Erről a témáról még a legelső bejegyzésekben akartam írni. Így egy héttel a blog harmadik születésnapja előtt már hipp-hopp írok is róla. 🙂
A nagy kérdés, hogy vajon megéri-e beruházni a még mindig igen borsos árú LED izzókba, vajon megtérül-e a több ezer forintos beruházás valaha?
Ahhoz, hogy megtaláljuk a választ erre a kérdésre, kicsit meg kell ismerkedni a LED izzókkal.
Az első igazi áttörést az energiatakarékos izzók világában a kompakt fénycsövek jelentették, amik nem voltak mások, mint egy izzólámpányi helyre beszuszakolt neoncsövek.
Ezeket a kompakt fénycsöveket követték a LED izzók, amelyek még kevesebb árammal beérték, mint a fénycsövek. Legalábbis a reklámok szerint.
A hőskorban úgy reklámozták a LED izzókat, hogy egy 6 wattos LED izzó kivált egy 60 wattos hagyományos izzót. (Természetesen egy LED izzóban semmi nem "izzik", de mivel ilyen néven terjedt el a köztudatban, én sem kívánok eltérni ettől. Ha lámpának hívnám, sok ember a lámpatestre, csillárra gondolna, ha égőnek? nos égni sem ég benne semmi, ahogy nem is izzik. A fényforrás kifejezés meg olyan, mint amikor a rendőrségi szóvivő személygépjárművet emleget autó helyett. Helyesen mondja, de rajta kívül élő ember nem használja ezt a kifejezést.)
Amikor vettél egy 6 wattos LED izzót és kicserélted a meglévő 60 wattos izzódat, két dolgot vettél észre: hirtelen félhomály ereszkedett a lakásodra, sőt a lakásod fele szinte teljesen sötétbe borult.
Ennek két oka van.
Az egyik, hogy egy 6 wattos LED izzó messze nem ad annyi fényt, mint egy 60 wattos hagyományos izzó.
Egy izzó fényerejét két módon mérhetjük: a teljes fénykibocsátást lumenben, illetve az egy négyzetméterre eső fényt luxban.
Most már kötelezően fel van tüntetve a fényerő minden LED izzón. Ahhoz, hogy össze tudjuk hasonlítani a hagyományos izzóval a fényerejét, itt egy táblázat a hagyományos izzók, illetve a LED izzók fényerejéről:
Megjegyzés a jobb oldali oszlophoz: különféle minőségű LED izzók és kompakt fénycsövek vannak (nem meglepő módon az energiatakarékosak drágábbak), ezért szerencsésebb lett volna egy tól-ig érték. Például kapható 600 lumenes LED izzó 10 wattos és 11 wattos is, ugyanaz a gyártmány, a 10 wattos másfélszer annyiba kerül.
Azonban két dolgot jól mutat a táblázat: a LED izzók egyáltalán nem, vagy nem számottevően takarékosabbak a kompakt fénycsöveknél, illetve azért nem látsz semmit egy 6 wattos LED izzó fénye mellett, mert az bizony nem ad több fényt, mint egy 25 wattos hagyományos izzó. Még egy 10 wattos LED izzó sem ad annyi fényt, mint egy hagyományos 60 wattos izzó.
Íme egy fotó a Philips egyik modern és drágább modelljéről:
Azt látjuk, hogy a 17 wattos teljesítmény megfelel 75 wattnak, ezt 1100 lumenes fényerőt jelent a valóságban. (Azt már el sem merem árulni, hogy a LED izzók folyamatosan vesztenek a fényükből, úgyhogy 10 év múlva sokkal kevesebb fényük lesz. Az első öt év alatt például mintegy 10%-ot vesztenek a fényükből.)
A másik probléma a LED izzókkal, hogy csak egy felé világítanak, szemben a hagyományos izzókkal, vagy a kompakt fénycsövekkel, amelyek minden irányba.
Egy átlagos körte alakú LED izzó így néz ki összeszerelve:
És így szétszerelve:
A képen jól látszik a probléma forrása: Ez a LED izzó bizony csak előre világít, ezért marad sötétben a szoba egyik fele, ha plafonra szerelt foglalatban használod. Ez ellen megpróbálnak eltérő designnal védekezni a gyártók, ilyenek a "kukorica" és az "ufó" alakú izzók például, de mindnek van egyéb hátránya.
Színhőmérséklet
Ha már így belevágtunk az alapokba, mit jelent a színhőmérséklet a LED izzók és kompakt fénycsövek dobozán?
A színhőmérséklet a digitális fotózásból is ismert lehet, mértékegysége a Kelvin fok, vagy "K". A hagyományos izzó 2800 K-s, a napfény hajnal és dél között 2800 és 5600 K között változik, 5000 K felett hideg kéknek látjuk a fényt.
A legtöbb ázsiai országban a hideg fényű LED-et szeretik, amit mi inkább neonfénnyel azonosítunk, ezért gyakran találunk 5000 K feletti LED-et az ázsiai gyártmányok között, amit az átlag európai nem szeret. Bár megjegyzem, minél hidegebb a fény, annál erősebbnek látjuk a nagyobb kontraszt miatt.
Az, hogy neked melyik tetszik, igazából ízlés kérdése, de vásárláskor figyelj oda a feltüntetett színhőmérsékletre.
Mikor vegyél LED izzót és mikor kompakt fénycsövet?
Arra már rájöhettél, hogy a LED energiatakarékossága a kompakt fénycsővel szemben nem több egyszerű mókusvakításnál. Ezzel szemben nagy előnye a LED izzóknak, hogy egyrészt nem érzékenyek a fel-le kapcsolgatásra, amit a kompakt fénycsövek nagyon nem szeretnek, másrészt azonnal teljes fényerőt nyújtanak, nem kell bemelegedniük, mint a kompakt fénycsöveknek.
Ezen túl, az élettartamuk is több mint duplája a kompakt fénycsöveknek és még higanyt sem tartalmaznak.
Azonban az áruk is többszöröse a kompakt fénycsövek árának, sőt a 12-13 watt feletti LED izzókat egyenesen aranyáron kínálják. Egy 100 wattos izzónak megfelelő 20 wattos márkás LED izzó ára 17-19 ezer forint. (Az Osram a honlapján nem is ajánlja a LED izzókat csak maximum 50 wattos hagyományos izzók kiváltására.)
Ezért ahol nagy fényerő kell (75-100 wattos hagyományos izzónak megfelelő), ott nagyjából szóba sem jöhet a LED izzó, hiszen egy 23 wattos, 1570 lumenes Philips kompakt fénycső csak 1.200 Ft, tizede sincs, mint a vele egyenértékű LED izzó. A nappaliba, ahol órákon át ég a lámpa kapcsolgatás nélkül és kell a komoly fényerő, vegyél kompakt fénycsövet, a folyosóra, ahol állandóan fel-le kapcsolgatod és elég 40-50 wattos hagyományos izzónak megfelelő fény, tegyél LED izzót. (Az 5-6 wattos LED izzókat meg tedd az éjjeli lámpádba hangulatvilágításnak, másra nem nagyon jók a túl gyenge fényük miatt.)
Megtérül-e valaha?
Ehhez három dolgot kell összevetnünk: bekerülési ár, élettartam, fogyasztás.
Bekerülési ár: Egy hagyományos 100 wattos izzó 300 Ft, egy ezzel egyenértékű kompakt fénycső 1.200 Ft, egy LED izzó 17.000 Ft.
Egy 40 wattos izzó 220 Ft, ugyanez kompakt fénycsőben 5-700 Ft, IKEA-s 11 wattos LED izzó 1.990 Ft
Élettartam: Hagyományos izzó 1.000 óra, kompakt fénycső 8.000 óra, LED izzó 22-25.000 óra. (Persze ezek csak elméleti maximumok, nekem már 3 LED izzó ment tönkre a 19-ből három év alatt. Ebből kettőt idehaza vettem boltban, aranyáron.)
Nézzünk két példát: Átlagosan napi három óra használat (például nappali) és napi 15 perc használat (folyosó, valamilyen mellékhelyiség)
(A kompakt fénycső nem bírja az állandó kapcsolgatást, ezért írtam elméleti élettartamot.)
Fel kell tenni a kérdést, vajon ugyanott fogunk-e lakni 20 év múlva, ahol most?
Mert ha nem, akkor csak papíron van annak előnye hogy a LED izzót egyszer sem kell cserélni 20 éven át. (Nyilván nem fogunk magunkkal vinni egy 10 éves izzót, ha költözünk.)
Nézzünk egy megtérülést 5, 10, 15 és 20 év távlatában. Ez tartalmazza a beszerzést és az üzemelést, 43 Ft-os kilowattonkénti áramdíj mellett.
A példában egy 50 wattos izzó (tudom, hogy ilyen nincs, csak a LED és kompakt fénycső miatt számolunk ezzel) szerepel és annak megfelelői.
Számolni kellene a beruházás tőkeköltségével és az áram árának várható emelkedésével is, annyit egyszerűsítünk, hogy az áram áremelkedése egyenlő a beruházás után elmaradt kamatbevétellel.
Napi 15 perces használat esetén:
Itt a kompakt fénycső csak a teljesség kedvéért szerepel, mert tökéletesen alkalmatlan rövid ideig tartó, sok fel-le kapcsolással járó hely megvilágítására.
Azt látjuk, hogy a LED izzó magas vételára miatt a megtérülésünk jóval 10 év felett van egy hagyományos izzóhoz képest és még 15 évnél is elenyésző a teljes hasznunk. Semmit nem vesztesz, ha marad az előszobában vagy a kamrában a hagyományos izzó, esetleg nézel egy halogén izzót, ami ilyen helyre jó alternatíva lehet. Ez nem sokkal drágább, mint a hagyományos izzó, igaz, nem is sokkal fogyaszt kevesebbet.
Napi három órai használat esetén 50 wattos hagyományos izzó mellett:
Egy viszonylag drága (700 Ft-os) 11 wattos kompakt fénycső és egy kifejezetten olcsó (IKEÁ-s 1.990 Ft-os) 11 wattos LED izzó mellett is nem igazán éri meg a LED vásárlása. (A 4-5.000 Ft-os márkás LED izzók végképp soha nem térülnek meg a márkás kompakt fénycsövekhez viszonyítva.) Viszont mindkettő megtérül a hagyományos izzókhoz képest. Persze mondhatod azt, hogy neked megér tíz év alatt 600 forintot (havi öt forintot), hogy az általad jobban kedvelt LED izzót használd.
Helyes döntés lehet a vásárlás elnapolása is, hiszen új technológia lévén a LED folyamatosan fejlődik, elképzelhető, hogy pár év múlva már sokkal jobb LED-es égőket kapsz sokkal olcsóbban.
100 wattos fogyasztás mellett, ugyanígy napi 3 órában (izzó 300 forint, kompakt fénycső 1.200 Ft, 23 wattos, LED izzó 17 ezer forint, 20 wattos.)
Azt láthatjuk, hogy itt a kompakt fénycső esetén a világítás költségeinek a negyedét megspóroljuk, azonban a LED izzó elképesztő ára soha nem térül meg a kompakt fénycsőhöz képest, de még a hagyományos izzót is csak majdnem öt év után tudja lekörözni. Amíg nem esik a nagyobb LED izzó ára 4-5 ezer forint alá, nem igazán versenyképesek ebben a kategóriában.
Hol vegyünk LED izzót?
Egyrészt nagyon nézzünk szét a piacon, mert egy barkácsáruház-láncnál 50%-kal magasabb árakat találtam, mint mellette az Auchanban. Az IKEA-ban jó minőségű LED izzókat árulnak, nagyon korrekt árakon, most éppen még plusz 20% IKEA Family kedvezménnyel.
Az ebay-en kapunk legolcsóbban LED izzót, de azért legyünk nagyon óvatosak, mert a minőségben hatalmas a szórás. Márpedig ez nem olyan, mint egy biciklilámpa, itt egy rosszul összegányolt, zárlatos izzó az életedbe kerülhet, vagy jobb esetben "csak" felgyújtja a lakásod. (Hogy mennyire így van, én így jártam nem sokkal ez a cikk megírása után: (A kínai LED izzó története)
Ezért inkább kezd az IKEA-ban a nézelődést, az ebayról csak nagyon bizalomgerjesztő izzókat vegyél meg, aminek van valóságos "CE" minősítése és üveg/plexi takarja a LED-eket. Akkor se lepődj meg, ha az ígért és valóságos teljesítmény, vagy áramfelvétel köszönő viszonyban sincs egymással. (Update: most jött meg az 5 wattos GU10-es "kukorica" LED izzó az ebayről rendelve. Az lehet, hogy fogyaszt 5 wattot (vagy akár többet is), de fénye alig van, ha tippelnem kellett volna, 2 wattosnak tippelem. Pedig ez már egy drágább, bizalomkeltő darab volt.)
Na, remélem sikerült némi felvilágosítást adni a LED izzókkal és megtérülésükkel kapcsolatban.
Ha szeretnél többet tudni a pénzügyekről, gyere el az Akadémiára, hamarosan indul a következő. Csekély 25 ezer forintért hat alkalom alatt megtanulsz mindent a pénzügyekről, amit alapfokon tudnod kellene.
Valódi pénzügyi tanácsadásra van szükséged, eleged van már az ügynökökből? Kattints a linkre további információért.
Olvasd el a többi pénzügyekről szóló írást is a kiszamolo.hu oldalon.
Ha szeretnéd tudni, hogy új poszt jelent meg a blogban, jelölj be minket a facebookon.
Márpedig Ebay-ről, Kínából érdemes venni izzókat!
Példa 1.: Egy 3-as (akár 4-5-ös) foglalatú GU10-es lámpa a plafonon, bele 3 db 5W-os COB égő (pl. SHARP LED-es, akár meleg fehér), és ez így simán erősebb fényt ad, mint a 3x 50W -os régi halogén összeállítás. Ja, darabja 5 dollár volt (~1000 Ft).
Hátránya: valóban irányított fényt ad, kb. 120 fokosat.
Példa 2.: Ha hagyományos, 1 darab E27-es izzó helyére keresünk minden irányba szóró égőt, akkor létezik 100-150 LED-es égő, kukorica (corn) alakban elhelyezkedő LED-ekkel (pl. 5050-es típusú). Ez már 10-20 dollár.
Érintésvédelem pedig főleg akkor érdekes, ahol a LED-ek előtt nincsen üveglap.
u.i.: az igaz, hogy az 1-2 évvel ezelőtti típusok (amiket ma olcsón lehet itthoni boltból venni dupla árakon) valóban gyengébb fényt adtak. De így 2014-ben a megtérülés már csak odafigyelés kérdése felhasznált LED-ek és beszerzési forrás tekintetében
Kell az ilyen cikk is matekpéldának, de azért lenne két megjegyzésem:
1.) Ha kérhetem, legközelebb tartózkodjunk a "LED izzó" kifejezéstől. Tudom, hogy esélytelen a konyhanyelvet és a barkácsolgatók szokásait megváltoztatni, de a rend kedvéért jegyezzük meg, hogy egy LED-nek semmi köze az izzáshoz, mint fénysugárzó elvhez. Fénytest, vagy valami más, de nem izzó.
2.) Akinek nincs a szomszédig bevésve a foglalata és a vezetékek (leginkább ha még csak most építik ki), annak esetleg alternatíva lehet 100 W-os izzó kiváltására nem 1 db 25 W-os, hanem 3 db 10 W-os LED fénytest használata. Persze most mellőzzük a tér világítástechnikai modellezését, csak az exponenciális-szerű áremelkedést szem előtt tartva.
Gondolatébresztő poszt, amihez tennék még pár további gondolatot:
A LED technológia még nincs kiforrva. Pár év múlva, talán. Az élettartam is erősen eltúlzott - nekem egy éven belül két márkás és drága (sok kicsi LED-ből álló) "izzó" felerészben "megvakult".
A számításokba érdemes lenne belevonni a halogén izzókat: a hagyományos izzók kb. 70%-át fogyasztják azonos fényerő mellett, bírják a fel-le kapcsolgatást, 2000 óra az elvi élettartamuk és 2-300 Ft-ért kapni őket. WC, kamra, fürdőszoba megvilágításra optimálisak.
Aki nagyon környezettudatos, és a lakás világítását LED-re állítja át, a költségek miatt akár áruhitelre is szorulhat. Na, az aligha térülhet meg valaha is.
20 évre előre tervezni a technógia jelen fejlődési ütemét tekintve aligha ésszerű. Nem a mostani LED technológia a végső szó a világítás terén. Ami ezután jön, az valószínüleg hatékonyabb, olcsóbb, tartósabb lesz. Az
Rászámoltad a kamatot?
@eg0 Sok ledes lámpát rendeltem az ebay-ről, utoljára pár napja.
De: a minőségük finoman szólva is esetleges. A közölt watt és lumen érték rengetegszer köszönő viszonyban sincs a valósággal. Vettem 4 különböző gyártmányt azonos adatokkal egy lámpába, mindnek teljesen más a fénye és a teljesítménye.
Ja, és már rázott meg kínai ledes lámpa.
Ezért írtam, hogy csak nagy körültekintéssel.
@kzoltan olvassuk el még egyszer a posztot. 🙂
@zelei-andor azért nem írtam a halogén izzókról, mert már így is sok volt, a halogén izzót meg úgyis veri a led is 5 év távlatában a sokkal alacsonyabb fogyasztás miatt.
@fazekas-gabor Szerintem azért azt mindenki tudja, hogy semmi nem izzik egy led izzóban, de mivel nem akartam nyelvújítást létrehozni egy cikkben, ezért hívom úgy, ahogy mindenki.
Ugyanis ha lámpát mondod, az magyarban magát a lámpatestet jelenti.
mi felújításkor teljesen kicseréltük LED lámpákra a világítást a lakásban, de előtte csináltunk néhány tesztet:
nekem NAGYON nem jöttek be a kompakt fénycsövek, mert folyton jóval hamarább tönkrementek mint azt rájuk írták és nagyon büdösek voltak, egyszerűen már irritáltak. volt olyan kompakt ami 3 év helyett 5+ évig ment, de volt olyan ami a hivatalos 3 év helyett 3 hónapig ment csak!!!
hasonló kompakt LED lámpát vettem én is 1x. az kábé fél évig bírta, 4 ezer forint volt. itt a kompaktot úgy kellesz értelmezni, hogy a LED chip ami világít az gyengeáramú kisfeszültésgű ráadásul egyenáramú! tehát a 220V váltóáramot konvertálják általában a chipek kapcsolásától függően vagy egyen 12V-ra (ekkor ellenállásokat látsz a LED chipek mellett, mivel a LED-nek nem egyenes arányos az áramfelvétele, hanem hirtelen megnő, mivel leesik az ellenállása, emiatt pedig nagy a hőtermelése!).... folyt köv
2. folyt.: vagy áramgenerátoros meghajtásra, ami kábé 300mA-700mA közötti. namost ezt egy elektronika csinálja azon a részen, amit becsavarsz jellemzően az E27-es foglalatba. ahogy fentebb írtam ez hőt termel, ráadásul nem is kicsit! na ez a hő teljesen tönkreteszi ezt az elektronikát! emiatt volt az, és sok embernél lehetséges, hogy újra előjön, hogy nemhogy évekig nem fogja bírni, hanem még fél évig is alig!!! tehát nem a LED chip megy tönkre, hanem a meghajtó elektronikája! emiatt én ajánlanék minden esetben egy próbát! és ha az adott LED bírja, mert pölö csak kézmeleg 30 perc üzemelés után is a tövénél, akkor nagy valószínűséggel sokáig fogja bírni!
másrészt a ráírt színhőmérséklet is félrevezető! ugyanis trükközéssel állítják elő legtöbbször ilyen kis helyen ekkora fényt, és sok embernél ez nagyon zavaró, de ez csak néhány hetes használattal jön elő! folyt. köv. ...
3. folyt: például úgy, hogy azt veszed észre, hogy nem tudsz rendesen olvasni alatta! tehát, ha kis részekre akarsz fókuszálni, akkor az nem, vagy nagyon nehezen megy! hiába erős a fénye, ennek ellenére "sötétnek" érzed majd! emiatt mi 12V-osra cseréltük a világítás rendszert és a 12V egyenfeszültséget húztuk szét, majd LED szalagokat tettünk, oda ahová lehetett! ezt nem kell hűteni, mivel sokkal nagyobb felületre esik ugyanaz a hőmennyiség, sokkal jobb a fényük, és sokkal kellemesebb fényt bocsájtanak ki mint a kompaktabbak(kis helyen nagy fényerő). ez persze komolyabb felújításnál jöhet csak elő!
egy hiba a táblázatodba: manapság már lehet nagyobb teljesítményű LED szalagokat is beszerezni, lásd: http://www.anrodiszlec.hu/product_info.php/products_id/6877 , ez 1620 lumen, kábé 20 wattra.
összefoglalva: akit irritál a kompakt fénycső/LED, az próbáljon meg LED szalagra átállni!
Én is használok LED-et. Márkája Landlite, és legolcsóbban a baumax-ban sikerült beszereznem (az auchanban jóval drágább).
Gyakorlati tapasztalatok alapján (szóval nem méregettem, csak érzetre) 8w-os majdnem megadta azt, amit a 15w-os kompakt (ugyanaz a márka), és 11w-os led a 20w-os kompaktét.
Számításaim szerint kb ugyanott voltam költségben, de én nem bánom, hogy 100% led világításom van.
Az egyirányú fényt nem tartom hátránynak, a csillárról plafonra néz mind, ami fehér, és így is úgy is környezeti fény lesz belőle.
Költözéssel kapcsolatban: Miért ne vinném magammal? Az is spórolás, ha nem dobom ki, ami nem rossz.
Élettartammal: 15év realisztikusabb, ha a minőségire is azt írják, akkor nem tartom valószínűnek, hogy tovább bírná a többi. És lehet mondani, hogy még eddig se bírják a valóságban, de régebben kompaktoztam, és nekem úgy tűnt, azok sem bírják hozni az élettartamuk.
EGO: "Egy 3-as (akár 4-5-ös) foglalatú GU10-es lámpa a plafonon, bele 3 db 5W-os COB égő (pl. SHARP LED-es, akár meleg fehér), és ez így simán erősebb fényt ad, mint a 3x 50W -os régi halogén összeállítás. Ja, darabja 5 dollár volt (~1000 Ft)."
Hol vetted ?
Én pont GU10 foglalatos, 50W-os halogén izzókat szeretnék lecserélni, de még nem találtam azonos fényáramú, melegfehér LED-et, ésszerű áron.
Én a Lidl-ben vettem ilyet. A konyha egyik felében ezek vannak, a másikban ebayes kínai vackok. A különbség ég és föld.
Valami 2.000 forint volt az áruk, de nem mindig lehet kapni.
még annyit tennék hozzá a fenti írásodhoz, hogy a kompakt LED azért drágább, mert neked a LED (chip) mellett a hűtőbordát és a belső elektronikát is meg kellesz fizetned, míg ha saját LED szalagot építesz ki, akkor külön veszed meg a tápegységet, amit nem kellesz eldobni ha cserélni akarod a LED szalagot, azaz csak egyszeri költség. és még a hűtőbordáért se kellesz külön pénzt kiadnod, lévén a szalagot nem kell hűteni! emiatt szerintem hosszútávon a LED szalag árelőnyben lesz a kompaktabb LED lámpákhoz képest!
Korrekt cikk, de sok helyen kicsit "torzitja" a valóságot.
Egyrészt az árakkal kapcsolatban: kétlem, hogy nagy számban adnának el a boltokban 10-20.000Ft-os ledeket. Akciók alkalmával, de nem beszélve a hazai és külföldi aukciós oldalakon, ennek a töredékéért lehet beszerezni. És nem csak gagyit! Tehát, ha a 17000Ft-os árat lecseréljük a táblázatban mondjuk 5000-re, az mindjárt boritja aviszonyokat!
A másik, hogy igen ritka szerintem az is, mikor valaki csak "simán" kicseréli az E27 60W izzót egy LED-re. Ez tapasztalatom szerint sokkal inkább inkább teljes lámpatest cserével, de igen gyakran teljes világitási rendszer cserével (átvezetékelés, lámpatestek szétosztása, elköltöztetése) jár együtt. Az egy darab plafon közepén lógó 60W izzó lecserélése több spotlámpára esetleg némi ledszalaggal kombinálva csodákat képes művelni egy helyiség világitásával.
Még egy ötezres ár is majdnem tízszerese a kompakt fénycsőnek, sőt ebayen majdnem hússzorosa. Ezért csak a hátránya lesz kisebb.
Természetesen az átalakítás is megoldás, de akkor azért számolni illene annak költségével is, az meg ritkán áll meg sok tízezer forint alatt, megint csak nem rentábilis. Persze dönthetek úgy, hogy "amúgy is cseréltem volna", de akkor is nézni kell, mennyivel drágább szerelési díjjal együtt, mint egy hagyományos olcsóbb megoldás.
Ezért erre nem tudtam én nem is akartam kitérni.
Ha már úgy is "népnevelő" célzattal írod a cikkeidet, jobb lett volna odafigyelni a megfelelő (szak)kifejezések használatára: "fényerő" helyett fényáram, ill. "izzó" helyett a megfelelő helyeken fényforrás. Gondolom te sem örülnél, ha valaki a pénzügyekről pongyola módon fogalmazna.
Annak se, amikor a rendőrségi szóvivő az autót személygépjárműnek hívja. MErt tényleg az a neve, de senki nem használja.
Én úgy döntöttem egyelőre maradok a bespájzolt hagyományos izzóknál illetve halogéneket használok.
Majd ha emberi áron lesznek olyan takarékos fényforrások amiknek a CRI-je 98-99 fölött lesz (azaz közel teljes spektrumú fényt adnak), akkor váltok.
Addig kihúzom az izzókkal.:)
A cikk pénzügyi szempontból biztosan korrekt, nem számoltam utána, de számomra a jelenlegi alternatívák nem összehasonlíthatók az izzókkal, mert gyengébb minőségű fényt adnak. A kompakt fénycsövek fényét pl. kifejezetten utálom.
Furcsa amiket írtok a kompakt fénycsövek tönkremeneteléről, kopp-kopp, én 5 éve vettem a lakásomat, akkor mindenhova frissen, akcióban talán 800 forintért vásárolt 23 wattos "tornado" eszközök kerültek. A budiba talán 15 wattos, de ugyanaz a típus. Egy sem mentmég tönkre.
Azóta láttam már 599-es akcióban is hasonló 20-23 wattos phillips csöveket. Szerintem ki kell várni ezeket, és bespájzolni.
És ezt nem a LED-esek ellen mondom, hangulatvilágításra, éjszakai fényre én is azt használok, de egyelőre nem érzem kiforrotnak a technológiát hogy rengeteg pénzt beleölve váltsak. Majd, nem kerget senki. Szeretnén kiélvezni a kompaktokat, ha már adtam érte pénzt.:))))
Mi 2 éve építkeztünk és mindenhova LED-es "izzókat" terveztünk. Eleve úgy lett kialakítva az összes helyiségben a lámpatest, hogy ahol 1x100Watt teljesítményre lenne szükség, ott 2 égőnek legyen hely. Ida került be két LED-es izzó, ami tudja biztosítani a megfelelő teljesítményt.
Azzal kalkuláltunk, hogy nem, vagy csak nagyon hosszú távon fognak megtérülni, de ez csak az egyik szempont volt. Kifejezetten ledes izzókra specializálódott hazai boltokban vásároltunk!
Sajnos 2 szobában olyan lámpatestet sikerült venni, amibe nem fért el a kukoricacső led. Gyorsan kellett megoldás, így vettünk bele 4 darab kompakt fénycsövet. Áruk fele annyi volt, mint az eredetileg tervezett led-es.
Mostanra lett végképp elegem belőlük. Gyenge a fénye, lassan lesz világos a szobákban és a 4-ből most ment gallyra a második. Jön Kínából a LED-es izzó a kompakt áránál olcsóbban.
Ezek az élettartamok teljesen elméleti értékek általában, és nagyon nehéz velük tervezni/számolni. Nekem a nappaliban, hálóban kompakt fénycsövek vannak, úgy emlékszem már legalább kétszer cseréltem az összeset (egy lámpában több kisebb teljesítményű van), pedig még nem lakom 5 éve a jelenlegi lakásomban. De szerintem van közte amit már háromszor cseréltem. Úgyhogy ezeknél durván 1-2 ezer óra lehetett az élettartam.
A többi helységben (konyha, folyosó, wc, fürdő) halogén lámpák vannak, minden lámpában két izzó van, úgyhogy abból is van elég a lakásban. Ezek közül pont pár hete kellett egyet cserélni, de a közel 5 év alatt összesen ennyi, a többi még az eredeti. Ezek nyilván kevesebben mennek mint a kompakt fénycső a nappaliban, cserébe folyamatosan fel-le vannak kapcsolgatva.
Mindezzel nem azt akartam mondani, hogy a LED anyagilag a jó választás, de meglehet a maga létjogosultsága.
Őszintén szólva magasról tojok a megtérülésre egy új ház építésénél felhasznált 56 darab (összköltség 125eFt) LED-es izzónál. A legtakarékosabb megoldást választottuk, így ha soha nem térül meg a sacc 50eFt többlet, amit erre áldoztunk, akkor annyi baj legyen.
Cserébe azonnal van olyan fényünk, ami a megfelelő fényerőt biztosítja. Ahol kell hideg fehér a fény (konyhapult), ahol kell ott meleg fehér. Izzókat nem kell cserélgetni (bár beszereléskor az egyik LED izzó hibás volt, azt azonnal még a villanyszerelő cserélte. Volt 2 tartalékunk, egyik még most is itt van a szekrényben. )
A kompakt szarokkal meg szenvedjen az akinek 2 anyja van! Én végeztem velük!
@Kiszamolo 2014-01-26 - 07:39
Najó, ez nem olyan, mint a "deviszont" és társai, de így is húzós. Mint amikor egy kötelezettség teljesítésének készségét és képességét erősítő eszközt (biztosíték) kevernek egy vezetékvédelmi eszközzel (biztosító). Annyi mindent újítasz, pont nyelvet nem mersz? 🙂
Kínai rendelés lehet megérne egy cikket.
Túl vagyok 40 Kínai rendelésen.
Tapasztalatok:
- Egy rendelés kivételével minden megjött. Igaz volt, ami 2 hónapra. (Azt az egyet az eladó ingyen újraküldte és megérkezett. Feltételezem idehaza veszhetett el.)
- Minőségileg 2-3 esetet leszámítva pozitívan csalódtam. (nem voltak nagy elvárásaim)
A titok annyi, hogy a megbízható webshopokból kell rendelni, ott sok eladással bíró, jól értékelt eladóktól.
No meg a konkrét árura is rá kell keresni. Vannak fent Youtube videók, ahogy a nyugati vevő bontogatja a csomagot és azon nyomban próbálja. Egyéb értékelések...
LED izzókat ismerősöknek rendeltem eddig és mindegyik nagyon elégedett.
Más termékeknél eddig a csúcs az 5000Ft-ért beszerzett eszköz, ami idehaza 100eFt lenne. "Vasról" van szó, tehát nem licensz vagy szoftverlopás miatt olcsóbb. 1,5 éve használom és nem cserélném el a hazaira... 🙂
Én a konyhai és a könyvespolchoz tartozó spotokat cseréltem le. Így a teljes világítás fogyaszt annyit (11 W-akat szereltem be, konyhába 5-öt, könyvespolcra dettó), mint egy-másfél db halogén tenné, ráadásul a kisebb hő miatt jobban is tudtam alakítani a környezetét. Ja, és a kialakításhoz ugyanazokat a szerelvényeket használtam, mint a halogénhez kellett volna.
A többi helyen maradt az E27-es foglaltban a halogénizzó. Esetleg azt is bele lehetne tenni a táblába, mert elég sok helyen elég sok fajtát lehet kapni abból is (hagyományosat nem is veszek már, csak LED-et vagy halogént).
Az izzón lovagolni meg nyelvtannácizmus, abból is a rosszabbik, agresszív nyelvművelős fajta 🙂 (mondom ezt félig nyelvészként). Így hívják a népek, és kész. Tessék belekötni a kolbászba is, mert az pár száz éve még a mai hurkát jelentette.
Egy pillanatra azt hittem, hogy ez tenyleg egy több eves cikk 🙂 Aztan meglepodtem rajat, hogy mennyibe kerülhet a ledes lämpa Magyarorszagon. En (Becsben) egyszerüen bementem egy Media Markt-ba, es vettem egy 9.5W-os ledes izzot 12€-ert (https://geizhals.at/philips-led-lampe-9-5w-827-e27-a788972.html). Becsavartam a meglevö, hagyomänyos 60W-os melle. Jelenthetem, hogy annäl läthatoan erösebben vilägit. A fenye barätsägos, es egyältalän nem melegedik (szemben az otthoni kompaktcsöves izzokkal, ugyhogy gondolom, a hatäsfokänak is jobbnak kell lennie)
Termeszetesen nem tudom merni, hogy tenyleg 9.5W-ot fogyaszt, ezt a temät fogyasztovedelemre bizom 🙂 Mivel senki nem panaszkodott a csalädban semmi titokzatos problemära, szepen lecsereltem az összes izzot, es azota is boldogan elünk 🙂
Szerintem Magyarorszägon kicsit tulärazottak lehetnek a ledes lämpäk...
... meg annyi, hogy megöriztem a blokkot es a lämpäk dobozät. A felirat szerint 806 lumen-el vilägit (amit a linekn küldtem egy regebbi model, az enyem ez lehet: amazon.de/Philips-LED-Birne-ersetzt-Lumen-19302900/dp/B008C0UQMC)
A csomagoläson jol olvashatoan 10.000 ora elettartamo szerepel. Ez napi 8 ora hasznälattal 1250 nap, 3,4 ev. Ha elöbb meghibäsodik, szepen visszaviszem 🙂
Én mint villamosmérnök azt gondolom, hogy megvan a helye meg a szerepe a LED fényforásoknak, meg a kompakt fénycsöveknek is, csak végig kell gondolni mit hova miért. Ki kell tudni használni a LED irányított jellegét. Úgy kell kiválasztani a lámpatestet, meg a fényforrást, hogy passzoljanak és a LED arra világíthasson amerre szükséges és a lámpatest ne árnyékolja.
Pl. a billentyűzetem egy 3W -os LED világítja meg. Irányított és pontosan oda irányul ahova kell. Egy 9W -os kompakt fénycsövet helyettesít. A fénycső 4 év alatt egyszer kiégett, egyszer a gyerek törte el. Már a kompakt fénycsövek árából megvan a LED 10 évet nézve.
Más. Ha ilyen kierőszakolt rezsicsökkentések vannak, meg 3000milliárdért erőművet építenek nekünk olcsó áram reményében, akkor az emberek számára minden energiatakarékos dolog kiforratlan, bonyolult, meg drága. Ez azt is jelenti, hogy egy műszaki szinten megrekedünk
Akinél folyamatosan mennek tönkre a világítótestek: nem lehet, hogy a lakás elektromos hálózatával vagy a kapcsolókkal van probléma? Kontár szerelés, gagyi szerelvények könnyen kinyírnak mindent...
Mi már 2-3 éve átálltunk a ledes világításra, folyosókra, kis szobai lámpákba tökéletes, és még egyik sem ment tönkre. Viszont nem egyszerre cseréltem, ha nem ahogy égtek ki sorban, így a folyosó két lámpája között volt több mint egy év, ami látszott is a két egyforma led izzó fényerején.
Igazából nagyon jó technika, ha rászánja az időt az ember, és rutinos ebayes, akkor olcsón megúszhatja. Az hogy nem kell várni a bemelegedésre meg külön pozitívum, mert ha felkapcsolom valahol egy pillanatra, akkor azonnal látni akarok. A fénycsövek meg nagyon nem bírják a kapcsolgatást.
Egyenlőre nagyon elégedett vagyok, és ez így 2-3 év távlatában már jelent valamit.
Kis kiegészítés: a valóságos CE ellenőrzése ebay-en nem egyszerű. Kínában a "Chaina export"-ot jelölik így, azonos betűtípussal. 🙂
Kommentek elolvasása nélkül: nekem az előszobában 2 "hagyományos" (talán halogén) spot mellett van egy LED spot. 5 évvel ezelőtt lettek beüzemelve. Melyik "égett ki" leghamarabb? igen, a LED-es... No comment.
Ahogy a cikk is nagyon helyesen megemlitette, a legjobb megoldás a "kivárás", azaz a vásárlás elnapolása. Ez igaz minden megújuló technikára is.
WB: Hogy hol vettem: rákeresel E-ay-en, hogy COB LED GU10 warm white. Rendezed price+shipping szerint növekvőbe. Sok eladó lesz, válassz egy sokat értékesített, jóra értékeltet.
Minőség: Igaza van Kiszámolónak, óriási a szórás. Pl. a fenti COB égők/izzók/lámpák egyelőre nagyon jól teljesítenek, de volt olyan rendelésem (3 LED-es égő, 3x3W-osnak hirdetik), ami egyrészt nagyon gyenge fényt adott, másrészt 10-ből 9 tönkrement 1 hónap alatt! Mármint a szuperolcsó elektronika benne, nyilván nem maga a LED.
Ugyanez a helyzet a LED csíkokkal is, amit armogur linkelt. Az 5050-es és 5630-as LED-del szereltek erős fényt adnak, lehet hideg- vagy meleg fehér, konyhapulthoz szerintem a legjobb megoldás. Hármasával sorbakötött LED-ek vannak párhuzamosan kötve, így lehet őket hármasával vágni, 12V-ról hajtani. Szóval amikor egy szakasz meghal, akkor 3 LED egymás mellett nem fog világítani.. Folyt. köv.
de előtte és utána lévők igen, és sajnos már láttam ilyet. (Pedig még "waterproof" műanyag bevonattal is védett szalag volt.)
Tehát a minőség és a megadott paraméterek valóságtartama valóban erősen szór.
Egyébként a LIDL-s Livarno égőkről nekem is jók a tapasztalataim. 5-ből 1 ment tönkre, a maradék 4 már évek óta megy és viszonylag erős fényt ad. Ja, és tudtam rá garanciát érvényesíteni, vissza adták a pénzt, ellentétben ugye Ebay-es rendelésekkel.
Általában kínai rendelésről szerintem jó cikk: totalcar.hu/magazin/kozelet/2014/01/17/almaid_kutyui_harmadaron
Amíg csak tudok hagyományost használok.
Ebbe benne van az is, hogy a közölt adatokra leginkább úgy reagálnék, mint a székely ember miután kijön a moziból a star wars vetítéséről: hát én azt nem hiszem.
No meg az is benne van még, hogy fényminőséget tekintve a takarékos új technika gyakran lemarad.
Nem utolsó sorban meg mire fényre lenne szükség általában már úgyis csak a laptopképernyő világít, így lehet a napi 15 percet sem éri el amit világítok velük, úgy meg nem görcsölök azon, hogy 20 év távlatában spórolhatnék valami minimális összeget.
A kompakt fénycső igazi ellensége a magas hőmérséklet, nem a gyakori ki/be kapcsolás.
Nálunk csak ilyen van és ahol tönkrement, az a zárt csillár, általában fürdőben, WC-ben.
Ami nem nem tönkre, az a folyosóvilágítás, ahol folyamatosan fel-le vannak kapcsolva. Azok nálunk a falon vannak és nagyon jól szellőznek, nincsen bent melege az izzónak.
Érdemes erre figyelni, ahol lehet, fali világítást telepíteni.
Szerintem nagyon elsiették a hagyományos izzók kivonását a piacról. Nem szabadott volna, amíg nem tudják normálisan helyettesíteni őket. Jelenleg egyáltalán nem létezik (én legalábbis nem találtam) például olyan izzót, aminek a fénye minden tekintetben (fényerő, világítás iránya) megfelelne egy hagyományos 100-150 wattos izzóénak, és bele lehet tenni egy rusztikus vagy antik hatású csillárba, nem egy hatalmas, kilógó izé.
Lehet eljárt az idő a cikk felett is 😀
Én úgy tudom, hogy a mai, modern kompakt fénycsövek nem érzékenyek a fel-le kapcsolgatásra, és szinte azonnal bemelegszenek.
De hallottam olyant is, hogy kompakt fénycsövet minimum 80 cm-re kell tenni a zembertől, mert valami mágneses teret generál 😀
A led hatalmas előnye, hogy nagyon pontosan lehet irányítani. Így csak azt a felületet világítod meg, amit akarsz, és úgymond nem lesz elpazarolva a többi. Valamint most már akár egy üvegtáblát is be lehet úgy led-ezni, hogy megfelelő fényt adjon, így elsősorban a disign szempontjából fogják őket alkalmazni.
Nincs is szebb annál, mint amikor csak egy-egy folt van megvilágítva a szobában, mert a led csak annyit visz. A többi helyen meg idegesítő félhomály. A fiókban már vakon turkálsz, mert csak derengés van, fény nincs.
Három napja vettem egy modern és drága fénycsövet és ennek is kell melegedni.
Szerintem a kompakt fénycső sosem volt alternatíva, mert egyszerűen nem jó a fénye. Volt ès van belőle, még olyan is ami nem is annyira kompakt, egy fénycső gyűrü alakban, de legközelebb más lesz helyettük. Jelenleg normális alternatíva komplett lakásra szerintem:
- Ahova kis fény kell, oda LED.
- Ahova nagy, ott halogén izzó, várva a LED áresést
Vagy a nagy helyiségekben szétszedni helyileg a világítást, és mehet sok kicsi LED.
Szerintem abból is jó minőségűt kell venni.
Nem mellékehelység, hanem mellékehelyIség!!!!!!
Hát én egyáltalán nem tapasztalom hogy ártana a fénycsőnek a le-fel kapcsolgatás. 5 év alatt azt hiszem 3 fénycsövet kellett cserélni (majdnem mindenhol az van), de azt sem kapcsolgatós helyen hanem csillárban. És nem is úgy ment tönkre egyik sem hogy nem világított hanem elkezdett "ciripelni". És ezek kemény 400Ft-os praktikeres nevenincs fénycsövek. Most már kezdenek emberibb árban lenni a márkásak is, de 5 éve még 400Ft vs 3000 Ft volt egy praktiker meg tungsram között a különbség. Értelme nem volt minőségit venni ilyen árkülönbség mellett, de utólag sem bántam meg mert beváltak.
Nekem az E27 foglalatú kompakt fénycsövekből még egy sem bírt 3-4 évnél többet (általában gyerekszobában v. nagyszobai csillárban használtuk, mindig "márkásat" vettünk).
A LED-del a legnagyobb bajom a színhőmérséklete. Hiába van ráírva arra amit vettem, hogy warm white a halogén spottal összehasonlítva sárga helyett szürkészöld fényt ad. Tkp. vinni kellene magammal a boltba 2-3 halogén spotot és ott a helyszínen kipróbálni, hogy a LED "olyan színű" fényt ad-e. (Nekem 36 db kellene a nagyszoba + folyosó + étkező asztal fölé.) Drágán értelmetlen venni, az olcsót nem tudom kipróbálni ha neten rendelem. Halogatom, ahogy égnek ki a halogén spotok, úgy cserélgetem (évente max. 10% az "elhullás"), egyelőre vegyesen vannak. A gyerekeknek az olvasólámpák már ikeás ledes és nagyon szép fényük van, elégedett vagyok velük.
Azoknak,
- akinek Kína túl merész, vagy szereti megnézni mit vesz.
- akinek az IKEA és más áruházak gyenge, de méreg drágán árult ledes izzói nem jönnek be.
Ajánlom keressenek rá a Google-el a magyar LED világítással foglalkozó üzletekre.
Egyrészt ezek jelentős része fizikai valójában létező üzlet, így mindent ki lehet próbálni. Megnézni a fényét, formáját...
Másrészt miután Kínából veszik a több száz lehetőség közül a megfelelő minőségűt, így az áruk is kedvező. (nyilván a Kínai ár akár többszöröse, de az IKEA, Praktiker, Tesco árak töredéke)
Bocs, de kiakaszt, ha valaki azt mondja, hogy "vakoskodom méregdrágán", közben fényárban úszik a házunk majdnem kompakt fénycső bekerülési költségből.
"Kis kiegészítés: a valóságos CE ellenőrzése ebay-en nem egyszerű. Kínában a “Chaina export”-ot jelölik így, azonos betűtípussal."
A TÜV CE jelölést fel lehet ismerni (nem mindig egyszerű, de legalább valami): ha a C betűből kört csinálunk, hozzá kell érjen ez E betűhöz:
betonopus.hu/notesz/fogalomtar/16-harmonizalt-eu/ce-jeloles.jpg
A Kínai China Export - nál nagyobb a távolság a C és az E betű között.
Kompakt izzóból is elég nagy a szórás, pl. egy Osram Dulux Superstar vagy Longlife esetén 15-20e óra élettartamot és 500e (!) kapcsolást adnak meg, egy olcsónál fele-harmada élettartamot és alig 4-6e kapcsolást. A bemelegedési idő is változó. Ezekre nem árt tekintettel lenni, minden dobozon rajta szoktak lenni az értékek.
Ami még talán a LED-nek egy pozitív pontot adhat az, amikor kinyitod az ablakot nyáron. A kompakt és hagyományos lámpára özönleni fognak a bogarak, míg a LED lámpára szinte semmi. Minimális a kibocsájtása UV tartományban.
Illetve még egy összehasonlítási pont lehetne a lámpák közt: melyik mennyire vibrál?
Én csak led szalagot használok:
LED Quantity: 600 leds/5 Meter or 120 leds/Meter
Size: L500cm (5M) x W0.8cm x T0.25cm
Package: 5 Meters / Reel
View angle:120°
Working Input Voltage: 12VDC
Working Current/meter: 0.4A
Output power: 7.2W /Meter
Luminous Flux: 270-300 Lumens/Meter
Working Tempreture:-20° to 50°
Drive Mode:Contant Voltage
Long life span 50,000+ hours
9,3 usd volt 5 méter ami annyi mint 2072 FT
Ezért kaptam 1425 lument!
A mennyezetbe szépen belehet vezetni/elosztani, ennél tényleg nincs jobb.
Nálam napi 10 órát megy, hol tudja ezzel felvenni a versenyt a hagyományos izzó?:-))))
@saskal
UV-ra sötétedő szemüvegem van. Se kompakt, se hagyományos, de led nem ad ki uv-t.
A LED "izzó" azért veszít, mert tényleg "izzó". Azaz a hagyományos izzók számára kialakított infrastruktúrába kell beépíteni, a trafónak, vezérlésnek el kell férnie egy búrában.
Ha egy új házat építesz, vagy egy régi kap teljes elektromos felújítást, a LED-es világítás már bekerülési költségen is versenyképes.
Ugyanaz a helyzet, mint telefonoknál. A mobiltelefon-penetráció fordítottan arányos az ország fejlettségével (egy ponting, nyilván Szomália nem). Miért? Mert Németországban a jól működő vonalas rendszer mellett kevesebben ugrottak venni mobilt, mint Magyarországon, ahol mobil volt az első telefon sok háztartásban.
Én is erre jutottam, mikor győzködtek, hogy a LED a tuti. Számoltam, de sehogy se jött ki a megtérülés, főleg, hogy az ígért 20év semmit nem számít, ha nincs garancia vagy 1-2 év. Tönkre megy minden, a LED izzó is, és az méregdrága, és borítja az egész "megtérülést". Szóval én maradok egyelőre a kompaktoknál. Folyamatosan próbálgatok különböző típusokat, de az jön le nekem, hogy a Philips Tornado (8 year) a legjobb, az romlik el a legritkábban. Lidl,IKEA-s sem rossz, de nagyobb a hibaarány, a tungsram jön utána a sorban, a gagyikat nem is érdemes venni, 2-2 auchan/tesco gazdaságossat is vettem, mind kuka lett néhány hónap alatt. 800Ft-nál többet nem adtam ki kompaktfénycsőre, drágábbakat nem próbáltam.
A LED-ben a lehetőséget én ott látom, hogy új lakás építésnél már eleve úgy tervezve a világítást, hogy szallagot vagy sok spotot felhasználva "hangulatos világítást" létrehozni.
Hogy a kompakt fénycső nem bírja a kapcsolgatást, egy széles körben elterjedt tévhit.
A minőségibb darabokon nem hiába írja a 20 000 - 500 000 kapcsolást. Továbbá a csomagoláson
szerepelni szokott a bemelegedési idő, pl. <15s = 60% fényerő már gyorsnak számít.
Érdemes kipróbálni a 2500 K színhőmérsékletűeket - szép melegsárga fényt adnak.
Saját tapasztalat alapján kb. 2000 Ft-nál kezdődik egy minőségi kf ára: Osram, Megaman stb.
Akkor az sem olcsóbb, mint a 2000 ft-os led....
A 15 sec alatt 60% meg elég kevés egy előszobában, vagy kamrában, ahol végzel is pár másodperc alatt.