Eltelt egy újabb hét, nézzük mi történt a nagyvilágban.
Közeledik az ősz, a nyári uborkaszezonnak lassan vége. Egyre több a cikk, ami a világvégét jósolja, mintha kezdenének rájönni az emberek, hogy még sincs minden rendben a világban. A sok huhogó már arról beszél, hogy V alak helyett W alakú lesz ez a visszaesés.
Idén már 46, egymilliárd dollárnál több eszközzel rendelkező amerikai cég jelentett csődöt, ez új rekord, ehhez képest sehol nincs a 2009-es adat, amikor egész évben összesen volt 38 ilyen cég. Az új munkanélküliek száma is emelkedett a múlt héten az Egyesült Államokban.
Ez a tőzsdén egyelőre nagyon nem látszik, mindegyik amerikai tőzsdeindex új csúcsokon van, vagyis feljebb állnak, mint idén tavasszal. Ahogy az egyik híres közgazdász megfogalmazta, a FED-nek döntenie kellett márciusban, hogy végignézi a teljes összeomlást vagy mániát gerjeszt a piacon. A mániát választotta. Ezért a FOMO mellé (fearing of missing out) egy új kifejezést is érdemes megtanulni, ez pedig a TINA, vagyis There Is No Alternative.
Az amerikai tőzsde mérete az árazás alapján meghaladja az amerikai GDP 179%-át. A dotkom lufi csúcsán ez az érték "csak" 145% volt.
Miután a TINA jegyében a techcégek lettek az új "save havens" papírok az állampapírok helyett, az Apple értéke már meghaladta a kétezer-milliárd dollárt, a P/E értéke 37,87, csak idén 60 százalékot drágult. Ilyen magas P/E értéke utoljára 2007 végén volt, amikor mindenki elájult az Iphone-tól és nagyot nőtt a részvény ára. Egy évvel később már felét sem kérték a részvényekért, mert rájöttek, hogy mégsem eszik olyan forrón azt a kását.
Ennél csak a Tesla viccesebb, már 2.130 dollár felett van az ára, a piaci értéke alapján majdnem annyit ér, mint az összes jelentős autógyártó együtt.
A teljesség igénye nélkül: Tesla piaci értéke 396 milliárd dollár, P/E 1020. Eladott autók száma 2019-ben 367 ezer darab.
Peugeot piaci értéke 13,4 milliárd euró, P/E 7,19, eladott autók száma 3,5 millió darab, VW piaci érték 73,34 milliárd euró, P/E 14.49, tavaly eladott autók száma 10,97 millió darab, Reanult 7,1 milliárd euró, eladott autók száma 3.8 millió darab. Fiat-Chlysler 14,84 milliárd euró, 4,4 millió darab eladott autó, P/E 4,87. General Motors 42,13 milliárd dollár, P/E 27,83, 7,7 millió eladott autó. Ford 27,11 milliárd dollár, P/E nincs, éppen most veszteséges, 5,4 millió autó. Toyota 188 milliárd dollár, P/E 8,25, 10,74 millió autó. Hyundai 32.48 milliárd dollár, P/E 8.92, eladott darabszám 4,4 millió autó.
A fenti számokat összeadva a világ legnagyobb autógyárai együttesen érnek picit többet, mint 400 milliárd dollár (vagyis csak egy hajszállal többet, mint a Tesla önmaga) és eladtak szép haszonnal 50,71 millió autót szemben a Tesla 0,367 millió autójával. Aki szerint ez nem vicces, annak nincs humorérzéke. 🙂
Közben Európában és úgy tűnik, talán Kínában is csökkent a kereslet a Tesla autóira, miután a szokásos kezdeti hullám lement. Júliusban 24%-kal kevesebb autót adott el Kínában (11.456 darabot), mint júniusban. Persze ez még mindig több, mint a májusi 11.095 darab vagy a márciusi 10.160 darab. Lehet, hogy csak a júniusi 15 ezer darab volt egy nagy egyszeri kiugrás. A nagy felpörgés úgy látszik elmaradt vagy csak nagyon késik. Idén hét hónap alatt 59 ezer autót tudott eladni a Tesla Kínában. (Összehasonlítva a hasonló áru nem elektromos külföldi autókkal, a kínai piacon júliusban BMW 3-ból 14,351 és Mercedes C osztályból 14,633 darab ment el. Az elektromos autók között a Tesla lett az első júliusban.)
Ez azért nagy probléma, mert nagyon komoly vállalást tett a kínai kormánynak, miszerint 2023-ra évi 10,5 milliárd dolláros termelést fog végezni a kínai gyárban, egyébként bukja a gyárat. Ez megfelel évi 250-300 ezer helyben legyártott autónak évente. Persze az itt gyártott autókat külföldön is eladhatja, de akkor az amerikai gyára lesz gondban, főleg, ha tényleg megépíti az európai gyárat is. Egy érdekes cikk a kínai vonalról erre. (Egy idő után fizetős lesz, most még olvasható ingyen.) Mondjuk lehet, hogy az a terv, hogy az amerikai gyártást átveszi Kína és Európa, mert akkor van értelme a két új gyárnak. Ezt csak ők tudják.
Update: jelenleg itt tart a Tesla "önvezetése". Picit más az ígéret és a valóság.
Ha már elektromos autók, soha ennyi elektromos autót nem adtak még el Európában, aminek oka a talán túl bőkezű állami támogatások. Mivel Németországban lízingre is lehet használni a támogatást, a kereskedők nem bírják elég gyorsan felvenni a rendeléseket. Ki ne akarna havi 60-100 euróért lízingelni elektromos vagy plug-in hibrid autót 3-4 évre? Németországban 9.480 eurós állami támogatáshoz még a gyártó cégeknek kell adni 3.480 eurót, Franciaországban 12 ezer euró a támogatás, 5 ezer euró a régi autók lecserélésének támogatása.
Ha a plug-in hibrid és az elektromos autókat együtt vesszük, Európában több autót adtak el, mint Kínában. (Ha csak az elektromosakat nézzük, akkor Kína még mindig vezet.)
Kapható lett a Volvo elektromos márkája, a Polestar 2 (egy teszt róla), illetve a VW is bejelentette, hogy elkezdte gyártani az ID3 után az ID4-et is, ami már egy SUV kinézetű autó. Szóval alakul a választék is.
Visszatérve a Teslára, 36.652 autót adott el Európában idén, ezzel egy hajszállal megelőzte a Renault-t és a VW-t (ami még el sem kezdte árulni az ID3-at), de ha mindkét utóbbi céget csoportszinten nézzük, akkor a Renault-Nissan-Mitsubishi és a VW-Audi-Porsche is rávert a Teslára Európában. (48.835 és 47.188 darab autó.) A Tesla piaci részesedése az elektromos autók piacán 33,8%-ról (2019 Q3) 15,2%-ra esett, de szeptemberben még szépíthet, mivel jellemzően a negyedév vége előtt erős a kiszállításban a Tesla, illetve az év vége felé az európai gyártók a kvóták miatt igyekezhetnek a jövő évre áttolni a megrendelt autók leszállítását.
Röviden összefoglalva elég merész az árazása a cégnek részvényenként több mint 2.000 dollárért, legalábbis a hihetetlen növekedés sehogy nem akar előbújni. De kiszámolták, hogy lehetséges elérni a 2.000 dolláros értéket, ha a Tesla elérne mostantól 7%-os adózott eredményt és évente 32%-kal nőne az eladott darabszám a megfelelő profittal 11 éven át, miközben a beruházási igénye nem nőne, akkor utol tudja magát érni és reális lesz ez az árazás. Végül is, miért ne. Bár akkor még mindig ráérünk megvenni 11 év múlva.
Az arany ára a múlt havi menetelés után kicsit mérséklődött, de még mindig 2.000 dollár körül maradt unciánként.
Idén várhatóan nagyot fog esni a cégek osztalékfizetési hajlandósága, élükön az európai bankokkal, amelyek nem fizethetnek osztalékot az Európai Központi Bank utasítása miatt. A techcégeket a visszaesés várhatóan nem fogja érinteni, de azok egyébként se szoktak túl sok osztalékot fizetni.
A tőzsdei cégek alkalmazottai az újabb és újabb rekordárak ellenére (vagy éppen azért) öntik a piacra a saját részvényeiket, augusztus már a harmadik hónap, amikor 15 milliárd dollár felett adták el a részvényeiket a bennfentesek.
Az amerikai államadósság egy év alatt 4,45 billió dollárral nőtt, ami 1.339.450.000.000.000 forintot jelent. S ez csak az egyéves növekmény. De ki vette meg ezt a rengeteg adósságot? A válasz az, hogy a külföldiek aránya jelentősen csökkent, a nagy vásárló a FED volt, illetve az amerikai bankok és intézmények.
Rengeteg amerikai statisztikai adat közvélemény-kutatással készül, a világ legnagyobb gazdaságában onnan tudják, hogy mennyi lehet a munkanélküli, hogy telefonon felhívnak 60 ezer embert. Akik aztán vagy válaszolnak, vagy nem, vagy pontosan válaszolnak, vagy nem. A válaszadási hajlandóság az év eleje óta nagyot esett, így sok amerikai adat megbízhatatlanná vált. Az Axios cikke erről itt.
A magyar infláció elképesztően elszállt, Európában egyedüliként 3,8% lett. Ennek egyik oka az MNB érthetetlen kamatpolitikája, ahelyett hogy kamatot emelt volna, még tovább csökkentette a forint kamatát 0,6%-ra és most úgy is hagyta a biztonság kedvéért. Ennek örömére a forint nagyot gyengült, újra 355 forintot kell adni egy euróért. Ha valaki érti, hogy akar az MNB az infláció ellen harcolni, ha szándékosan gyengíti a magyar devizát, ahelyett hogy erősítené a túl magas infláció miatt, az magyarázza el.
Az nagy esés előtt eladtam a tesla részvényeim $850-ért. Az esés legmélyebb pontján berittyentve eladtam az Apple, alibaba és amazon részvényeim, mind bukóban. Ja és adtam el Richter-t is 4000-nél 8 hónapja. Ha nem teszem most kb 3-3.5 millió forinttal lennék előrébb pedig egyáltalán nem nagyban játszom.
Van Mol is, stabil minuszban. Megtartottam google, microsoft, mastercard, virgin galactic részvényeket, ezekkel enyhe pluszban vagyok. Crypto-val (BTC-ETH-XRP) 100% haszonnál járok, de persze ott az eladás necces a magas adó miatt.
Tanulság? Nem tudom... talán az, hogy a tőzsde nem ilyen fostifecskéknek való mint én.
köszi!
Nem tudom, hogy én gondolom-e rosszul vagy félre, de nem logikus az, hogy azt akarja az MNB meg úgy a vezetés, hogy 1 euróért minél több forintot adjanak? Euróban jönnek a támogatások az államnak, egy csomó multi is spórol a magyar munkaerő bérén így, vagy ez nem így működik..? 🙂
E heti döntés, hogy a magyar jegybank növeli az államkötvény vásárlás mennyiségét. Amúgy a bankok rövid távú jegybanki beteteinek a kamataval játszik, állítólag ezzel pénzt von ki a piacról, nem nő a pénzmennyiség jelentős mértékben. Így nem kell alapkamatot növelnie.
Husz, az alapkamat már messze nem olyan fontos, mint volt mondjuk öt éve. Azonban jelzés lenne a piacnak, hogy szigorít a jegybank, tudna erősödni a forint, tehát csökkenne az import miatti infláció.
Eddig azt mantrázta a jegybank, hogy őt semmi nem érdekli, csak hogy 3% legyen az infláció.
Most nagyon úgy tűnik, hogy egyedül pont az infláció nem érdekli.
zsolt: és mindent amit importálunk drágábban kapunk.
Sajnos minden éremnek két oldala van.
@Balfék Részvényes Én április 29-en adtam el mindent, várom a zuhanást. Nem lehet örökké elodázni... Nem halászok zavarosban.
"az Apple értéke már meghaladta a kétezer-milliárd dollárt, a P/E értéke 37,87"
Mennyi a 10 éves állampapír kamata? 0,71% Ennek mennyi a P/E értéke? 140,8
Melyik az olcsóbb az Apple vagy a 10y bond?
Mai hír: THE FED IS SEEN HOLDING INTEREST RATES NEAR ZERO FOR FIVE YEARS OR MORE IN A NEW POLICY
Szóval maradnak a 0 közeli kamatok minimum 5 évig. Mintha egy hasonló szöveg hangzott volna el 2010/2011 környékén, tudjuk mi történt ezután.
Szóval üdvözölje mindenki az új bull piacot!
A Tesla mikor kerül be az S&P500-ba? Mert az csak még tovább fogja növelni az így is irreális árfolyamát, ezt jólgonodlom?
Én vagyok a legnagyobb marha a földön.
Még 2007 táján sokat játszottam egy autós játékkal XBoxon amig elég realisztikusnak tünt. Volt benne egy újfajta autó aminek a képességeitől tátva maradt a szám. Egy Tesla Roadster volt. Csak egy kicsit kellett volna használnom az agyam és most gazdag lennék. Még befektetni való pénzem is volt. A Tesla kibocsájtáskori ára 19.20$, csak egy százada a mostaninak.
Úgyhogy járjatok nyitott szemmel, használjátok az eszeteket és csak a megérzéseitekre hallgassatok!
Azt megírod, hogy hol lehet 60-100 euroert plug in hybridet leasingelni Németországban? Én sem szeretnék lemaradni. KÖSZI
Robi, cikkekben olvastam, keress rá. Renault Zoe meg VW Passat volt megemlítve példaként.
Tesla P/E mutatója 1000. A kívánatos az a 10 lenne. Ha a számlál a P betű, vagyis a profit 100-szorosára nőne, akkor lenne jó vétel a Tesla. Az a mondás ugyem, hogy a jövő van itt beárazva, de baszki, 100-szorosára kéne nőnie a profitnak, az mikor lesz? Vagy krva sokára vagy soha. Oké, hogy növekedést várunk, de bakker nem 100-szoros profitot! Ezért nem veszek. Vagykorlatilag azért veszik a Robinhood-os hülyegyerekek, mert tudják, hogy majd valamelyik másik megveszi tőlük picit többért, és egymást bolondítják bele, amíg egyszercsak el nem indul a pánik...
Tegye fel a kezét, aki 10 évnél régebben tőzsdézik és hisz a 20 éves bullban. 🙂 Szerintem a legtöbben egyszerűen nem ismerik a bukást, nem éltek még át igazi válságot. Elvileg lehetséges ugyan, viszont minden más széthullik, értékét veszti.
@beles-levi A Robin hood 50 milliard koruli eszkozt kezel, a tesla market capja ennek legalabb 8 szorosa, szoval nem valoszinu, hogy a robin hooderek huztak fel az arfolyamot onmagukban.
@Gizi a Teslával kapcsolatban millió pozitív jóslás (egyik ilyen az indexbe bekerülés) és milló negatív van egyidőben, ember legyen aki kiválasztja a sokaságból a valóban helytállót.
Eddig annak volt igaza, aki nem az értékes részvényre fogadott, hanem arra, mit a tömeg értékesnek gondol.
@a_bolti_dolgozó_családja, @Gizi, @Multibagger, ja, 450$nál drága volt nekem a Tesla, 1600-nál mégis vettem, ... hm, majd eladom 3-23000-nél, vagy csak pár 10$-ért egy tulipán-mániás görbének az alján, amikor minden 1 nap alatt bedől, senki nem tudja ma.
Elektromos autókhoz: Sokat fejlődött az líthium aksi technológia az utóbbi 5 évben. Ma egy tesla aksi (az új, ami a Model 3-ban van) 1000 újratöltés után 10% kapacítás csökkennés van (csak). 1000 újratöltés az kb 1000 nap használat tehát kb. 3 év. 9 évesen is 70%-os kapacítása lesz az aksinak. Az autó teljesen használható.
Ez az 1000 újratöltés / 10% csökkenés már teljesen megfizethetővé teszi a házi áramtárolást, ha napelemről tölti a tulaj. Nem olcsó, mert az aksi csak egy része a költségnek, van még sok minden, ami kell. De lassan megéri anyagilag is.
@balfek-reszvenyes En is eladtam a Teslat 860-on, pedig a hype alapjan sejtettem, hogy felfele fog menni. Viszont nem lattam indokoltnak azt az arfolyamot (se), nem vagyok rola meggyozodve, hogy ok lesznek az e-autozas nyertesei, illetve arrol sem, hogy a co2 kreditek utani vilagban is menni fog a profittermeles. Szoval esszeru dontes volt meg igy is. Persze ha ezt szerencsejateknak fogod fel, akkor most nem volt szerencsed, de bukhattad volna a toked 90%-at is. Szerintem nem dontottel rosszul, ha a kockazat minimalizalasara torekedtel, igy van eselyed kiegyensulyozott hozammal tozsdezni hosszu tavon.
Gizi
2020-08-26 at 18:09
A Tesla mikor kerül be az S&P500-ba? Mert az csak még tovább fogja növelni az így is irreális árfolyamát, ezt jólgonodlom?
Attól, hogy teljesítette a bekerülés feltételeit, még nem biztos, hogy egyhamar be is fog kerülni.
Ezt egy bizottság dönti el, akik simán mondhatják, hogy nem teszik be a teslát, amíg valódi értékesítésből(nem pedig a villanyautós kvótából) fel nem tud mutatni konzisztens profitot.
A Tesla árfolyam ezen a szinten már nevetséges, pont. De hogy miért kell az olvasókat félrevezetéssel, részinfókkal ellátni itt Tesla ügyben már megint azt nem értem. Elmondom megint hátha nem írod le ezeket még 1*, mert félrevezetsz vele: európai eladások azért csökkentek, mert mikor ide kellett volna gyártani éppen 6 hétig állt a gyár. első 6 hétig euba gyártják a model 3 at 6 hétig amcsiba. Ennyit a nagy eu csökkenésről. Kínában meg átszabták épp a támogatásokat, kivártak a vevők, így hülye lett volna venni a kínai a nagyobb kedvezmények előtt. Azóta veszik is szépen. Ennyit a nagy kínai keresletcsökkenésről..Bukja a gyárat? 🙂 Vicces, mitől bukná ha fizeti a hitelt a kínai államnak? Már most megy évi 200 ezer gyártókapacitás, novemberben átadják a 2. részét a gyárnak még legalább 200 ezer db kapacitással..Berlini gyár épül, tele vele a youtube, de szted ez feltételes,Austin isépülmár
Aztán pedig a fals EU adatokhoz hasonlítod az EU gyártók által eladott darabszámokat..Összemosni egy Zoé kategóriát egy Model 3-al az is vicces. Csak hogy értsd végre miért volt kevés eladott Tesla EU-ban. A negyedév első 6 hetében eu ba gyártanak, ekkor állt a gyár, ezt hajóra rakják és 1 hónap mire ideér, mire eladják az is idő, szóval gyakorlatilag nem érkezett ide új eladandó autó, amit eladtak az a Covid miatt beragadt készlet volt kb. Ilyen felszínes infóid vannak mindenről?
Tesla, már nagyon unok vitatkozni, most se fogok.
Ezekre válaszolok, aztán annyi.
Szuper, hogy épül az európai gyár. De minek is? Annak az évi 70 ezer darabnak, ami ráadásul folyamatosan csökken? S most jön még csak ki a VW id3 és id4, a többiekről nem is beszélve. Ennyi autónak raktárt építünk, nem gyárat.
Szupi, hogy bővítik a kínai gyárat, csak minek? Már 9 hónapja megy a termelés, de a kereslet még 10 ezer darab sincs havi átlagban (évi 120 ezer). Azt most is tudja a kínai gyár, egyre nagyobb ott is a raktárkészlet. (Aminek méretéről valamiért egy éve a Tesla nem hajlandó adatokat közölni. Miért is?) Nem az a kérdés, hogy tud-e 300 ezres gyárat építeni a Tesla, hanem hogy hova fog eladni annyi autót?
Gyárat két ok miatt épít egy cég. Nem bírja a termelést vagy a növekedés látszatát akarja mindenképpen fenntartani. Szerinted melyikről lehet szó a számok ismeretében? Az egy szem amerikai gyár el tudná látni gond nélkül az egész világot jelenleg, akár még 20%-kal többet is tudna termelni a jelenlegi keresletnél. Ja és ott is építenek egy újabb gyárat, mert miért is ne.
Arról, meg hogy nem megy a szövegértés, nem én tehetek. Véletlen lenne?
Segítek neked, kiemelem a lényeget: de szeptemberben még szépíthet, mivel jellemzően a negyedév vége előtt erős a kiszállításban a Tesla.
@balfek-reszvenyes
Megpróbálom überelni:
Vettem nagy ésszel német DAX Index Short ETF-et amikor márciusban a tőzsdeindex 8700-on volt, majdnem a "V" legalján. Mindenki 6-7000 köré várta az indexet... Picit ugyan még esett, majd röviddel utána brutálisan kilőtt a DAX az ellenkező irányba, pár nap alatt félmilliót buktam shortolással. Ezt a kaszinóban nehéz lett volna megcsinálni...
Szóval soha többé short. 🙂 Csak Long és csak ETF. Vettem pár egyedi részvényt, de csak játékpénzen a "feeling" kedvéért... Az Apple elég jól néz ki 500 USD fölött, de a Microsoft +20%-a se rossz
@a-bolti-dolgozo-csaladja Ez ha "a akkor befektettem volna X-be akkor most gazdag lennék" eszmefuttatás olyan mintha a lottósorsolás után mondogatnád hogy "ó hát persze hogy a 25-öst kellett volna x-elni!!!". Előre senki sem tudja megjósolni hogy mikor kell beszállni és mikor ki.
@husz-janos-puszita "Tegye fel a kezét, aki 10 évnél régebben tőzsdézik és hisz a 20 éves bullban"
Én a 90-es évek óta tőzsdézek, és hiszek a 20 éves bullban, az előzőnek még láttam is a végét.
Kiszámoló ugyanis "jó" szokása szerint megint kummantott, az előző bull 1974-ben kezdődött és 2000-ig tartott, vagyis 26 évig, nem 18-ig.
A jelenlegi bull még csak 11 éves, tehát valószínűleg a félidőnél, vagy még ott sem tartunk. Mivel a nagy létszámú Y generáció most jár a 30-as éveiben (amikor már eleget keresnek ahhoz, hogy legyen megtakarításuk), és a FED pénznyomdái is zakatolni fognak még egy jó ideig, minden adott a folytatáshoz. A bizonyítékok arra utalnak, hogy egy 2030-2035-ig tartó emelkedés vár ránk.
skrilly, ha már kötözködni akarsz, a leghosszabb bull 2009 március és 2020 márciusa között volt és az előző sem 1974-ben kezdődőtt, mert 1974-ben az S&P 500 legalsó pontja 325 volt szeptemberben, 1982 júniusában viszont 284 és 478-ról érkezett oda, közel hat év zuhanás után.
Az 1968-as 758 pontot újra 1991 decemberére érte el az S&P 500, vagyis 23 év kellett a helyreálláshoz.
Tehát ha kérdeznék egy kvízműsorban, legközelebb már tudni fogod: 1982 és 2000 között volt az a bizonyos emelkedés.
macrotrends.net/2324/sp-500-historical-chart-data
@wolfram-wellmann : Ezen sokat gondolkodom, hogy hol van a racionalitas hatara. Ha reszegen beulsz a volan moge, es elrantod a kormanyt, lesantulsz es koldusbotra jutsz, mindenki joggal tekint idiotanak. Viszont lehet, hogy ha egyszer az egyetemen egy bizonyos emberrel leultel volna sorozni es alapitottatok volna egy ceget, akkor milliardos lennel. Az utobbi miatt ep elmeju ember nem erezi magat rosszul. A ketto kozott van az uralhato dolgok hatara valahol, ami attol is fugg, mennyi eszed van.
De az elet kaotikus rendszer, altalaban forditva is alakulhattak volna a dolgok. Biztos van egy parhuzamos univerzum, ahol a bitcoin es a Tesla mar a legalabb 5 eve nem letezik, a globalis felmelegedes visszafordult, mindenki biciklivel jar, a Kiszamolo blogot pedig senki se olvassa, mert az ottani emberek ertelmesek es az itt leirtakat maguktol is tudjak. (Igy mar Miklos is regen csodbe ment.
Azért kell a gyenge forint,mert euróban jön az EU támogatás és minél többet érjen,plusz kedvenc multijaiknak (ha már a magyar KKV szektor nekik is mostoha) így adják vissza az elmúlt évek béremelkedésének egy részét.
Csak veszek PMÁK-ot, pedig nem akartam, de most meggyőztek.
Szóval szerinted nincs kereslet és a semmire építik a gyárakat, ebből nem engedsz erről szentül meg vagy győződve. Bizonyíték persze semmi. Azt kellen megértened, hogy a Tesla jelenleg pont annyi autót tud eladni amennyit legyárt, a szűkösség a gyártási kapacitásban van nem pedig a keresletben. Furcsa is lenne ha egy ennyire szénné hypolt auótgyár nem tudna csak évi 500 ezer autót eladni a világon. Önmagában groteszk gondolat. Egy Renault elad 6* ennyit. Melyikre vágyakoznak szerinted az emberek? Raktárkészlet? Tele lenne vele az internet, hogy itt áll a sok Tesla nem bírják eladni..hogyan lenne így nyereséges a cég mégha vékonyan is? Nincs benne logika amit mondasz. Elmondtam miért volt ideiglenesen vékonyabb a kínai kereslet..ignorálod..miért? EU-ra is elmondtam ezt, miért ignorálod? 1 szem gyár meg nem bírja el a keresletet, csomó országban nem is kapható ott kezdődik az ellentmondás
Jaj, hagyjuk már ezt a fárasztó süketelést.
Ott vannak a számok, az eladott autók darabszáma, átlagára, azok változása, a capex, a margin alakulása stb.
S akkor mindig megjelennek a próféták, akik mantrázzák, hogy de ez a jövő, a Tesla nem autógyár, hanem az isten maga, az önvezetés is már a jövő héten megvalósul, Musk is megmondta, minden hónapban megmondja, hogy a következő negyedévben már egymillió önvezető taxija lesz a Teslának, mindenki más hülye, más nem tud akkumulátort gyártani és az önvezetéshez sem ért senki.
Amikor már kellően lefáradok az ilyen hülyeségek olvasásától és kikukázom őket, akkor meg rohadt egoista beképzelt alak vagyok, aki nem bírja beismerni, hogy mindent rosszul tud.
Olyanokkal kellene vitatkoznom, akik nem is tudják a tényeket s azt sem értik, miért fontos a raktárkészlet vagy az, hogy évek óta negatív a Tesla Capex-e.
Tehát szerinted a látszatnak építenek gyárakat..hm..ennek mi értelme is lenne, hogy leamortizálja a saját és a részvényesek vagyonát, hogy romba döntse amit eddig felépített? 🙂 Szeretne esetleg egy vaskos kis pert a nyakába a részvényesek részéről cserébe? Annyira logikusan hangzik. 🙂 Eddig miért nem csinálta ezt az őrült gyárépítést a semmire szted? És ezt egy gazdasági oldalon írod le..Nem lehet, hogy a Tesla csapat esetleg látja a megrendelések alakulását és azt , hogy hogyan fognak csökkeni a költségeik a jövőben? Főleg aksi fronton..amely csökkenés nyilván újabb kereslet növekedést eredményez..Lásd: Battery day. Remélem egyszer bevallod nekünk, hogy hatalmasat tévedtél és hát félremaygaráztál adatokat lássuk be, ami igazából csak azért van mert a miértnek nem mész utána..Szövegértés? Egyik negyedévnél nem számít hogy euba nem tudtak szállítani szeptemberben meg már számít?
@bela
" nem valoszinu, hogy a robin hooderek huztak fel az arfolyamot onmagukban."
A Robin Hood csak egy a sok kozul. Trading212, eToro, Plus500 stb.
A "befektetok" (szerencsejatekosok) gondolkodasarol sokat elarul a DeGiro havonta publikalt orszagonkent legtobbet kereskedett listaja.
Itt talalod:
degiro.nl/leren-beleggen/blog
(a "Meest verhandelde aandeel"-re vagy "Meest verhandelde aandelen"-re keress a cimekben. Nem gond, ha nem ertesz Hollandul, az abrak magukert beszelnek.)
@bela "A Robin hood 50 milliard koruli eszkozt kezel, a tesla market capja ennek legalabb 8 szorosa, szoval nem valoszinu, hogy a robin hooderek huztak fel az arfolyamot onmagukban."
A robinhooereket nem tisztan a Robinhood-osok, hanem az o viselkedesuk alapjan barki mas aki vakon vesz sportfogadas jelleggel. Asia, Del Korea fiatalsag etc..
Más perspektíva: Tesla esetén egy mániát látunk ez nem kérdés. Ha a technikai képet nézzük, akkor most van ott a Tesla, ahol a BTC volt 3 éve. 5.000 dolláros szinten már mindenki azt gondolta, hogy nem mehet tovább, aztán csak felment 20.000-ig.
A Tesla most 2.100 dollár, split után megint 400-as tartományban fog mozogni néhány napon belül. Az emberek többségének fogalma sincs arról mi az a split, azt látja, hogy megint olcsó. Mi zárná ki, hogy felmenjen 400-ról ismét 1.000-1.500-as szintekre. Akkor érné el a mánia csúcsát.
Ha Kiszámoló tisztában van azzal, hogy a piac a jövőt árazza, miért a jelen P/E értékeivel számol?
A Tesla régen nem autógyár már. De ezek szerint még mindig nem érti ezt sok ember, bár a többség kezdi kapizsgálni.
Cathie Wood interjúkat érdemes megnézni, ARK Investment legnagyobb pozíciója a Tesla.
A nő minden túlzás nélkül egy zseni. Vagy őrült. folyt.
folyt. A Tesla nem autógyár, nem árazta be korábban a piac a Tesla energia tárolás iparágát, nem árazza még mindig az önvezetést és az abból adódó önállóan működő Tesla Taxikat, amik a mostani Taxik helyett fillérekért fognak vinni, nem árazza az ökoszisztémát, ahol ha kedved szottyan megvenni egy extrát fogod a Tesla store-t és megveszed rajta a 2 másodperces gyorsulást 1 hétre. Nem árazza azt, hogy önvezetés terén 3-4 év behozhatatlan adattal rendelkeznek, ezeket még felfogni is nagyon nehéz, így elemezni is.
A Teslát nem értik az emberek, ahogy nem értették a Bitcoint 2011-ben, és ahogy nem értették az iPhone-t sem 2007-ben. Akinek akkor volt Apple részvénye 25 dolláros áron most pont 20-szorozta a befektetését. Nyilván ha utána kivette 50%-is bukóval akkor nem. Akinek Bitcoinja volt 2011-ben na hát arról inkább ne is beszéljünk.
Még mindig a jelen P/E varázsában élnek az elemzők...
Teljesen jó a Tesla. Aki kereskedik, az tudja, hogy az árfolyamemelkedés sok összetevős, ha megy fel, és benne vagy a longban, tartani kell. Mindegy, hány autót vagy hogy adta el... Bitcoin, arany, 4iG ugyanez. Emberi pszichológiát kell kiismerni és kész:)
TESLA: MOSTANTÓL CSAK SZÁMOKAT ÉS TÉNYEKET TARTALMAZÓ HOZZÁSZÓLÁS FOG MEGJELENNI.
A hitregéket már százszor meghallgattuk, senki nem kíváncsi rá újra és újra.
Örömmel vesszük viszont, ha az állításod alá tudod támasztani a Tesla negyedéves jelentéseiben található számokkal, GAAP profittal, bevétellel, capex-szel, piaci részesedés változásával, rövid és hosszútávú kötelezettségek alakulása, ebből mennyi az átváltható kötvény, a konkurencia adatainak a változásával, stb.
Nem ígérem, hogy leállok vitatkozni, mert annyira nem érdekel, de az ilyen hozzászólás meg fog jelenni.
A többiből elég volt egy életre.
Miklós, tényleg nem értem, miért bírálod az MNB-t. Hát nem világosan megírták, hogy:
"A fogyasztóiár-index a következő hónapokban jelenlegi szintje közelében alakul, majd a gazdasági élet normál működésének helyreállásával újból a 3 százalékos jegybanki cél közelében stabilizálódik."
"A forint a kedvezőbb pénzpiaci hangulatban az időszak nagy részében a régiós devizákkal együtt erősödött az euróval szemben."
MAGYAR NEMZETI BANK
Monetáris Tanács
Budapest, 2020. augusztus 25.
@marton Nagyon jó meglátások,100%-ban egyetértek.
Cathie Wood egy zseni, nem kérdés
Kérdés: Mi a véleménye a részvénypiac jövőjéről Mr. Morgan?
Válasz: Fiatalember, fluktuálni fog, mint mindig!
J.P. Morgan
Labdába se rúg más, 100%-ról esik a Tesla, ők termelnek a legolcsóbban, övék a legjobb aksi blablabla.
Látom, nem értetted meg, mi a különbség a tény és a vélemény között.
Egyébként senki nem vitatja, hogy akár nőhet is a Tesla, mondjuk évi 10-15%-ot is és ha kellően sok autót gyárt majd, akár nyereséges is lehet.
Ezért teljesen indokolt mondjuk a 250-350 dolláros ár. Na de 2130?
Van arra bármilyen bizonyíték, utalás, hogy a Tesla nem tudta eladni eddig azt amit le tud gyártani max. kapacitáson? Fogtak vissza gyárat? Nem. Ettől kezdve logikátlan az érvelés.. Eközben, hogyan produkálnak a hagyományos autógyárak? Padlót fogtak..Van még kérdés? Energia, szoftver, és egyéb üzletágakról még nem is beszéltünk. Tények ezek, nem hit.
Hol vannak a számok?
Egyik azt mondja (jogosan), hogy q2-ben a raktárkészletet árult főleg a Tesla.
A másik szerint a gyárak teljes kapacitással mennek.
Nem mennek. Ezért nő Kínában is a raktárkészlet.
Vedd már a fáradságot és nézz utána, mielőtt csak úgy hozzászólsz.
Mennyi a maximális kapacitás és mennyi az eladott autó.
Bónuszkérdés: miért kellett hirtelen 3.000 dollárral csökkenteni már most a Model Y árát, ha hosszú sorok kígyóznak érte és egyébként ráfizetéses az autógyártás, vagyis inkább emelni kellene az árakon?
Második kérdés: miért nem meri elárulni a Tesla, mennyi az aránya a Model 3-nak és a Model Y-nak, ha még mindig jól veszik a Model 3-at is?
bónuszkérdésre ez?
villanyautosok.hu/2020/08/27/konnyebb-es-biztonsagosabb-az-uj-model-y/
Így elég nehéz vitatkozni veled ha még meg is hamisítod amiket írtam. Ellenben semmilyen ténnyel nem állsz elő ami téged igazolna. Egyetlen villanyautó gyártó sem tud olcsóbban gyártani a Teslánál. Ha nem így van, kérem sorold a nagy tételben gyártott ár-érték arányban jobb villanyautókat. Nem fogsz tudni egyet sem mondani. Az egyik és a másik egyébként ugyanaz az ember: én írtam mind a kettőt. Mit nem értesz ezen egyébként? Covid alatt leállta fremonti gyár 6 hétre, ami nem sok csak a nagyedév fele. 🙂 De amit le tudtak gyártani eddig az elmúlt években azt el is tudták adni. Vagy esetleg van bizonyítékod ez ellen? Nem lesz. Kínai raktárkészlet..már leírtam hogy ott támogatás változás volt ezért nem vették pár hónapig a kínaiak, persze nem veszed tudomásul. Direkt csinálod amúgy? A maximális kapacitást eladják nézz te utána, mert alapvető dolgokban tévedsz.
@bela @csizkek @zupa
Valóban nem csak Robin Hood userek, hanem például különböző hedge fundok is nekiálltak a Robin Hood userek viselkedésének elemzéséből pénzt csinálni. Legalábbis addig, amíg ez az információ publikus volt API-n keresztül kb 2 héttel ezelőttig:
businessinsider.com/point72-contacts-other-investing-apps-after-robinhood-data-taken-down-2020-8
😀
Szóval ha már eddig nem tetted meg akkor jó lenne utánaolvasni a miérteknek, mert szakmailag leírod magad teljesen, bár már megtetted pár hete is. Minimális fejlődést látok, de alapvető miértekre nem válaszolsz. Csak a számok..Covid van! ok-okozat van...
Hol vannak a számok? - jelen esetben a miért a fontos a számokat ki tudja nézni mindenki a beszámolóból
Bónuszkérdés: Az autógyártás nem ráfizetéses már és ahogy egyre több autót gyártanak egyre nagyobb profitot termel. Model 3 nál is áresés volt a kezdet után. Nyilván tudnák olcsóbban is adni de a türelmetleneknek eladják drágábban, aztán ahogy a gyártás olcsóbb lesz, adják olcsóbban is, + elfogy a türelmetlen réteg. Minden autógyár ezt csinálja, ne zavarjon ez meg.
Második kérdés: publikus: usában 16 ezer y adtak el, és 16 k model 3 at.Ebben mi az információ? Jelenleg zajlik a gyártás felfuttatása, nem fél év alatt lehet felfuttatni.
Tesla témához szeretnék hozzászólni számokban, ahogy is Miklós kérte.:
Elon Musk életkora: 49
Tesla betűinek száma: 5
Ha ezt összeadjuk és elosztjuk az átlagos Tesla felnik méretével collban (18) az eredmény 3.
A háromszögnek 3 oldala és 3 szöge van, azaz ILLUMINATI CONFIRMED.
Amúgy komolyra fordítva a szót a Tesla és úgy általában a részvények elszakadtak a valóságtól és a közgazdaságtantól. Erre legjobb példa a koronavírus ellenére szárnyaló tőzsde. Arra felé haladunk, hogy semmi kézzel dogható nem számít, lényeg, hogy mit éreznek az emberek, mivel lettek megetetve éppen. Ezért értékes az iPhone, nem azért mert olyan fasza. A mókus is egy olyan patkány, aminek jó a marketingje. Már a politikusok is csak kamuznak meg manipulálnak, erre felé halad a világ. Mindegy, hogy hitelből van a Posche Cayenned, a csajok beülnek. Csak a látszat kell, erre van igénye a szavazóknak, butul a nép.
Senki nem mondta, hogy indokolt a mostani ár. Pont az ellenkezőjét írtam, azzal kezdtem ráadásul..Lehet más néven persze mert ugye szeretsz cenzúrázni én meg feleslegesen írni nem..
Amúgy az feléd szokás, hogy amit te írsz az az én nevem alatt jelenik meg??? Az nagyon király hogy beleszerkesztesz a szövegbe mintha én írtam volna..
Aki az Apple-ből extrapolálja a Tesla jövőjét az belegondolt hogy a luxus elektromos autó az nem iphone? Vagy szerintetek lesz majd félmilliárd eladott 20-30 milliós értékű autó, amire nyilvánvalóan milliónyi szoftveres extrát vásárolja a nép mint a cukrot és évente vesz alá az új autót? Legyen igazatok, remélem 20 év múlva már népautó lesz az okos elektromos Tesla, mondjuk én mérnökként már kerékpárral járok.
@bela ”A Robin hood 50 milliard koruli eszkozt kezel, a tesla market capja ennek legalabb 8 szorosa, szoval nem valoszinu, hogy a robin hooderek huztak fel az arfolyamot onmagukban”
biztos nem csak a RH tehet rola de ha azt nezed a napi TSLA forgalom kb $28B ami csak fele a RH eszkozeinek. Lehet hogy nagyobb aranyban hajtja kisbufi mint egyesek gondoljak. Disc: en csak oldalrol nezem a szajkaratet de jot mulatok
A részvények elszakadtak a valóságtól és a közgazdaságtantól. Erre legjobb példa a koronavírus ellenére szárnyaló tőzsde. Sajnos erre halad a világ, ma már nem a tények számítanak. A mókus egy olyan patkány, akinek jó a marketingje. Az iPhone is ezért szárnyal, nem azért mert annyira szuper. A csajokat nem érdekli sajnos, hogy hitelből van-e a Posrche Cayenne, beül melléd. A világ egyre instagrammosodik, csak a máz számít és az eladható címlapsztorik. Marketing gépezet dübörög, a politikusok részéről is megfigyelhető ez a tendencia. Erre van igény, erre szavaznak. Butul a nép...
@Kiszamolo nem baj ha nem érted, kevés a karakter kifejteni, minden egyes aspektusát a Tesla növekedési potenciáljának. Viszont ha nem érted, akkor nem értem miért támadod ennyire. Itt egyébként rajtad kívül mindenki érvel, de te úgy felhúztad ezen magad, mint a Bitcoinon. Amiről 2013-ban azt írtad, hogy lufi, ami azóta 100 szorozott mellékesen (200szorozott is, de ugye volt egy óriási szakadás). Így viszont nem lehet párbeszédet folytatni, ha az egyik fél ingerült és indulatból válaszol.
Ezek a cikkek (Tesla, Bitcoin) egyébként megerősítenek abban, hogy kiváló befektetés a Tesla, mert ami ekkora ellenszenvet tud kiváltani az valamit nagyon nagyon jól csinál, márpedig ezek általában hasítani szoktak.
Tisztán emlékszem amikor 2007-2010 között az emberek nem értették az iPhone-t, pontosan így vélekedtek, mint most Te a Tesláról. Örökké tartom a Teslát? Nem, mert... folyt.
Márton, én nem húzom fel magam. Csak marhára unalmas, amikor leírok tényeket, aztán álmokkal válaszoltok, meg sületlenségekkel.
A Tesla isten, más nem tud autót gyártani, ez a jövő, ebben hinni kell, más nem is tuggya, mi az az önvezetés, majd meglátod, nekem van igazam. A bitcoin dettó.
S ezen a szinten megy a vita és csodálkozol, hogy ezt a marhaságot senki nem akarja hallgatni. Ez az óvodába való színvonal, ennek semmi köze se pénzügyhöz, se a gazdasághoz.
@tesla-ar-btc-2017-dec
80-as IQ felett szerintem egyértelmű mindenkinek a dőlt betűs szövegből, hogy az Kiszamolo által írt moderációs szöveg.
@Kiszamolo
Szerintem csinálj fél évente egy Tesla "dühöngő" posztot ami alatt mehet a témában ami csak a csövön kifér, a többi poszt alól meg szó nélkül töröld az ilyen retardációt. Hiába nem teljesen offtopic ide a TSLA részvény árfolyamának alakulása (egyik legfőbb trendmutató jelenleg kb.), de ha 2-3 evangelista retard szétfossa ezzel a teljes kommentfalat, az senkinek se jó.
folyt: nem tartom örökké, mert tisztán látható egy mánia kirajzolódása, ahogy korábban említettem. Akár vehetnénk a mánia végének is, de nálam az abszolút Indikátor a média és az emberek. Amikor az ismerőseim egy része szólni fog, hogy szeretne venni Teslát, ahogy tették ezt a Bitcoinnal 2017 december elején, akkor tervezem eladni. Illetve amikor Index címlap lesz abból, hogy emberek micsoda pénzt kerestek akik betették 3 éve, na akkor szintén. Amelyik előbb bekövetkezik. Mondhatnánk, hogy ez most van, de még még nincs itt az ideje. Sokan beszélnek róla, de nem elegen. Akik átélték a BTC 2017-es őszét azok tudják miről beszélek. Tényleg mindenki Bitcoint akart venni.
Én a nagy lázat szeptember és október köré tenném, a hírekre, annyi minden jön, hogy követni is nehéz lesz. De a legfőbb ok, amiért nem adom most el, az a split. Jövő héten újra $400+ egy részvény.
Miklós! Ne szegjék kedved a fanatikusok hozzászólásai az ilyen cikkekhez sem. Minden fórumon/blogon van pár százalék ilyen user, akik minden forrásmegjelölés nélkül fröcsögnek, sokszor valótlan információkat. Idővel, ha tovább akarod üzemeltetni az oldalt, kénytelen leszel regisztrációhoz kötni a hozzászólásokat.
Továbbra is az a véleményem, hogy messze ezek a legjobb összefoglaló cikkek, amiket a magyar körökben találni lehet, a sajtót is beleértve. Köszi, hogy írod őket!
Engem hidegen hagy a Tesla mánia de arra kíváncsi vagyok, hogy a Tesla részvény hívők hány százalékának van Tesla kocsija. Ha véletlen nincs akkor miért nincs? A jövőt nem a Tesla nyeri hanem az aki ismét tud majd elérhető áron olcsó kocsikat gyártani mert már a nyugati világban minden kocsi túl drága. Az emberek nem tudják megvenni a kocsikat csak mindenféle trükkös hitellel. Egyre kevesebb fizetésésrt dolgozunk és abból kellene egyre drágább autókat venni, hát ez nem megy hosszú távon. Azok a kocsik amelyek tíz éve még 12000 euró környékén voltak most már 22 ezertől kezdődnek. Szóval ez most az olcsó átlagautó ára.