Az Európai Bíróság kimondta, hogy az Uber nem egy tech vállalat, hanem személyszállítást végző cég, így ugyanúgy lehet szabályozni, mint bármelyik hasonló szolgáltatást végző taxis céget. Rossz hír ez az Ubernek, aki eddig mindig azzal védekezett, hogy ő nem taxiscég, ő csak egy modern utazásszervező cég, ezért nem is kell megfelelnie a helyi taxis szabályozásoknak.
Ezek szerint az Eu. Bíróság nem tudja mi az hogy fejlődés és verseny, mellyel a végfogyasztók, azaz mi mindannyian jól járunk?
Nem tudja mi az hogy szabad árverseny?
Vagy hogy mi a fene az a sharing economy?
@Truczka Mihály : az EU bíróságot a "végfogyasztó" sosem érdekelte, gazdasági érdekeket szolgál ki, mint minden bíróság ( lásd. Devizahitel)
Nem néztem meg az idén, de pár éve Magyarországon - betartva a törvényeket - egy mezei Über sofőr biztosan veszteséges volt az adózás miatt.
A kormánynak érdemes lenne egy kis figyelmet fordítani a dologra, mert tömegesen indulnak az önvezető autók a világban szerteszét és szvsz. rövidesen az lesz a business, hogy az Über-en keresztül önvezető kocsikat adnak majd bérbe tömegesen a tulajdonosok.
Erre már most fel kéne készülnie a törvényhozásnak, hogy legyen egy egyszerű adózási mód a számukra. Ez pl. részben pótolná a kieső üzemanyag adót.
@Truczka Mihaly: de tudja. Csak epp vannak torvenyek amiknek meg kell felelni, es ha egy csoportra vonatkozik egy masik meg kibujik alola, az tisztessegtelen versenyelony.
Az Uber soforei nem mast csinalnak mint taxiznak, teszik ezt maganemberkent, anelkul hogy a szigorubb szabalyozasoknak meg kellene felelniuk.
Lasd meg Gereb-ugy es babak. Ott is az az erv, hogy o mint baba, mint maganember, csinal valamit amihez ert. Csak epp nem az eloirt korulmenyek kozott, ezert nem torvenyes.
Ha lenne egy applikacio ami osszehozna onjelolt gyogyitokkal, es az emberek hasznalnak mert olcsobb mint a "hivatalos" orvos, az is ugyanigy problemas lenne, mert egy ellenorzott szakmai agazat szabalyait teszi lehetove megkerulni.
Akkor akár vissza is lehetne őket engedni az országba.
Nem is az adozas a fo gond, azt meg meg tudjak oldani, kivalt egy adoszamot es kesz, hanem azoknak a szabalyoknak a betartasa, hogy megfelelo biztositasuk legyen, ne a sima maganemberre szolo KGFB, hanem a professzionalisaknak valo (ami dragabb ugye), de ami vedi az utast is gond eseten. Plusz mivel nem sajat hasznalatra van hasznalva az auto, hanem profi fuvarozokent, nyilvan gyakrabban kellene muszaki, komolyabb kovetelmenyek...
Egy nyomtatonak se mindegy hogy otthon nyomtatsz vele hetente 5-10 oldalt, vagy egy irodaban napi 200-at. Teljesen mas tipus kell hozza...
Kétkedő
senki nem küldte el őket, és bármikor vissza is jöhetnek.
Csak ők sem hülyék, ha meg kell felelni a taxis rendeletnek, akkor már nem akarnak jönni 🙂
Tehát taxisvizsga, taxis biztosítás, adó, leadó, kötött fuvardíjak: ezekkel a feltételekkel a Uber tudna ugyan, de NEM AKAR szolgáltatni.
Az egy másik kérdés, hogy a hatóság, ha akar, tud kivételt tenni (lásd mol-limo), ami a parkolási kedvezmény nélkül jóval drágább lenne...
Ilyen ez 🙂
Amíg csak utazást szerveztek, addig ez érdekes is volt, de mára már pont nem ez az irány náluk, tekintettel a 24.000 önvezető Volvo megrendelésére.
Dörnyei József: Szerintem arra kellene felkészülni, hogy maszkos taxisofőrök rendelnek majd esténként önvezető Ubert és megrongálják.
@Tibor, es azokat a torvenyeket ok hozzak, tehat akar jo torvenyek is lehetnenek, de inkabb rossz torvenyeket hoznak, ami korlatozza a szabadsagot
Annyira egy "rendes" taxi is sharing economy, amennyire egy uberes autó. Vagy egy busz. Ennyit az innovációról.
Az uber (meg az airbnb) innovációja: a profit a tengerentúlon cseng, az adó meg sehol.
"Akkor akár vissza is lehetne őket engedni az országba."
Ezzel egyetértek. Visszajöhetnének, ugyanazokkal a szolgáltatásokkal, előre kalkulálható fuvardíjjal, tuti átverésmentesen. Ráadásul nyilvánosan és azonnal értékelhető sofőrökkel. Lenne helyük a piacon.
Bence, ez erősen offtopic itt.
Az Uber akkor lenne sharing economy, ha a sofőrjei nagyrészt olyan emberek lennének, akik főállásban valami mást dolgoznak, és csak mellékesen, a szabadidejükben ubereznének, “termelésbe fogva” az üresen a garázsban álló autójukat, ezzel egy kihasználtlan kapacitást hasznossá téve.
Ahogy eredetileg az Airb’n’b indult. De az sem sharing economymár rég, hanem nagyrész hivatásos ingatlanbefektetők számára egy értékesítési csatorna.
De az uber sofőrök nagy része főtevékenységű taxis volt, aki - átmenetileg, a szabályozás hanyagságát kihasználva - kibújhatott a személyszállítási szolgáltatásra fennálló (igencsak szigorú) szabályok alól.
Márpedig minden szabály betartása költséggel jár.
A megoldás nem az, ha “hagyományos” taxisokra fennmaradnak a szigorú (költségesen teljesíthető) szabályok, de az ubereseket felmentjük alóla. Mert az egyenlőtlen versenyhelyzet lenne.
Előszöris, imádom az Über szolgáltatását. Tényleg, legyen engedélyezve bárhol, vesszenek, de legalábbis versenyezzenek a taxisok.
DE.
A Sharing economyhez nem sok köze van, a sofőrök jórésze nem hobbiból csinálja heti 5-10 órában, hanem ebből él, ez (az egyetlen) bevétele. Márpedig, ő taxis, nem oszt meg semmit.
Sharing Economy, az Oscar és társai, aki elvitt engem a bécsi reptérig 3000 forintért. Ezzel beszálltam a benzinpénzbe, de effektive NEM profitot hoztam neki, sőt, nélkülem is elment volna odáig.
Mi több, aki igazán kiszámolja, az Über még szarabbul fizet, mint egy taxi, a sofőr maga alól autózza ki a kocsit, termel annyit, amiből megél, 5 év múlva meg ott áll autó nélkül, kéne egy másik, de ezt már nem lehet kigazdálkodni.
Sharing economy jó. Sharing köntösbe csomagolt költségen és szabályozáson aluli profitorientált szereplő nem jó. Érvényes ez az Airbnb-re is.
Addam: "Szerintem arra kellene felkészülni, hogy maszkos taxisofőrök rendelnek majd esténként önvezető Ubert és megrongálják."
Erre nem nagyon kell készülni, mert az Ubernél nyilván lesz annyi eszük, hogy önvezetó autóra rendelést csak azonosított usertől fognak elfogadni, éppen a visszaélések megelőzésére. Akkor meg hiába húz maszkot a taxis, ha tudják, hogy ő rendelte az autót.
"rövidesen az lesz a business, hogy az Über-en keresztül önvezető kocsikat adnak majd bérbe tömegesen a tulajdonosok."
Rövidesen biztos nem lesz ilyen. Amikor az első teljesen forgalomképes önvezető kocsik megjelennek, mondjuk 5 év múlva, akkor luxuscikkek lesznek még, és a tulajdonosaik nem fogják akárkiknek átengedni a presztízsjárgányt.
Az inkább elképzelhető, hogy maga az Uber kihagyja az autósokat a rendszerből, és saját maga fog bérbe adni ilyen kocsikat, de ehhez is az kell, hogy lemenjen az önvezető kocsik ára.
Illetve az is kérdés, hogy lesz-e olyan önvezető változat, amit rá lehet szerelni meglevő kocsira, új autó vétele helyett. Tehát rárakják az érzékelőket, a soförülés helyére meg valami robotot szerelnek, ami nyomja a pedálokat meg tekeri a kormányt. Nem tudom ez lehetséges-e, de ha igen, az nagy változást hozna, ha a régi autóparkot is egyből önvezetővé lehetne tenni.
@Tibor:
Ha szeretnék pár oldalt (pl. fényképet papirra), akkor teljesen hidegen hagy, hogy nyomtató hetente párra vagy naponta több százra képes. Csak és kizárólag a minősége és az ára (beleértve ebbe az átfutási időt) számit. Az, hogy aki kinyomtatja, hogy választotta ki a nyomtatót a számomra lényegtelen.
Miért kell külön KGFB a "taxisoknak", egy magánemberéből ki van véve az utas ?
Az egész KGFB MO-n amúgy is majdhogynem vicc, mert a vezetőtől egyáltalán nem függ, csak a tulajdonostól (v. üzembe tartótól) ott is elsősorban a korától s a lakhelyétől,de pl. a tapasztalatitól csak érintőlegesen s ad abszurdum pár esetben semmit sem ér.
A kötött fuvardij meg pont olyan, mintha "a" paradicsom kilóját egész évben ugyanennyiért kellene árulni mindenkinek mérettől, minőségtől és kinálattól függetlenül.
"az Oscar és társai, aki elvitt engem a bécsi reptérig 3000 forintért. Ezzel beszálltam a benzinpénzbe, de effektive NEM profitot hoztam neki, sőt, nélkülem is elment volna odáig."
Sajnos ez is egyre kevésbé igaz, az oszkár tele van az összes megyeszékhely és bp között ingázó kisbuszokkal, van aki napi 3-at fordul, reggel 6 este 10 között.
Értem, hogy van erre igény, mert inkább utazik vki 2-3000-ért kisbusszal, mint dupla anniyért mávval, de ha nem adócsalásra épülne ez a modell, akkor nem ennyibe kerülne az oszkáros viteldíj sem.
Kíváncsian várom mikor tiltják be az oszkárt is 🙁
Mindenesetre a szabadversenyre meg egyenlőségre hivatkozó taxis maffia dugja fel magának a hatósági árat és be is foghatják innentől.
Dörnyei József:
1. Önvezető autók: nagyon-nagyon messze van ez még. Ne hidd el, amit a média egyszerűsít le az önvezető autókról. Jól hangzik, de a valóság közel sem ilyen rózsás. Autópályán, ideális körülmények között (sávok látható felfestése, száraz úton) tud "önvezetni" (tudja tartani a sávot). Előzni nem tud. A többit gondold hozzá a gyakorlatban előforduló nem szokványos szituációkról.
2. Tulajdonos bérbe adja: mármint, hogy otthon ülök, a kocsim elvezeti magát a bérbe vevőhöz, aztán hazajön? Az utcából nem tud kikanyarodni. Ha baleset történik, kit fog terhelni a felelősség? Az autót? Nem. Engem! Én, mint tulajdonos ebbe a helyzetbe biztosan nem mennék bele. A technikai megvalósítás is messze van még, nem hogy a jogi környezet megteremtése!!!
Egy taxis havonta átlagosan kb 50-100e ft fizet be az állambácsinak (meg a fővárosnak) "csak" alapon és akkor még nem beszéltem persze ugyanazokról a terhekről mint bármely más vállalkozó esetében (adók, járulékok, stb...). Ez pl. ilyen marhaságokból tevődik össze: droszt használati díj; BKIK kamarai tagsági díj; URH használati díj; stb..
A taxisoknak 2 évente kötelező megbontásos műszaki vizsga van, ami nagyon durva (de ténleg) össze sem lehet hasonlítani egy "tolós" vizsgával. Díja is ennek megfelelően több.
KGFB: írták már előttem jóval magasabb, hiszen biztosan inkább csak városban használod és sokszor rohanós módban.
Az állam hülye lenne engedni az ubert vagy lazítani a szabályokon, hiszen akkor mindezen befizetésektől szépen elesne. Egyedül a KGFB és a szigorú műszaki amire azt mondom van is értelme, a többi a lehúzásról szól. Lehet anyázni a taxisokat, de az államnak sem volt.
3. A kieső üzemanyagadó az utolsó fillérig be lesz szedve. Az ingyenes töltés hamarosan megszűnik, az otthoni töltésre is kitalálnak valamit, a (szerintem eddig sem jogosan megkapott) hagyományos motorral is szerelt zöldrendszámos autóktól fogják először megvonni a kedveményt, és ahogy egyre több lesz a zöldrendszám, úgy fog megszűnni az ingyenes parkolás is.
Grand, a jogi felelősséget soha nem értettem.
Anyagi kárra ott a felelősségbiztosítás, azért van.
Halálos baleset esetén ma sem megy senki börtönbe, csak ha drogosan, ittasan, városban 150-nel okozta a balesetet. Minden más esetben felfüggesztett kap. Na, azt kaphat az autó is.
Lehet anyázni a taxisokat, de az államnak sem volt érdeke engedni az Ubert, hiszen a kiesett bevételeket nem hozta volna vissza. Ráadásul a magyar taxis cégek itt vannak bejegyezve, itt fizetik az adókat, egyéb díjakat, ha az Uber egy külföldi cég, akkor szépen viszik ki a pénzt.
Megoldás: az Uberre is vonatkozzanak ugyanazok a szabályok mint a sima taxikra (autó életkor, tengelytáv, kötelező fóliáztatás, stb...) és ugyanúgy legyenek is ellenőrizve mint a sima taxik. Ja hogy úgy már nem éri meg, mert nem tudna olcsóbb km árakat biztosítani... Hát ez már csak ilyen.
Önvezető autókkal car sharing: ez sztem még messze van.
almataska, miért is kellene konkurencia nélkül, szabad rablásban üzemelnie a taxiknak, állami támogatás mellett?
Miért csak a taxisok sírták ki a magas fix díjakat? A pékek miért nem kapják meg? Lehetne a zsemle kötelezően 90 forint minden boltban, csak hogy biztos kényelmesen megéljenek a pékek. A webdesignerek? A varrónők? A paprikatermesztők?
Ha az embereknek megfelel rosszabb minőség olcsóbban, miért nyomják le a torkukon a drága taxikat? Ha nekem megfelel, hogy egy Józsi visz el a saját autóján, ami 13 éves, miért veszik el tőlem ezt a jogot, csak hogy a taxisoknak jó legyen?
(Azzal egyetértünk, hogy csak az szolgáltathasson, aki itthon adózik. Uber vagy nem Uber. S Józsi is tegyen le valami vizsgát, ha már embert szállít pénzért.)
Miért lenne sharing economy az uber? Inkább taxi economy újragondolva 🙂
De jó lenne, ha visszajönnének, mert lehetetlen Pesten hétvégén taxit fogni, hátmég ha szar idő is van...
Hudi: nem kell külön KGFB. Csak kb. 2x a szorzó, ha pénzért utast szállítasz.
@Szöcske: Igaz, az Oscaron is megvannak a mikrobuszos vállalkozók. Én speciel tényleg nem vállalkozóval mentem, egyszerűen németországban dolgozott az arc:)
Kiszamolo: gepnek nem lehet felfuggesztettet adni. Legfeljebb a keszitojenek. Na, ok meg ugy levedik magukat, hogy senki fejeben meg se fordulni (mar egy PC szoftvernel is oldalas nyilatkozatokat kell elfogadni, mielott hasznalnad). Marad a tulaj. Kosz, de nem.
Megy a csodavárás az önvezető autókkal kapcsolatban.
Persze, ez a jövő. Csak kérdés mikor lesz valóság.
Volt szerencsém látni egy élő bemutatón a _ _ _ _ _ (mindent mosch) önparkoló rendszerét, ahogy szépen lekoccolja a szomszéd autót. Képzelhetitek, mire lenne képes 130-nál pályán, vagy a Károly körúton. Vagy az ominózus USA eset, amikor az önvezető autó átment a teherautó alatt, ezzel legyilkolva a sofőrt, de mindezt az autó "észre sem vette", vígan ment tovább még egy párszáz métert, mire utat vesztett és megállt...
Szerintem meg az önvezető, embert is szállító DRÓN a jövő. Ha gondoljátok, nálam lehet előrendelést leadni (előre kell fizetni...) A házak tetején fogunk parkolni, kiszállás villámgyors, dugó 0. Éléktromos, természetesen 🙂
Az önvezető autók hamarosan sokkal olcsóbbak lesznek. Nem mindegy amúgy, hogy van 40 autómárka (hasra csapva), aminek van megint egyenként 60 típusa (hasra csapva). Az egyik ilyen felszereltség, a másik olyan, színek, belső, még a gumik is mások.
Erre jön az Uber, vesz most 40000 Volvot. Azt az első csavartól az utolsóig klónozzák a Volvo gyárban, ha egy színű lesz, akkor még azon is lehet spórolni. Mindegyik ugyanazon gumigyártó ugyanazon gumijával fut, de még a Wunderbaum is ugyanaz lesz benne. Ilyen egyengyártás jóval olcsóbb, minta sokféle változatot letervezni, tesztelni, engedélyezni.
Aztán ott a nagy megrendelésből számítható biztos munka, a folyamatos alkatrészigény, ennyi autóra már gyárat lehet felhúzni. A másik oldalon az Uber szerelőknek egyetlen típust kell megismerniük, s nem kell alkatrészre várni, mert mindenből lesz raktáron 2000 darab, úgyis passzol majd mindenhová.
Az uber azért eri meg, mert:
1) reszmunkaidoben lehet kvazi hobbikent vegezni
2) Nem kotott dijakkal, hanem szabad versenyben
3) sajat autoddal
Az, hogy az allam elesik az adotol hülyeseg, az allam barmikor adot emelhet.
Miert kell mindent halalra adoztatni?
Azt észre kell venni, az önvezető autó lesz a következő lépcső az ipari forradalomban. A szövőgép, számítógép, okostelefon után jönnek az okosautók.
A legtöbb embernek nem lesz autó, hanem rendel egyet ahol van, elmegy vele ahova akar, aztán az autó megy tovább. Mivel átlag 1-2 órát használják naponta az emberek az autót, így egy autó akár 10-12 embert is kiszolgálhat egy nap, persze lesznek holtidők, de ez legyen a logisztika feladata. Lehet, hogy holtidőszakban olcsóbb lesz az autóhasználat, így lehet teríteni a keresletet.
Ha tizedannyi autó lesz, akkor lehet, hogy nem kell öt sávos autóút, hanem csak 1. Ötödannyi parkolóhely kell, ráadásul az autók nem a belvárosban parkolnak, hanem majd gyűjtőtelepeken. Eltűnik a parkolási díj, a gépjárműadó és más adók jó része, erre az állam máshol adóztat. A biztosítók és az olajcégek bevétele ugyanígy akár ötödére esik vissza. + e-autók jönnek
De önvezető autók jönnek még előbb a teherszállításban is, miközben ma nagyon sok ember dolgozik kamion- és buszsofőrként. Velük is kell valamit kezdeni, illetve kiesik az utánuk fizetett adó, helyette esetleg nekik kell segélyt vagy átképzést fizetni.
Nem kell majd annyi autószerelő, nem lesznek tuningosok, gumisok, nem kell wunderbaum, üléshuzat, sok apró kacat a kocsiba, ezek miatt gyárak zárnak be. Emiatt emberek vesztik el a munkájukat.
Az utak eltünésével sokkal kevesebb útépítési, bányászati, munkagépgyártási munka lesz, emiatt nagyon sok ember veszti el a munkáját. Nekik munka kell, és kiesik nagyon sok adó a bérük után.
Látható, mennyi dolog fog megszűnni. És csomó olyan fog megszületni, amit még nem is tudunk. S ezek az autók már itt vannak, pár éven belül sokan be is ruháznak. Nem beszélve az Uberről és társairól, akik megoldják a háztól házig fuvarozást.
Hogy az előnyökről is beszéljünk. Sok autó megszűnik, melyek meg lesznek, azok is automatán, egymást figyelve közlekednek. Ezzel szinte megszűnnek a balesetek, ahogy kikopnak az emberi sofőrök.
Minden évben több millió ember nem hal meg az utakon, azok munkaideje és képzésének, addigi életének "költsége" nem veszik el. Ha e-autók jönnek, akkor drasztikusan csökken a légszennyezés, a nagy áramtermelők egyre inkább megújuló forrásokra térnek át. A jobb levegőtől sokkal kevesebb rákos, asztmás és más beteg lesz, akiknek a megmaradó élete plusz hasznot ad a gazdaságnak.
Aztán a másik végén ott a sok millió ember, aki nem hal meg, s akiknek pluszba TB és nyugdíj kell öregkorára. Ezeket valakinek fizetni kell.
Ezért hiszem azt, hogy olyan szinten áttörés lesz az önvezető autók kora, amilyen az első ipari forradalom megjelenésével volt.
Grand: "Tulajdonos bérbe adja: mármint, hogy otthon ülök, a kocsim elvezeti magát a bérbe vevőhöz, aztán hazajön? Az utcából nem tud kikanyarodni. Ha baleset történik, kit fog terhelni a felelősség? Az autót? Nem. Engem! "
Ez nyilván nem így lesz, ha a tulajdonost terhelné a felelősség az önvezető hibájáért, akkor senki nem venne önvezető autót.
Az önvezető csak úgy működhet, amiről írogatnak, hogy pl. a gyártó cégnek lesz valamilyen globális felelősségbiztosítása. Ha szoftverhibárt az autótulajdonos lenne a felelős, akkor senki sem kockáztatná, hogy önvezetőt vegyen, így ezt a felelősséget valahogyan át kell vállalni, egyébként egyet sem tudnak majd eladni.
egyetértek a Kiszámoló utolsó kommentjével. Vállaljon már felelősséget a fogyasztó is. Ha neki nincs igénye semmi extrára, sőt élvezi, hogy egy kivénhedt 1.0-es Suzukival utazik A-ból B-be, akkor had' használja. Aki meg nem akarja, az ne fizessen érte. Döntse el a kereslet a kínálatot, s ne fordítva! - persze azzal egyetértek, hogy legyen valami vizsga, fizessen adót, legyen biztosítás az utasra is és ne essen ki a verda kereke az első kanyarban. De ha az én 20+ éves autóm megkapja a műszakit, meg a szétrohadt, vastag kormot eregető Ikarusok is valahogy 🙂 akkor 'nemtökmindegy'? Miért nem egységes a műszaki? Azért bűzlik minden itthon, mert nincs következetes szabályozás és betartatás, vagy hivatali hatalommal élnek vissza, vagy korrupálódnak a tisztelt urak...
@Kétkedő: ... :-))))))))) ott a pont .... 🙂
én vagyok menyus: 5 sávos autóút önvezető autónál is kellene, mert az emberek akkor is reggel egyszerre mennek dolgozni, délután meg haza.
Egy ma 40 éves teherautó-vezetőnek nyugdíjig nem kell aggódnia a munkája miatt.
Ezt az Uber 40000 Volvot is fenntartással kezelném. Egyáltalán nem lepődnék meg, ha kiderülne, hogy ez csak egy opciós szerződés, aminek a részéből talán lesz valami (az EU tiltás eléggé odavágott), de kétségtelenül az Ubernek ez a hír nem került semmibe, és mindenki erről beszél. Milyen érdekes...
@almastaska:
Ha - hét eleje példa- az egyik taxis az egyik irányba 50% -al többet el kér mint a másik visszafelé (2800 vs 1800 FT), akkor az ellenőrzésért én 1 fillért nem fizetnék. A sárgára fóliázásért dettó.
Az állambácsi meg akkor is napi 5000-t kaszál, ha a taxi-s koromfeketén furikázik 8 órát.
"Egy ma 40 éves teherautó-vezetőnek nyugdíjig nem kell aggódnia a munkája miatt."
Ez egyáltalán nem biztos. Ha 5-10 éven belül megvalósul az önvezető autó, akkor legelsőnek a teherszállítás fog átállni rá, hiszen 24 órában mehetnek majd az utakon a kamionok, nem kell pihenniük.
Ráadásul még köztes megoldás is lehet. Az autópályán önvezetés a legegyszerűbb, ezért az fog elsőnek elkészülni, és az még hamarabb megjelenhet. Ebben az esetben sofőr ugyan kell majd, de csak az autópályán kívül kell vezetnie majd a kamiont, az út nagy részén pedig szunyókálhat, és ezért a munkáért nyilván nem fog annyit kapni, mint ha végig ő vezetne.
Szóval ha lesz önvezetés, akkor a teherszállító flották állnak majd át rá a leghamarabb (aki nem áll át rá, azt lenyomják a versenyben azok, akik olcsóbban szállítanak majd önvezetővel), és a sofőrök állása ha meg is marad, nem fognak annyit keresni, mint most.
József: pedig ez még jó sokáig így lesz, minden felelősséget eltolnak magukról. Ismételten kiemelve, hogy teljesen önvezető autó még nagyon sokáig nem lesz, ma még csak a kezdeti tapogatózások vannak, a neheze még csak most jön. Pl. lámpás kereszteződések atombiztos kezelése, havas út, felfestés nélküli sávok, váratlan helyzetek miatti megállások stb. stb.
Érdekes lesz a dolog a taxisoknál, mert a MOL már készül a dolgokra. Nem véletlenül indítja a car sharinget. Már alapból egy kis konkurencia ha már csak a reptér és belvárost nézzük, de a lényeg hogy már most elkezd felkészülni az önvezető és elektromos autók korára. Amikor a technológia rendelkezésre áll, a MOL-nak már kész flottája lesz és onnantól a taxisok mehetnek a búsba mivel a MOL, mint állami cég előnyt fog élvezni a taxisokkal szemben. MOL sosem volt hülye, ezt is jól kitalálta. 5-7 év és vissza fognak szorulni a taxisok elég rendesen.
5-10 éven belül nem valósul meg az önvezető autó. Legfeljebb körülhatárolt területen belül, ahol minden (út, járda, lámpák, sávok, sarkok, kereszteződések) erre fel lesz készítve. És az nem nálunk lesz. A világ nagyon-nagyon nagy részén nem.
A kamionozas még nem arról szól, hogy 24 órát megy. Ettől sokkal összetettebb. Maga a gép haztol-hazig nem tudja megoldani. Mit csinál télen az autopalyan, mikor nem látja a sávokat? Legjobb esetben megy 10-zel. Ez most komoly?
Pl. valamikor tölteni kellene az akksit. Hol tart az emberiség ez ügyben? Gyakorlatilag sehol.
Tartsd a tempót: ne vicceljunk már, 40 ev alatt odáig jutottunk el, hogy a belvarosbol van közvetlen buszjárat a reptérre...
40 000 önvezető Volvó. Hát az durva lesz. Gondolom ezt látta már mindenki:
youtube.com/watch?v=aNi17YLnZpg
Insane Volvo brake test epic fail
Újságíró hegyek, fotósok, TV-k mentek ki a nagy eseményre 🙂
Second Wave: ez már "régen" (2010) volt.
Mostanában itt tartunk:
youtube.com/watch?v=_47utWAoupo
és itt
youtube.com/watch?v=pzzQ42D9Srw
Utána néztem, idén november közepén az Uber 24000 (és nem 40000) Volvót jelentett be, 2019-2021 közötti forgalomba állítással. December közepén a Volvó bejelentette, hogy ugyan eredetileg 2017 végére szerettek volna már egy száz autóból álló önvezető flottát elindítani (természetesen emberi felügyelettel), de jelenleg úgy látják, hogy biztonsági okok miatt ezt 4 évvel el kell halasztani.
Ennyit az Uber bejelentés komolyságáról...
Grand, a BKV-hez nem érdemes bármit is hasonlítani. Nem az önvezető autók fogják kiszorítani 5-7 éven belül a taxisokat, hanem a MOL carsharingje ha beválik. Mennyi idő kellett az ÜBER befutásához? Na akkor számold hozzá, hogy itt még az állami szabályzás is mögé fog állni a MOL miatt.
Aksi töltésről annyit, hogy lesz benzines is ha valaki nem bír várni a töltésre...
Ha a pályán nem látszik a sáv, akkor amúgy se kell száguldozni...
Azt azért látni kell, hogy az önvezető autókat már élesben tesztelik...
"Miért csak a taxisok sírták ki a magas fix díjakat? " A fix díj nem magyar sajátosság.
Ha már mindenki nyomatja az offtopic-ot, hadd csatlakozzak én is.
Az önvezető kamionoknál lehet olyan kezdeti megvalósítás, hogy a kamion elmegy mondjuk Budapestről Frankfurtba. Lehet úgy is, hogy az elsőben van sofőr, 5 másikban - amik követik - nincs.
Frankfurt határában beállnak egy gyüjtőparkolóba. Jön a helyi sofőr és kiviszi a célvállalathoz. Nem egy napot tölt a fuvarral, hanem 1 órát. Egy nap alatt elintéz 5-6 fuvart.
Nagyjából 2004-5-ben, (nem emlékszem melyik félév volt), irányítástechnika labor keretében jártunk a MTA-SZTAKI-ban (Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet). A kutató srác arról beszélt, hogy autópályán/országúton, tehát mindenképpen a normál város forgalmon kívül, és viszonylag, egyenes utakon, egyszerűbb forgalmi helyzetekben alkalmazható önvezetést/irányítást kutatják. Akkor tartott ott a helyzet, hogy az egy jó irány, hogy egy szenzor figyeli az út szélét, illetve a jól láthatóan felfestett elválasztókat és a kormányzás abból állt, hogy az egyik kereket megfékezi picit, mert a direkt kormányzás az túl macera. Tehát kvázi,ahogy a szánkót irányítja az ember. Végszükség esetén megáll. Ez önmagában nem egy hatalmas dolog nem? Ehhez képest, hol vannak a csak ennyire "önjáró" kamionok? Pedig ez 13-14 éve volt. elég optimista becslés az a 10 év is az igazi önjáró járműveknek.