töredék áron felszerelt kamerák számolhatnák az átlagsebességet, és holnaptól nem lenne gyorshajtás az autópályán. Csak akkor ki dobná össze azt pár milliárdot évente…
A cikkel melysegesen egyetertek.
Vannak fokozatok. Amikor az USA-bol hazalatogattam anno, 2-3 napig halalkozeli elmeny volt az egyszeru ketsavos (oda egy, vissza egy) uton is vezetni, ahogy sodrodott at a savomba a disco lada a kanyarban szembe jovet (ez mar regebben volt), de aztan volt "szerencsem" a Dubai-Abu Dhabi uton vezetni par evet napi rendszeresseggel, s hat ahhoz kepest a magyar vezetesi stilus egy ovis dodzsempark elmenyehez hasonlithato. Amikor 180-al mesz a belso savban, a forgalommal ritmusban, s a kivetelezett helyzetben levo helyi sport Land Roverben elhuz melletted 240-el, a tukrodet szinte surolva toled BALRA... Tehat a belso sav es a szalagkorlat kozott! Akkoriban tobbet neztem hatra, mint elore. Szoval vannak fokozatok.
De van hova fejlodni nekunk is vezetesi intelligenciaban,stilusban, elozekenysegben, s foleg kovetesi tavolsagban.Mert tul sok az onjelolt kamikaze.