Újabb CSOK támogatás

2020-10-19
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Itt az új hét, itt az új CSOK támogatás. 🙂

Január elsejétől nem kell illetéket fizetni a CSOK-kal vett ingatlanok után, akár használt, akár új ingatlan. 4%-os illeték mellett ez 10 milliónként 400 ezer forint kedvezményt jelent.

Ez azt is jelenti, ha gyereked van, nehogy vegyél ingatlant idén, ha még nem vettél igénybe CSOK-ot. Egy gyerekre is jár CSOK, csak 600 ezer forint, de használt ingatlanra is és ami sokkal nagyobb haszon, hogy az illetéket megúszod, ami egy 50 milliós lakásnál vagy háznál 2 millió forint. Ha pedig még új is az ingatlan, az áfát is visszaadják, persze már csak az új 5%-ot, de az is majdnem 2,4 millió forint a fenti 50 milliónál. (Gondolom, ezzel sikeresen be is fagyasztották az ingatlanpiac felét az év hátralévő részére.)

Persze a részleteket majd később tudjuk meg, törvény még nincs, csak bejelentés.

Kérem a tippeket, a jövő héten milyen támogatást fognak bejelenteni az áfakulcs, az áfa visszaigényelhetősége, a 3 milliós felújítási támogatás és az illetékmentesség után. 🙂

Update: Novák Katalin sejtelmesen csak annyit mondott, hogy még egy támogatás van a tarsolyában, amit hamarosan közzé tesz. Egyelőre várj a lakásvásárlással, amíg nem derül ki, az mi akar lenni.

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
217 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ezt az illetéket általánosan kellene eltörölni. Úgy egyáltalán miért létezik?

Zabalint
Hogy lassítsák a spekázást.

"Kérem a tippeket, a jövő héten milyen támogatást fognak bejelenteni az áfakulcs, az áfa visszaigényelhetősége, a 3 milliós felújítási támogatás és az illetékmentesség után."

Bár nem ingatlanhoz kapcsolódóan, de az áfát levihetnék 20%-ra. A Gyurcsány-kormány megpróbálta ezt, de akkor nem volt meg hozzá az az infrastruktúra, ami most megvan (online pénztárgép, online számla, ekáer, kutyafüle), így nyilván hatalmas lyukat ütött a kasszán, most lehetne vele próbálkozni.

kövezzetek meg, de ez az ámokfutás azért sem jó, mert sok olyan is házasodik, gyereket vállal aki(k)nek nem kellene.
Én nem tudom, megértem ahol szorít az idő a kor miatt, de szerintem a normális az ha több év együttélés, akár több mélypont megélés,egymás alapos megismerése ill hosszú mérlegelés után vágni bele a gyermek projektbe.

Egy gyermeket szeretni, etetni, ruházni kell, taníttatni, foglalkozni vele.
Ez meg mint valami verseny...mindegy, szüljetek, itt a lóvé, nem számít semmi.

@Kiszamolo
"Körtefa, mert nem ez a kormány vitte fel 27%-ra és nem neki a jelmondata, hogy a fogyasztást kell minél jobban adóztatni."

Tudom-tudom, csak épp bilibe lógott a kezem. 😀

Zabalint
2019-re a visszterhes ingatlanátruházási illetékből 113 milliárd forint bevétel volt tervezve.
Mi a kérdés?

Egy ilyen kijelentés után ki fog CSOK-os új lakásra szerződni idén?
Miért nem lehet fokozatosan bevezetni ezeket a kedvezményeket?
Aki mondjuk építtetőként most épített egy 151 m2-es lakást, az jól megszívta, mert sem az áfából nem jár neki az 5%, és még eladni sem tudja, mert mindenki megvárja vele a januárt...
De még aki most szerződne le, az is el fogja kezdeni húzni az időt, hogy megússza az illetékfizetést.
(Nem építtető vagyok, de most nem is lennék az)

Már évek óta eltörölhették volna az első lakásra az illetéket. Vagy a 15 milliós határt emelhették volna fel 30-40M-ra, hogy ne csak papíron lehessen igénybevenni az 50% kedvezményt (vidéken is nehéz beleférni). És ne csak a csokos, gyerekes családoknak. Hanem az egyedülállókat támogatva az első lakáshoz jutással. A 2.,3., stb lakásra pedig megemelni. Talán kevésbé fújta volna a lufit.

Javaslom bevezetésre a vállakozókat, szakikat sújtó extra büntetőadót, ha egyedülállók, nyugdíjasok ingatlanán vállalnak munkát. Természetesen, ha csok házakon, akkor kapjanak kedvezményt.

Második bekezdés már szarkazmus lett volna, aki nem értette. Egyébként semmi bajom azzal, ha a családokat támogatják. Csak a lufi nagyon nagy már.

Inkább a meglévő szabályozást frissítenék.
35 év alatt első lakás vásárlásánál sem kell illetéket fizetni - ha 15 millió alatti az ingatlan. Szóval ha nem egy sufnit veszek vagy nem merek bemondani előre pár gyereket, akkor csak fizessek szépen.

Lassan azért már a gyengébbek is rájönnek, hogy ez családtámogatásnak álcázott gazdaságélénkítés, amit így az EU nem tud megállítani. Ez a szép, nem megszorítások jönnek hetente, hanem pénzosztogatások. Öröm, hogy ilyen jól működik az utóbbi években az ország!

@Kiszamolo : nem tervezik az áfacsökkentést. Ami a tervben van, hogy további termékeket fognak átsorolni a kedvezményes áfakörökbe. Azaz a mindennapi fogyasztási cikkek áfája fog csökkenni, de a többi terméké nem. Legalábbis nem most, míg ez a kormány van. Ha jönne új kormány, akkor az nyilván visszahozná a többkulcsos adót (fizessenek a gazdagok) és lehet, csökkentené cserébe az áfát 25%-ra, amitől pont semmi nem lenne olcsóbb. Aztán növelnék a társasági adót, és tovább csökkentenék az áfát. Összesen ugyanannyi pénzt szednének be, csak közben egyre rosszabb lenne a cégeknek és a vállalkozásoknak, és jobb a "kisembernek".

@kortefa Ez olyan mint a webes villámvásárlás, most akciós ne gondolkozz gyorsan fogadd el, csak itt sajna nincs 14 napos elállási jog 🙂

Ezek utan januárig le fog állni az ingatlan piac...

Hat nem tom, ez mar inkabb egy “ketsegbeesett kapkodas”nak tunik. Valszeg k nagy a baj gdp fronton. Tobb sebvaltogombot meg mar nem tudnak csinalni a varrodak. Akkor legyen sz.rra tamigatva meg az ingatlan hatha vesz vki. De lehet csak a ner-eseket tomik ki az eladova valt airbnb-s lakasokkal olcson.

Ennek most nagyon örülök. Ez az, ami tényleg segítség.

... és szerinted Miklós ha levinnék 20 %-ra, akkor az meglátszana az árakon ?
Szerintem nem változna semmi, minden kereskedő benyelné a hirtelen jött hasznot, jó magyar szokás szerint és simán ugyanannyiba kerülne minden.

@kortefa
Pont azért nem fogják levinni, ha már mindenféle módszerrel elérték, hogy a NER-en kívül ne csalják el. Mert nagyrészt be tudják szedni, minek csökkentsék.

A Gyurcsány kormány nem próbálta, hanem kampányelemként csökkentette, majd utána vissza.

A helyzetet állatorvosi lóra csupaszítva egy túlkeresleti piacon:
Ha van 100 ingatlan, akkor 100-an fognak lakás venni.
Az a 100 fogja megvenni, akinek a legtöbb pénze van.
Annyiért fogják megvenni, amennyi pénze a 101.-nek van +1 forint.
Ha támogatásokat adunk, akkor is 100-an kapnak, akkor is a 100 leggazdagabb és akkor is a 101. pénze +1 forint, csak az már több lesz, ami az eladónak jó és minden vevőnek rossz.
Ha szelektíven adjuk a támogatást, akkor is 100-nak lesz lakása, akkor is a 101. pénze +1 forint, csak ez a 100 részben másik 100 lesz, mint eredetileg.

Így aki amúgy nem kapott volna, annak jó, de pont ugyanennyinek rossz (akik kiestek, továbbra is 100 lakás van) + aki így is-úgy is vesz annak is rossz, mert drágább volt. Semmivel sem laknak többen.

Az eladón kívül ez alig jó pár embernek, annak is más kárára. Mindezt a beszedett adóból.

Hol tévedek?

"random okos
2020-10-19 at 11:44
Zabalint
Hogy lassítsák a spekázást."

Egyaltalan nem lassitjak a spekazast, az illetek mint minden ktg beepul a lakas araba. Ergo ezzel is emelik a lakas arakat. Az afa t is a fogyaszto fizeti meg, hiaba az elado valja be. Beszerzesi ktg + Profit + Ado = vetelar amit a fogyaszto fizet, ha megtudja egyaltalan.... ha nem tudja akkor csokken a kereslet es csokken a kinalat is. Az adok nagyban torzitjak az arakat es a te vasarloerodet is.

Na, ez jó topik lesz, kezdem a tippeket. 🙂
1. 0%-s (de inkább negatív kamatú) hitel
2. ne kelljen a közjegyzőért se fizetni hitel esetén
3. próba bentlakás a kiszemelt ingatlanban - lehessen visszakozni, ha mégsem tetszik
4. az eladó/kivitelező se fizessen az értékesítés után adót

Első körben ennyi, nehogy túltoljuk és megfogadják valamelyiket. 🙂

Honnan lehet erről elérni a hivatalos részleteket? 2021. január 1. utáni igénylés, kifizetés vagy beköltözés számít vajon?

@hitel
mert neked úgy tűnik, hogy akik ezt megcsinálták (több év együttélés, problémák megélése, alapos megismerés), azoknak jobban megy a házasság?

Nekem nem, sőt!

Még mindig van olaj a tűzre! Kíváncsi leszek mekkora károkat fog ez a tűzeskedés okozni.

@random-okos új szót tanultam: spekázás. Azt hiszem, értem:
Azt mondod, meg kellene vennünk két gyerekkel (hármat szeretnénk) egy ismerőstől a lakást (ha már úgysincs illeték) babaváróval+CSOK-kal, majd eladni, és a CSOK-ot megtartani? 🙂
@Kiszamolo Kérem a tippeket, a jövő héten milyen támogatást fognak bejelenteni?
Megemelik az egy és kétgyerekeseknek igényelhető CSOK-ot:
-legyen mondjuk +15M támogatott hitel, egységesen, mert úgy egyszerűbb.
-az 1,43-2,75M úgyis csak az illetéket fedezte volt eddig, csak a 3 gyerekeseknek, új ingatlanra volt értelmezhető összeg 10M. De lehetne mondjuk 1 gyerek 2,5M; 2 gyerek 6M; 3 gyerek 10M; 4+ gyerek 15M. Használt lakásra a fele.
Szülik ezek a pénzt vagy hogy? Ki állja a cechet, a 2022 (2034) utáni kormány/lakosság?

@agyrem
ha a 101.-nek adsz tamogatast, o ezzel bekerulhet az elso 100-ba (es valaki kiesik onnan, de neki nincs gyereke, szoval o nem is erdekel minket).
Jo esetben az eddigi 100.-nak nem volt annyival tobb penze, mint a 101.-nek, szoval nem emelkednek nagyon sokkal az arak, aki kap tamogatast, az jol jarhat (tobb a tamogatas, mint amennyit a magasabb aron bukik). Aztan persze hogy ez a gyakorlatban is igy van-e, az mas kerdes.

Meg persze az eladok lathatjak, hogy dragabb a lakas, jobban megeri epiteni/meglevot eladni, es lehet lesz is tobb mint 100.

Szerintem direkt csinálják.
Belengetnek egy jó nagy általánosságot (moratórium meghosszabbítása, CSOK illeték ingyenessége stb., kb. mostanában minden), aztán csepegtetik a részletinformációkat. A moratóriumnál még mindig nem lehet tudni, hogy mit jelent az, hogy legalább 25%-kal csökkent a bevétel, a CSOK illetéknél most az a legújabb, hogy a gyerek életkorához lesz kötve (jelentsen ez bármit), aztán hetek múlva kiderül, hogy nem egészen úgy van, ahogy első körben végigfutott a médián. A közlönyben meg december 31-én 23:55-kor megjelennek a részletek. Csak akkor már az emberek oda se figyelnek. Mindenkiben az első bejelentés marad meg. Legalábbis az "oda" szavazókban, őket kell ezzel a taktikával is erősíteni.
Többször is megkaptam az utóbbi hónapokban, hogy "dehát kaptál egy csomó támogatást"... Bocs, de nem kaptam. És nem értik, ez hogy lehet, hiszen ezzel van tele a tévé, rádió...

ezerkérdés
Nincsenek hivatalos részletek. A közlöny lesz majd egyszer.

@zabalint
Azért az nem csak kampányelem volt, a teljes 2006-2009-es Gyurcsány-kormány alatt annyi maradt, és a Bajnai-kormány növelte vissza:
ÁFA kulcsok 2009-ben:

Az ÁFA kulcsok módosítások évközben történt.

- 25 % áfa, 2009. július 1-től 20% ÁFA kulcs 25%-ra emelkedett
- 18 % áfa, 2009. július 1-től 20% ÁFA kulcs 18%-ra csökkent (egyes termékköröknél)
- 5 % áfa
- 0 % áfa
- mentes az adó alól

ÁFA kulcsok 2008-ban:

- 20 % áfa
- 5 % áfa
- 0 % áfa
- mentes az adó alól

ÁFA kulcsok 2007-ben:

- 20 % áfa
- 5 % áfa
- 0 % áfa
- mentes az adó alól

ÁFA kulcsok 2006-ban:

- 20 % áfa, a 25 % -os áfa kulcs 2006. január 01.-től 20 % -ra csökkent.
- 15 % áfa
2006. szeptember 1-jétől a 15 % ÁFA kulcs 20 % áfára emelkedett
- 5 % áfa
- 0 % áfa
- mentes az adó alól

ÁFA kulcsok 2005-ben:

- 25 % áfa
- 15 % áfa
- 5 % áfa
- 0 % áfa
- mentes az adó alól

[http://www.logsped.hu/afa.htm]

Hát akkor ez most 2.5 millió bukó nálunk. Remek!

@Kiszamolo 2012. január 1-től a 25%-os áfakulcs 27%-ra emelkedett.... Elnézést, de a 2010-es választást a FIDESZ nyerte :)(
Itt jegyezném meg ez volt az az év, amikor, ha valaki a 180forintos végtörlesztéssel megvárta, vagy meg kellett várnia a 2012-es évet, sokat bukott a +2% miatt.

@csokos Nálunk is kb. annyi. Pár hónapja mennyit, de mennyit tanakodtunk, hogy vegyünk családi házat, vagy várjunk még kicsit. A vétel mellett döntöttünk, egyelőre úgy tűnik, hogy rosszul. Még jó, hogy ilyen kiszámítható a magyar családtámogatási rendszer...

@kortefa
Köszi, igazad van, szerintem én azzal keverhettem, hogy a 15%-os kulcsot emelték választások után 20%-ra.

@Kiszamolo

Minden ilyen posztban szarkasztikusan utalsz rá, hogy az adott támogatás rossz, de sosem írod le, hogy miért rossz. Lehetne kérni egy olyan posztot, amiben összeszeded, hogy pontosan mi a baj a jelenlegi lakhatási támogatási rendszerrel, és esetleg leírnád, hogy mi lenne egy jobb alternatíva?

Sokan örülnénk neki 🙂

Szerintem jövő héten bejelentik, hogy a gyermektelen családok börtönbüntetésre számíthatnak. 😉

"Kérem a tippeket, a jövő héten milyen támogatást fognak bejelenteni" hiteltörlesztő leírása az adóból, gyermekenként max évi 600 000 2 gyermek esetében, évi max 2 millió 3 gyermek esetében.

Ingyen sör. Az csak pár száz forint.

@titkos már itt leírta, hogy ő mit csinálna: https://kiszamolo.hu/az-uj-tamogatasok-margojara/

Ez is csak akkor van, ha meg nem vagyunk 40 es meg nincs sajat lakasunk egy se? Vagy nemtom hogy volt a meglevo lakas feltetel.

@csokos @ecod

Nyilván frusztráló lehet, hogy "pont lecsúsztatok róla", de ingatlant vagy bármit venni, mindig ilyen, sose tudhatod, mi lesz pár hónap-1 év-5 év múlva. De ha a szükség/vágy megfogalmazódik, hogy venni kellene valamit, akkor egyszer bele kell vágni, mindig lehetne miért halogatni, hogy hátha jobb lenne később 🙂

Arról nem is beszélve, hogy sose lehet tudni, mi a jó döntés, ez majd csak hosszútávon látszik, lehet, hogy pl. jövőre tovább emelkednek az ingatlanárak, így valójában nem buktatok vele.

Szerintem. 🙂

@viktor : "Aki mondjuk építtetőként most épített egy 151 m2-es lakást, az jól megszívta, mert sem az áfából nem jár neki az 5%, és még eladni sem tudja, mert mindenki megvárja vele a januárt…" - aki ilyen ingatlant épít, annak már van tulaja....az épülő ingatlanok, főleg a házak, szépen igazodnak a CSOK minimális feltételeihez már évek óta....

Lehetne egy grafikont látni, vagy egy összehasonlítást olvasni, hogy milyen (emelkedő) pályán mozogtak az elmúlt 6-8 évben a magyar mellett a környező országok és esetleg Németország/Ausztria ingatlanárai?
Minden CSOK-os és 5%-os áfás cikkben szerepel, hogy má' megin' fűtik az ingatlanpiacot, meg olajat öntenek rá, viszont nem láttam sehol még, hogy valóban kiugró-e a magyar áremelkedés, netán nemzetközi a trend.
(Pl. adózás esetén gyakori a szomszédos országokkal való példálózás.)

Egyedülálló, 30 éves férfi vagyok, sokáig sz.r fizuval, most olyan havi 700 körüli bevétellel, pár milliós megtakarítással.
Hacsak nem toppan be életem párja és nem szül hármas ikreket, akkor egy 15-20 milliós panel is álom marad, miközben havi 100 elmegy lakbérre. (Tudom, költözzek össze 3 egyetemistával)

Egy kicsit már kezd a hócipőm tele lenni hogy állandóan variálnak valamit, nehogy mondjuk 5-10 évre tervezni tudjon az ember...

Az az egyetlen pechem, hogy nehezen lehet külföldre vinni a szaktudásom, de a végén lehet megyek keletre, Azerbajdzsán állítólag szép (amikor épp nem lőnek), annyira rosszul talán nem fogják a forintot váltani.

Denes: akinek nincs gyereke az fogja fizetni a CSOK-ot felvettek támogatását 😉
Minden egyes szingli ember kifizet 10 MFt-t + egyéb támogatásokat...

Amúgy is már régóta gondolkozom azon, hogy örökbe fogadok három 17 éves tájföldi lányt és felveszem a CSOK-ot, így meg lesz a szórakozásom és lesz egy szép új házam is ;))

😀 Engem az érdekel hogy ha van egy CSÓKos lakásom, de veszek egy még nagyobbat, amire átrakom a CSÓKomat, akkor jár a sok fasza kedvezmény? 😀

De csúnya vège lesz ennek az elefànt a porcelàn boltban kapkodàsnak megint. Kapkodnak...csak most sokkal nagyobb a jelentősège minden ilyen megmozdulàsnak, mint, amikor volt szèl a vitorlàban. Vàlsàgban kell tudni kormànyozni jól, nem pedig, amikor könnyű. Ès nàlam eddig ez nagyon gyenge. Arról nem is beszèlve, hogy szerintem komolyan próbàljàk leplezni mekkora is a baj.

Mi most vettünk az összegyűjtött pénzünkből családi házat, 50 millióért, amiből 1,27 millió volt a CSOK, 10 millió a CSOK hitel.
Ha jövőre tettük volna, akkor a teljes 2 millió Ft illetéket elengednék..? 😮

@puffogok
csak szerintem vicces, hogy itt sírsz, hogy a fizetésed !hetede! elmegy lakásra? 😀 Így ha lazábban élsz egyedül, csak havi félmilliót tudsz eltenni, úgy meg csak 4-5 év alatt van meg a 30 milliós lakás (kamatok ugye).

Ne röhögtess!

@Kiszamolo az alap csok-nál a 40 éves életkor a default, és nem rémlik, hogy a Csokr. ezt engedné kitolódni. És mivel ezek a támogatások, amiket itt most bejelentettek, mind csok-hoz kötöttek, felmerül a kérdés, hogy egy házaspár, aminek mondjuk van egy 41 meg egy 42 éves tagja és van mondjuk két gyerekük, hogyan fognak ezzel élni, mivel már magát a csokot sem vehetik fel.

És vajon a saját építkezésnél az 5 millió forintig történő ÁFA-visszaigénylést visszavezetik. Azt tudom, hogy a falusi CSOK-os településeken ez megmardt, de más településeken nem vehető igénybe. Így most az látszik, hogy az új lakást vásárlókat burtálisan megtolják az intézkedések, de a saját házat építőknél egyelőr enem látszik kedvezmény.

@puffogok "Egyedülálló, 30 éves férfi vagyok, sokáig sz.r fizuval, most olyan havi 700 körüli bevétellel, pár milliós megtakarítással."
No offense, de komplett családok élnek ennyi pénzből, miközben bérleti díjat fizetnek és saját lakásra (is) gyűjtenek, meg eltartanak magukon kívül egy vagy több gyereket. Ha ennyiből nem tudsz félretenni, akkor a helyedben én házipénztárt vezetnék.
De látom, írod, hogy van néhány milliós megtakarításod. Nem tudom, mennyi az a "pár millió", lehet 2 meg 9 is, de ha mindenképp a saját tulajdonszerzés motivál, azért 20-ért már simán kapsz egy kis garzont (amíg egyedül vagy, nem vagy többre kényszerülve) önerő + hitelre, max pár hónapig még félreteszed a fizud egy részét.

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram